Underudvalget under Udvalget for Forretningsordenen 2010-11 (1. samling)
UUF Alm.del Bilag 3
Offentligt
1024077_0001.png
NOTAT
OM PARTSHØRING AF MINISTRE I FORBINDELSE MED UFO´S UNDER-
UDVALGS BEHANDLING AF BERETNINGEN FRA PET-KOMMISSIONEN
Til brug for afgørelsen af om PET-kommissionens beretning og et endeligt
udkast til beretning fra UFO skal sendes i partshøring hos de personer, der
har været justitsministre i den periode, undersøgelsen omfatter, har Lovsekre-
tariatet udarbejdet dette notat og samlet det mest relevante kildemateriale,
som der er henvist til i notatet. Kildematerialet er sammen med en oversigt
herover optrykt som særskilt bilag.
1. Forretningsordenens § 56 og 58 i kapitel XVIII om ministeransvar
De omhandlede høringsbestemmelser findes i Folketingets forretningsorden:
Forretningsordenens § 56 har følgende ordlyd:
”Alle
beretninger
fra undersøgelseskommissioner, der vedrører ministres,
herunder afgåede ministres, forhold, behandles af udvalget med henblik på
eventuel indstilling om ansvarsspørgsmålet. Vedkommende minister gives
lejlighed til over for udvalget at kommentere kommissionsberetningen.”
Forretningsordenens § 58 har følgende ordlyd:
”Hvis udvalget på grundlag af beretning fra en undersøgelseskommission eller
på andet grundlag overvejer at søge
ministeransvar
gjort gældende, skal ud-
valget tidligst muligt gøre vedkommende minister bekendt med de kritikpunk-
ter, som udvalget overvejer at fremdrage i sin indstilling. Ministeren kan for-
lange at modtage udvalgets udkast til beretning eller betænkning. Ministeren
skal have lejlighed til på det således foreliggende grundlag at afgive skriftlig
udtalelse til udvalget og til i møde med udvalget at redegøre nærmere for sine
synspunkter. Hvis udvalgets behandling undtagelsesvis omfatter en supple-
rende undersøgelse til klarlæggelse af nogle faktiske forhold, bør ministeren
inden en skriftlig eller mundtlig udspørgning gøres bekendt med, hvilke fakti-
ske forhold undersøgelsen omfatter.”
Loven om nedsættelsen af PET-Kommissionen er behandlet sideløbende
med lov om undersøgelseskommissioner, og bestemmelserne om PET-
Kommissionens virke bygger på den samme model som den, der ligger til
grund for ordningen i lov om undersøgelseskommissioner.
12. august 2011
Ref.: 11-000026-25
1
UUF, Alm.del - 2010-11 (1. samling) - Bilag 3: Notat om partshøring af ministre i forbindelse med UFO's underudvalgs behandling af beretningen fra PET-Kommissionen.
Der blev ikke i de 2 afholdte møder i underudvalget truffet beslutning om hø-
ring af de tidligere justitsministre efter § 56 over PET-Kommissionens beret-
ning. Dette hænger formentlig sammen med, at belysningen af ministrenes
forhold i beretningen blev anset for relativt sporadisk. Der måtte derfor mest
naturligt tages stilling hertil i forbindelse med udvalgets beslutning om anven-
delse af beretningen, dvs.om udvalget ville arbejde hen imod en konkret stil-
lingtagen til et eventuelt politisk eller retligt ansvar for de pågældende.
Spørgsmålet om høring efter § 58 afhænger af udvalgets konklusion.
2. Loven om undersøgelse af politiets efterretningsvirksomhed
på det politiske område og af de aktiviteter, der var baggrunden for den-
ne virksomhed.
Ved vurderingen af spørgsmålet om kontradiktion efter forretningsordenen må
PET-Kommissionens kommissorium indgå.
