Udenrigsudvalget 2010-11 (1. samling)
URU Alm.del Bilag 52
Offentligt
928730_0001.png
928730_0002.png

ZIMBABWE

Historik

Danmark var blandt de første lande, der støttede Zimbabwe efter selvstændighedeni 1980. I løbet af 1980’erne og 90’erne opbyggedes et omfattende samarbejde bl.a.inden for sundhed, landbrug og infrastruktur. Desuden var der i Zimbabwe gunstigevilkår for udvikling af B2B-samarbejde. Tyggegummifabrikken Dandy etableredelige efter uafhængigheden en fabrik, der fungerer den dag i dag og har hele regionensom marked. Den politiske situation forværredes i slutningen af 1990’erne, og detpåvirkede på forskellig måde bistandssamarbejdet. Bl.a. med iværksættelsen i 2000 afen jordreform med overtagelse af farme ejet af hvide (herunder danskere)forværredes samarbejdet, og i 2002 blev det statslige bistandssamarbejde indstillet ogden danske ambassade lukket. Danske NGO’er fortsatte deres virke i landet.Efter dannelsen af en zimbabwisk overgangsregering i 2009 var Danmark blandt deførste til at støtte reformkræfterne mhp. demokratisering og stabilisering afsamfundet, herunder bekæmpelsen af en voldsom koleraepidemi. I første omgangvar hjælpen humanitær. Der ydedes tilskud til lønninger til skolelærere ogsygeplejersker og en række af de humanitære hjælpeorganisationer. De danskebidrag er i stigende omfang rettet mod egentlig udvikling, men indtil videre er dertale om en risikofyldt overgang. Der ydes fortsat ikke støtte gennem statsligestrukturer, og dialogen med regeringen er fortsat båret af dem, der tidligere var iopposition.

Sektorvalg/

fokusområder

Den danske indsats – der ligger i forlængelse af regeringens prioriteter –koncentreres om bistand til landbrugere, herunder kreditter, gødning og såsædm.h.p. fødevaresikring. Desuden støttes en multidonorfond for renovering afinfrastruktur. Endelig ydes støtte til aktiviteter vedr. fremme afmenneskerettighedsforbedringer, kvinders udvikling, retsvæsen m.m., der fortrinsvisgennemføres af lokale NGO’er. På disse områder vurderes der at være godemuligheder for at imødekomme det kortsigtede behov for at opnå konkreteresultater, der kan bidrage til at understøtte reformprocessen, og samtidig læggespor ud for en eventuel langsigtet dansk udviklingsindsats, der kan bidrage effektivttil fattigdomsreduktion og økonomisk udvikling på sigt. En egentlig længeresigtetstrategi kan næppe udvikles før afholdelsen af de næste valg (forudsat degennemføres tilfredsstillende). Disse skal senest afholdes i 2013, men der er tegn på,at de vil blive gennemført tidligere.Efter økonomiens og de sociale sektorers næsten totale kollaps ergenopbygningsbehovet enormt. Det skønnes, at 80% af befolkningen er uden job,og i de seneste år har en stor – men heldigvis nu faldende – del af befolkningenværet afhængig af international fødevarehjælp. Zimbabwe-dollaren blev i 2009erstattet af andre valutaer (især US dollar og Rand), og denne udvikling har i sig selvmedført en hurtig vækst i vareudbuddet i og omkring byerne. Endnu er dissevalutaer ikke gangbart betalingsmiddel uden for byerne. På kort sigt er samfundethelt afhængigt af international hjælp. Indtægterne fra landbruget er faldet lodret efterindgrebene mod de kommercielle (hvide) farmere. Deres produktion skal erstattes afopbygningen af nye brug, og processen forudses at være lang. Over en million af debedst uddannede zimbabwere har forladt landet, men ventes tilbage, når situationen

Udviklingsbehov

stabiliseres. Der er tegn på genopretning i turistsektoren. Krisen har betydet storttilbageslag i bekæmpelsen og udbredelsen af HIV/AIDS og andre sygdomme.

Relevans

Det fornyede danske engagement har været med til at skabe ny opmærksomhed,debat og støtte til reformkræfternes bestræbelser. Danmark har med sin stærkepolitiske støtte til overgangsregeringens kamp for stabilitet og fremdrift opnået enmeget anerkendt position og dialog. Desuden ser det ud, som om de politiske risiciDanmark har taget har vist vejen for andre lande og partnere. I det videresamarbejde er der oplagte muligheder for opbygning af et program inspireret afAfrika Kommissionen og nye danske prioriteter.Samarbejdet med Zimbabwe i denne fase er måske noget af det mest effektfulde,både i relation til stabilisering af en svag stat, frihed og respekt formenneskerettigheder samt fattigdomsorientering og kvinders rettigheder. Desudenstår Danmark enestående stærkt i dialogen med de ledende kræfter i samfundet.Resultaterne på kort sigt er synlige og åbenbare. Men et stærkt engagement er ogsårisikofyldt p.g.a. den fortsatte tilstedeværelse og indflydelse af de indflydelsesrigereformmodstandere. Der er blandt donorer delte meninger om udbyttet af støtte tilregeringen, så længe reformmodstandere fortsat er ved magten. Men der er mangetegn på, at hjælpen virker, og at hurtig genopretning er mulig, om end ingenforudser, at den problematiske jordreform helt kan ”skrues tilbage”.Gældssituationen er kritisk. Zimbabwe har ikke serviceret sin udlandsgæld siden2000, og forfalden gæld forventes i 2013 at nå op på 6,5 mia.USD. Der er behov forforhandlinger og nye aftaler med de internationale finansielle institutioner om enløsning. Efter indgåelsen af en magtdelingsaftale i 2008 og den efterfølgenderegeringsdannelse i 2009 yder en række traditionelle donorer stigendeovergangsbistand. Enkelte donorer forholder sig stadig afventende. Nye donorersom Kina og Indien er velforankret i Zimbabwe på samme måde som i andreafrikanske lande.Stabilisering af Zimbabwe anses for en meget høj prioritet. Tilbageslag i processenkan medføre ustabilitet i hele regionen og desuden få indflydelse på udviklingenmellem det hvide mindretal og sorte i Sydafrika. Engagementet i Zimbabwe er entestcase på det internationale samfunds evne og vilje til støtte overgangsprocesserunder vanskelige politiske forhold.DoingBusinessIndex:183 landeIbrahim Indexof AfricanGovernance:53 landeInt. PropertyRights Index:125 landeGlobalCompetitivenessIndex:139 landeHumanDevelopmentIndex:169 landeCorruptionPerceptionIndex:178 landeFreedom inthe WorldIndex:Frit, delvisteller ikke fritlandIkke frit

Effekt og resultater

Donoroverblik

Særlige politiske

hensyn

Placering på

internationale indeks

for god

regeringsførelse

157
50
121
136
169
134