Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2010-11 (1. samling)
UUI Alm.del Bilag 36
Offentligt
910985_0001.png
910985_0002.png
910985_0003.png
910985_0004.png
910985_0005.png
TALEDato:Kontor:J.nr.:Sagsbeh.:4. november 2010Internationalt Kontor10/15147MDS
Talepunkt til brug for samråd i Folketingets Udvalg for Udlændinge- ogIntegrationspolitik den 4. november 2010 forud for rådsmødet (retligeog indre anliggender) den 8. – 9. november 2010.
- Udvalget har modtaget et samlenotat vedrørendefem sager, men jeg vil alene nævne punkterne 11,12og 14. For de øvrige punkter henvises til samlenota-tet.Dagsordenspunkt 11): Det fælleseuropæiske asylsystem (CEAS), samlenotatets s. 2
- Som jeg orienterede om i forbindelse med det sene-ste samråd forud for rådsmødet for retlige og indreanliggender i oktober, har Kommissionen foreslåeten række nye retsakter og ændringsforslag til eksi-sterende retsakter med henblik på at skabe et fæl-leseuropæisk asylsystem.- Retsakterne forhandles fortsat i Rådet, og på detkommende rådsmøde vil formandskabet give endnuen status over forhandlingerne.- Jeg har tidligere nævnt, at det belgiske formandskabhar besluttet at prioritere forhandlingerne af fire rets-
akter, nemlig Dublin- og EURODAC-forordningerne,flygtningedefinitionsdirektivet og direktivet om fast-boende udlændinge.- Asylproceduredirektivet og direktivet om modtage-forhold vil blive forhandlet færdigt på et senere tids-punkt, men inden 2002.- Alle de nye asylforslag er omfattet af forbeholdet forretlige og indre anliggender, men som bekendt harDanmark en parallelaftale til Dublin-og Eurodac-systemet.- Alle asylretsakterne skal vedtages i den almindeligelovgivningsprocedure med Europa-Parlamentet.- Siden jeg sidst orienterede udvalget om forhandlin-gerne, er der sket fremskridt i Rådet både for så vidtangår Dublin-forordningen og flygtningedefinitionsdi-rektivet.- Forhandlingerne om Dublin-forordningen har dogfortsat væsentlige udeståender, navnlig om den afKommissionen foreslåede suspensionsmekanisme.- Forhandlingerne om flygtningedefinitionsdirektivet ernået langt, men der er fortsat en række udeståender,navnlig om i hvilket omfang personer med flygtnin-
Side 2
gestatus og subsidiær beskyttelse skal have lige ret-tigheder på en række områder.- Der er i det væsentlige opnået enighed om ændrin-gen i direktivet om fastboende udlændinge og omændringerne i EURODAC-forordningen.
Dagsordenspunkt 12) Forslag til ændring af Frontex-forordningen, samlenotatets s. 10
- Jeg redegjorde også for dette forslag i forbindelsemed samrådet forud for det seneste rådsmøde forretlige og indre anliggender som en tidlig forelæg-gelse. På det tidspunkt var det uklart, om formand-skabet her i løbet af efteråret ville sætte sagen pået rådsmøde til drøftelse.Sagen er nu sat på dagsordenen for det kommenderådsmøde med henblik på en orientering om statuspå sagen, men det må forventes, at også enkelteudestående emner vil blive drøftet.Et af de udestående emner, der ventes drøftet erspørgsmål vedrørende Frontex’ indsamling og brugaf persondata. Dette er ikke omtalt i samlenotatet,da problematikken først er opstået efter udarbejdel-sen af samlenotatet, hvorfor jeg gerne vil nævne detnu.
Side 3
Det vil i denne debat være en forudsætning for re-geringen, at den gældende EU-lovgivning i forholdtil brug af persondata overholdes, og forslag fraformandskabet med en henvisning til disse regler vilsåledes få min støtte.Desuden kan spørgsmålet om evaluering og risiko-analyser eventuelt forventes drøftet.- Forslaget er som bekendt omfattet af forbeholdet,men udgør en videreudvikling af Schengen.Jeg kan i øvrigt henvise til min redegørelse forud forsidste rådsmøde og samlenotatet.Dagsordenspunkt 14) Forslag om ændring af visumforordningen vedrørende BosnienHercegovina og, samlenotatets s. 25
Sidste år redegjorde jeg for Rådets vedtagelse afKommissionens forslag om en ændring af visumfor-ordningen, hvorved statsborgere fra Makedonien,Serbien og Montenegro blev visumfrie, såfremt deer i besiddelse af et biometrisk pas.I samme forbindelse oplyste jeg om vedtagelsen afen fælles erklæring om, at EU meget snart forven-tede at kunne ændre forordningen igen, så Albanienog Bosnien Hercegovina bliver visumfrie.
Side 4
Kommissionen har den 27. maj 2010 fremsat forslagom ændring af visumforordningen vedrørende disseto lande. Forslaget er betinget af landenes opfyldel-se af de krav, der er fastsat i deres køreplan modvisumfrihed.Nu vurderes det, at de to lande opfylder de opstille-de betingelser. Derfor ventes Rådet – på baggrundaf en positiv indstilling fra Europa-Parlamentet - attræffe afgørelse om visumfrihed for statsborgere fraBosnien-Hercegovina og Albanien, hvis de er i be-siddelse af et biometrisk pas. Visumfriheden vil træ-de i kraft dagen efter offentliggørelsen af vedtagel-sen.Regeringen støtter vedtagelsen af forslaget.For regeringen har det naturligvis været en forud-sætning, at de to lande opfylder de opstillede betin-gelser.Det forventes, at der med vedtagelsen følger en så-kaldt opfølgningsmekanisme, som skal overvåge, atalle fem Balkan-lande fortsætter med at opfylde be-tingelserne for visumfrihed i EU.Regeringen støtter naturligvis en sådan mekanisme.
Side 5