Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling), Udvalget for Videnskab og Teknologi 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del Bilag 175, UVT Alm.del Bilag 105
Offentligt
960551_0001.png
960551_0002.png
960551_0003.png
960551_0004.png
960551_0005.png
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling
UddannelsesudvalgetFolketingetChristiansborg1240 København K
./.
Til udvalgets orientering fremsendes hermed mit talepapir fra samrådet i Uddan-nelsesudvalget tirsdag den 22. februar 2011 vedr. DPU.
23. februar 2011
Ministeriet for VidenskabTeknologi og UdviklingBredgade 431260 København KTelefonTelefax3392 97003332 3501[email protected]www.vtu.dk1680 5408
Med venlig hilsen
E-postNetstedCVR-nr.
Charlotte Sahl-MadsenSagsnr.Dok nr.Side11-10100217277501/1

Samråd (åbent) i Folketingets Uddannelsesudvalg tirsdag den 22. februar

2011 vedr. DPU – UDU – alm. del – spørgsmål AH og AJ.

DET TALTE ORD GÆLDER

Spørgsmål AH:

Hvordan vil videnskabsministeren og undervisningsministeren sikre, atDanmarks Pædagogiske Universitetsskole (DPU) fortsætter som et selvstændigtog stærkt forsknings- og uddannelsesmiljø i et tæt samarbejde medprofessionshøjskolerne, jf. bekendtgørelse nr. 454 af 21/05/2007, der fremhæver,at DPU skal varetage forskning, uddannelse og videnudveksling samt efter- ogvidereuddannelse netop inden for disse felter?

Svar AH:

Der har på universitetsområdet i de senere år været bred politisk enighed om atbygge videre på den dagsorden, vi har sat, om styrket tillid til universiteterne.Senest får universiteterne med det forslag til ændring af universitetsloven, dernetop er fremsat, blandt andet større frihed til at organisere sig internt.De fleste af de partier, der er repræsenteret her i dag, har både fra Folketingetstalerstol og i medierne bakket kraftigt op om universiteternes ønske om flerefrihedsgrader.Men det er jo heller ikke i sig selv svært at love flere frihedsgrader. Udfordringener derimod at følge op på løftet i form af konkret handling. Og det er netop, nårdet bliver konkret, at vi som politikere skal vise, at vi tør stå ved vores løfter.Derfor undrer det mig også, hvis der bag spørgsmålet her ligger en overvejelseom, at jeg som minister bør gå ind og blande mig i, hvordan Aarhus Universitetvælger at organisere sig internt?Jeg har tillid til, at den slags faglige beslutninger tages bedst af universiteterneselv.Det er universiteternes ansvar at udvikle sig, så de bliver ved med at være blandtde bedste i verden.Aarhus Universitet har netop med dette udgangspunkt sat en fagligudviklingsproces i gang for at undersøge, om der er noget, der kan gøres bedre.Om der er nye synergier, der bør stimuleres.Aarhus Universitets erklærede formål med at gennemføre udviklingsprocessen erat sikre, at universitetet leverer den bedst mulige forskning, uddannelse ogvidenspredning inden for hele universitetets faglige område, herunder detpædagogiske. Forskning, uddannelse og videnspredning, der imødekommersamfundets behov og efterspørgsel.
Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
2/2
Jeg ser det som en helt naturlig opfølgning på fusionerne i 2007, at AarhusUniversitet nu, nogle år efter, overvejer, hvordan man til fulde kan indfripotentialet.Sammenlægningen af Danmarks Pædagogiske Universitet og Aarhus Universitetblev gennemført den 1. juni 2007.Den var et af resultaterne af regeringens beslutning om at undersøgemulighederne for at styrke det danske universitetslandkort ved at sammenlæggenogle af universiteterne.Det var selvfølgelig hensigten, at de institutioner, der fusionerede, skulle udnyttefaglige berøringsflader og potentialet ved at være én samlet institution.I beslutningsgrundlaget, som Aarhus Universitet og det daværende DanmarksPædagogiske Universitet sendte til Videnskabsministeriet forud for fusionen,lagde de to universiteter særlig vægt på potentialet for begge parter i at udvikleog videreudvikle forsknings- og uddannelsesmiljøer på tværs af de eksisterendeforskningsenheder under forskellige hovedområder.Målet var at skabe et samlet stærkt uddannelsesforskningsmiljø med internationalgennemslagskraft.For at fusionen kunne gennemføres, udstedte videnskabsministeren denbekendtgørelse, der bliver nævnt i samrådsspørgsmålet.Bekendtgørelsen skaber hjemmel til at ændre på styrelsesreglerne for AarhusUniversitet, herunder til at indplacere Danmarks Pædagogiske Universitet som ethovedområde på Aarhus Universitet: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole –DPU.Bekendtgørelsen indeholder ikke, som der lægges op til i spørgsmålet, enbeskrivelse af, hvilke opgaver Danmarks Pædagogiske Universitetsskole skalvaretage.En ny organisatorisk placering for DPU er et led i den samlede reorganisering,som Aarhus Universitet besluttede i 2010.Som et led heri er DPU, Det teologiske fakultet og Det Humanistiske Fakultetblevet samlet til ét hovedområde – Kulturvidenskab hedder det.For at indføre den nye organisatoriske struktur på Aarhus Universitet skaluniversitetets vedtægter ændres og – formodentlig – skal den nævntebekendtgørelse ophæves eller ændres.Aarhus Universitets ledelse har oplyst, at de vil melde den endelige beslutningom den fremtidige struktur ud den 9. marts 2011. Derefter vil jeg tage stilling tiluniversitetets ønske om at ændre vedtægterne og til bekendtgørelsens fremtid.
Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
3/3
Jeg vil dog allerede nu gerne understrege, at jeg ser det som et helt naturligt led ibestræbelserne på at få størst muligt udbytte af fusionerne, at der sker størreintegration af de oprindelige institutioner.Vi skal blive stadig bedre til at udnytte de faglige fællesskaber og muligheder fornytækning, der ligger i at kombinere faglige grænseflader på en ny måde. Detforventer jeg mig rigtig meget af.Det er afgørende, at vi fortsat har et stærkt uddannelsesforskningsmiljø. Det ervigtigt for, at vi kan sikre kvaliteten i undervisningen hele vejen igennemuddannelsessystemet. Den uddannelsesforskning, der finder sted, skal kommealle til gode - fra folkeskole til universitetsniveau.Det er også det helhedssyn, vi i regeringen har lagt for dagen i det fælles fagligeløft til naturvidenskab og i arbejdsgruppen for uddannelser i fremmedsprog, hvorvi ser på undervisning fra folkeskole til universitet.Ministeriet for Videnskab

