Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2010-11 (1. samling)
UUI Alm.del Bilag 83
Offentligt
955727_0001.png
955727_0002.png
955727_0003.png
955727_0004.png
955727_0005.png
NOTATDato:Kontor:10. februar 2011Internationalt
Supplerende samlenotat til brug for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 24. –25. februar 2011Dagsordenspunkt 23): Undertegnelse og indgåelse af en aftale mellem Unionen ogTyrkiet vedrørende tilbagetagelse af personer med ulovligt ophold ........................................................2
Dagsordenspunkt 23): Undertegnelse og indgåelse af en aftale mellem Unionen ogTyrkiet vedrørende tilbagetagelse af personer med ulovligt opholdRevideret notat – ændringer i forhold til notat forud for rådsmødet den 3. – 4. juni 2010 ermarkeret med kursiv.Forbehold:Sagen er omfattet af det danske forbehold.Resumé:Kommissionen er tæt på at afslutte forhandlingerne med Tyrkiet om en tilbagetagelsesaftale,idet de er nået til enighed om ordlyden af et udkast til teksten vedrørende de sidste udestå-ender i tilbagetagelsesaftalen. Kommissionen ventes på rådsmødet at orientere om status,og der vil om muligt blive søgt politisk enighed om teksten. Det kan dog ikke udelukkes, atKommissionen inden rådsmødet fremsætter forslag til rådsafgørelser om Unionens under-tegnelse og indgåelse af en tilbagetagelsesaftale med Tyrkiet. Rådsafgørelserne har ingenlovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Danmark deltager som følge af for-beholdet ikke i vedtagelsen af forslagene. Regeringen er positiv over for indgåelse af en til-bagetagelsesaftale mellem EU og Tyrkiet og vil tage vedtagelsen af de to rådsafgørelser tilefterretning.
1. BaggrundKommissionen fik på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 28.-29. november 2002mandat til at føre forhandlinger med Tyrkiet med henblik på indgåelse af en aftale om tilba-getagelse mellem Fællesskabet (nu Unionen) og Tyrkiet.Kommissionen ventes snarest at fremsætte forslag til rådsafgørelser om henholdsvis under-tegnelse og indgåelse af en aftale mellem Unionen og Tyrkiet om tilbagetagelse af personermed ulovligt ophold.Kommissionens forslag forventes fremsat under henvisning til Traktaten om Den Europæi-ske Unions Funktionsmåde (TEUF) artikel 79, nr. 3, sammenholdt med artikel 218, stk. 5 og6, litra a.Forslag om undertegnelse skal vedtages med kvalificeret flertal i Rådet. Forlag om indgåelseaf aftalen vedtages med kvalificeret flertal i Rådet efter godkendelse af Europa-Parlamentet.Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i Rådets vedtagel-se af foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit V i TEUF, og ifølge protokollens artikel2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for ellerfinder anvendelse i Danmark.
