Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2010-11 (1. samling)
UUI Alm.del Bilag 143
Offentligt
993442_0001.png
993442_0002.png
993442_0003.png
993442_0004.png
993442_0005.png
DET INTERNATIONALE SEKRETARIAT

NOTAT

OM ARRANGEMENTER I FOLKETINGET UNDER EU-FORMANDSKABET
TIL BRUG FOR MØDET MELLEM FOLKETINGETS FORMAND OGUDVALGSFORMÆNDENE DEN 3. MAJ 2011
28. april 2011

Arrangementer i Folketinget under det danske EU-formandskab i foråret

2012

Under det danske EU-formandskab i første halvår af 2012 skal Folketingetvære vært for en række interparlamentariske møder, som traditionelt afholdesaf formandskabslandets nationale parlament. Både under og forud forformandskabet kan man desuden forvente besøg af en lang rækkedelegationer fra de andre EU-landes nationale parlamenter og Europa-Parlamentet.Folketingets opgaver med at modtage delegationer og afholdeinterparlamentariske møder vil blive forankret hos fagudvalgene, som her vilskulle påtage sig rollen som vært og repræsentere Folketinget underformandskabet. Disse møder og udvalgenes rolle som værter beskrives idenne note.Ud over selve møderne, som skal afholdes i Folketinget, planlægges der ogsåen række informationsaktiviteter, som dels skal understøtte møderne og delsinformere om EU og formandskabet generelt. Informationsaktiviteterne erbeskrevet nærmere i vedlagte EU-note E 33.

Møder som skal afholdes i Folketinget

Der er en række møder, som vi allerede nu ved, at Folketinget skal afholdeunder det danske formandskab:4-5 møder for udvalgte fagudvalg fra de nationale parlamenterMøde for formændene for udenrigsudvalg i de nationale parlamenter(COFACC)Møde for udvalgsformændene for europaudvalgene i de nationaleparlamenter (COSAC)Møde for ordinære medlemmer af europaudvalgene i de nationaleparlamenter (COSAC)EU-US-møde mellem medlemmer af den amerikanske kongres ogEuropa-ParlamentetBesøg af 5-10 udvalg fra Europaparlamentet
Ref.: 11-000330-1
Signe Riis AndersenUdvalgssekretær
1/1
Det er i store træk de samme møder, som Folketinget var vært for under detsidste danske EU-formandskab i 2002, blot er EU udvidet til 27 medlemslandei mellemtiden, hvorfor deltagerantallet er steget betragteligt.På tegnebrættet er desuden en konference om parlamentarisk kontrol medEU’s fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik samt et forslag om et årligt mødefor nationale parlamenter om det europæiske semester (øget koordination afden økonomiske politik i EU’s medlemslande). Disse forslag diskuteres dogstadig blandt de nationale parlamenter og Europa-Parlamentet, hvorfor viendnu ikke ved, om det bliver aktuelt at afholde dem under danskeformandskab.

Interparlamentariske møder mellem fagudvalg fra de nationale

parlamenter

Det er fast kotume, at formandskabslandet er vært for en rækkeinterparlamentariske møder for udvalgte fagudvalg fra de nationaleparlamenter – typisk mellem 4 og 6 møder. Disse møder arrangeres omkringet tema, og man inviterer de fagudvalg fra andre nationale parlamenter, sommenes at være relevante for dette tema.Deltagere i møderneDer inviteres 2 deltagere fra hvert nationalt parlament i de 27 EU-lande.Desuden inviteres et antal medlemmer af det/de relevante udvalg i Europa-Parlamentet og EU’s kandidatlande (Tyrkiet, Island, Kroatien, Makedonien ogMontenegro). Alt i alt skal man regne med 60-100 deltagere til disse møder.Skabelon for møderneMøderne varer typisk én hel arbejdsdag eller to halve og omfatter også enofficiel middag. I Folketinget har vi valgt at planlægge møderne efter en fællesstandardskabelon, hvor mødet afholdes over to halve dage. Det vil sige, atmødet begynder dag 1 kl. ca. 13.00 – 18.00 og afsluttes med en officielmiddag kl. ca. 19.00-21.30, og fortsætter på dag 2 kl. 9.00 – 13.00 ogafsluttes herefter med en uformel frokost. På dag 1 kan desuden arrangeresen uformel frokost for de deltagere, som ankommer tidligt.Temaer for møderneDanmark indgår i et såkaldt trioformandskab med Polen og Cypern.Formændene og næstformændene for Europaudvalgene i de tre triolande harmødtes jævnligt over det sidste år for at udveksle erfaringer og afdækkemulighederne for at skabe sammenhæng i de temaer, som skal drøftes på deinterparlamentariske møder i de sammenlagt 18 måneder, somtrioformandskabet dækker. På et møde i trioen i København i januar 2011blev man enige at fokusere på følgende temaer for interparlamentariskemøder:
2/2
EU’s kommende flerårige finansielle ramme (det næste 7-årigerammebudget for EU)Reformen af den fælles landbrugspolitikReformen af det indre markedEnergi og miljøEU’s relationer til naboerne særligt mod øst og sydEU’s fælles udenrigs- og sikkerhedspolitikEU 2020-strategien for vækst og beskæftigelse
Prioriteringen af disse temaer skal ses i lyset af, hvad der står højt på EU’sdagsorden i disse år, og her kommer man ikke uden om særligt de første 4 afovennævnte temaer. Temaerne stemmer i øvrigt fint over ens med det 18-månedersprogram, som triolandenes regeringer vil fremsætte i juni 2011.Det polske formandskab har allerede offentliggjort temaer for deinterparlamentariske møder, som skal holdes under polsk formandskab. Enliste over disse møder findes i bilag 1 til dette notat.

