Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2010-11 (1. samling)
UUI Alm.del Bilag 93
Offentligt
TALEDato:Kontor:J.nr.:Sagsbeh.:2. februar 2011Internationalt Kontor11/02485MDS
Talepunkt til brug for samråd i Folketingets Udvalg for Udlændinge- ogIntegrationspolitik den 8. februar 2011 forud for rådsmødet (retlige ogindre anliggender) den 24. – 25. februar 2011.
- Udvalget har modtaget et samlenotat vedrørendeelleve sager, men jeg vil alene nævne punkterne12, 13, 15 og 17. For de øvrige punkter henvisestil samlenotatet.- For mig er det væsentligt, at flere af punkterne påRådets dagsorden har situationen i Grækenlandsom omdrejningspunkt, og det er primært de sa-ger, jeg vil fokusere på i dag.Dagsordenspunkt 11): Situationen i Grækenland, samlenotatets s. 2
- Situationen i Grækenland på asylområdet og dennyligt afsagte dom fra Den Europæiske Menne-skerettighedsdomstol i sagen MSS mod Belgienog Grækenland er meget alvorlig.- Allerede inden dommen var der i EU iværksat enhandlingsplan for Grækenland, men det er klart, atdommen sætter endnu mere fokus på EU’s aktivi-teter.
- Jeg er derfor meget tilfreds med, at det ungarskeformandskab har prioriteret sagen på det kom-mende rådsmøde.- Jeg forventer på mødet en målrettet politisk drøf-telse af, hvilke tiltag der skal tages for hurtigst mu-ligt at opbygge et forsvarligt asylsystem i Græken-land. Jeg forventer desuden, at vi også skal drøf-te, hvorledes de enkelte lande vurderer konse-kvenserne af dommen fra Den Europæiske Men-neskerettighedsdomstol.- Der vil muligvis blive vedtaget rådskonklusionerom vejen frem.- Situationen i Grækenland på asylområdet udgøren fælles europæisk udfordring – det er ikke bareet problem for den græske regering.- Grækenland har naturligvis et stort ansvar for hur-tigt og effektivt at få gennemført den nationalehandlingsplan om reform af asylsystemer og sty-ring af migrationen. Grækenland skal pålægges atopfylde sine forpligtelser efter menneskerettighe-derne. Forpligtelser som påhviler alle EU-medlemsstater.
Side 2
- Samtidig er det tydeligt, at Grækenland har brugfor bistand til at kunne løfte opgaven. Alle kræftermå sættes ind på at hjælpe med at genopbyggedet græske asylsystem.- Det handler om at finde en varig løsning, såledesat der skabes forsvarlige forhold for asylansøgereog ulovlige indvandrere. Menneskerettighedernemå respekteres.- En række medlemsstater, herunder Danmark, hartilbudt støtte til at sikre en effektiv gennemførelseaf handlingsplanen.- Vi har allerede haft den første ekspert i Græken-land på en EU-mission før jul om registrering ogscreening af asylsager og har meldt 14 eksperterind til et særligt EU-hasteindsatshold på asylom-rådet.- Den danske bistand til EU’s samlede indsats vilherudover koncentrere sig om asylsagsbehand-ling, indkvartering og rådgivning af asylansøgere.- Jeg har indledt en dialog med Dansk Flygtninge-hjælp og Dansk Røde Kors om et samarbejde ombistand til Grækenland. Det er vigtigt at Græken-land har mulighed for at trække på erfaringer fraden gennemprøvede 'danske model', hvor DanskSide 3
Røde Kors og Dansk Flygtningehjælp er vigtigeaktører.- Jeg vil gerne understrege, at min beslutning om atstoppe tilbagesendelserne til Grækenland på in-gen måde er et udtryk for en ændret holdning tilDublin-systemet.- Dublin-systemet er en vigtig hjørnesten i det eu-ropæiske samarbejde på udlændingeområdet, ogdet skal den blive ved med at være også i forholdtil Grækenland.Dagsordenspunkt 12): Status vedrørende EU’s Asylstøttekontor, samlenotatets s. 5
