Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2010-11 (1. samling)
UUI Alm.del Bilag 61
Offentligt
Nr. 1 – 5. januar 2011IndholdToldsystem .......................................................................................................................................... 1Port State Control – rapportering til havne (og Safe Sea Net) ...................................................... 1Schengen ............................................................................................................................................. 2Erhvervshavne, der IKKE sætter priserne op ................................................................................ 3Vejle Havn .......................................................................................................................................... 3Hvad skal der til, for at vi kan blive endnu bedre i dansk shipping? ........................................... 4Flip Ship .............................................................................................................................................. 5Mail-lister ............................................................................................................................................ 5
Vi ønsker alle et godt 2011ToldsystemDet nye toldsystem skal starte i dag den 5. januar. Samme dag starter testperioden.Arbejdet med, at der skal indgå en sikkerhedsvurdering i toldsystemet blev startet som en resultat afterrorangrebet 11. september 2001 og med en forberedelsestid på næsten 10 år siden, , så det burdehave været muligt med en længere testperiode.Heldigvis kan man på SKATs hjemmeside for ICS-projektet finde vejledning til ”Nødprocedure”.Heri beskrives det, hvad man skal gøre når (ikke hvis) systemet bryder ned.Vi beder medlemmerne om at orientere sekretariatet om erfaringerne – gode såvel som dårlige.
Port State Control – rapportering til havne (og Safe Sea Net)Fra 1. januar 2011 er havnemyndighederne pålagt at indrapportere til Safe Sea Net. Dårligt varnytårsaften overstået, før der var havne, der instruerede lokale agenter om at foretageindberetningen på vegne af havnemyndighederne. Begrundelsen er tilsyneladende, at havnene ikkehar tid til at overholde reglerne i weekender og lignende, fordi de holder fri.
Vi har udsendt Medlemsbrev den 3. januar 2010, hvor der opfordres til at udvise forsigtighed medat påtage sig myndighedsopgaver, med mindre det klart aftales, hvad opgaven omfatter og hvilkeansvarspådragende forhold, der kan gælde.Vi opfordrer medlemmerne til at kontakte sekretariatet i de tilfælde, hvor havnemyndighederneønsker at medlemmerne laver det arbejde, som havnemyndigheden ifølge loven er forpligtig til atudføre.
SchengenSekretariatet har igennem nogen tid fået henvendelser vedrørende forskellige udfordringer i detdaglige samarbejde med politiet.I forbindelse med visumpligtige besætningsmedlemmer, der arbejder på skibe, der sejler på danskehavne, har det været argumenteret, at besætningsmedlemmerne skal have arbejdstilladelse.Udlændingeservice oplyser, at der ikke er krav om dansk arbejdstilladelse.Der har desuden været rygter om, at visumpligtige besætningsmedlemmer ikke må af- og påmønstreskibe, der passerer Danmark, med mindre skibet aktuelt anløber dansk havn og dermed betalerhavnepenge, lods, slæbebåd med mere.Desuden rygter om, at besætningsmedlemmer i fremtiden vil få vanskeligt ved at få udstedt visum iDanmark, hvilket selvfølgelig vil betyde, at visumpligtige besætningsmedlemmer ikke kan skiftes.Der er mange rygter og mange uafklarede forhold. Sommeren 2010 blev der afholdt stor-møde medpoliti og andre myndigheder og vi blev her lovet, at der ville blive udgivet en vejledning af politiet.På trods af utallige rykkere, har vi stadig ikke set vejledningen.Derimod er der netop blevet inviteret til nyt stor-møde! Nu kommer der (igen) nye regler og dettevil tilsyneladende medføre, at der ikke fremover kan skiftes besætningsmedlemmer i alle havne ogat politiet skal komme ombord på skibet i de enkelte havne, hvor skift er muligt.Den procedure, hvor skibets agent har stået for transport imellem skib og politistation oplyserpolitiet er ulovlig ifølge EU.Snart er vi tilbage ved det rigtig gamle system, hvor politiet ikke kom, enten fordi de ikke havdemandskab eller også fordi der var et værtshusslagsmål, der var vigtigere eller også fordi ham derhavde visum-etiketterne havde fri eller også fordi det var lige ved vagtskifte eller også…….Det nævnte stor-møde om de nye regler skulle afholdes 7. januar, men er netop udsat til måske 17.januar eller måske 18. januar (eller måske en helt anden dag). Der var vist nogen framyndighedsside, der alligevel ikke kunne.Hvordan vil man behandle Det Blå Danmark og skibene, når skibene bliver forsinkede ellerkommer for tidligt. Måske kommer de endda om natten eller i weekenden?
