Udvalget for Videnskab og Teknologi 2010-11 (1. samling)
UVT Alm.del Bilag 124
Offentligt
970216_0001.png
970216_0002.png
Knebel i marts 2011
TilVidenskabsministeren[email protected]
Ambitionen er ganske enkelt alt for lav?Ministeren skal have tak for at være ”megetopmærksom på, at der er områder i landet, som endnu ikke haren helt tilfredsstillende mobildækning”.Det er bestemt enerkendelse.Men trist, at der ikke er vilje tilforbedring. Ministeren bruger desværre sine kræfter på fortsat at flytte aben over på andre skuldre, netop somvi beskrev problemet i voresførste henvendelse.Hvis landskabsmæssige udfordringer udgør uoverstigelige barrierer, hvad gør man så i f.eks. Norge, Østrigog Schweiz? Ministerens åbenbare begejstring for en løsning i Ålum imponerer os ikke. Vi har, somministeren ved, også selv arbejdet med sagen siden 2008.Det forekommer heller ikke rimeligt at fremhæve Skyline - (Skyline Mobiltelefoni benytter TDCslandsdækkende mobilnet) - som et for tiden godt alternativ til ingenting. Tilbud og muligheder i den branchefremsættes i en lind strøm - uigennemsigtigt, uoverskueligt og i en uendelighed, så forbrugerne er fortabte iforsøg på at opnå overblik og tillid til at have disponeret fornuftigt og rigtigt. Samtidig tudes vi ørerne fuldeaf begejstring over, at mobilselskaberne så rigeligt har opfyldt succeskriterierne med målsætningen på 95%hidrørende fra aftale indgået i det forrige årtusinde, hvor teknologibenovelsen var voldsom og i stor kontrasttil vore dages forventning. Kriteriet overlevede endog senere forhandlinger i 2005, 2007 og 2009 og står nutil troende frem til 2017. Vi mener fortsat, at det i 2011er ganske rimeligt - endda nødvendigt - med enambition på 100%. Sådan er det jo også for de fleste regler i Danmark, at de gælder for alle. Enkelte lovestarter endda med ord som: ”Enhver har….Kunne man forestille sig, at f.eks. Skatteministeren var tilfreds med en målsætning om, at 95% betalte skat?At Sundhedsministeren var glad, hvis 95% fik adgang til sundhedsydelser? At Socialministeren var tilfreds,hvis blot 95% af værdig trængende opnåede at få den fornødne bistand? At undervisningsministeren ikkegreb ind, hvis kun 95% fik tilbud om undervisning?Videnskabsministeren ligger på maven for teleselskaberne. ”Den markedsbaserede tilgang til udbygningen afmobilnettene har været en succes”. Vist så! Men en sandhed med modifikationer, og efter vores opfattelseen utilstrækkelig begrundelse for at undlade initiativer til forbedring. Der er ret beset heller ingen grund til atvære”meget opmærksom på, at der er områder i landet, som endnu ikke har en helt tilfredsstillendemobildækning”,hvis der ikke er vilje til at se på løsningsmuligheder. Hvad skal man så medopmærksomheden? Ordetendnui den sammenhæng lader også antyde, at noget er på vej, så dækningenbliver tilfredsstillende! Vendingen ”Endnuikke”skaber en vis forhåbning om handling!Man kan starte med netværksdeling! Det er uhørt molboagtigt med hver sin mast til hvert sit selskab. Énmast burde være tilstrækkeligt! Alternativer som indbyggede master i f.eks. flagstænger eller skorstene mv.har også set dagens lys og fungerer fint. Branchens motivation er alt for lille og koncessionsbegrebet medforsyningspligt er pensioneret! Så det er nødvendigt med både gulerod og pisk i en markedsbaseretmobildækning, når de sorte huller skal væk. Påstanden om at dækningsgraden er 99.9% er ikkedokumenteret, i så fald skulle man vel sagtens kunne udpege de 0.1%, som er udenfor. Det er ikke vores________________________________________________________________________________________________________________________Borgerforeningen Molswww.borgerforeningen-mols.dkogwww.molsportalen.dkFormand Jørgen Ørgård, Gl. Kirkevej 7, 8420 KnebelTlf. 86 35 12 25, mobil 40 28 99 18 E-mail:[email protected]
oplevelse, at påstanden om den ekstremt høje dækningsgrad har stor korrelation til det oplevede blandtbefolkningen, så påstanden savner i høj grad dokumentation. Selskaberne har forsyningsret, men ikkeforsyningspligt. Hvis man dertil oplever, at også viljen til at agere - for at forbedre situationen - er dalende,så bringer vi gerne i hu to citater fra tidl. videnskabsminister, Helge Sander:”Desuden er det et problem, at forbrugernes tillid til telebranchen fortsat er i bund. Telebranchen bør spørge sig selv,hvad den kan gøre for at rette op på det”.Og videre:”Som minister er jeg klart bekymret over den manglende tillid blandt danske forbrugere til teleselskaberne. At liggenummer 47 blandt 51 er ikke godt nok. Branchen kan ikke leve med så ringe en tillid i befolkningen år efter år”.