Fagudvalgene skal være værter for møderne

De interparlamentariske møder afholdes af et fagudvalg i Folketinget, somskal påtage sig rollen som vært for mødet. Heri ligger, at planlægge mødet,sammensætte dagsorden og definere temaet samt lede mødet.

Fælles udvalgsmøder i Europa-Parlamentet

Under hvert formandskab arrangeres der også typisk et eller flere fællesudvalgsmøder med Europa-Parlamentet. Disse møder adskiller sig fra deinterparlamentariske udvalgsmøder ved, at de afholdes i Europa-Parlamentet,og at formandskabslandets nationale parlament kun er medvært, men ikkeansvarlig for afviklingen af mødet.Folketingets udvalg kan - såfremt de ønsker det - også byde ind på atarrangere et sådant møde i fællesskab med Europa-Parlamentet.

Styregruppens oplæg til temaer for fagudvalgsmøder

Der er nedsat en politisk styregruppe for planlægningen af Folketingetsaktiviteter under EU-formandskabet. Styregruppen består af FolketingetsFormand samt formanden for hhv. Europaudvalget og Udenrigspolitisk Nævn.Styregruppen har vedtaget et oplæg til hvilke temaer, der bør fokuseres påunder formandskabet og dermed også hvilke fagudvalg, som det ville værerelevant at invitere til interparlamentariske møder.Styregruppens indstilling er, at Folketinget arrangerer møder om de fem førsteaf trioformandskabets prioriterede temaer – dvs. følgende temaer:
3/3

Tema

EU’s kommendeflerårige finansiellerammeReform af den fælleslandbrugspolitikReform af det indremarked (herunder børet mere specifikt temavælges)EU’s klima- ogenergipolitik7. miljøhandlings-program / EU’smiljøpolitik

Udvalg som

inviteres

Finans- ogøkonomiudvalgLandbrugsudvalgØkonomi- ogerhvervsudvalg, evt.andre udvalg alt efterspecifikt tema formødetKlima- ogenergipolitiske udvalgMiljøudvalg

Værter

Folketingets Finansudvalg
FolketingetsFødevareudvalgFolketingetsErhvervsudvalg, evt. isamarbejde med andetudvalg – alt efter specifikttema for mødet.Folketingets Miljøudvalgog Energipolitiske UdvalgFolketingets Miljøudvalg

Styregruppen opfordrer til at fremsætte andre forslag

Såfremt andre udvalg i Folketinget - end de oven for nævnte - ønsker atafholde et møde, er det også muligt. Styregruppen opfordrer fagudvalgene tilat overveje mulige andre temaer for møder og til at foreslå ekskursioner tilsteder, som kunne være relevante at vise frem til deltagerne i deinterparlamentariske møder. Det kunne f.eks. være en ekskursion til et projektmed vedvarende energi til et møde for klimaudvalg og lignende forslag.Der som udgangspunkt budgetteret med 5 interparlamentariske møder forfagudvalg, hvorfor styregruppen har foreslået 5 møder. Hvis der fremsættesforslag om mere en 5 interparlamentariske møder, kan det blive relevant atforetage en prioritering eller ansøge om ekstra midler hos Præsidiet.
Med venlig hilsenSigne Riis AndersenInternationalt Sekretariat
4/4

Bilag 1:

INTERPARLIAMENTARY MEETINGS OF THE POLISH PRESIDENCY 2011
Date3-5 July
MeetingMeeting of Chairpersons of Defence Affairs Committees – CODACTopic area:EU-NATO after Lisbon – a new concept ofchallenges and threatsMeeting of Chairpersons of Community and European AffairsCommittees – COSACMeeting of Chairpersons of Economic, Regional Policy andInfrastructure CommitteesTopic area: Future of the cohesion policyMeeting of Chairpersons of Economic Affairs CommitteesTopic area t: Internal marketMeeting of Chairpersons of Foreign Affairs Committees – COFACCMain topic: Eastern Policy, Europe’s obligationsMeeting of Chairpersons of Economic Affairs CommitteesTopic area: Energy securityMeeting of Chairpersons of Finance CommitteesTopic area: Multiannual financial framework 2014-2020Meeting of Chairpersons of Agriculture CommitteesTopic area: Common Agricultural PolicyConference of Community and European Affairs Committees –COSACJoint Committee Meeting in the European Parliament in BrusselsTopic area: Internal market(To be confirmed)Joint Parliamentary Meeting in the European Parliament in BrusselsTopic area: Demography and cohesion in a sustainable Europe(To be confirmed)
VenueSejm
10-11 July
Senate
17-18 July
Sejm
24-25 July
Senate
4-6 September
Sejm
11-12 September
Senate
18-19 September
Sejm
25-26 September
Senate
2-4 October
Sejm
10-11 October
EuropeanParliament
5-6 December
EuropeanParliament
5/5