Udvalget for Videnskab og Teknologi 2010-11 (1. samling)
UVT Alm.del Bilag 135
Offentligt
Formand for KL Jan TrøjborgFormand for KL’s børne- og kulturudvalg Jane Findahl
25. marts 2011j.nr. SB-065-003/cbh
Digitale læremidler til fremtidens folkeskoleKære Jan Trøjborg og Jane FindahlForlæggerforeningens Sektion for Undervisningsforlag, hvis medlemmer repræsenterer ca.85 % af markedet for læremidler til folkeskolen, har læst jeres indlæg i Politiken den 25.marts. 2011 om digitalisering af folkeskolen.Som branche er vi naturligvis stærkt optagede af den digitale udvikling i skolen. Vi har langtradition for at være i dialog med lærerne og folkeskolens øvrige interessenter for at sikre,at vi til enhver tid kan levere det, der bliver efterspurgt på skolerne i en form, som kan leveop til nye mål og faglige områder, sådan som de er formuleret af Folketinget og Undervis-ningsministeriet. Danmark har en høj standard af læremidler, der er udviklet på baggrundaf et stort kommercielt udbud og skolernes kritiske efterspørgsel.Til folkeskolen er der allerede inden for de fleste fag udviklet digitale læremidler. Takketvære det konstruktive samarbejde, som forlagene har med UNI-C om UNI-login, har elever-ne adgang til de digitale læremidler fra enhver computer både i skolen og hjemme. Vi vilderfor påstå, at adgangen er nem og også økonomisk håndterbar, da der er udviklet for-skellige former for abonnementsmodeller, der sammen med UNI-login sikrer fleksibel og letadgang til de digitale læremidler. Derfor er det vanskeligt at få øje på, at en opblødning afophavsretten skulle være vejen til at løse folkeskolens digitale udfordringer.Hovedårsagen til, at folkeskolen ikke er i det digitale gear, som I efterlyser, peger I selv på,når I henviser til, at ”derer stadig 86 pct. af lærerne, der vælger bøgerne”.Det er naturlig-vis også en virkelighed, som vi som producenter må forholde os til.I en undersøgelse fra 2010 udført af DI blandt de lærerstuderende udtaler 41 %, at lærer-uddannelsen ikke ruster dem til at inddrage it i undervisningen. Hvis man har det som etselvstændigt mål at digitalisere folkeskolen, vil vi derfor anbefale at fokusere på lærernesefteruddannelse og skolernes it-infrastruktur, samt sikre, at skolerne har midlerne til at kø-
be nye læremidler. Så skal vi som branche nok sørge for at levere nemme og økonomiskhåndterbare løsninger.Vi vil meget gerne mødes for en uddybning af vores synspunkter, og Forlæggerforeningenindgår gerne i dialog og partnerskab om udvikling af fremtidens folkeskole. I den forbindel-se tilbyder vi også gerne en demonstration af nogle af de læremidler, som branchen tilbyderi dag.Med de venligste hilsener
Ebbe Dam Nielsenformand for Forlæggerforeningens Sektion for Undervisningsforlag/direktør for Alinea
2