Udenrigsudvalget 2010-11 (1. samling)
URU Alm.del Bilag 84
Offentligt
Udenrigsministeriet.København, den 18. januar 2011.
a.
Udenrigsministeriet anmoder hermed om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2011afgives tilsagn på 15,0 mio. kr. i støtte til Regionalt landbrugsprogram i Mellemøsten.Udgiften vil blive afholdt af den på finansloven for 2011 opførte bevilling på 398,0 mio. kr. til §06.32.08 Øvrige bistand.BaggrundDet regionale landbrugsprogram omfatter Egypten, Jordan, Det Palæstinensiske Selvstyre og Israel.Egypten, Jordan og de palæstinensiske områder er af Verdensbanken betegnet som mellemindkomst-lande. Israel, der er medlem af OECD, modtager ikke bistand i programmet, men bidrager selv medmidler og ekspertise.2008BNI pr. indb.(USD)Befolkning (mio.)PA1.2904,0Egypten1.80078,9Jordan3.3106,2
b.
I Egypten, Jordan og Israel anses landbrugssektoren for en væsentlig bidragsyder til fødevaresik-kerhed og beskæftigelse. Særligt spiller landbrugssektoren en væsentlig rolle for de fattige.I hele regionen udgør begrænsede vandressourcer og nedbør en alvorlig hindring for udviklingen aflandbruget. I modsætning til Egypten, hvor næsten al landbrugsjord er underlagt kunstvanding, måJordan og Det Palæstinensiske Selvstyre forlade sig på den vanding, man får fra den begrænsede nedbør.I Israel dyrkes knap halvdelen af landbrugsjorden på grundlag af kunstvanding. Landbrugsproduktionenanslås at stå for mere end 75 pct. af vandforbruget i regionen. Den hurtige befolkningstilvækst i de trearabiske lande vil på sigt øge problemerne med vandmangel.Samarbejdet under det regionale landbrugsprogram er enestående for regionen, fordi det som enesteregionalt dækkende samarbejde inkluderer Israel og er blevet gennemført uden politisk motiveredeafbrydelser fra arabiske partnere. Landbrugsprogrammet har eksisteret med dansk støtte siden 1999,og nærværende fase III er den sidste fase med dansk deltagelse. Tilsagnet til programmets fase II blevtiltrådt af Finansudvalget Akt 108 d. 13/4/2005.Projekt beskrivelseDet overordnede formål med det regionale landbrugsprogram i Mellemøsten er at styrke mellem-folkelig forståelse og dialog - som en væsentlig faktor i en fredsløsning i regionen - på grundlag aflandbrugsfagligt samarbejde mellem Egypten, Israel, Jordan og Det Palæstinensiske Selvstyre. Pro-grammets landbrugsfaglige formål er at styrke og forbedre regionalt samarbejde og erfaringsudveksling
AS001246Udenrigsmin., j.nr. 104.Mellemøsten.5.
2
på landbrugsområdet mellem de fire regionale partnere og at øge landbrugenes indkomst på en miljø-mæssig bæredygtig måde.Hensigten med fase III er at fortsætte og videreudvikle landbrugssamarbejdet mellem de regionaledeltagere som led i at sikre programmets levedygtighed ud over perioden med dansk deltagelse ogmedfinansiering. Det danske bidrag under fase III reduceres som led i udfasningen af støtten til 15,0mio. kr. (5,0 mio. kr. årligt) mod godt 35,0 mio. kr. (7,0 mio. kr. årligt) under fase II. Den årlige reduktionaf den danske støtte på 2,0 mio. kr. i forhold til fase II skal ses i lyset af et øget egetbidrag fra de regionalepartnere, som bringer det årlige programbudget op på 7,4 mio. kr. og dermed er et håndfast udtryk forde regionale partneres ønske om at sikre programmets levedygtighed. Det vurderes, at den danske støttetil nærværende program efter udløbet af fase III har opfyldt sit formål, og at det herefter vil være deregionale partneres ansvar at videreføre det.Aktiviteterne i fase III planlægges at omfatte fire komponenter:1) Støtte til husdyrbrug med Egypten som ansvarlig, hvor formålet vil være at forbedre