2
Erhvervshavne, der IKKE sætter priserne opVi har tidligere efterlyst erhvervshavne, der IKKE følger den naturlov, der tilsyneladende gælderindenfor de danske havne, nemlig at priserne skal stige den 1. januar.Sekretariatet er blevet orienteret om, at samtlige havne, på nær fem, sætter prisen op for 2011:AarhusAssens havnEsbjergRandersRønneAlle havne har vel efterhånden offentliggjort priserne for 2011 og vi håber, at der kan komme et parstykker mere på listen. Venligst orienter sekretariatet.I en tid, hvor der er store udfordringer med at finde last til skibene til konkurrencedygtige priser, ervejen frem ikke, at havnene pr. automatik sætter priserne op. Dette er skadeligt for konkurrencen oggør det vanskeligere at opfylde det politiske ønske om mere gods ”fra vej til sø”.
Vejle HavnVi har tidligere orienteret om forholdende i Vejle Havn, hvor kommunen tilsyneladende ønsker atbegrænse mulighederne for erhverv og til gengæld forbedre mulighederne for lystbådene. De sidsteer der sikkert også flere stemmer i.Klagesagen er nu afsluttet hos Kystdirektoratet. Selvom de havde oplyst, at der ville ske enbesigtigelse af arealet, inden der blev truffet en afgørelse, så er dette aldrig sket. Kystdirektoratethar fra Aalborg Universitet fået en udtalelse, hvor man efterlades med indtrykket af, at de mestbrugte ord er ”det ved vi ikke” eller ”det kan vi ikke udtale os om”.Alligevel har Kystdirektoratet fundet, atSamlet set har Kystdirektoratet ikke fundet grundlag for at vurdere, at kommunalbestyrelsenog havnebestyrelsen har handlet i strid med havnelovens bestemmelser. Vi finder således, atder ikke er grundlag for at vurdere, at havnen jf. lovens § 9, stk. 4 ikke har varetaget havnensinteresser i forbindelse med areal-salget til Vejle Kommune. Kystdirektoratet kan derfor ikkeimødekomme Deres klage.KlagevejledningKystdirektoratets afgørelse kan jf. § 7, stk. 2 i bekendtgørelse nr. 427 af 9. maj 2007 omKystdirektoratets opgaver og beføjelser m.v. ikke påklages til højere administrativ instans.
Står der ikke, at Kystdirektoratet ikke har grundlaget for at vurdere, at……? Altså, at de ikke kanvurdere det?Når der ikke kan klages over afgørelsen, så forenkler det unægtelig sagsbehandlingen!