Side 2
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 3.- 4. juni 2010orienteredeKommissionenom fremskridt i forhandlingerne.På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 24. – 25. februar 2011 eller på et snarligtrådsmøde derefter ventes forslaget til rådsafgørelse om undertegnelse af aftalen vedtaget.Forslag til rådsafgørelse om indgåelse af tilbagetagelsesaftalen forventes vedtaget på et ef-terfølgende rådsmøde, når Europa-Parlamentet har afgivet udtalelse.2. Formål og indholdForhandlingerne mellem Kommissionen og Tyrkiet om en tilbagetagelsesaftale er nu gåetind i den afsluttende fase. Når forhandlingerne er afsluttet, vil Kommissionen snarest derefterfremsætte forslag om undertegnelse og indgåelse af aftalen. Disse forslag foreligger endnuikke.Den ene rådsafgørelse ventes at bemyndige formanden for Rådet til at udpege den person,der på Unionens vegne skal undertegne aftalen mellem Unionen og Tyrkiet. Den andenrådsafgørelse ventes at vedrøre aftalens efterfølgende indgåelse og godkendelse på Unio-nens vegne.Tilbagetagelsesaftalen ventes blandt andet at fastslå parternes forpligtelse til at tilbagetageegne statsborgere med ulovligt ophold på Fællesskabets eller Tyrkiets område, samt – undervisse omstændigheder – statsløse personer og tredjelandsstatsborgere med ulovligt opholdpå Unionens eller Tyrkiets område.Aftalen ventes endvidere at indeholde bestemmelser, der regulerer procedurer og øvrige vil-kår for tilbagetagelse af personer med ulovligt ophold, herunder i forhold til bevis for nationa-litet og udstedelse af rejsedokumenter.Aftalen ventes tillige at indeholde bestemmelser om beskyttelse af personlige oplysninger iforbindelse med behandling af sager om tilbagetagelse.Der vil i tilknytning til aftalen være indsat en erklæring om det ønskelige i, at Danmark ogTyrkiet snarest indgår en tilsvarende bilateral aftale.3.Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforVedtagelsen af de to rådsafgørelser har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser, da de eromfattet af Danmarks forbehold på området for retlige og indre anliggender.Unionens aftaleom tilbagetagelse har derfor heller ingen lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark.En indgåelse af en tilsvarende bilateral tilbagetagelsesaftale mellem Danmark og Tyrkiet for-ventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Side 3
4.Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen er positiv over for indgåelse af en tilbagetagelsesaftale mellem EU og Tyrkiet ogvil tage vedtagelsen af de to rådsafgørelser til efterretning.5. Generelle forventninger til andre landes holdningDe andre lande støtter Kommissionens bestræbelser på at afslutte forhandlingerne med Tyr-kiet om en tilbagetagelsesaftale og ventes at støtte vedtagelsen af forslagene, når disse fo-religger.6. HøringSagen har senest været sendt i skriftlig høring den 8. februar 2011 i Specialudvalget vedrø-rende Asyl- og Indvandringssamarbejdet (SPAIS) forud for rådsmødet (retlige og indre anlig-gender) den 24. - 25. februar 2011.Sagen hartidligereværet sendt i skriftlig høring i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Ind-vandringssamarbejdet (SPAIS).Amnesty International har den 7. april 2010 indsendt bemærkninger til sagen, hvori de giverudtryk for stærk bekymring for, at Danmark og EU med en kommende aftale med Tyrkiet kanrisikere at bryde non-refoulement princippet, hvis det viser sig, at tredjelandsstatsborgereudvises fra Tyrkiet uden at have haft mulighed for at søge asyl, hvis de reelt havde krav påbeskyttelse.Amnesty International håber på denne baggrund, at EU og Danmark vil genoverveje be-stemmelserne om udsendelse af tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold i en tilbageta-gelsesaftale med Tyrkiet.7. Europa-ParlamentetEuropa-Parlamentet skal i henhold til TEUF artikel 218, stk. 6, litra a, v) godkende aftalen,hvilket vil ske efter undertegnelsen.8. NærhedsprincippetMedlemsstaterne kan alene opnå en ensartet aftale med Tyrkiet om tilbagetagelse via en af-tale mellem EU og Tyrkiet. Nærhedsprincippet ses derfor overholdt.9. Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenserVedtagelsen af de to rådsafgørelser har ingen statsfinansielle, samfundsøkonomiske, miljø-mæssige eller forbrugerbeskyttelsesmæssige konsekvenser for Danmark, da forslagene eromfattet af forbeholdet på området for retlige og indre anliggende.
Side 4
En indgåelse af en bilateral aftale mellem Danmark og Tyrkiet forventes ikke at have hver-ken statsfinansielle, samfundsøkonomiske, miljømæssige eller forbrugerbeskyttelsesmæssi-ge konsekvenser for Danmark.10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg forUdlændinge- og IntegrationspolitikSagenhartidligereværet forelagt Folketingets Europaudvalg eller Folketingets Udvalg forUdlændinge- og Integrationspolitikforud for rådsmødet den 3. – 4. juni 2010.
Side 5