Udvalget for Videnskab og Teknologi 2010-11 (1. samling)
UVT Alm.del Bilag 108
Offentligt
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling
Folketingets Udvalg for Videnskab og TeknologiFolketingetChristiansborg1240 København K
Med henblik på samrådet onsdag den 2. marts 2011 kl. 14.00 fremsendes til ori-entering Samlenotat til Folketingets Europaudvalg vedrørende Rådsmøde (kon-kurrenceevne - forskningsdelen) den 9.-10. marts 2011.
24. februar 2011
Ministeriet for VidenskabTeknologi og UdviklingBredgade 431260 København K
Med venlig hilsen
TelefonTelefaxE-post
Charlotte Sahl-Madsen
NetstedCVR-nr.
Dok nr.Side
17237011/1
Samlenotat
Konkurrenceevnerådsmøde den 9.-10. marts 2011 (forskningsdelen)
Punkt 1:
Det Europæiske Semester: Årlig vækstundersøgelse fra Side 2KommissionenKOM (2011) 11- Præsentation fra Kommissionen- Udveksling af synspunkterMidtvejsevalueringen af det 7. Rammeprogram forforskningKOM (2011) 52- Vedtagelse af rådskonklusionerEuropa 2020 Flagskibsinitiativ – Innovation i EUKOM (2010) 546a) Opfølgning på Det Europæiske Råds møde den 4. fe-bruar 2011- Information fra Formandskabet og Kommissionenb) Pilot Innovationspartnerskab om Aktiv og Sund Ald-ring- Vedtagelse af rådskonklusionerSide 6
Ministeriet for VidenskabTeknologi og UdviklingBredgade 431260 København K
Punkt 2:
TelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.
Punkt 3:
Side 8Sagsnr.Dok nr.Side11-10317417237011/1
Punkt 1:
Det Europæiske Semester: Årlig vækstundersøgelse fra Kom-missionenKOM (2011) 11-Udveksling af synspunkter
1) ResuméDen nye ramme for de økonomiske samarbejdsprocesser i EU fra 2011, Det Eu-ropæiske Semester, indledes med den årlige vækstundersøgelse, som udarbejdesaf Kommissionen. Vækstundersøgelsen blev offentliggjort den 12. januar 2011.Den indeholder en sammenfatning med økonomiske anbefalinger til EU som hel-hed og tre baggrundsrapporter, herunder en fremskridtsrapport om Europa2020-strategien, en makroøkonomisk rapport og en beskæftigelsesrapport. Rap-porten vil blive forelagt for Europa-Parlamentet og Rådet og vil danne grundlagfor Det Europæiske Råds retningslinjer og konklusioner med henblik på EU-landenes fremlæggelse af stabilitets- og konvergensprogrammer med mellemfri-stede økonomiske politiske planer samt nationale reformprogrammer i april.Ministeriet for Videnskab
På Konkurrenceevnerådsmødet (forskningsdelen) den 9. marts 2011 er der lagtop til en drøftelse af den forskningspolitiske del af vækstundersøgelsen.2) BaggrundEU-landene besluttede i september 2010 at introducere en ny ramme for de øko-nomiske samarbejdsprocesser i EU, Det Europæiske Semester. Formålet med etEuropæisk Semester er at have drøftelser af EU-landenes økonomiske politik forudfor vedtagelsen af national politik. Det Europæiske Semester vil dække alle ele-menter af den økonomiske overvågning, herunder koordinationsprocesserne underStabilitets- og Vækstpagten, Europa 2020-strategien og den kommende nye over-vågning af makro-økonomiske ubalancer, som fortsat er under forhandling.Det Europæiske Semester betyder, at stabilitets- og konvergensprogrammerne samtde nationale reformprogrammer fremrykkes og synkroniseres, så de vil blive afle-veret på samme tid og vurderet samtidig af Kommissionen, mens de dog fastholdessom separate instrumenter. Det Europæiske Semester udgør dermed en mere inte-greret tilgang til den økonomiske politik i EU og er sammen med den øvrige styr-kelse af det økonomiske samarbejde en del af en samlet tilgang til økonomisk gen-opretning og en holdbar økonomisk politik fremadrettet.Kommissionens vækstundersøgelse, som