Spørgsmål AI:

Hvordan vil videnskabsministeren og undervisningsministeren sikre, at DPU ogforsknings- og udviklingsmiljøet omkring DPU i et tæt samarbejde medprofessionshøjskolerne kan løfte den nye satsning i uddannelsesforskning, somblev vedtaget i globaliseringsaftalen i 2010 med henblik på at styrkeforskningsunderstøttelsen af læringsprofessionernes praksisfelt?Der fremgår det af bilag 2 til globaliseringsaftalen, at målet med det konkreteinitiativ er at sikre et højere fagligt niveau som grundlag forlæringsprofessionerne på professionshøjskolerne gennem uddannelse af ph.d.er,der kan undervise på professionshøjskolerne.

Svar AI:

Uddannelsesforskning er et vigtigt satsningsområde for regeringen.Forskningsområdet skal styrkes, hvilket blandt andet understreges medsatsningen, der blev aftalt i globaliseringsaftalen i efteråret 2010.I aftalen står der, at bevillingen til at styrke forskningsunderstøttelsen aflæreruddannelsen forankres på Aarhus Universitet.Der skal etableres et ph.d.-råd, der er ansvarlig for at udmønte bevillingen. Ph.d.-rådet sammensættes af repræsentanter for universiteterne ogprofessionshøjskolerne samt af internationale kapaciteter og relevante aftageresom eksempelvis grundskoleledere og skole- og kulturchefer.Ph.d.-rådet skal sikre, at bevillingerne tildeles til en bred kreds af områder, der ermed til at indfri formålet med initiativet.Aftalen indebærer desuden, at det er konsortier, der består af bådeprofessionshøjskoler og universiteter, der skal kunne ansøge om midler tilforskningsprojekter og ph.d.-stipendiater.
Teknologi og Udvikling
Side
4/4
Vi håber og forventer, at der er flere universiteter end Aarhus Universitet, der isamarbejde med professionshøjskoler vil søge om midler til ph.d.-forløb ihenhold til aftalen.Det er Aarhus Universitet som institution, der har ansvaret for at løfte satsningen,og ikke DPU som en del af Aarhus Universitet. Men jeg kan da forestille mig, atder er forskningsgrupper på det nuværende DPU, der vil indgå i konsortier, dersøger om midler fra ph.d.-rådet.De strukturændringer, der kommer til at ske på Aarhus Universitet, har derforikke betydning for satsningen på uddannelsesforskning.Hvad angår implementeringen af satsningen, kan jeg oplyse, at AarhusUniversitet har lavet de vedtægtsændringer, der skal til for at kunne nedsætteph.d.-rådet.Det er planen, at ph.d.-projekterne bliver slået op i foråret og, at de ph.d.-studerende begynder på deres ph.d.-studium til sommer umiddelbart eftersommerferien.Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
5/5