Udvalget for Videnskab og Teknologi 2010-11 (1. samling)
UVT Alm.del Bilag 106
Offentligt
Redegørelse for erfaringerne med den nye frekvenslov
IT- og TelestyrelsenJanuar 2011
IndholdsfortegnelseINDHOLDSFORTEGNELSE................................................................................................................................................. 2BAGGRUND..................................................................................................................................................................... 3RESUMÉ.......................................................................................................................................................................... 4BESKRIVELSE AF NYE REGLER......................................................................................................................................... 5TILLADELSESUDSTEDELSE2010...................................................................................................................................... 6IT-OGTELESTYRELSENS ERFARINGER FRA2010 ............................................................................................................ 9900/1800 MHz............................................................................................................................................................ 9450-470 MHz ............................................................................................................................................................. 9BRANCHENS TILKENDEGIVELSER.................................................................................................................................. 10900/1800 MHz.......................................................................................................................................................... 10450-470 MHz ........................................................................................................................................................... 10KONKLUSION................................................................................................................................................................ 12
2
BaggrundDen 1. januar 2010 trådte en ny lov om radiofrekvenser (frekvensloven) i kraft1.Med den nye frekvenslov blev der foretaget en række væsentlige ændringer i forhold til den tidligerefrekvenslov. Blandt andet blev metoderne for tildeling af tilladelser revideret, der blev åbnet op for enliberalisering af frekvensanvendelsen, og adgangen til at overdrage tilladelser blev udvidet.Samtidig med lovændringen foreslog Europa-Kommissionen en revision af EU’s regelsæt for elektroniskkommunikation (teledirektivpakken), som også lå til grund for den tidligere gældende frekvenslov. Den nyefrekvenslov tog højde for de ændringer, som Europa-Kommissionens forslag indeholdt, og som senere blevvedtaget af Ministerrådet og Europa-Parlamentet.Den væsentligste ændring af frekvensloven, for så vidt angår revisionen af metoderne for tildeling affrekvenstilladelser, bestod i, at IT- og Telestyrelsen nu i visse tilfælde selv beslutter, at der skal afholdesauktion over frekvenstilladelser. Det er tilfældet, hvor der er knaphed på frekvenser, men ikke samtidigvæsentlige samfundsmæssige hensyn, der skal varetages i forbindelse med udstedelse af frekvenstilladelser.Ifølge den forrige frekvenslov var det altid ministeren, der traf beslutning om afholdelse af auktion.Formålet med denne ændring var at etablere en mere smidig og enkel proces for tildeling affrekvenstilladelser i forbindelse med frekvensknaphed, end den ordning der var gældende tidligere, hvor allebeslutninger om auktion blev truffet af videnskabsministeren. Forventningen var samtidig, at der ville bliveafholdt flere auktioner end tidligere, men at provenuet fra de enkelte auktioner gennemsnitligt ville blivemindre.Da IT- og Telestyrelsen ikke tidligere har haft kompetence til selv at træffe beslutning om afholdelse afauktion, og da der således altid tidligere har været tale om politiske beslutninger i forbindelse med afholdelseaf auktion, fremgik det af forslaget til ny frekvenslov, at:”(…)videnskabsministeren året efter lovens ikrafttrædelse sender en første redegørelse udarbejdet af IT- ogTelestyrelsen til Udvalget for Videnskab og Teknologi. Heri vil IT- og Telestyrelsen redegøre forerfaringerne med den nye ordning, hvor styrelsen i medfør af dette lovforslag får kompetence til at beslutte,at der skal afholdes auktioner. I redegørelsen vil endvidere indgå oplysninger om antallet af udstedtetilladelser efter henholdsvis først-til-mølle-princippet og auktioner, en orientering om forløbet ogresultaterne af de i årets løb afholdte auktioner samt branchens tilkendegivelser herom. Udvalget vil kunnetage stilling til, om der fortsat ønskes årlige redegørelser.”