blev offentliggjort den 12. januar 2011,er det første led i Det Europæiske Semester. Vækstundersøgelsen er tiltænkt somet redskab til at sikre en bedre økonomisk overvågning og koordinering og vildanne grundlag for Det Europæiske Råds retningslinjer og konklusioner medhenblik på EU-landenes udarbejdelse og fremlæggelse af deres stabilitets- ogkonvergensprogrammer med mellemfristede økonomiske politiske planer samtderes nationale reformprogrammer i april 2011.3) HjemmelsgrundlagSpørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.4) NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
Teknologi og Udvikling
Side
2/2
5) Formål og indholdI vækstundersøgelsen redegør Kommissionen for sin samlede vurdering af EU’søkonomiske situation, makroøkonomiske ubalancer og makrofinansielle risicisamt økonomisk-politiske udfordringer, herunder fremskridt med hensyn tilstrukturreformer og hovedmålene i Europa 2020-strategien, idet der foretages envurdering af de mål, som medlemslandene har stillet i de midlertidige nationalereformprogrammer. Kommissionen kommer med økonomiske anbefalinger til EUsom helhed.Vækstundersøgelsen indeholder en sammenfatning med økonomiske anbefalingertil EU som helhed og tre baggrundsrapporter, herunder en fremskridtsrapport omEuropa 2020-strategien, en makroøkonomisk rapport og en beskæftigelsesrap-port.Der præsenteres følgende ti økonomiske anbefalinger, hvoraf anbefaling 1) haren direkte forskningspolitisk indflydelse samt anbefaling 9) har en indirekte ind-flydelse på innovationspotentialet i Europa:Makroøkonomiske forudsætninger for vækst1) Der skal gennemføres en stram finanspolitisk konsolidering– Bør gennemføres på grundlag af de strammere finanspolitiske regler,som Kommissionen foreslår, og opprioritere bæredygtige vækstven-lige udgifter på områder som forskning og innovation, uddannelse ogenergi.2) De makroøkonomiske ubalancer skal korrigeres3) Stabiliteten i den finansielle sektor skal sikresMobilisering af arbejdsmarkederne, jobskabelse4) Det skal gøres mere attraktivt at arbejde5) Der skal ske en reform af pensionsordningerne6) De arbejdsløse skal i arbejde igen7) Der skal skabes balance mellem sikkerhed og fleksibilitetFremskyndelse af vækstfremmende foranstaltninger8) Potentialet i det indre marked skal udnyttes9) Der skal tiltrækkes privat kapital til at finansiere væksten– Kommissionen vil fremsætte forslag om projektobligationer og for-slag om, at risikovillige kapitalfonde skal kunne operere hvor somhelst i EU, bl.a. for at sikre adgang til risikovillig kapital for SMV’erog innovative virksomheder.10) Der skal gives omkostningseffektiv adgang til energiVedrørende den videre implementering af Det Europæiske Semester lægges derop til følgende fremgangsmåde:
Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
3/3
–
–––
På rådsmødet (konkurrenceevne) den 9.-10. marts 2011 drøftes vækstunder-søgelsen for så vidt angår forskningspolitik, ligesom vækstundersøgelsendrøftes i en række andre rådsformationer.På Det Europæiske Råd den 24.-25. marts 2011 udstikkes den økonomiskeretning for EU og anbefalinger til medlemslandene.I april 2011 vil medlemslandene fremlægge deres stabilitets- og konvergens-programmer og nationale reformprogrammer.I juni 2011 vil Rådet (økonomi og finans) og Rådet (beskæftigelse, socialpo-litik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) i samarbejde med andre relevanterådsformationer på baggrund af de fremlagte stabilitets- og konvergenspro-grammer og nationale reformprogrammer vedtage landespecifikke retnings-linjer med konkrete udtalelser og anbefalinger.
6) Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres.7) Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforIkke relevant.8) Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljø-et eller sikkerhedsniveauetInitiativer, der styrker overvågningen samt koordineringen af EU-landenes øko-nomiske politik og bidrager til sundere økonomisk politik, herunder gennemstrukturreformer samt tidligere korrektion af ubalancer, har positive samfunds-økonomiske konsekvenser.9) HøringSagen behandles i EU-specialudvalget for forskning.10) Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen forventer at tage konklusionerne og anbefalingerne i vækstundersøgel-sen til efterretning.Regeringen har i forbindelse med fremsendelsen af Danmarks Foreløbige Nationa-le Reformprogram anført, at man har et foreløbig nationalt mål for forskning ogudvikling på 3 pct., hvoraf 1 pct., baseret på den danske beregningsmodel, er of-fentlig finansieret forskning.11) Generelle forventninger til andre landes holdningerEU-landene ventes generelt at tage konklusionerne og anbefalingerne i vækstun-dersøgelsen til efterretning.12) Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget om et Europæisk Semester har senest været forelagt Folketingets Euro-paudvalg til orientering forud for rådsmødet (almindelige anliggender og uden-rigsanliggender) den 31. januar 2011.Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
4/4
Midtvejsevaluering af det 7. rammeprogram for forskning
KOM (2011) 52- Vedtagelse af rådskonklusioner
1.Resumé
EU’s nuværende rammeprogram for forskning og lånefaciliteten Risk-SharingFinance Facility er blevet midtvejsevalueret af uafhængige ekspertgrupper.Kommissionen har offentliggjort en meddelelse, hvor den svarer påmidtvejsevalueringernes anbefalinger og erklærer sig enige i dem. Rådet hilsermidtvejsevalueringerne og Kommissionens første tiltag til at adressereanbefalingerne velkommen.Det forventes, at der på rådsmødet vil blive vedtaget Rådskonklusionervedrørende Midtvejsevalueringen af det 7. rammeprogram for forskning.2. BaggrundMidtvejsevalueringen af EU’s nuværende rammeprogram for forskning (FP7) hartil formål at analysere og drage fremadrettede konklusioner på baggrund af de fo-reløbige erfaringer med FP7 med henblik på at give anbefalinger for beslutningerom den resterende del af FP7 og for det kommende rammeprogram. Evalueringenblev iværksat i 2010 og blev offentliggjort 12. november 2010. Den blev udar-bejdet af en ekspertgruppe nedsat af Kommissionen. Ekspertgruppen kommermed en række anbefalinger i sin rapport.9. februar 2011 offentliggjorde Kommissionen sit svar på midtvejsevalueringensanbefalinger og svarede samtidigt på midtvejsevalueringen af the Risk-SharingFinance Facility (RSFF), der er et instrument skabt af Kommissionen og den Eu-ropæiske Investeringsbank (EIB), der skal gøre det lettere for virksomheder, in-stitutioner mv. at optage lån, der fremmer forskning og udvikling.Kommissionen erklærer sig i sit svar overordnet enig i de anbefalinger, der erfremsat i begge evalueringer.3. HjemmelsgrundlagSpørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.4. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.5. Formål og indholdI udkastet til konklusioner hilser Rådet midtvejsevalueringen velkommen. Endvidereanerkender Rådet Kommissionens nylige tiltag som et første skridt i forhold til atadressere ekspertgruppens anbefalinger. Rådet finder, at de centrale anbefalinger fraekspertgruppen er et værdifuldt bidrag til gennemførelsen af den resterende periode afFP7 og på dette grundlag fremsættes der i udkastet til rådskonklusioner følgende be-tragtninger:Rådet lægger vægt på forskningsinfrastrukturs betydning og en holistisk forsknings-og innovationsstrategi, der prioriterer deltagelse af et bredt spektrum af små og storevirksomheder, universiteter og forsknings- og teknologiorganisationer. Rådet hilser iMinisteriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
5/5
den forbindelse Kommissionens intention om at fokusere mere på at finansiere projek-ter, der bringer forskningsresultater tættere på markedet velkommen.Rådet er enig i midtvejsevalueringens fokus på nødvendigheden af et ’kvantespring’ iretning af forenkling af rammeprogrammet og er også enig i, at rammeprogrammetsopslag skal være bredere. Rådet understreger ligeledes vigtigheden af at fokusere påuddannelse som en del af videntrekanten, for dermed at sikre, at koblingen mellemforskning og innovation er komplementeret af forskeruddannelse.Vedrørende instrumenter lægger Rådet vægt på at inddrage erfaringerne fra de nuvæ-rende instrumenter med henblik på at strømline porteføljen af instrumenter i detkommende rammeprogram. I den forbindelse mener Rådet, at nye instrumenter kunskal introduceres efter nøje overvejelse.Derudover skal der lægges vægt på en øget deltagelse af kvinder i rammeprogrammet.Rådet mener i den forbindelse, at det tidligere vedtagne mål om 40 procents deltagelseaf kvinder stadig er gyldigt. For at sikre