Udenrigsudvalget 2010-11 (1. samling)
URU Alm.del Bilag 52
Offentligt
928728_0001.png
928728_0002.png
928728_0003.png

UGANDA

Historik

Bistanden til Uganda blev genoptaget i 1987 efter præsident Musevenis magtovertagelseåret før. Uganda blev valgt som dansk programsamarbejdsland, idet landet var ét af defattigste i verden, og fordi Ugandas regering viste vilje og evne til at ville nedbringefattigdommen. Uganda har siden 1986 haft ambitiøse strategier for udvikling medhenblik på at reducere fattigdom i landet. Det er lykkedes. Uganda var det første land iAfrika, der udarbejdede en Poverty Reduction Strategy. I 2006 vendte Uganda tilbage tildemokrati efter 25 års forbud mod politiske partier. I 2008 indgik regeringen med danskstøtte en fredsaftale i Nord-Uganda, der førte til ophøret af mere end 20 års konflikt, ogmulighed for genopbygning og udvikling af den nordlige del af landet. Samarbejdet harudviklet sig fra projektbistand til i dag at være helt på linje med Paris og Accradagsordenen, herunder bl.a. med en overordnet ugandisk udviklingsplan, arbejdsdelingmellem donorer og en fælles budgetstøttemekanisme.Den danske indsats i Uganda har et tredobbelt sigte. Fremme af økonomisk vækst ogbeskæftigelse, fremme af god regeringsførelse, menneskerettigheder og demokratiseringsamt social udvikling.1) Støtte af vækst og beskæftigelse sker indenfor U(ganda) Growth-programmet, derbl.a. har til formål, at støtte den ugandiske regering i at videreudvikle en bæredygtigeksportdrevet økonomi. Programmet fokuserer på landbrugssektoren og yder bl.a.støtte til landbrugsrelateret erhvervsudvikling inklusiv støtte tilfinansieringsmuligheder for landmænd og landbrugsrelaterede SMV’er.2) God regeringsførelse er et andet hovedindsatsområde, hvor der fokuseres på atfremme demokratiseringsprocessen, overholdelse af menneskerettigheder, samtopbygning af kapacitet til at håndtere og forebygge væbnet konflikt. Endviderefokuseres på reformer i den offentlige sektor, decentralisering og anti-korruption.3) Det tredje hovedindsatsområde er social udvikling. Der ydes støtte til HIV/AIDSprogrammet med fokus på forebyggende foranstaltninger og på reproduktivsundhed. Herudover støttes vand og sanitet, hvorigennem der sikres rent drikkevandtil over en halv million flere mennesker hvert år, samt støtte til kapacitetsopbygningaf en klimaenhed i Vand- og Miljøministeriet. Hertil kommer støtte til genopbygningaf Nord-Uganda.

Sektorvalg/

fokusområder

Udviklingsbehov

Fortsat vækst og fattigdomsbekæmpelse begrænses af en række faktorer: En årligbefolkningstilvækst på ca. 3,2 % (6,7 fødsler per kvinde i henhold til regeringens egnedata) udhuler per capita indkomsten, og der er mangel på beskæftigelse. Der er hårdtbrug for udvikling af den private sektor, som den ugandiske regeringen også anser somgrundlaget for fortsat fattigdoms-bekæmpelse. Endelig er korruption en begrænsning forden økonomiske vækst og udvikling. Fund af olie i Lake Albert vil på sigt ændre landetsøkonomi, og stille nye krav til regeringens evne til konfliktforebyggelse samt til athåndtere offentlige indtægter og sikre fortsat makroøkonomisk stabilitet. Uganda vil havestærkt brug for udviklingspartnere, der lægger vægt på fattigdomsorienteret økonomisk
udvikling samt på gennemsigtighed i administrationen af ressourcer, de kommende år.Konflikten i det nordlige Uganda, har efterladt et stort udviklingsmæssigt behov, somførst nu efter mere end 20 års konflikt kan blive adresseret. 46 % af befolkningen i nordlever i ekstrem fattigdom, hvilket, ifølge nye tal fra regeringen, imidlertid udgør enimponerende reduktion fra 70% siden man opnåede fred i området i 2006 . Udvikling afdet nordlige Uganda vil sikre en mere bæredygtig udvikling i landet. Der vurderes ikke atvære tale om systematiske overtrædelser af menneskerettighederne i Uganda, men deudfordres fortsat, herunder i form af anvendelse af tortur. Der er relativ pressefrihed ilandet. Indførelsen af demokrati og flerpartisystem i Uganda er relativt nyt og stadigunder udvikling, og udviklingssamarbejdet med de vestlige udviklingspartnere ogdialogen i den forbindelse er kritisk for at fremme menneskerettighederne og dendemokratiske udvikling i landet.