- EU’s Asylstøttekontor kommer i fremtiden til atspille en vigtig rolle i forhold til genopbygning afdet græske asylsystem.- Forordningen om asylstøttekontoret blev vedtageti maj sidste år, men først i løbet af 2011 forventeskontoret at være fuldt funktionsdygtigt i Malta,hvor det som bekendt får hovedsæde.- Der er nedsat en bestyrelse for kontoret med enfranskmand med solid asylbaggrund som for-mand, og der er fundet en administrerende direk-tør fra det nederlandske udlændingesystem, lige-ledes med stor erfaring på området.Side 4
- Asylstøttekontorets bestyrelse har indtil nu væretenig om, at kontoret skal prioritere situationen iGrækenland højt, hvilket regeringen fuldt ud støt-ter.- Jeg forventer, at asylstøttekontorets direktør del-tager i rådsmødet og orienterer om asylstøttekon-torets program for 2011.- Jeg forventer, at der vil blive orienteret om planer-ne i forhold til Grækenland, men også i forhold tilkontorets andre opgaver, herunder arbejdet medbaggrundsoplysning og kapacitetsopbygning aftredjelande.- Fra dansk side støtter vi det øgede praktiskesamarbejde under asylstøttekontoret og vil aktivtbidrage til det.Dagsordenspunkt 14) Præsentation af Frontex’ arbejdsprogram, samlenotatets s. 12
- Også Frontex har for tiden stor fokus på situatio-nen i Grækenland.- Der pågår som bekendt en særlig indsats ved dengræsk/tyrkiske landegrænse, og der er også lø-bende operationer i det græske øhav.
Side 5
- Jeg forventer, at Frontex på rådsmødet vil give enstatus på dette arbejde og samtidig redegøre forFrontex’ samlede arbejdsprogram for 2011.- Andre opgaver for Frontex i 2011 vil formentligblive samarbejde med tredjelande, udvikling af ri-sikoanalyser om bl.a. rejseruter og migrations-mønstre og naturligvis gennemførelse af en ræk-ke fælles operationer i lufthave og ved lande-grænser og søgrænser ikke alene i Grækenland,men også i andre EU-lande.- Regeringen støtter Frontex’ fortsatte arbejde bådei relation til fælles operationer på EU’s ydre græn-ser, udarbejdelse af risikoanalyser og en øgetindsats i forhold til samarbejde med tredjelande.Dagsordenspunkt 16) Etablering af en generel opfølgningsmekanisme i forbindelsemed visumfrihed ved indrejse i Schengen-området, samlenotatets s. 18
- Den 15. december 2010 blev statsborgere fra Al-banien og Bosnien-Hercegovina visumfri, når deindrejser i Schengen-området.- Da dette blev vedtaget af Rådet, erklærede Kom-missionen samtidigt, at Kommissionen ville inten-sivere sine bestræbelser på at etablere en opfølg-ningsmekanisme, som kan sikre, at EU kan rea-gere hurtigt, hvis der opstår særlige problemer
Side 6
med uønsket indvandring fra Balkan-landene –som følge af den tildelte visumfrihed.- Erklæringen blev udfærdiget for at imødegå fleremedlemslandes bekymring om, at antallet af asyl-ansøgere fra Albanien og Bosnien-Hercegovinakunne stige på samme måde, som visse landehavde oplevet, da Serbien, Makedonien og Mon-tenegro blev visumfri for lidt over et år siden.- Der foreligger endnu ikke et bud på, hvordanKommissionen har tænkt sig, at erklæringen skaludmøntes konkret, men jeg forventer, at Kommis-sionen på rådsmødet vil skitsere sine ideer.- Jeg synes, at Kommissionens initiativ er positivtog hensigtsmæssigt. Set i lyset af stigningen iasylansøgere fra bl.a. Serbien efter visumfrihedentrådte i kraft, så er det sund fornuft, at medlems-landene får en mulighed for at reagere hurtigt ogeffektivt, så visumfrihed ikke fører til uønsket ind-vandring.- Vedvarende problemer med visumfrihed bør føretil en drøftelse af genindførelse af visumkravet.- Jeg mener derfor, at en opfølgningsmekanismebør være generel og ikke kun rette sig mod deBalkan-lande som blev visumfri i 2009 og 2010,Side 7
men alle andre lande som er eller fremtidigt blivervisumfri i Schengen-området.- Da sagen drejer sig om, hvilke tredjelande, der fårvisumfri indrejse i EU, er den ikke omfattet af detdanske forbehold.- Jeg vil vende tilbage til udvalget, når Kommissio-nen er kommet med et konkret oplæg.
Side 8