3
Hvad skal der til, for at vi kan blive endnu bedre i dansk shipping?Uddannelse, mere viden, udlændinges ophold i Danmark, pointsystemer, firmaers outsourcing afarbejdspladser til udlandet og lignende forhold er i denne tid meget diskuteret.Der er enighed om, at det er vigtigt, at danske virksomheder hele tiden arbejder for at blive bedre ogmere konkurrencedygtige.EU har netop betalt en Master-uddannelse i Transport og Maritim Management hos SyddanskUniversitet i Esbjerg for en ung inder. For at få noget erhvervserfaring og ikke kun teoretisk viden,var inderen under uddannelsen beskæftiget i et lokalt shippingfirma. Dette arrangement var til storglæde for begge. Inderen fik masser af relevant og praktisk viden om, hvordan transporterplanlægges og gennemføres ”in real life” og virksomheden fik masser af gode ideer og inspirationfra inderen.Faktisk gik det hele så fint, at virksomheden gerne ville oprette en stilling og tilbød inderen et jobefter afsluttet Master-uddannelse. Man så muligheder for at kunne komme nærmere på det indiskemarked, ligesom der var mange andre fordele.Inderens opholdstilladelse udløb den 1. september 2010. Tilsyneladende måtte han ikke søge omforlængelse tidligere end 14 dage før udløb og da der er tre måneders behandlingstid iudlændingeservice, så var han tvunget til at rejse hjem og der afvente de danske myndighedersbehandling af ansøgningen.Svaret er nu kommet. Udlændingeservice har i svaret bl.a. skrevet:I brev af 30. oktober 2010 har vi bedt det regionale beskæftigelsesråd i Syddanmark om enudtalelse, herunder om beskæftigelsesrådet kan anbefale, at du får en opholds- og arbejdstilladelsesom shipping og forwarding assistent.Beskæftigelsesrådet har i brev af 28. oktober 2010 udtalt at de ikke kan vurdere, om der i detkonkrete tilfælde er tilgængelig kvalificeret herboende arbejdskraft eller kvalificeret arbejdskraftindenfor EU/EØS.Senere i brevet skrives:Ved e-mail af 10. november 2010 modtaget i Udlændingeservice, har din arbejdsgiver bl.a oplyst,at antallet af ledige personer med master i shipping er yderst begrænset, og at kombination medindisk modersmål i EU er unikt, og at stillingen ikke har været opslået for nylig.Udlændingeservice giver herefter afslag på ansøgningen bl.a. med følgende begrundelse:Vi har lagt vægt på, at beskæftigelsesrådet ikke kan anbefale opholds- og arbejdstilladelse, fordider efter beskæftigelsesrådet opfattelse ikke er mangel på denne type arbejdskraft.I sekretariatet må vi konkludere, at det tilsyneladende er uden betydning, at virksomheden gerne vilansætte ham ligesom det tilsyneladende er uden betydning, at inderen gerne vil have et job i en
4
dansk virksomhed og få noget praktisk erfaring. Det synes ellers at ville være et godt resultat af athave givet ham en god og lang teoretisk uddannelse i Danmark.Vi undrer os over, hvorfor der gives og betales en uddannelse til en inder, hvis uddannelsen ikke erefterspurgt (hvad den i høj grad er) og hvorfor inderen ikke må arbejde for en virksomhed iDanmark, der gerne vil have ham, når der ikke findes andre personer med de ønskedekvalifikationer.Det er i hvert fald ikke med til at hjælpe den danske shipping-virksomhed med at blive dygtigere,udvide kundegrundlaget, skabe mere aktivitet og nye forretningsmuligheder.Måske skulle den danske virksomhed i stedet flytte til Indien?
Flip ShipI shipping sker der hele tiden mange spændende ting og nye skibstyper opstår. Alle ved, hvad etcontainerskib er og også et tankskib har de fleste hørt om.Når der snakkes om RO-RO, OBO, ULBC eller AHTS og lignende, så er det kun personer, der erkendte med branchen, der forstår, hvad der tales om.Men et Flip Ship – hvad er det?http://en.wikipedia.org/wiki/RP_FLIPhttp://www.metacafe.com/watch/463635/flip_research_vessel.htm
Mail-listerVi minder om, at en del information alene sendes til de medlemmer, der har udtryk særligt ønskeom at modtage det.Vi opfordrer derfor til, at I beder om at komme på de lister, som I har interesse i. Man kanselvfølgelig altid blive slettet igen.Følgende grupper eksisterer:BefragtningsgruppeHavnegruppeLiniegruppeUddannelsesgruppeChefgruppe
5