Udvalget for Videnskab og Teknologi 2010-11 (1. samling)
UVT Alm.del Bilag 136
Offentligt
975709_0001.png
Knebel, den 25. marts 2011
Enighed gør stærk, siger man!Trods fire landsdækkende mobilnet er der fortsat stederi Danmark, hvor der ingen forbindelse er.”Mobildækning er helt i top” proklamerede topcheferne i de fire store mobilteleselskaber i bl.a. Børsen 23. marts 2011.Når konkurrenter enes om et sådant statement, er der grund til skærpet opmærksomhed. En pludselig og ganskeusædvanlig – ja nærmest kartelagtig - enighed om et synspunkt, der under normale forhold burde give anledning til øgetkonkurrence om bedste dækningsgrad. Enigheden begrunder sig nok snarere i, at de sidste mobilhuller er forholdsvistdyre at fjerne og derfor udløser en fælles motivering for at bagatellisere problemets størrelse.TDC, Telenor, Telia og 3 er de store og tunge selskaber imobilbranchen, som sammen med mindre sleskaberdagligt udsætter hinanden og vi andre for en strøm aftilbud og muligheder - uigennemsigtigt, uoverskueligt og ien uendelighed, så forbrugerne er fortabte i forsøg på atopnå overblik og tillid til at have disponeret fornuftigt ogrigtigt.Nu kommer så topcheferne med påstand om, at ikkemindre end 99,9 % af befolkningen er omfattet afudendørs mobildækning.Påstanden savner både relevans og dokumentation.Selskaberne oplyser på egne hjemmesider, at”dækningskortet er en vejledende simulering afudendørsdækning”,at”dækningskortet er baseret påteoretiske beregninger”.Det er næppe dokumentation.Dækningen varierer fra selskab til selskab og de 99,9 %Figuren illustrerer kun problemstillingen og afspejler hverken(som slet ikke svarer til forbrugernes oplevelser) må irelationer mellem selskaber eller dækningens omfang!bedste fald opfattes som foreningsmængden af de enkelteselskabers dækning jvf. figuren. Intet selskab alene kan bryste sig af en dækningsgrad på 99,9 %. Skal man så have flereabonnementer for at tælle med i den høje dækning? Topcheferne vil gerne give indtryk af, at befolkningen som helhedhar en dækning på 99,9 %? – uden dokumentation. Man kan i den sammenhæng undre sig over, at påstanden fremsættesaf personer, som tilsyneladende ikke belaster sig selv med dybere overvejelser over forstandigheden i egne udtalelser.Branchens motivation er alt for lille og koncessionsbegrebet med forsyningspligt er pensioneret! Så det er nødvendigtmed både gulerod og pisk i en markedsbaseret mobildækning, når/hvis de sorte huller skal væk. Vi har i Danmark hafttradition for forsyningspligt på f. eks. el, vand og fastnettelefoni. Derfor undrer det, at det trådløse mobilnet oghøjhastighedsinternettet ikke er underlagt samme princip. Forbrugerrådet undrer sig over, at der fortsat er huller, når derer fire landsdækkende mobilnet. »Detteer ikke 1992, hvor man er himmelfalden over, at GSM-nettet kan så megetspændende. Vi er i 2011, og problemerne bør kunne løses«,(citatettilskrives chefkonsulent i Forbrugerrådet, MartinSalamon).Vi havde hellere set de fire gå sammen for at finde en løsning på problemet frem for at benægte problemets eksistens.Med venlig hilsen

Jørgen Ørgård,

Fmd.Borgerforeningen MolsDistriktsråd for Mols og HelgenæsGl. Kirkevej 78420 KnebelTlf. 86 35 12 25 el. mobil 40 28 99 18www.borgerforeningen-mols.dk[email protected]www.molsportalen.dk
________________________________________________________________________________________________________________________Borgerforeningen Molswww.borgerforeningen-mols.dkogwww.molsportalen.dkFormand Jørgen Ørgård, Gl. Kirkevej 7, 8420 KnebelTlf. 86 35 12 25, mobil 40 28 99 18 E-mail:[email protected]