produktivitetog rentabilitet inden for husdyrbrug omfattende både avl af får og geder samt fodring.2) Støtte til naturressourceforvaltning med Det Palæstinensiske Selvstyre som ansvarlig, hvor formå-let vil være udvikling af forbedrede dyrkningsmetoder for landbrugsafgrøder under tørre forholdsamt anvendelse af renset spildevand og brakvand til vanding af landbrugsafgrøder.3) Støtte til frugt- og grøntsagsværdikæder med Jordan som ansvarlig, hvor formålet vil være at for-bedre kvalitet, produktivitet og rentabilitet samt adgang til eksportmarkeder for frugt og grøntsager.4) Støtte til landbrugets konsulenttjeneste med Israel som ansvarlig, hvor formålet vil være at styrkekapaciteten og kvaliteten af landbrugets konsulenttjeneste i partnerlandene.Ved udgangen af fase II ultimo 2010 forventes det, at flere tusinde personer fra de fire partnerlandeenten har besøgt hinanden, drøftet fælles landbrugsfaglige problemer eller modtaget træning. Gen-nemførelsen af sådanne besøgsudvekslinger er et gennembrud for programmets hovedsigte; at bidragetil fredsprocessen til fordel for regionen og dens indbyggere.I alle komponenter vil hovedvægten være træning af landmænd og teknikere fra landbrugsorgani-sationer. Det forventes, at omkring 1.500 personer årligt vil gennemgå disse træningsforløb. Hverkomponent gennemføres gennem en arbejdsgruppe bestående af to medlemmer fra hver af de fire re-gionale partnere. Arbejdsgrupperne vil primo 2011 udforme komponenternes prioritetsindsatser, ar-bejdsplaner og budgetter med støtte fra den eksterne rådgiver. Rådgiverens hovedopgave i fase III vilsåledes være at bistå de fire regionale partnere med at sikre den regionale forankring af landbrugssam-arbejdet. Hver arbejdsgruppe rapporterer til den overordnede Styrekomite, hvor Danmark sammen medde fire regionale partnere er repræsenteret.BudgetDet samlede budget andrager 15,0 mio. kr. fordelt på følgende poster:Aktiviteter inden for de fire komponenterEvaluering, styrekomitemøder, reserve, revision og drift af kontoretfor den eksterne rådgiverI alt10,8 mio. kr.4,2 mio. kr.15,0 mio. kr.
Tilsagnet vil blive afholdt med 15,0 mio. kr. under § 06.32.08.70. Demokrati og menneskerettigheder.Tilsagnet forventes udbetalt i årene 2011-2013.Væsentlige risikoelementerEn negativ politisk og sikkerhedsmæssig udvikling er den væsentligste risiko for programmets plan-mæssige gennemførelse, idet den vil kunne vanskeliggøre samarbejdet og begrænse parternes mulighed
3
for og ønske om at deltage i aktiviteter uden for eget område. Konkret udmønter vanskeligheder medgennemførelse af samarbejdet sig som oftest i problemer med at få visa eller rejsetilladelser.De regionale parters manglende økonomiske muligheder for at leve op til deres økonomiske for-pligtelser vil kunne forsinke eller betyde en gennemførelse af projektaktiviteterne på et lavere niveauend planlagt og i sidste ende vanskeliggøre programmets videreførelse ud over fase III.c.Sagen forelægges Finansudvalget, da der er tale om fortsættelse af eksisterende initiativer fra pro-grammets fase II, som blev forelagt Finansudvalget i 2005.Forslaget er tiltrådt af Styrelsen for Internationalt Udviklingssamarbejde.Under henvisning til ovenstående anmoder Udenrigsministeriet om Finansudvalgets tilslutning til,at der i finansåret 2011 afgives tilsagn på 15,0 mio. kr. i støtte til Regionalt landbrugsprogram i Mel-lemøsten.Udgiften vil blive afholdt af den på finansloven for 2011 opførte bevilling på 398,0 mio. kr. til §06.32.08 Øvrige bistand.Finansministeriets tilslutning foreligger.
d.e.
f.
København, den 18. januar 2011
SØRENPINDTil Finansudvalget.