Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2010-11 (1. samling)
UUI Alm.del Bilag 106
Offentligt
LEKTIER -- LÆRINGfø
Lektiecaféer i mange miljøer
III
IIIForord3,/^Åy^/^h \Sp\>J.IFf"T.. .777^\
/rein
INTRODUKTION- Lektiecaféer er en succes
8
KAPITEL I - Opret en lektiecaféIndledende overvejelser- Hvordan kommer jeg i gang?Lektiecafé på skolen- Hvad skal jeg overveje?Lektiecafé på biblioteket- Hvordan kan jeg samarbejde?Lektiecafé andre steder- Hvad hvis jeg har andre ideer?Samarbejde med forældrene- God kontakt er vigtig for succesFå fat i brugerne- Hvordan markedsfører jeg lektiecaféen?KAPITEL 2 - Samarbejde med frivilligeKom godt fra start- Frivillige er en god hjælpKAPITEL 3 - En lektiecafé er mange tingForskellige typer lektiecaféer- Målgruppen er afgørende for hvor og hvordanGoderåd
121416182022
28
3436
»ode eksemplerager ansvar for lokalsamfundet.• de uroligelogisk rækkevidde....
orvejen
g for hjælp
•
.•
•
•.;••-.•..
.
.?.'••!
,,;.•.
Integrationsministeriets indsats Brug for alle unge arbejder for at skabe de bed-ste forudsætninger for, at unge med etnisk minoritetsbaggrund får en ungdoms-uddannelse. Indsatsen arbejder med mange forskellige tiltag, metoder og værk-tøjer; herunder lektiecaféer. Denne publikation præsenterer de erfaringer, somBrug for alle unge har samlet siden 2002 i arbejdet med lektiecaféer.Formålet med håndbogen er at formidle erfaringer med at etablere lektiecaféersamt inspirere til at nytænke lektiecaféen som koncept.Håndbogen er målrettet frivillige foreninger, klubmedarbejdere, virksomheder,bibliotekarer, integrationsmedarbejdere og andre, som overvejer at gå i gangmed at etablere en lektiecafé.Du kan læse mere om lektiecaféer og om Brug for alle unges øvrige indsatsom-råder på www.brugforalleunge.dk
BRUGFOR|l \ \I""|» i J S j S " ' "MINISTERIET FOR FLYGTNINGEINDVANDRERE OG INTEGRATION-
•
(Jjfjj?UOfl
*•
UiMvali