Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2010-11 (1. samling)
UUI Alm.del Bilag 170
Offentligt
1014124_0001.png
1014124_0002.png
1014124_0003.png
1014124_0004.png
1014124_0005.png
NOTATDato:Kontor:23. juni 2011Koncernøkonomi-kontoretJ.nr.:Sagsbeh.:11/35346RAS
Halvårsredegørelse I 2011 for § 18. Integrationsministeriet
1. IndledningI forbindelse med behandlingen af Akt 232 af 25/6 1985 udbad Finansudvalget sig fremoveren halvårlig statusredegørelse for udviklingen i udgifterne til udlændinge.Denne redegørelse vedrører udviklingen i de forventede udgifter til udlændinge i 2011 underIntegrationsministeriets ressort. Integrationsministeriet sendte sidste halvårsredegørelse tilFinansudvalget i december 2010.De forventede udgifter i statusredegørelsen er primært baseret på ministeriets bidrag tilRammeredegørelse I for 2011.Redegørelsen vedrører for det første udgifter i præasylfasen, som omfatter perioden fra dettidspunkt, hvor en asylansøger ankommer til Danmark, til asylsagen er endeligt afsluttet.Afslutningen af asylsagen består enten i, at asylansøgeren opnår opholdstilladelse ogovergår til integrationsfasen, eller i at asylansøgeren ikke meddeles opholdstilladelse iDanmark og derefter udsendes. I præasylfasen afholdes udgifter til sagsbehandling afasylansøgninger, underhold og indkvartering af asylansøgere samt udgifter i forbindelse medudsendelse af asylansøgere.Redegørelsen vedrører for det andet udgifter til integration af udlændinge i det danskesamfund. Ansvaret for varetagelsen af de enkelte elementer i integrationsindsatsen,herunder tilrettelæggelse af introduktionsprogram og udbetaling af ydelser og tilskud mv.påhviler kommunerne. Kommunernes udgifter til integration af udlændinge dækkes gennemtilskud og delvis refusion fra staten.For det tredje vedrører redegørelsen øvrige udgifter til flygtninge og indvandrere samtrepatriering mv. under Integrationsministeriets område.
2. Den overordnede udvikling i udgifter til udlændinge under IntegrationsministerietTabel 1. Forventede udgifter på Integrationsministeriets bevillingsområde 2011.FL+TB§ 18.11. Centralstyrelsen§ 18.21. Udgifter vedrørende asylansøgere§ 18.31. Integrationsprogram, introduktionsforløb og danskuddannede§ 18.32. Indsats vedr. integration på arbejdsmarkedet§ 18.33. Indsats vedr. boligområder mv.§ 18.34. Øvrige integrationsinitiativer mv.§ 18. I alt428,11.068,91.603,492,711,189,33.293,5Skønnet forbrug487,71.071,41.608,5160,535,1156,03.519,2Afvigelse-59,6-2,5-5,1-67,8-24,0-66,7-225,7
De samlede udgifter på Integrationsministeriets bevillingsområde i 2011 forventes at udgøre3.519,2 mio. kr. svarende til et merforbrug på 225,7 mio. kr. i forhold til bevillingen påFL2011 inklusiv tillægsbevilling, som er på 3.293,5 mio. kr., jf. tabel 1.På § 18.11. Centralstyrelsen forventes et merforbrug på 59,6 mio. kr., som forventesfinansieret af overført overskud mv. fra tidligere år, jf. afsnit 3.1. nedenfor.På § 18.21. Udgifter vedrørende asylansøgere m.v. forventes et merforbrug på 2,5 mio. kr.,jf. afsnit 3.2. nedenfor.Endvidere forventes et merforbrug på 5,1 mio. kr. vedrørende § 18.31. Integrationsprogram,introduktionsforløb og danskuddannede, jf. afsnit 3.3. nedenfor.Endelig forventes der, som følge af en forskydning i afgivelsen af tilsagn vedrørendepuljemidler afsat i tidligere finansår, et merforbrug på henholdsvis 67,8 mio. kr., 24,0 mio. kr.og 66,7 mio. kr. på tilskudsområderne § 18.32. Indsats vedr. integration på arbejdsmarkedet,§ 18.33. Indsats vedr. boligområder mv. og § 18.34. Øvrige integrationsinitiativer mv., jf.afsnit 3.4., 3.5. og 3.6. nedenfor.