1
Lov nr. 475 af 12. juni 2009 om radiofrekvenser
3
ResuméDen nye frekvenslov, som trådte i kraft den 1. januar 2010, indebærer, at videnskabsministeren træfferbeslutning om tildelingsmetode (auktion, offentligt udbud eller først til mølle) i de tilfælde, hvor derforeligger knaphed på radiofrekvenser, og hvor væsentlige samfundsmæssige hensyn samtidig gør siggældende. Hvor der ikke er væsentlige samfundsmæssige hensyn, der skal varetages, indebærerfrekvensloven, at IT- og Telestyrelsen kan gå direkte til afholdelse af auktioner over tilladelserne tilanvendelse af de pågældende frekvenser.IT- og Telestyrelsen har ikke i forbindelse med de auktioner, der blev gennemført i 2010 modtaget nogentilkendegivelser, der vedrører det forhold, at styrelsen nu har bemyndigelse til at foretage en vurdering af,hvorvidt der gør sig væsentlige samfundsmæssige hensyn gældende i forhold til tildelingen af frekvenserne.Forløbene ved auktionerne illustrerer ganske godt, at der er forskel på, hvor lang tid det tager at planlæggeauktioner, alt afhængig af om der gør sig væsentlige samfundsmæssige hensyn gældende. Det skyldes bl.a.,at når der gør sig væsentlige samfundsmæssige hensyn gældende, skal der tages stilling til, hvordan sådannehensyn konkret tages. Det kan f.eks. være i form af dækningskrav, sammensætning af tilladelser og krav omudbud af bestemte tjenester. Beslutninger herom kræver som udgangspunkt nærmere undersøgelser oganalyser.Auktionsforløbene i 2010 viser, at processen efter ikrafttrædelsen af den nye frekvenslov er blevet meresmidig i de tilfælde, hvor der ikke skal varetages væsentlige samfundsmæssige hensyn, og beslutningen omafholdelse af auktion derfor træffes af IT- og Telestyrelsen.For så vidt angår forventningen om flere auktioner end tidligere samt et lavere gennemsnitligt provenu, er etenkelt års erfaringer – hvor der alene er tildelt tre tilladelser i en auktionsproces efter den nye frekvenslov –et for spinkelt grundlag at konkludere på. Der er endvidere afholdt yderligere to auktioner i 2010, men disseer blevet afholdt efter reglerne i den tidligere frekvenslov, som var gældende på tidspunktet forvidenskabsministerens beslutning om afholdelse af auktion.
4
Beskrivelse af nye reglerFrekvenser er en begrænset ressource, og der er således ikke uendeligt med frekvenser. Når man anvenderfrekvenser, er der en risiko for, at man forstyrrer andre, som også anvender frekvenser, ligesom man selv kanblive forstyrret af andres frekvensanvendelse.For at begrænse sådanne forstyrrelser ved frekvensanvendelse kræver denne i de fleste tilfælde, at IT- ogTelestyrelsen udsteder en tilladelse. Tilladelserne indeholder vilkår for anvendelsen af frekvenserne.Vilkårene har til formål at mindske forstyrrelser af andre, som anvender frekvenser.Det er ikke sikkert, at alle, som ønsker det, kan få en tilladelse. Det kommer an på, hvor efterspurgte depågældende frekvenser er. Sædvanligvis udstedes tilladelser i den rækkefølge, ansøgningerne herommodtages i IT- og Telestyrelsen (først-til-mølle), men nogle gange er det nødvendigt først at afholde enauktion eller et offentligt udbud, inden tilladelsen kan udstedes.Når efterspørgslen efter nogle bestemte radiofrekvenser overstiger udbuddet, og der således erfrekvensknaphed, er udgangspunktet efter den nye frekvenslov, at der skal afholdes auktion over tilladelse(r)til de frekvenser, der er omfattet af knaphedsvurderingen.Det er videnskabsministeren, der træffer beslutning om tildelingsmetode (auktion, offentligt udbud eller førsttil mølle) i de tilfælde, hvor der foreligger knaphed på radiofrekvenser, og hvor væsentlige samfundsmæssigehensyn skal varetages. Den ændring af metoderne for tildeling, der trådte i kraft med frekvensloven den 1.januar 2010, indebærer, at hvor der ikke er væsentlige samfundsmæssige hensyn, der skal varetages, kan IT-og Telestyrelsen gå direkte til afholdelse af auktioner over tilladelserne til anvendelse af de pågældendefrekvenser.Når IT- og Telestyrelsen træffer beslutning om afholdelse af auktion, kan styrelsen dog udelukkendefastsætte vilkår svarende til vilkår i tilladelser udstedt efter først-til-mølle princippet, som har til hensigt atundgå uønskede forstyrrelser. Styrelsen kan eksempelvis ikke fastsætte vilkår om dækningskrav eller udbudaf specifikke tjenester.Spørgsmålet om, hvornår der ved frekvensknaphed gør sig væsentlige samfundsmæssige hensyn gældende iforhold til tildeling af frekvenser, vurderes af IT- og Telestyrelsen. Dette sker på baggrund af de regler,videnskabsministeren har fastsat i det frekvenspolitiske rammemandat, der udstikker den overordnedepolitiske ramme for prioriteringen af radiofrekvenser og den generelle frekvensadministration. Detfrekvenspolitiske rammemandat udstedes som en bekendtgørelse af videnskabsministeren.Gennem videnskabsministerens frekvenspolitiske rammemandat og de konkrete beslutninger, ministerentræffer, sikres det, at den samlede forvaltning af frekvensområdet er politisk forankret.