Af § 3 i lov nr. 359 af 2. juni 1999 om undersøgelse af politiets efterretnings-
virksomhed på det politiske område og af de aktiviteter, der var baggrunden
for denne virksomhed, fremgår følgende:
Ӥ
3. Undersøgelseskommissionen har til opgave at undersøge og re-
degøre for
1) politiets efterretningsvirksomhed i perioden 1945-1989 i forhold til
politiske partier, faglige konflikter og politisk-ideologisk prægede
grupperinger og bevægelser i Danmark og
2) karakteren af de aktiviteter i politiske partier m.v., der i den nævnte
periode var baggrunden for politiets efterretningsvirksomhed på dette
område.
; Stk. 2. Undersøgelseskommissionen skal endvidere, for så vidt
angår perioden 1968-1989, vurdere politiets efterretningsvirksomhed
set i forhold til de aktiviteter, der er nævnt i stk. 1, nr. 2, og herunder
belyse, om virksomheden er udøvet i overensstemmelse med de reg-
ler og retningslinjer, som har været fastsat af Folketinget eller rege-
ringen.
Stk. 3. Undersøgelseskommissionen kan inden for de rammer, der i
øvrigt er fastsat i stk. 1 og 2, beslutte, at dens opgave også skal om-
fatte nærmere angivne forhold, der vedrører perioden efter 1989. Un-
dersøgelseskommissionens beslutninger herom kan ikke påkæres.”
Kommissoriet fik denne affattelse ved et ændringsforslag stillet til Folketingets
2. behandling af lovforslaget. I det fremsatte lovforslag var kommissoriet for-
muleret således, at kommissionen skulle undersøge, klarlægge og vurdere,
om PET siden 1968 i forhold til politiske partier m.v. havde efterlevet de regler
2/7
UUF, Alm.del - 2010-11 (1. samling) - Bilag 3: Notat om partshøring af ministre i forbindelse med UFO's underudvalgs behandling af beretningen fra PET-Kommissionen.
og retningslinjer for sin virksomhed, som havde været fastsat af Folketingetog
regeringen. På baggrund heraf skulle kommissionen, for så vidt det ikke var
retssikkerhedsmæssigt betænkeligt, udtale sig om, hvorvidt der af embeds-
mænd måtte antages at være begået fejl eller forsømmelser, der kunne give
anledning til, at staten søgte et retligt ansvar gennemført. Af bemærkningerne
til det pågældende ændringsforslag fremgår udtrykkelig, at ændringsforslaget
indebar, at kommissionen ikke skulle vurdere og udtale sig om enkeltperso-
ners retlige ansvar.
Om kommission forhold til ministre fremgår, at ”som anført ovenfor vil under-
søgelsen inden for kommissoriets rammer kunne belyse ministres forhold,
herunder f.eks. om en minister har godkendt anvendelse af efterforsknings-
skridt i strid med lovgivningens regler, eller om efterretningstjenesten med
ministerens viden har fulgt andre retningslinier end oplyst af ministeren over
for Folketinget. Undersøgelseskommissionen skal imidlertid ikke udtale sig om
ministres eventuelle ansvar f.eks. efter ministeransvarlighedsloven. I forhold til
ministre vil undersøgelseskommissionen kun kunne undersøge og klarlægge
de faktiske omstændigheder, hvorefter det er overladt til Folketinget at tage
stilling til spørgsmålet om ministres politiske og/eller retlige ansvar.”
For så vidt angår andre enkeltpersoner end ministre fremgår følgende af be-
mærkningerne til det ændringsforslag, der gav § 3 sin endelige udformning:
”Kommissionen ikke skal vurdere
og udtale sig om enkeltpersoners retlige
ansvar.
Dette udelukker principielt ikke, at der i forbindelse med undersøgelsen kan
fremkomme oplysninger, der er belastende for enkeltpersoner, og at sådanne
oplysninger kan give anledning til, at de kompetente myndigheder (politi, an-
klagemyndighed, ansættelsesmyndighed, Folketinget) efterfølgende rejser
straffesag eller disciplinærsag mod de pågældende personer.
Selv om ansvarsdelen udgår, vil der derfor fortsat være behov for de retsga-
rantier, som lovforslaget indeholder for involverede ministre og embedsmænd,
herunder reglerne om undtagelse fra vidne- og sandhedspligt.
