Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2010-11 (1. samling)
UUI Alm.del Bilag 182
Offentligt
1018973_0001.png
1018973_0002.png
1018973_0003.png
1018973_0004.png
1018973_0005.png
1018973_0006.png
1018973_0007.png
1018973_0008.png
1018973_0009.png
1018973_0010.png
1018973_0011.png
1018973_0012.png
BRUG FOR ALLE UNGE
HVEM ER BRUG FOR ALLE UNGE?Brug for alle unge består af et team af udgående konsulenter iIntegrationsministeriet, som arbejder for at styrke uddannelsesmulighedernefor unge med etnisk minoritetsbaggrund. Vi har særligt fokus på drengene,da de ikke i samme omfang som andre unge gennemfører en uddannelse.Brug for alle unge er finansieret af satspuljemidler.Vores formål er:• at støtte op om regeringens målsætning om, at 95 procent af enungdomsårgang gennemfører en uddannelse i 2015• at styrke unge med etnisk minoritetsbaggrunds faglige, personlige ogsociale kompetencer – og dermed styrke deres uddannelsesparathed• at motivere unge med etnisk minoritetsbaggrund til at påbegynde enungdomsuddannelse• at styrke de unge med etnisk minoritetsbaggrunds forudsætninger forat gennemføre en ungdomsuddannelse• at styrke forældrenes aktive deltagelse i deres børns uddannelse oguddannelsesvalg• at klæde uddannelsesaktører på til mødet med de ungeHvordan gør vi det?Vi tilbyder en bred vifte af forskellige værktøjer, som skal forbedre de ungesforudsætninger for at begynde på og gennemføre en ungdomsuddannelse,herunder:rollemodelbesøglektiehjælpsordningerværesteder for piger og drengeoplysningsaktiviteter om mulighederne indenfor ungdoms-uddannelsernemålrettet unge og deres forældre
Vi gennemfører aktiviteterne i samarbejde med relevante lokale aktører.Du kan læse mere om Brug for alle unge og vores aktiviteter påwww.brugforalleunge.dk
BRUG FOR ALLE UNGE -LOKAL INDSATSUddannelse er vigtigt, men det er ikke kun det faglige niveau, som er afgørendefor, om de unge får en uddannelse. Både personlige og sociale kompetencerer vigtige for, at de unge kan gennemføre en uddannelse.Mange drenge med etnisk minoritetsbaggrund isolerer sig ofte fra deetablerede fællesskaber som skole, arbejdsmarked og foreningsliv ogetablerer en modkultur.For at imødekomme disse udfordringer vil vi i Brug for alle unge igangsætteallerede afprøvede aktiviteter i et antal boligområder i tæt dialog ogsamarbejde med de lokale aktører. Vi vil desuden i samarbejde med de lokaleaktører overveje en række nye aktiviteter, som er tilpasset de lokale behov.Formålet er, at de unge skal have en uddannelse - og i Brug for alle ungeslokale indsats vil fokusset være på socialt entreprenørskab, personligrådgivning, inddragelse af lokale kræfter, netværksdannelse, styrkelse af denunges sociale kompetencer samt styrkelse af den unges evne til at træffeselvstændige valg.På de følgende sider præsenterer vi de aktiviteter, vi kunne forestille os attilbyde i boligområderne.
UNG-TIL-UNG RÅDGIVNINGBrug for alle unge har siden 2006 støttet oprettelse af lokale rådgivnings-korps, hvor unge, primært med etnisk minoritetsbaggrund, motiverer oginspirerer andre unge til at tage en uddannelse. Korpsene går i dialog medandre unge på bl.a. grundskoler, ungdomsuddannelser eller i foreninger.Herudover rådgiver korpsene for eksempel lærere og vejledere om, hvordande bedst muligt støtter og vejleder unge med etnisk minoritetsbaggrund.Dette arbejde vil vi gerne fortsætte i de udvalgte boligområder. Ung-til-ungrådgiverne er unge, som har klaret sig godt i uddannelsessystemet på trodsaf forskellige typer udfordringer. De fortæller om deres erfaringer og på denbaggrund går i dialog med og rådgiver de unge om deres situation.Formen kan være oplæg for større grupper. I et lokalområde kan man ogsåforestille sig, at det vil give mening at arrangere én til én dialog eller oplægfor mindre grupper.Rådgiverne kan også være med til at styrke de lokale lærere og vejlederesindsigt i og forståelse for de udfordringer, som særligt etniske minoritetsungestår overfor.Udover at bidrage til at rådgive andre unge og andre aktører, er det voreserfaring, at det at være ung-til-ung rådgiver i høj grad bidrager til denenkeltes personlige udvikling. De unge vokser så at sige med opgaven, ogbegynder ofte at involvere sig i frivilligt arbejde og/eller får nye interesser ogfællesskaber, der også bidrager til at udvikle deres egne faglige, sociale ogpersonlige kompetencer.Rådgiverne kan også medvirke i andre projekter, eksempelvis som mentorer,lektiehjælpere eller være med til at sætte lokale ting i gang for områdetsunge.