5
Tilladelsesudstedelse 2010Først-til-mølleSom nævnt er udgangspunktet, at frekvensanvendelse kræver en tilladelse fra IT- og Telestyrelsen.Tilladelser udstedes som udgangspunkt efter princippet om først-til-mølle.Siden den nye frekvenslov trådte i kraft den 1. januar 2010 og frem til 31. december 2010, har IT- ogTelestyrelsen udstedt 966 tilladelser efter først-til–mølle-princippet.Der var pr. 31. december 2010 udstedt i alt 7004 frekvenstilladelser.FrekvensknaphedNår efterspørgslen på nogle bestemte frekvenser overstiger udbuddet, foreligger der som nævntfrekvensknaphed.Det kan f.eks. være, at IT- og Telestyrelsen modtager flere ansøgninger til de samme frekvenser i det sammegeografiske område, og at styrelsen derfor ikke kan udstede en tilladelse til alle ansøgerne. Det betyder dogikke nødvendigvis, at der er frekvensknaphed. Der er således ikke frekvensknaphed, hvis styrelsen vurderer,at der vil kunne udstedes tilladelse til andre substituerbare frekvenser i det samme geografiske område.Afgørende for IT- og Telestyrelsens vurdering af, om der foreligger frekvensknaphed, er således somudgangspunkt, om der er substituerbare frekvenser – altså frekvenser med samme tekniskeanvendelsesmuligheder.Hvis IT- og Telestyrelsen konstaterer, at der er frekvensknaphed, undersøger styrelsen, om der er væsentligesamfundsmæssige hensyn, som skal varetages i forbindelse med udstedelsen af tilladelserne. Hensynene erfastlagt i det frekvenspolitiske rammemandat.Hvis der skal varetages væsentlige samfundsmæssige hensyn, eksempelvis hvis frekvenserne er velegnede tiludbredelse af nye mobile bredbåndstjenester, træffer videnskabsministeren beslutning om, hvordantilladelser til frekvenserne skal udstedes.Hvis der ikke er væsentlige samfundsmæssige hensyn, som skal varetages i forbindelse med udstedelse aftilladelserne, afholder IT- og Telestyrelsen en auktion over tilladelserne, og vinderne af auktionen vil fåudstedt tilladelserne.
Auktioner over tilladelser i 2010Der er i 2010 blevet afholdt en række auktioner over frekvenstilladelser. Flere af disse auktioner er besluttetaf videnskabsministeren efter reglerne i den tidligere frekvenslov. Derudover er en enkelt auktion afholdtefter den nye bestemmelse i frekvenslovens § 12, hvorefter IT- og Telestyrelsen træffer beslutning omafholdelse af auktion, når der foreligger frekvensknaphed, og der ikke er væsentlige samfundsmæssigehensyn, der skal varetages.I dette afsnit beskrives de afholdte auktioner.
Auktioner besluttet af videnskabsministerenAuktionen over tilladelser i 2,5 GHz-frekvensbåndet (tidligere frekvenslov)Videnskabsministeren besluttede den 26.juni 2008, at der skulle afholdes en auktion over tilladelser ifrekvensbåndene 2010-2025 MHz og 2500-2690 MHz, og at disse frekvenser ville blive tildeltlandsdækkende på et tjeneste- og teknologineutralt grundlag.