en øget deltagelse fra medlemslande med lavrepræsentation, mener Rådet, at der bør lægges vægt på større synergi mellem ram-meprogrammet og strukturfondene og understreger samtidigt vigtigheden af People-programmet for at øge potentialet for forskere fra disse lande i rammeprogrammetRådet understreger også vigtigheden af internationalt samarbejde med andre regioner iverden og understreger nødvendigheden af en evaluering af den eksisterende tilgangtil internationalt samarbejde.Vedrørende the Risk-Sharing Finance Facility hilser Rådet evalueringens positivekonklusioner velkommen. Rådet erklærer sig derfor enig i Kommissionens anbefalingom at frigive et yderligere EU-bidrag på 500 millioner euro for perioden 2011-2013.Vedrørende EU’s fremtidige finansiering af forskning og innovation hilser RådetKommissionens intention om at fremsætte et forslag til fremtidige programmer i enoverordnet ramme (Common Strategic Framework) velkommen.6. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentets skal ikke høres.7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforSagen har ikke konsekvenser for gældende dansk ret.8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet ogbeskyttelsesniveauetSagen har i sig selv ikke samfundsøkonomiske konsekvenser.9. HøringSagen behandles i EU-specialudvalget for forskning.10. Regeringens foreløbige generelle holdningMinisteriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
6/6
Regeringen støtter op om midtvejsevalueringens anbefalinger og ser positivt på, at derinden for de mulige rammer arbejdes for at implementere disse anbefalinger allerede iden resterende periode af FP7.11. Generelle forventninger til andre landes holdningerDet forventes, at alle lande kan støtte udkastet til rådskonklusioner.12. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forudfor rådsmødet (konkurrenceevne) den 25.-26. november 2010.
Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
7/7
Punkt 3:
Europa 2020 flagskibsinitiativ – Innovation i EUKOM (2010) 546a) Opfølgning på Det Europæiske Råds møde den 4. febr. 2011- Information fra formandskabet og Kommissionenb) Pilot Innovationspartnerskab om Aktiv og Sund Aldring- Vedtagelse af rådskonklusioner
1.Resumé
Det Europæiske Råd fokuserede på sit møde den 4. februar 2011 på to sektorer afbetydning for Europa 2020-startegien, nemlig energi og innovation.For så vidt angår innovation så efterlyste Det Europæiske Råd gennemførelsen afen strategisk og integreret tilgang, der kan sætte skub i innovation og udnytteEuropas intellektuelle kapacitet fuldt ud til gavn for borgere, virksomheder –navnlig SMV’er – og forskere. Rådet vil overvåge fremskridtene på området somled i opfølgning på Europa 2020-strategien.Det Europæiske Råd besluttede i december 2010 at acceptere Kommissionensforslag om at igangsætte et pilotinnovationspartnerskab om sund og aktivaldring. Innovationspartnerskaberne er et af initiativerne i Kommissionensmeddelelse om Innovation i EU fra 6. oktober 2010. Kommissionen har besluttetat nedsætte en midlertidig styregruppe, der skal komme med anbefalinger til enstratetisk implementeringsplan. I udkastet til rådskonklusioner lægges der op til,at Rådet bliver repræsenteret i styregruppen af de nuværende trio-lande Spanien,Belgien og Ungarn samt det kommende formandskabsland Polen.Det forventes, at der på rådsmødet vil blive vedtaget rådskonklusionervedrørende Pilot Innovationspartnerskabet om Aktiv og Sund Aldring.2. BaggrundEuropa-Kommissionen vedtog i oktober 2010 ét af de syv flagskibsinitiativer in-den for Europa 2020-strategien: Innovation i EU. Det Europæiske Råd havde påsit møde den 4. februar 2011 en særskilt behandling af initiativet.Herudover havde Det Europæiske Råd i december 2010 besluttet at acceptereKommissionens forslag om at igangsætte et Pilot Innovationspartnerskab om Ak-tiv og Sund Aldring. Innovationspartnerskaberne er et af initiativerne i Kommis-sionens meddelelse om Innovation i EU fra 6. oktober 2010.De europæiske innovationspartnerskaber skal fokusere på store samfundsmæssigeudfordringer, der samtidig indeholder et væsentligt markedspotentiale. Endemåleter at øge Europas konkurrenceevne inden for disse udvalgte områder. Dette skalske ved at koordinere aktiviteter fra grundforskning, til anvendt forskning og tilinnovation. Derudover vil der også være fokus på emner som standardisering ogpatenter.Kommissionen besluttede i slutningen af 2010, at pilotinnovationspartnerskabetom sund og aktiv aldring skal handle om følgende 3 emner:
Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
8/8
Forebyggelse og sundhedsfremme - medicinsk teknologi, medicin for ogbehandling af aldersrelaterede kroniske sygdomme og andre lidelserintegrerede sundhedsydelser og sociale tjenester for ældre, som forbedrerhjemmepleje og selvpleje og nye omfattende innovative løsninger til lang-sigtet pleje af de ældreuafhængig, aktiv livsførelse for ældre mennesker, hjulpet af innovativeprodukter, anordninger og tjenesteydelser.