3. Gennemgang af de enkelte aktivitetsområderI det følgende gennemgås de enkelte udgiftsområder.
3.1. Udgifter i forbindelse med Centralstyrelsen (§ 18.11.)Udgifterne i forbindelse med Centralstyrelsen omfatter udgifter til departementet,Udlændingeservice, digitaliseringsinitiativer, det fælles europæiske visumsystem, etableringaf indvandringsprøve, samt evaluerings-, forsknings- og oplysningsvirksomhed.Det forventede merforbrug på Centralstyrelsen på 59,6 mio. kr. finansieres ved forbrug afreservationer og videreført overskud.
Side 2
For § 18.11.15. Udlændingeservice har oplevet et markant fald i ansøgningstallet påfamiliesammenførings-, studie-, og erhvervsområdet på ca. 30 pct. Styrelsen er på denbaggrund ved at tilpasse sig til et lavere aktivitetsniveau. Tilpasningen sker inden for debevillingsmæssige rammer.
3.2. Udgifter i forbindelse med asylansøgere (§ 18.21.)Udlændingeservice er efter udlændingeloven ansvarlig for tilvejebringelse og drift afindkvarteringssteder for asylansøgere og personer med midlertidig opholdstilladelse samtvisse andre udlændinge. Udgifterne til asylansøgere omfatter udgifter til underhold,indkvartering, sociale og sundhedsmæssige ydelser, undervisning, udgifter i forbindelse medDansk Røde Kors’ sekretariatsvirksomhed, møder i Flygtningenævnet, tolke,udrejseforanstaltninger mv., transporter til Danmark og medlemsbidrag til internationaleorganisationer i 2011.Driften af indkvarteringsstederne sker i samarbejde med Dansk Røde Kors Asylafdelingenog kommunale operatører.Der er afsat en bevilling på FL2011 inklusiv tillægsbevilling på i alt 1.068,9 mio. kr. i 2011, ogder forventes udgifter på 1.071,4 mio. kr. svarende til et forventet merforbrug på 2,5 mio. kr.,jf. tabel 1.Til underhold og indkvartering af asylansøgere mv. (§ 18.21.01.- § 18.21.03.) er der på FL2011 inklusiv TB 2011 afsat en bevilling på i alt 946,4 mio. kr. Det forventede forbrug er på946,6 mio. kr.Endelig er der for § 18.21.05. Flygtningenævnet forudsat anvendelse af 11,1 mio. kr. ividereført overskud. Forbruget af opsparingen er indbudgetteret på FL11.
3.3. Udgifter til integration af flygtninge og indvandrere i kommunerne ogdanskundervisning (§ 18.31.)Bevillingen på FL2011 inklusiv tillægsbevilling til integration og danskundervisning udgør i alt1.603,4 mio. kr. De statslige udgifter til integration af flygtninge og indvandrere ikommunerne omfatter refusion af introduktionsydelse, ydelse af grundtilskud ogresultattilskud samt tilskud til aktivering og danskundervisning mv. De samlede udgifter i2011 forventes at udgøre 1.608,5 mio. kr. svarende til et samlet merforbrug på 5,1 mio. kr.,jf. tabel 1.Merforbruget på 5,1 mio. kr. vedrører hovedsageligt et merforbrug på § 18.31.10.Arbejdsmarkedsdansk på 6,4 mio. kr. Merforbruget skyldes, at der af opsparede midler erigangsat projekter vedrørende grundkursus i arbejdsmarkedsdansk samt onlinedanskundervisning rettet mod erhvervslivet. Merforbruget finansieres af videreført opsparingfra tidligere år.Side 3
På de øvrige hovedkonti på aktivitetsområdet er der et mindreforbrug på 1,3 mio. kr.