Den omstændighed, at vurderingen af enkeltpersoners retlige ansvar udgår af
undersøgelsen, giver samtidig grund til at understrege, at de forhold, der for-
klares om, ofte vil ligge så langt tilbage i tiden, at et eventuelt strafferetligt
ansvar er forældet, og at et eventuelt disciplinært ansvar vil være en meget
fjerntliggende og teoretisk mulighed.”
Efter lovens § 13 skal PET-Kommissionen foretage kontradiktion i følgende
omfang:
Ӥ
13.
Undersøgelseskommissionen skal inden afhøringen orientere den mi-
nister eller embedsmand, hvis forhold undersøges, og dennes bisidder om de
3/7
UUF, Alm.del - 2010-11 (1. samling) - Bilag 3: Notat om partshøring af ministre i forbindelse med UFO's underudvalgs behandling af beretningen fra PET-Kommissionen.
1024077_0004.png
forhold af faktisk og eventuelt retlig karakter, som undersøgelsen vedrørende
den pågældende omfatter.
Stk. 2. Undersøgelseskommissionen skal efter bevisførelsen orientere den
pågældende minister eller embedsmand og dennes bisidder om de faktiske
og eventuelt retlige forhold vedrørende den pågældende, som kommissionen
overvejer at give udtryk for i sin beretning.
Stk. 3. Ministre og embedsmænd samt deres bisiddere har ved undersø-
gelsens afslutning ret til at afgive en skriftlig udtalelse til kommissionen om de
faktiske og eventuelt retlige spørgsmål, som undersøgelsen rejser vedrørende
de pågældende.”
3. Oversigt over justitsministre fra 1968 til 1989
Navn
Knud Thestrup (KF)
K. Axel Nielsen (S)
Karl Hjortnæs (S)
Nathalie Lind (V)
Orla Møller (S)
Erling Jensen (S)
Nathalie Lind (V)
Henning Rasmussen (S)
Ole Espersen (S)
Erik Ninn-Hansen (KF)
H.P. Clausen (KF)
Hans Engell (KF)
Embedsperiode
1968-71 - død
1971-73 - død
1973 (fra 27. september.-
6.december)
1973-75
død
1975-77
død
1977-78
død
1978-79 - død
1979-81 - død
1981-82
1982-89
1989 - død
1989-93 (udnævnt 5.10.1989)
4. PET-kommissionens omtale af ovennævnte ministre
I vurderingen af spørgsmålet om kontradiktion efter forretningsordenens §§
56 og 58 må også indgå indholdet af PET-Kommissionens beretning.
PET-kommissionens beretning indeholder en beskrivelse af forhold over en
meget lang årrække, særligt for så vidt angår den historiske udredning, men
også for så vidt angår de retlige vurderinger for årene 1968-1989. Ved en
mere summarisk gennemgang af de forskellige afsnit om konklusion og retlig
vurdering ses de forskellige ministre mere direkte omtalt navnlig følgende
steder i beretningen, hvorved bemærkes, at kommissionens fremhævelse af
ministre disse steder ikke er synomymt med, at de pågældende forhold efter
kommissionens opfattelse er retsstridige eller ansvarspådragende:
Bind 3, kapitel 15, side 303, der indeholder en kort sammenfatning af
PET´s registrerings- og makuleringspraksis på det politiske område
1968-1989,
anføres følgende: ”Skiftende ministre, det være sig
fra
Socialdemokratiet, Venstre eller Det Konservative Folkeparti, accepte-
4/7
UUF, Alm.del - 2010-11 (1. samling) - Bilag 3: Notat om partshøring af ministre i forbindelse med UFO's underudvalgs behandling af beretningen fra PET-Kommissionen.
rede PET´s praksis på registreringsområdet og fulgte ikke Wamberg-
udvalgets opfordringer mht. at oplyse Folketinget og offentligheden
om, at en bredere registrering fandt sted.
Samme sted omtales justitsminister Ole Espersen og justitsminister
Erik Ninn-Hansen i relation til registrering på grundlag af østrej-
ser/østkontakter.