6
Auktionen, der blev afholdt i foråret 2010, var dels undergivet reglerne i den tidligere frekvenslov omafholdelse af auktioner og dels 3G-loven, idet frekvensbåndet 2020-2025 MHz før den 1. januar 2010 varomfattet af 3G-loven.Auktionen var således omfattet af en overgangsregel i frekvensloven, hvorefter beslutninger om afholdelse afauktioner er truffet i medfør af den tidligere gældende frekvenslov, også skal afholdes i henhold til reglerne iden tidligere gældende frekvenslov, selvom selve auktionen finder sted efter den nye lovsikrafttrædelsesdato.Auktionen blev gennemført via et specialudviklet web-baseret elektronisk auktionssystem.Den 10. maj 2010 afholdt IT- og Telestyrelsen den sidste runde i 2,5 GHz-auktionen. Tilladelser blev fordeltmellem Hi3G, TDC, Telenor og Telia Nättjänster Norden AB. Samlet auktionsprovenu blev i alt1.010.088.000 kr.Auktionen over en tilladelse i 410-430 MHz-auktionen (tidligere frekvenslov)Videnskabsministeren besluttede den 18. juni 2009, at der i 2010 skulle gennemføres auktion over entilladelse i frekvensbåndet 410-430 MHz, og at disse frekvenser skulle tildeles som én landsdækkendetilladelse.Også denne auktion var undergivet reglerne i den tidligere frekvenslov om afholdelse af auktioner, dabeslutningen om afholdelse af auktionen blev truffet i medfør af den tidligere gældende frekvenslov.Auktionen var udformet med åbne, stigende bud, og blev gennemført via et web-baseret elektroniskauktionssystem.Den 23. november 2010 afholdt IT- og Telestyrelsen 410-430 MHz-auktionen. Vinder af auktionen blevNordisk Mobiltelefon International AB. Samlet tilladelsespris blev i alt 600.000 kroner.Auktionerne over tilladelser i 900 og 1800 MHz -frekvensbåndene (ny frekvenslov)Videnskabsministeren besluttede 16. marts 2010 at der skulle afholdes auktion over en landsdækkendetilladelse i 900 MHz-frekvensbåndet og en landsdækkende tilladelse i 1800 MHz-frekvensbåndet.Auktionerne blev som de første besluttet i medfør af den nye frekvenslov, idet udstedelsen af tilladelserneskete med henblik på varetagelse af væsentlige samfundsmæssige hensyn. De nærmere regler om auktionenvar fastsat i videnskabsministerens beslutning af 6. september 2010 og IT- og Telestyrelsens beslutning af 8.september 2010 efter henholdsvis frekvenslovens § 9, stk. 3, og § 10, stk. 1.Videnskabsministerens beslutning indeholdt de overordnede rammer for auktionerne, herunder hvilken typeog antal af tilladelser der var omfattet af de to auktioner, udelukkelse af eksisterende tilladelsesindehavere i900 og 1800 MHz-frekvensbåndene, minimumskrav og minimumsbudsum samt mindstepris ved afholdelseaf auktionerne.IT- og Telestyrelsens beslutning indeholdt, inden for rammerne af videnskabsministerens beslutning, denærmere regler om selve gennemførelsen af auktionerne og vilkår i de tilladelser, der skulle udstedes påbaggrund af auktionerne.Ved tilmeldingsfristens udløb havde IT- og Telestyrelsen alene modtaget en tilmelding fra selskabet Hi3GDenmark ApS til både 900 MHz- og 1800 MHz-auktionen.
7
Da der ikke er andre tilmeldte til auktionerne, udstedte IT- og Telestyrelsen både 900 MHz-tilladelsen og1800 MHz-tilladelsen til Hi3G Denmark ApS, efter at selskabet havde betalt tilladelsespriserne.Tilladelsespriserne svarede til minimumsbudsummerne, som for så vidt angår 900 MHz-tilladelsen beløb sigtil 8.000.000 kr., og for så vidt angår 1800 MHz-tilladelsen til 4.000.000 kr.