Der er med andre ord god grund til at råbe vagt i gevær og gøre noget ved den dalende service.Vi kan ilængden ikke leve med, at de offentlige sikkerhedsfunktioner og servicetilbud ikke kan udmøntes,fordi de er baseret på en teknologi, som ikke er til stede overalt.Ministeren svigter tyndt befolkede områder med sin tilfredshed med tingenes tilstand - stik imod intentionenom at styrke livet på udsatte steder. Der afsættes midler gennem EU, LAG, Stat og kommuner for at støttelanddistrikter, men paradoksalt nok er det de samme myndigheder, som ofte lægger sten i vejen for egneintentioner. Kræfterne bruges på at flytte aben over på andres skuldre i stedet for sammen at skabe grundlagfor optimal løsning. Det er en dårlig service til borgerne, og gør det endnu sværere for de tyndt befolkedeområder, hvor problemet er udbredt, at klare sig i konkurrencen med de store byer.Vi har i Danmark haft tradition for forsyningspligt på f. eks. el, vand og fastnettelefoni. Derfor undrer det, atdet trådløse mobilnet og højhastighedsinternettet ikke er underlagt samme princip.Er det virkelig nødvendigt for os – som det er kendt fra organisations- og erhvervslivet - at iværksættelobbyvirksomhed og skabe alliancer for at få rettet op på noget, som ministeren selv erkender som ensvaghed, derendnu ikke er helt tilfredsstillende.Vi stiller ikke krav om dækning indendørs, så mobilvækningaf Holger Danske dybt nede i sin kælder bliver en mulighed.Vi ønsker blot, at rammerne for denmarkedsbaserede mobiltelefoni i Danmark udformes sådan, at sorte pletter udryddes, gerne gennemnetværksdeling og softwarestyring med mulighed for dækningskrav, der matcher den stadig stigendeoffentlige service, som er baseret på, at mobilkommunikation fungerer overalt.Endnu en gang vil vi opfordre ministeren til at øge sit ambitionsniveau og finde løsninger sammen med deteleoperatører, der ikke viger tilbage for at markedsføre sig med bl.a. sentenser som:”…. Det er vores målsætning at blive den mest effektive teleoperatør i Norden og kunne tilbyde de bedste sammenhængende tjenesterpå alle terminaler og netværk, uanset tid og sted…..” , ”….er den førende leverandør af kommunikationsløsninger i Danmark”,…”…. Vi har udviklet os fra en traditionel leverandør af fastnet- og mobiltjenester til leverandør af modernekommunikationsløsninger”, ”…. På alle vigtige markeder i Danmark vil vi fortsat være en klar nummer et”….
Ganske flotte meldinger.. uanset tid og sted!!!!!! Det vil vi meget gerne opleve, og være en del af.Hvis ambitionsniveauet mod forventning ikke hæves, så finder vi, at teleselskaberne i betænkelig gradnærmer sig begrebet falsk reklame. ”Uanset tid og sted” gælder i hvert fald ikke her hos os.Forbrugerombudsmanden vil nok ikke tøve med at give os ret i det synspunkt, om han blev spurgt!
Med venlig hilsenPå vegne af bestyrelsen forBorgerforeningen Mols – distriktsråd for Mols og Helgenæs.Jørgen ØrgårdGl. Kirkevej 78420 Knebel
________________________________________________________________________________________________________________________Borgerforeningen Molswww.borgerforeningen-mols.dkogwww.molsportalen.dkFormand Jørgen Ørgård, Gl. Kirkevej 7, 8420 KnebelTlf. 86 35 12 25, mobil 40 28 99 18 E-mail:[email protected]