3.4. Integration på arbejdsmarkedet mv. (§ 18.32.)Integration på arbejdsmarkedet mv. omfatter forskellige beskæftigelses- oguddannelsesmæssige indsatser, herunder bevillinger til nedbrydning af barrierer forbeskæftigelse af indvandrere og flygtninge, virksomhedsrettede forsøgs- ogudviklingsaktiviteter for flygtninge, indvandrere og efterkommere, etablering af lokaleintegrationspartnerskaber samt særlig indsats for børn og unge mv.Bevillingen på FL2011 til integration på arbejdsmarkedet mv. inklusiv tillægsbevilling udgør ialt 92,7 mio. kr., mens de samlede udgifter i 2011 forventes at udgøre 160,5 mio. kr.,svarende til et merforbrug på 67,8 mio. kr., jf. tabel 1.Merforbruget på aktivitetsområdet skyldes, at der af opsparede midler er igangsat projektervedrørende virksomhedsrettede forsøgs- og udviklingsaktiviteter for flygtninge, indvandrereog efterkommere samt projekter relateret til en særlig indsat for børn og unge. Herudover harder været anvendt opsparede midler til finansiering af forskellige uddannelses- ogbeskæftigelsesinitiativer. Merforbruget finansieres af videreført opsparing fra tidligere år.Merforbruget kan primært henføres til § 18.32.15. Nedbrydning af barrierer for beskæftigelseaf indvandrere og flygtninge, hvor der har været et merforbrug på 31,4 mio. kr. Merforbrugetpå hovedkontoen finansieres af videreført opsparing fra tidligere år.
3.5.Indsats vedrørende boligområder mv. (§ 18.33.)Indsats vedrørende boligområder mv. omfatter bevillinger til forskellige bypolitiske initiativer,tværkulturelt arbejde for flygtninge og indvandrere og styrkelse af den kommunale indsatsover for socialt udsatte flygtninge og indvandrere mv.Bevillingen på FL2011 til indsats vedrørende boligområder mv. udgør i alt 11,1 mio. kr.inklusiv tillægsbevilling, mens de samlede udgifter i 2011 forventes at udgøre 35,1 mio. kr.svarende til et forventet merforbrug på 24,0 mio. kr., jf. tabel 1. Merforbruget skyldes, at deraf opsparede midler fra tidligere finansår forventes iværksat projekter på boligområdet.De videreførte midler anvendes i 2010 bl.a. til følgende projekter: Indsats vedrørende socialtbelastede områder, Forebyggelse af kriminalitet i socialt udsatte boligområder, Indsatsvedrørende socialt belastede områder, Unge nydanskeres deltagelse i idræts- ogforeningslivet, Forældreuddannelse, Venskabsfamilier og lektiehjælp samt Den frivilligeintegrationsindsats.
Side 4
3.6. Øvrige udgifter til flygtninge og indvandrere (§ 18.34.)Øvrige udgifter til flygtninge og indvandrere omfatter forskellige tilskud til konkrete projektersamt udgifter til repatriering.Den samlede bevilling på FL2011 inklusiv tillægsbevilling udgør i alt 89,3 mio. kr., og derforventes udgifter i 2011 på 156,0 mio. kr. svarende til et forventet merforbrug på 66,7 mio.kr., jf. tabel 1.Merforbruget skyldes bl.a., at der af opsparede midler fra tidligere finansår, forventesiværksat projekter på området.De videreførte midler anvendes i 2011 bl.a. til følgende projekter: Tilskud vedrørendeindvandrere og flygtninge, Styrkelse af integrations- og repatrieringsindsatsen, Styrketindsats i forhold til kvinder og familier med etnisk minoritetsbaggrund samt Formidling afviden.Særligt på § 18.34.01. Tilskud vedrørende indvandrere og flygtninge er der et merforbrug på28,6 mio. kr. Merforbruget finansieres af opsparede midler fra tidligere år.
Med venlig hilsen
Søren Pind
/ Anette Görtz
Side 5