Samme bind og kapitel,
side 307, anføres følgende: ”Wamberg-
udvalget førte kontrol med PET´s registreringer. Udvalget så i begyn-
delsen med bekymring på PET´s registreringspraksis, som udvalget
vidste, at PET havde opbakning til hos både justitsministeren og de-
partementschefen. Udvalget opfordrede forgæves skiftende ministre
fra V, K og S til offentligt at gøre opmærksom på, at PET´s registre-
ringspraksis efter udvalgets opfattelse var mere vidtgående end, hvad
VKR-regeringen
havde meddelt offentligheden.”
Samme bind og kapitel, side 314, kommissionsmedlem Jens Vedsted-
Hansens mindretalsudtalelse vedrørende regeringserklæringen af 30.
september 1968.
Bind 7, kapitel 4, side 340, Retlig vurdering for så vidt angår perioden
1968-1989, anføres bl.a. følgende:
Som anført i afsnittet ”Overvåg-
ningen af SF i Region I 1977-83”
indsendte regionen i forbindelse
med kommunalvalget i 1981 alfabetiske lister over partiets kandidater
mv. til Centralafdelingen, hvor de blev lagt på SF-emnesagen. Denne
fremgangsmåde har ikke været i overensstemmelse med den forstå-
else af regeringserklæringen
der var udtrykt af Kommissionsdom-
stolen af 13. juli 1977, og som den siddende regering tilsluttede sig
og redegjorde for i Folketinget
hvorefter organisationssager måtte
indeholde navne på ledende medlemmer af et parti, men ikke i sy-
stematiseret form. I november 1982 godkendte justitsministeren, at
lister som de omhandlede kunne lægges på emnesagen, men stadig
således, at der ikke måtte ske nogen systematisering af oplysninger-
ne.”
Samme sted anføres endvidere: ”Det fremgår af ovenanførte afsnit
om VS, at daværende justitsminister Karl Hjortnæs som svar på et
åbent brev fra en VS-folketingskandidat sendte en notits udarbejdet i
Justitsministeriet, hvori det bl.a. anførtes, at efterretningstjenesterne
ikke fører lister over medlemmer af noget politisk parti. Dette var så-
ledes ikke rigtigt.”
Bind 9, kapitel 8, side 127, om SAP og andre trotskistiske organisatio-
ner i 1980´erne anføres: ”Hvad
angår spørgsmålet om registrering
ses det, at Wamberg-udvalget i 1982 og justitsminister Erik Ninn-
Hansen senere samme år godkendte PET´s registrering af SAP, af
medlemmer af SAP samt af personer, der deltog i SAP´s introdukti-
onskurser. Årsagen var, at såvel Wamberg-udvalget som justitsmini-
steren var af den opfattelse, at gennemførelse af SAP´s program for-
udsatte ulovlig politisk virksomhed, men også at SAP i nærmere om-
fang på sine kurser redegjorde for lovstridig virksomhed.”
Bind 9, kapitel 9, side 130, anføres endvidere: ”SAP´s politiske virk-
somhed befandt sig overvejende inden for rammerne af den lovlige
samfundsorden, men PET ønskede og fik såvel Wamberg-udvalgets
som justitsminister Erik Ninn-Hansens godkendelse til fortsat at regi-
strere personer, der var medlemmer af SAP.”
Bind 10, kapitel 9, side 443, PET´s overvågning af protestbevægelser
1945-1989, hvor der omtales et møde på justitsministerens kontor.
5/7
UUF, Alm.del - 2010-11 (1. samling) - Bilag 3: Notat om partshøring af ministre i forbindelse med UFO's underudvalgs behandling af beretningen fra PET-Kommissionen.
Bind 12, kapitel 3, side 182, Retlig vurdering med hensyn til godken-
delsen af Zeus´ virke i København, omtales justitsminister Ole Esper-
sen.
Samme bind og kapitel, side 197, vedrørende Anders Nørgaards virke
i København, omtales justitsminister Ole Espersen.
Bind 13, kapitel 7, side 126, KGB´s kontakt- og agentnet i Danmark,
omtales justitsministerens redegørelse af 17. april 1982.
Samme sted side 127, omtales justitsminister Ole Espersen.