Kommissionen har besluttet at nedsætte en midlertidig styregruppe, der skalkomme med anbefalinger til en strategisk implementeringsplan (Strategic Imple-mentation Plan) i løbet af sommeren 2011. Styregruppen vil blandt andet bestå afde ansvarlige kommissærer, fire repræsentanter fra Rådet på ministerniveau, trerepræsentanter fra Europaparlamentet og derudover andre offentlige og privateaktører inden for området. Danmark har i denne forbindelse arbejdet aktivt for, atrelevante rådsformationer er repræsenteret i styregruppen med henblik på at sikretværfaglighed.Ministeriet for Videnskab
3. HjemmelsgrundlagSpørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.4. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.5. Formål og indholdAd a) Opfølgning på Det Europæiske Råds møde den 4. februar 2011:For så vidt angår innovation så efterlyste Det Europæiske Råd gennemførelsen afen strategisk og integreret tilgang, der kan sætte skub i innovation og udnytteEuropas intellektuelle kapacitet fuldt ud til gavn for borgere, virksomheder –navnlig SMV’er – og forskere. Rådet vil overvåge fremskridtene på området somled i opfølgning på Europa 2020-strategien. Konkret anførte Det Europæiske Råddesuden følgende:Kommissionen blev opfordret til at udvikle én enkelt integreret indikator,der muliggør en bedre overvågning af fremskridtene inden for innovation.Innovation skal bidrage til, at EU kan tackle de mest kritiskesamfundsmæssige udfordrigner.Europa har behov for et fælles forskningsrum foir at tiltrække talenter oginvesteringer. Dette skal være gennemført senest i 2014 for derved atskabe et reelt indre marked for viden, forskning og innovation. Navnligbør der gøres en indsats for at forbedre mobiliteten og karrieremulighederfor forskere, mobiliteten for studerende på de videregående uddannelserog Europas tiltrækningskraft for udenlandske forskere.
Teknologi og Udvikling
Side
9/9
I konklusionerne fra Det Europæiske Råd er det desuden understreget, at Rådet vil ta-ge de nødvendige politiske beslutninger om fremtidige innovationspartnerskaber, førnye partnerskaber igangsættes. Det vil sige, at Det Europæiske Råd lægger vægt på, atKommissionen ikke lancerer nye europæiske innovationspartnerskaber, før Rådet harbesluttet det.
Ad b) Pilot Innovationspartnerskab om Aktiv og Sund Aldring:I udkastet til konklusioner bliver Kommissionens arbejde med at gennemføre Pilot In-novationspartnerskabet om Aktiv og Sund Aldring hilst velkommen, og Rådet giversin støtte til at nedsætte en styregruppe, der skal give anbefalinger til en strategisk im-plementeringsplan. I udviklingen af Pilot Innovationspartnerskabet lægger Rådet vægtpå at inddrage relevante eksisterende initiativer. I udkastet til rådskonklusioner læggesder op til, at det nuværende trio-formandskab bestående af Spanien, Belgien og Un-garn samt det indkommende formandskabsland Polen, skal være Rådets repræsentan-ter i styregruppen.Rådet opfordrer Kommissionen til at fortsætte arbejdet med at udvikle innovations-partnerskaberne og understreger vigtigheden af, at innovationspartnerskaberne harenkle og gennemskuelige procedurer, der respekterer den frivillige karaktér af koordi-neringen af medlemslandenes relevante aktiviteter inden for aktiv og sund aldring.6. Europa-Parlamentets holdningEuropa-Parlamentets skal ikke høres.7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforSagen har ikke konsekvenser for gældende dansk ret.8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet ogbeskyttelsesniveauetSagen har i sig selv ikke samfundsøkonomiske konsekvenser.9. HøringSagen behandles i EU-specialudvalget for forskning.10. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen støtter op om igangsættelsen af Pilot Innovationspartnerskabet omAktiv og Sund Aldring og imødeser den kommende evaluering af pilot innovati-onspartnerskabet.11. Generelle forventninger til andre landes holdningerDet forventes, at alle lande kan støtte udkastet til rådskonklusioner.12. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forudfor rådsmødet (konkurrenceevne) den 25.-26. november 2010.Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
10/10