Relevans

Den nye nationale udviklingsplans vision om at transformere Uganda til et moderneindustri og service samfund indenfor de næste 30 år kræver konsolidering og udbygningaf demokrati og økonomi. Visionen bygger dels på ønsket om, at man på sigt opnåruafhængighed fra donorer, dels at styrke demokrati og retssamfundet, at sikre stabilitet ogfred, at udbygge viden- og fagkompetencer med henblik på at kunne konkurrereinternationalt, at håndtere sine naturressourcer på en bæredygtig måde samt at udnytte defordele som medlemskab af East African Community giver på det økonomiske, politiskeog handelsmæssige område. De danske indsatsområder stemmer godt overens med denugandiske regerings prioriteter, og med den nye danske udviklingspolitiske strategi ogAfrikakommissionens anbefalinger. Danmark spiller en væsentlig rolle i Uganda, ogDanmark er samlet den tredje største bilaterale udviklingspartner i landet. Uganda spilleren afgørende rolle på det sikkerhedspolitiske område i Østafrika og på Afrikas Horn.Uganda har haft succes med bekæmpelse af fattigdom, som er faldet fra at omfatte 56 %af befolkningen i 1992/93 til 31 % i 2005/2006 og ifølge nye tal helt ned til 23% i2010/2011. Den økonomiske vækst har de seneste ti år ligget på 6-8 % om året. Der harværet pæn fremdrift mht. at nå en række af 2015-målene – herunder på fattigdom,ligestilling, hiv/aids, og vand – som man også fra dansk side har været med til at fremme.Der er fortsat store udfordringer ift. at nå målene for bl.a. mødre- og børnedødelighed.Gennem det hidtidige danske udviklingssamarbejde i Uganda er der opnået betydeligeresultater. En evaluering af det dansk-ugandiske udviklingssamarbejde fra 1987-2005vurderede, at den danske indsats havde været effektiv. Der er allerede en internationalarbejdsdeling mellem udviklingspartnerne i Uganda, som har vist sig effektiv i form afbedre koordination og reduktion af transaktions-omkostninger. Den væsentligste risikovurderes at være den voldsomme befolkningstilvækst, som truer med at udhule mange afde resultater, der opnås. Korruption udgør også fortsat en risiko, skønt den fornødnejuridiske og institutionelle ramme nu er på plads.En række udviklingspartnere er til stede i Uganda, men betydningen af disse variererbetragteligt. Halvdelen af ODA til Uganda bliver således betalt af kun treudviklingspartnere (Verdensbanken, U.K. og US), mens mere end 80 % af bistandenydes af blot syv udviklingspartnere, herunder Danmark som tredje største bilateraleudviklingspartner. Udviklingspartnerne finansierede i 2009 cirka 36 % af det offentligebudget. Der er i Uganda gennemført en arbejdsdeling mellem de betydeligste

Effekt og

resultater

Donoroverblik

udviklingspartnere. Det er ambitionen, at regeringens nye nationale udviklingsplansammen med en ”Partnership Policy” skal udgøre det fremtidige grundlag forudviklingssamarbejdet.

Særlige politiske

hensyn

Uganda spiller en væsentlig rolle regionalt, dels gennem det økonomiske og politiskesamarbejde indenfor East African Community, hvor Uganda er ét af de mere progressivelande, der arbejder for øget regional integration, dels på det sikkerhedspolitiske område,gennem IGAD og AU, hvor Uganda har påtaget sig lederskabet af AMISOM i Somalia.Bl.a. engagementet i Somalia gør Uganda til en vigtig international partner for Danmark.Uganda er ligeledes den vigtigste allierede og samarbejdspartner for regeringen iSydsudan. Uganda forventes fremover at spille en endnu mere aktiv rolle i bekæmpelsenaf international terror, efter landet selv blev offer for terrorangreb i juli 2010.Både privat ejendom og virksomheder registreres i Uganda, og der udstedesdokumentation for ejerforholdet. Der er nyligt etableret en handelsret. Der er vedtagetlovgivning, der sikrer fortsat øget udbredelse af juridisk ejendomsret til jord. Dettraditionsbundne ejendomsretsbegreb til jord har af historiske grunde været nødvendigtfor at sikre fred og stabilitet, som bl.a. har dannet grundlag for den høje, stabileøkonomiske vækst. Uganda er medlem af East African Community, der med et samletbefolkningsgrundlag på 126 millioner mennesker – her af 31 millioner i Uganda alene -og ønsket om fortsat integration på sigt kan få betydning for dansk erhvervsliv. Det ertydeligt, at Uganda drager nytte af den regionale integration. Der er et stort uudnyttetlandbrugspotentiale i Uganda i en region med kronisk fødevareunderskud. Bl.a. Mærsksamt Kjær og Kjær er repræsenteret i Uganda. Et af de største og mest succesfuldeBusiness2Business-programmer gennemføres i Uganda.

Særlige

kommercielle

interesser

Placering på

internationale

indeks for god

regeringsførelse

Doing BusinessIndex:183 lande122
Ibrahim Indexof AfricanGovernance:53 lande24
Int. PropertyRights Index:125 lande104
GlobalCompetitivenessIndex:139 lande118
HumanDevelopmentIndex:169 lande143
CorruptionPerceptionIndex:178 lande127
Freedom in theWorld Index:Frit, delvist ellerikke frit landDelvist frit