Bind 13, kapitel 8, side 129 og 130, omtales Ole Espersens forklarin-
ger for kommissionen.
Bind 15, kapitel 2, side 26, kommissionsmedlem Jens Vedsted-
Hansens mindretalsudtalelse vedrørende regeringserklæringens sta-
tus.
Det bemærkes, at en kronologisk liste over afsnittene
”Retlig vurdering” i
PET-Kommissionens beretning er medtaget som bilag 6.
5. PET-kommissionens høring og kontradiktion.
Spørgsmålet om høring og kontradiktion er behandlet i PET-kommissionens
beretning, bind 1, del 1, kapitel 2.8.. Der anføres herom bl.a. følgende:
Både
den lovgivningsmæssige procedure og bemærkningerne til forslaget til
PET-kommissionsloven viser, at høringspligten og adgangen til at udtale sig
er nært knyttet til bestemmelsen om en ansvarsvurdering af pågældendes
adfærd, som ikke blev en del af loven. Folketinget var i forbindelse med æn-
dringen af lovforslaget opmærksom på, at ændringen havde implikationer for
andre dele af loven, men fandt, at der fortsat var behov for retsgarantier. Reg-
lerne i § 13 er i den forbindelse uomtalt, men må utvivlsomt opfattes som en
retsgaranti.
Høringssvar er i det omfang, de har givet anledning til ændringer, indarbejdet i
beretningens tekst. I det omfang, der fra de hørte er udtrykt ønske herom,
eller hvis Kommissionen i øvrigt har fundet det formålstjenligt, er de modtagne
høringssvar optrykt som bilag til beretningen i nærværende bind. Særligt for
så vidt angår høringssvar fra Ole Stig Andersen og Jørn Bro har Kommissio-
nen fundet det nødvendigt at kommentere høringssvaret mere detaljeret.
Kommissionens kommentarer er optrykt sammen med høringssvaret.”
Kommissionen har foretaget høring af følgende tidligere justitsministre: Ole
Espersen, Karl Hjortnæs og Erik Ninn-Hansen.
Som bilag 13 er optrykt Ole Espersens udaterede høringssvar. Kommissio-
nens bemærkninger til det af Ole Espersen anførte er optrykt som bilag 14.
Som bilag 15 og 16 er optrykt Ole Espersens høringssvar af henholdsvis 8.
januar og 24. februar 2009.
6/7
UUF, Alm.del - 2010-11 (1. samling) - Bilag 3: Notat om partshøring af ministre i forbindelse med UFO's underudvalgs behandling af beretningen fra PET-Kommissionen.
6. Den videre proces.
Det skal som det fremgår vurderes, om der skal foretages høring over selve
betænkningen og/eller over underudvalgets udkast til beretning:
Model A)
Udkastet til udvalgets beretning sendes til de 3 ovenfor nævnte tidligere mini-
stre. Idet der henvises til PET-kommissionens betænkning anmodes de på-
gældende om inden for en bestemt frist at tilkendegive, om de ønsker at
fremsætte kommentarer, og om de ønsker en bisidder beskikket
Model B)
Udvalget udtaler i beretningen, at udvalget
når henses til PET-
kommissionens kommissorium, herunder den begrænsning der blev gennem-
ført med hensyn til at vurdere enkeltpersoner, sammenholdt med beretnin-
gens indhold og omfang og den begrænsede omtale der faktisk har fundet
sted af ministrenes forhold
ikke har fundet grundlag for at gennemføre en
konkret/egentlig vurdering af og selvstændigt udtale sig om de enkelte nule-
vende ministres eventuelle ansvar. Udvalget har i lyset heraf og i lyset af den
af PET-kommissionen gennemførte kontradiktion for så vidt angik dens arbej-
de sammenholdt med det mere fremadrettede perspektiv, som udvalget har
valgt at anlægge, fundet det upåkrævet at anvende de principper for høring,
der fremgår af forretningsordenens kapitel XVlll.
Model B må forudsætte en almindelig enighed i udvalget, og at udvalgets
konklusion er i overensstemmelse med udtalelsen.
7/7