FORÆLDRE-TIL-FORÆLDRERÅDGIVNINGBrug for alle unge har siden 2010 støttet oprettelse af lokale rådgivningskorps,hvor forældre, primært med etnisk minoritetsbaggrund, rådgiver og går idialog med andre forældre om deres børns uddannelse.Forældrerådgiverne er lokale, frivillige forældre, som har gode erfaringer medat støtte og vejlede deres børn igennem skole og uddannelse.Forældrerådgiverne holder primært oplæg for større grupper af forældre iforeninger, på skoler, ungdomsuddannelser osv. Konceptet skal tilpasses delokale behov. Man kan for eksempel forestille sig, at det bliver et større fokuspå én til én dialog og personlig rådgivning til forældremålgruppen.Forældrerådgiverne kan desuden medvirke i mange andre sammenhænge.De kan for eksempel være med til at arrangere forskellige aktiviteter forandre forældre, skabe mangfoldige forældrenetværk eller fungere somsparringspartnere for lokalområdets uddannelsesaktører.Rollen som frivillig forældrerådgiver er desuden med til at styrke rådgivernesegne kompetencer. Erfaringerne med forældrerådgivere viser, at rollen somfrivillig forældrerådgiver er med til at styrke rådgivernes egne kompetencergennem de aktiviteter, de facilliterer og deltager i.Vi vil gerne etablere korps af forældrerådgivere i lokalområdet og vi vil gernetilpasse konceptet til de lokale udfordringer og behov.
LEKTIECAFÉERBrug for alle unge har gennem de sidste fem år etableret lektiecaféer på skolerog biblioteker rundt om i landet. Inden for det sidste år har vi videreudvikletlektiecafé-konceptet. I den forbindelse har vi støttet oprettelse af lektiecaféeri alternative rammer som sportsklubber og internetcaféer, der gør det lettereat lokke særligt de unge drenge til.Vi vil fortsætte arbejdet med at udvikle konceptet i de udvalgte boligområder,så vi når så mange unge som muligt; særligt de unge drenge, som ofte ikkebenytter sig af tilbud om lektiehjælp. Vi vil desuden introducere lektiehjælps-portalen www.lektier-online, hvor de unge kan få hjælp til lektierne online affrivillige lektiehjælpere.
OPLYSNINGSKAMPAGNE OMUNGDOMSUDDANNELSERNEBrug for alle unge afholder en række kampagneaktiviteter i løbet af 2011,som handler om at oplyse etniske minoritetsforældre om mulighederneindenfor uddannelsessystemet. Kampagneaktiviteterne skaldesudenetablere og styrke netværk blandt forældre samt mellem forældre oguddannelsesaktører.Det er hensigten at afvikle lignende aktiviteter i lokalområderne i tæt dialogmed lokale aktører og tilpasset de lokale behov og forhold.
INTENSIVE AFKLARINGS- OGVEJLEDNINGSFORLØBSom led i Ungepakke 2 skal alle elever erklæres uddannelsesparate forat blive optaget på en ungdomsuddannelse. Hvis eleven ikke vurderesuddannelsesparat, skal kommunen tilbyde eleven et forløb, som skal hjælpemed at gøre den pågældende elev uddannelsesparat.Fastholdelseskaravanen, som er en selvstændig del af Brug for alle ungeog et samarbejde mellem Integrationsministeriet og Undervisningsministerietsamt støttet af Den Europæiske Socialfond, har udviklet konceptet Intensiveafklarings- og vejledningsforløb rettet mod etniske minoritetsunge. Disse forløbkan støtte op om kommunens indsats med at styrke uddannelsesparathedenhos de unge, som ikke umiddelbart erklæres uddannelsesparate og hjælpeandre uafklarede unge til at foretage et korrekt uddannelsesvalg.Erfaringer herfra ønsker vi at sætte i spil i lokalområderne og udvikle lokalttilpassede intensive afklarings- og vejledningsforløb.
ANDRE MULIGE AKTIVITETER

Lynprojekter (socialt entreprenørskab)

Støtte til lokale ”lynprojekter”, hvor områdets unge kan få sparring oghjælp til at iværksætte mindre projekter. Idéen er at give de unge et ansvarfor udviklingen i deres lokalområde og at styrke deres kompetencer.

Workshops

I samarbejde med relevante eksperter vil vi kunne arrangere workshops,som fremmer de unges faglige, personlige og sociale kompetencer. Detkunne for eksempel være en workshop i personlig performance for atforberede de unge til job- og praktiksamtaler.

Oplæg og dialogmøder

Vi kan også hjælpe med at arrangere foredrag, oplæg og dialogmøderom emner som job, uddannelse og medborgerskab i praksis for unge ogderes forældre.

Bindeled mellem unge og erhvervslivet

Oplæg fra for eksempel repræsentanter fra det lokale erhvervsliv omtips til at få et fritidsjob eller en praktikplads.