Auktioner besluttet af IT- og TelestyrelsenAuktionen over en tilladelse i 450-470 MHz-frekvensbåndet (ny frekvenslov)IT- og Telestyrelsen offentliggjorde den 1. oktober 2010, at der i december 2010 skulle gennemføres enauktion over en tilladelse i 450 MHz-frekvensbåndet (en begrænset mængde landsdækkende frekvenser,samt en begrænset mængde frekvenser i visse geografiske områder), da der kunne konstateresfrekvensknaphed.Auktionen over frekvenser i 450 MHz-frekvensbåndet er den første auktion, hvor IT- og Telestyrelsen harvurderet, at der ikke i forbindelse med tildelingen af tilladelse til at anvende de pågældende frekvenser skalvaretages væsentlige samfundsmæssige hensyn. Auktionen var således den første auktion, der er omfattet afden nye ordning, hvor styrelsen benytter den kompetence, styrelsen fik tildelt i medfør af den nyefrekvenslov.Det, der efter IT- og Telestyrelsen vurdering var afgørende, var, at den frekvensmængde, som var omfattet aftilladelsen, var så begrænset, at den efter IT- og Telestyrelsens vurdering isoleret set alene kunne anvendestil at udbyde trådløst bredbånd med lav hastighed (0,5 Mbit/s) til forholdsvis få samtidige brugereIT- og Telestyrelsen indgik i forbindelse med auktionen et samarbejde med et privat auktionshus omanvendelse af deres webbaserede auktionssystem.Den 6. december 2010 afholdt IT- og Telestyrelsen auktionen. Vinder af auktionen blev NordiskMobiltelefon International AB. Samlet tilladelsespris blev i alt 2.600.000 kr.
8
IT- og Telestyrelsens erfaringer fra 2010I medfør af frekvensloven er det IT- og Telestyrelsen, der konkret vurderer, om der skal varetages væsentligesamfundsmæssige hensyn i den enkelte knaphedssituation. Vurderingen foretages på baggrund af detfrekvenspolitiske rammemandat. Det frekvenspolitiske rammemandat er indeholdt i en bekendtgørelseudstedt af videnskabsministeren.Hvor der skal varetages væsentlige samfundsmæssige hensyn, er det videnskabsministeren, der beslutter,hvordan frekvenserne tildeles. I de øvrige tilfælde træffes beslutningen af IT- og Telestyrelsen.I det følgende beskrives IT- og Telestyrelsens erfaringer med afholdelsen af de auktioner, der blev besluttetefter reglerne i den nye frekvenslov, der trådte i kraft den 1. januar 2010. De øvrige auktioner, der blevafholdt i 2010, blev besluttet efter reglerne i den tidligere frekvenslov og omtales derfor ikke i det følgende.
900/1800 MHzBeslutningen om, hvordan de nye tilladelser i 900 MHz- og 1800 MHz-frekvensbåndene skulle afhændes,blev truffet af videnskabsministeren i medfør af frekvensloven.Videnskabsministerens beslutning blev taget på baggrund af en indstilling fra IT- og Telestyrelsen, hvoristyrelsen havde vurderet, at der gjorde sig væsentlige samfundsmæssige hensyn gældende i forhold tiltildelingen af tilladelserne. Det skyldes, at udbredelse af elektroniske kommunikationstjenester, herundermobiltelefoni og mobilt bredbånd, ved hjælp af frekvenser i 900- og 1800 MHz-frekvensbåndene har storsamfundsøkonomisk betydning, idet disse frekvenser er særligt attraktive i forhold til dette formål.Ifølge loven er udgangspunktet, at der afholdes auktion. Tildeling efter udbud eller udstedelse af tilladelser,efterhånden som ansøgninger modtages, bør ifølge loven kun ske, hvis de væsentlige samfundsmæssigehensyn, som skal varetages i forbindelse med tildelingen, ikke findes at kunne varetages i tilstrækkelig gradved en auktion.Videnskabsministeren besluttede i denne sammenhæng på baggrund af IT- og Telestyrelsens indstilling, atder ikke i forbindelse med afhændelsen af tilladelserne i 900 MHz- og 1800 MHz-frekvensbåndet varsådanne væsentlige samfundsmæssige hensyn, som i det konkrete tilfælde ikke kunne varetages via auktion.
