Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2010-11 (1. samling)
UUI Alm.del Bilag 76
Offentligt
Til Birthe Rønn Hornbech,cc IndfødsretsudvalgetJeg har en række spørgsmål vedrørende permanent opholdstilladelse og indfødsret. Jeg har fået oplyst, atjeg få svar på disse fra ministeren ved at sende den til ovennævnte 2 mail adresser?For god ordens skyld, vil jeg gerne have en bekræftelse for modtagelsen af denne mail fra begge parter,samt en indikation af hvornår jeg kan forvente at få nogle svar på mine spørgsmål?1) Der er indført et pointsystem, hvor man skal opnå 100 point for at opnå permanentopholdstilladelse. Men så vidt jeg kan se kan man ikke få mere end 100 point eller tager jeg fejl.Hvis ikke hvorfor operere med nogle tåbelige point, som blot forvirrer? Min kone opfylder f.eks.alle 3 punkter mht. arbejde, uddannelse og Dansk 3. Det må da have været intentionen atarbejde/uddannelse kan stå i stedet for aktivt medborgerskab. Ergo at man i princippet kunne opnå145 point? Da jeg først læste om det i politikken i marts 2010 var det fremstillet på denne måde.2) Jævnfør pointsystemet, refereres der til en prøve der ikke findes. I vores tilfælde kan det betyde, atvi tidligst kan søge permanent opholdstilladelse om 2-3 år, idet vi nok skal forlænge inden prøvenkommer. Hvornår kommer prøven? Hvordan skal vi forholde os, hvis prøven ikke er tilgængelig,inden april. Et år til at fremskaffe en sådan prøve, er efter min mening alt for lang tid. Prøven burdeefter min ringe mening være tilstede før loven trådte i kraft.3) Med hensyn til prøven, kan indfødsrets prøven stå i stedet for den såkaldte medborgerskabsprøve imangel på denne? Dette ville vel som udgangspunkt have været et pænt træk, hvis den kunne det,jævnfør mit punkt 2).4) Man opererer med EU-ret. Hvorfor skal jeg som har betalt dansk skat hele mit liv, stilles dårligereend en dansker der tilfældigvis har arbejdet i et andet EU-land og dermed undsluppen dansk skat?Det anbefales oven i købet at man skal flytte f.eks. til Sverige i en periode. Vi kunne rimelig let haveflyttet til Tyskland og tilbage, men det giver vel ikke meget mening, at man skal være tvunget tildette for at udnytte EU-retten?5) Reglen om aktivt medborgerskab er vel tilpas mudret? Med min kones arbejde og vores nyfødtedatter er der ikke den store chance for at hun kan opfylde dette de næste par år, og aktivtmedborgerskab ved at spille badminton tæller vist ikke? Jeg har personligt været volleyball træner i+10 år, været medlem af volleyball klub i 30 år, medlem af skakklub klub i 25 år, men opfylder ikkereglen. Er det ikke lidt tyndt, at have regler for udlændinge, som vel kun 1% af indfødte danskerekan opfylde?6) Med hensyn til EU-retten, så kan jeg heller ikke forstå, at hvis jeg havde haft engelsk pas, så havdevi også været langt bedre stillet. Dette er for mig en grov diskriminering, som næppe kan værelovligt rent ligestillingsmæssigt. Man diskriminerer direkte danskere i forhold til andre EU-borgere.Har jeg ikke samme rettigheder som andre EU-borgere, hvis ikke, vil jeg da gerne have at vide,hvilken lov, der giver tilladelse til dette?7) Omkring bankgaranti. Min kone flyttede til Danmark for snart 7 år siden, og vi skulle lave enbankgaranti der løb 7 år. Hvilke regler lever vi efter nu? Eftersom de nye regler umuliggør at hunfår permanent opholdstilladelse, pga. den manglende prøve, kunne vi også være tvunget til atskulle lave en ny bankgaranti, så vidt jeg læser, hvilket giver os en unødig økonomisk omkostning,
8)9)10)
11)
12)
og vist også strider mod de papirer vi udfyldte for snart 7 år siden. Havde vi kendt de nye regler,havde hun uden tvivl allerede fået permanent opholdstilladelse.Jeg ønsker også en kommentar på hvorfor det er nemmere at få dansk indfødsret, end permanentopholdstilladelse, bortset fra at det første kræver det næste, og hvorfor egentlig det?Da vi indgav ansøgning om familiesammenføring i 2004 var det med henblik på permanentopholdstilladelse, jeg vil således tillade mig, at antage at vores første ansøgning rent faktisk var enansøgning om permanent ophold. På daværende tidspunktSagsbehandlingstiden for forlængelse har de sidste par gange været 6 måneder og alligevel harman en regel der siger at man kun kan ansøge om forlængelse 2 måneder før tilladelsen udløber.Dette har faktisk kostet os både besvær og penge, idet vi i tide og utide, skal søge omekstraordinær forlængelse. Det koster vel også udlændingeservice penge?Kan jeg få akt indsigt i vores sag. Jeg er interesseret i hvorfor sagsbehandlingstiden er så lang forforlængelser, og hvorfor man vil kræve flere tusinde kroner for en ydelse som kunne automatiseresved samkøring med told & skat? Dette gebyr er vel i øvrigt fradragsberettiget, idet det jo er enforudsætning for at opretholde en dansk indtægt?I alle tilfælde vil jeg ikke finde mig i, som dansker at blive behandlet dårligere end andreudlændinge (EU-borgere) eller andre danskere som tilfældigvis har arbejdet en kortere periode iudlandet. Derfor vil jeg gerne vide, om jeg skal indbringe ovenstående for en dansk domstol, en EUdomstol eller en 3. instans, for grundlaget for loven kan umuligt være hverken etisk, moralsk ellerjuridisk lovlig.
Med venlig hilsenTommy NielsenStoholm 409270 Klarup