Udenrigsudvalget 2010-11 (1. samling)
URU Alm.del Bilag 52
Offentligt
928725_0001.png
928725_0002.png

SOMALIA

Historik

Somalia er en skrøbelig stat med meget svage offentlige institutioner. To årtier uden encentral, effektiv regering og konstante interne stridigheder har uddybet fattigdommen ogført til en stærkt bekymrende humanitær situation med omfattende tab af menneskeliv.Somalias skrøbelige tilstand forstærker den ustabile situation på Afrikas Horn og kanhave betydelig negativ indvirkning i såvel regionen som i Europa og Danmark, herundergennem terrorgrupper med rod i Somalia men med forbindelser til Al Queda. Pirateriet,der har udspring i Somalias kystområder primært Puntland, har meget alvorligekonsekvenser for sikkerheden i regionen, den internationale skibstrafik og for den friadgang til havnene på Østafrikas.Somalia kan opdeles i tre regioner, hvor Somaliland og Puntland er relativt stabile, mensdet Sydlige og Centrale Somalia, hvor hovedstaden Mogadishu er hovedsædet forovergangsregeringen (TFG), er centrum for egentlige kamphandlinger. Danmark harsiden 1997 ført en stadigt mere aktiv politik i Somalia, hvor målet er at bidrage til enfredelig, moderat og bæredygtig udvikling, som kan give den somaliske befolkningmulighed for at bekæmpe fattigdom og forbedre deres livsbetingelser.

Sektorvalg/

fokusområder

Konflikten i Somalia er yderst kompleks og nødvendiggør en fler-strenget tilgang for atbringe fred og stabilitet til landet.Langsigtet udviklingsbistandkoncentreret i regionerneSomaliland og Puntland søger at fremme demokratiske processer, forsoning ogreetablering af servicesystemer. Endvidere ydes støtte til TFG-kontrollerede områder afdet sydlige og centrale Somalia med henblik på at understøtte centralregeringen (TFG) ogden nationale forsoningsproces inden udgangen af overgangsperioden i august 2011.Denhumanitære bistand og nærområdeindsatsenafhjælper de umiddelbare menneskelige behov ogfokuserer på beskyttelse, forbedrede levevilkår, social infrastruktur og konflikthåndteringfor flygtninge og internt fordrevne i Somalia og nabolandene.Globalrammenyder støtte tilopbygning af østafrikansk fredsskabende kapacitet, som på sigt kunne indsættes iSomalia, samt til forebyggelse af pirateri, terrorisme og radikalisering bl.a. via bidrag tilkystbevogtning og lønninger til sikkerhedsstyrker.Tørke, økonomisk krise og en omfattende konflikt har medført, at den humanitæresituation i Somalia er én af de værste i verden. Langt over en tredjedel af befolkningenvurderes at have behov for nødhjælp. Hvert syvende barn dør, inden de bliver fem år idet Sydlige og Centrale Somalia. Der er en stadig strøm af somaliske flygtninge tilnabolandene, som har ført til fortsat stigende konflikter i grænseområderne. Hvisudviklingen skal vendes, er fødevarehjælp ikke tilstrækkeligt. Der er også behov for atdanne værn mod oprørsbevægelsen Al Shabab og andre ekstremistiske kræfter, derknytter stadigt tættere bånd til Al Qaeda. Derfor er aktiviteter rettet mod økonomiskgenopretning, såsom landbrugsproduktion, husdyrhold, infrastruktur,beskæftigelsesfremme m.m. vigtige på sigt.Gennem et langvarigt engagement har Danmark opbygget tætte relationer med aktørernei Somalia. Via nærområdebistanden har Danmark fundet en niche der, sammenholdt medDansk Flygtningehjælps status som en af de største organisationer i landet, gør atDanmark spiller en central rolle i forhold til den humanitære situation og udvikling.Engagementet i Somalia har været med til at opbygge dansk ekspertise indenfor

Udviklingsbehov

Relevans

skrøbelige stater. Danmark har en egeninteresse i at dæmme op for radikalismen iSomalia, bekæmpe pirateriet og engagere den somaliske diaspora i Danmark i at bidragetil løsningen af konflikten i Somalia. Engagementet i Somalia kræver samtænkning af dedanske indsatser.

Effekt og

resultater

På trods af den dystre situation i Somalia, lykkes det for mange partnere at gennemføreen lang række aktiviteter, om end under svære forhold. Især i de mere fredelige dele afSomaliland og Puntland har den danske indsats bidraget til forbedret levevilkår forbefolkningen og flygtninge i form af øget adgang til sociale ydelser og indkomst skabendeaktiviteter. Danmark har spillet en central rolle i afholdelsen af det nylige præsidentvalg iSomaliland bl.a. via støtte til valgkommissionen.Indsatser i Somalia er forbundet med store risici – både for manglende resultater ogmisbrug, herunder at penge og leverancer falder i forkerte hænder. Men risiciene ved atundlade at yde støtte vurderes som større. Derfor overvåges bistanden meget tæt fradansk side. Ligeledes vil en udvidelse af konflikten til det nuværende relativt fredeligeSomaliland og Puntland kunne ødelægge mange års bistandsinvesteringer.

Donoroverblik

De mest engagerede donorer er USA, FN, EU, UK, Italien, Sverige, Norge og Danmark,men også involveringen af arabiske lande er stigende. EU og USA tegner sig for ca. 30procent af den samlede bistand hver. Somalia har over de seneste år påkaldt sig øgetinternational interesse, hvor især det politiske engagement er gået markant op. Der erfokus på øget koordineringen mellem de internationale aktører både bistandsmæssigt ogpolitisk.Somalias skrøbelige tilstand forstærker den ustabile situation på Afrikas Horn. De senestebombninger i Kampala demonstrerer, at Al Shabab er i stand til at operere udenforSomalias grænser. Det har betydelig negativ indvirkning i såvel regionen som i Europa ogDanmark Pirateriaktiviteten ud for Somalias kyst er et yderligere argument for danskengagement i Somalia.Principperne for ejendomsretten til jord er uklar. På grund af den begrænsede statsmagt iPuntland, Somaliland og det centrale og sydlige Somalia har disse områder en ureguleretmarkedsøkonomi, der også indeholder både en traditionel ejendomsret til jord og privatejerskab. Den juridiske sektor fungerer i mindre udstrækning i Somaliland og Puntland,mens billedet i det sydlige og centrale Somalia er mere broget. Der vil kunne være endansk interesse knyttet til udvikling af transportkorridoren, der forbinder havnen iBerbera med Etiopien. Streng Sharia lovgivning eksisterer i Al Shabab kontrolleredeområder, men generelt er denne del af landet præget af en vis form for lovløshed. Der erstærke danske kommercielle interesser knyttet til skibsfart langs Somalias kyst.

Særlige politiske

hensyn

Særlige

kommercielle

interesser

Placering på

internationale

indeks for god

regeringsførelse

Doing BusinessIndex:183 landeUtilstrækkeliginformation
Ibrahim Indexof AfricanGovernance:53 lande53
Int. PropertyRights Index:125 landeUtilstrækkeliginformation
GlobalCompetitivenessIndex:139 landeUtilstrækkeliginformation
HumanDevelopmentIndex:169 landeUtilstrækkeliginformation
CorruptionPerceptionIndex:178 lande178
Freedom in theWorld Index:Frit, delvist ellerikke frit landIkke frit