450-470 MHzBeslutningen om afholdelse af auktion over en tilladelse i 450 MHz-frekvensbåndet blev taget af IT- ogTelestyrelsen. Dette skyldtes, at der ikke gjorde sig væsentlige samfundsmæssige hensyn gældende i forholdtil tildelingen af tilladelsen.Da IT- og Telestyrelsen havde konstateret frekvensknaphed, og da styrelsen vurderede, at der ikke skullevaretages væsentlige samfundsmæssige hensyn i forbindelse med tildelingen af tilladelse til at anvende defrekvenser, følger det af frekvensloven, at IT- og Telestyrelsen skulle afholde auktion over tilladelsen.IT- og Telestyrelsens erfaring fra denne beslutningsproces og auktion er, at den nye ordning, der er etableretmed frekvensloven reelt giver mulighed for at beslutte og gennemføre auktioner hurtigere og mere simpeltfor deltagerne. Der gik således kun to måneder fra beslutning om afholdelse af auktion til tilladelsen varudstedt.
9
Branchens tilkendegivelser900/1800 MHzI forbindelse med auktionerne over de to tilladelser i henholdsvis 900 MHz- og 1800 MHz-frekvensbåndetrejste de virksomheder, der i forvejen rådede over tilladelser i frekvensbåndene, og som ikke selv kunnedeltage i auktionen, kritik af det auktionsformat, der var besluttet.De eksisterende tilladelsesindehaveres kritik vedrørte det konkret valgte auktionsformat samt tilladelsernesvarighed, og ikke selve beslutningen om metoden for tildeling eller processen i den forbindelse.IT- og Telestyrelsen valg af auktionsformat var bland andet begrundet i kritik, der tidligere havde væretudtrykt fra branchens side af lukkede auktioner. Derfor var valget faldet på en åben internetbaseretauktionsform, i øvrigt også som ved 2,5 GHz-auktionen og 410-430 MHz-auktionen.For så vidt angår varigheden af tilladelserne, vurderede IT- og Telestyrelsen, at man ikke ville fastsætte enkort varighed, der var synkroniseret med de eksisterende tilladelsers varighed til henholdsvis 2017 og 2019,idet en varighed på henholdsvis fem år og syv år ikke giver tilstrækkelig mulighed for at opbygge et net ogforrente investeringen. Frekvenserne, der er omfattet af TDC’s, Telias og Telenors tilladelser skalgenudstedes i 2017 og 2019. Som udgangspunkt forventes tilladelser udstedt med en varighed på 15 år. IT-og Telestyrelsen valgte derfor, at de to nye tilladelser fra 2010 skulle kunne synkroniseres med kommendetilladelser i båndene. Dermed vil alle nye tilladelser i 1800 MHz-frekvensbåndet have en varighed til 12. juni2032 og alle nye tilladelser i 900 MHz-frekvensbåndet vil have en varighed til 31. december 2034.Ved at synkronisere nye tilladelsers varighed vil alle tilladelserne i samme frekvensbånd fremover kunnetildeles igen på samme tid.
450-470 MHzI forhold til auktionen over tilladelsen i frekvensbåndet 450-470 MHz, rejste virksomheden Net1 kritik2af, atder overhovedet skulle gennemføres en auktion over de ledige frekvenser, eftersom der var tale om en megetlille frekvensmængde.Kritikken skal ses i lyset af, at Net1 oprindeligt rådede over en tilladelse (tilladelse 1), som omfattede defrekvenser, der blev holdt auktion over. Samtidig hermed rådede Net1 over en anden tilladelse (tilladelse 2)til at anvende frekvenser, der ligger umiddelbart ved siden af frekvenserne omfattet af ”tilladelse 1”. Vedsamtidig at kunne anvende frekvenserne omfattet af ”tilladelse 1” og ”tilladelse 2”, ville Net1 have mulighedfor at optimere anvendelsen af frekvenserne.”Tilladelse 1” udløb imidlertid efter sit indhold den 31. december 2010, og den 13. juli 2010 havde IT- ogTelestyrelsen fra selskabet DanCell modtaget en ansøgning om overtagelse af ”tilladelse 1”fraudløbstidspunktet.Proceduren for sådanne tilfælde fremgår af frekvensloven og indebærer bl.a., at IT- og Telestyrelsen skalkontakte den eksisterende tilladelsesindehaver for at undersøge, om denne er interesseret i at få fornyet sintilladelse.Umiddelbart efter modtagelsen af DanCells ansøgning kontaktede IT- og Telestyrelsen derfor Net1 for atundersøge, om Net1 var interesseret i at forlænge ”tilladelse 1”.
2
http://www.comon.dk/nyheder/Frekvensauktion-truer-internet-til-udkanten-1.374827.html
10
Da Net1 viste sig at være interesseret i at forlænge tilladelsen efter udløbet, og da det ikke var muligt for IT-og Telestyrelsen at pege på alternative frekvenser, som ville kunne opfylde DanCells frekvensbehov, måttestyrelsen konstatere frekvensknaphed efter frekvenslovens regler.Herefter foretog IT- og Telestyrelsen en vurdering af, hvorvidt der gjorde sig væsentlige samfundsmæssigehensyn gældende i forhold til tildelingen af tilladelsen. Her lagde styrelsen vægt på de forhold, der erbeskrevet oven for.
11
KonklusionDe tilkendegivelser, IT- og Telestyrelsen modtog i forbindelse med auktionerne i 900 MHz- og 1800 MHz-frekvensbåndet samt frekvensbåndet 450-470 MHz, indeholdt ingen egentlige tilkendegivelser vedrørendedet forhold, at styrelsen i de to situationer, hvor der var konstateret frekvensknaphed, skulle foretage envurdering af, hvorvidt der gjorde sig væsentlige samfundsmæssige hensyn gældende i forhold til tildelingenaf frekvenserne.Tilkendegivelserne indeholdt heller ingen bemærkninger i forhold til selve resultaterne af auktionerne.For så vidt angår hensigten om at tilvejebringe en mindre tidskrævende proces i forbindelse medfrekvensknaphed, end den ordning der var gældende tidligere, hvor alle beslutninger om auktion skulletræffes af videnskabsministeren, illustrerer de afholdte auktionerne, at der er forskel på, hvor lang tid, dettager at planlægge auktioner.Tildelingen af nye tilladelser i 900 MHz- og 1800 MHz-frekvensbåndene fandt sted omkring 10 månederefter, at IT- og Telestyrelsen havde frigjort frekvenser til auktionerne i de to frekvensbånd3.Auktionen over en tilladelse i frekvensbåndet 450-470 MHz blev afholdt godt to måneder efter, at IT- ogTelestyrelsen havde konstateret, at der var frekvensknaphed, hvilket styrelsen offentliggjorde på styrelsenshjemmeside den 1. oktober 2010.Auktionsforløbene i 2010 viser således, at processen er blevet mere smidig i de tilfælde, hvor der ikke skalvaretages væsentlige samfundsmæssige hensyn, og beslutningen om auktion derfor træffes af IT- ogTelestyrelsen. Denne proces er heller ikke blevet kritiseret i forbindelse med auktionerne.For så vidt angår forventningen om flere auktioner end tidligere samt et lavere gennemsnitligt provenu, er etenkelt års erfaringer – hvor alene to auktioner er blevet afholdt efter den nye frekvenslov - et for spinkeltgrundlag at konkludere på.Processen forud for auktionen over tilladelsen i frekvensbåndet 450-470 MHz viste dog, at de gældenderegler vedrørende ansøgning om frekvenser, der allerede er omfattet af en eksisterende tilladelse, kan føre tiluhensigtsmæssigheder.Som frekvensloven er affattet på nuværende tidspunkt, kan enhver helt frem til datoen for en tilladelsesudløb ansøge om overtagelse af de frekvenser, der er omfattet af den tilladelse, der udløber.Når IT- og Telestyrelsen modtager en sådan ansøgning, skal styrelsen vurdere, om ansøgningen indebærer, atder er frekvensknaphed, og i så fald vurdere, om der gør sig væsentlige samfundsmæssige hensyn gældende iforhold til tildelingen af frekvenserne. Dermed kan der opstå en periode med ikke ubetydelig usikkerhed forsåvel den eksisterende tilladelsesindehaver og dennes kunder, som for den der ønsker tilladelse til at anvendede pågældende frekvenser.Dette er en problemstilling, som IT- og Telestyrelsen vil analysere nærmere med henblik på en eventuelefterfølgende indstilling til videnskabsministeren om en tilpasning af reglerne i frekvensloven, så risikoen foren sådan usikkerhed minimeres.
IT- og Telestyrelsen traf afgørelse om omfordeling af de eksisterende tilladelser i 900- og 1800 MHz-frekvensbåndetden 23. december 2009.
3
12