Udenrigsudvalget 2010-11 (1. samling)
URU Alm.del Bilag 52
Offentligt
928723_0001.png
928723_0002.png
928723_0003.png

NIGER

Historik

Danmarks samarbejde med Niger går tilbage til 1974. Tre gange har Niger væretkandidat til dansk programsamarbejdsland, senest i 2006, hvor Mali blev valgt.Bistandsrammen for Niger udgør årligt for perioden 2010-2013, 85 mio. kr. Pågrund af militærkup i februar 2010 er rammen justeret til 40 mio. kr. for 2010. Engradvis normalisering af samarbejdet ventes gennemført i løbet af 2010-11 i taktmed genindførsel af demokratiet. En ny demokratisk valgt præsident, et nyvalgtparlament og nyvalgte kommunalbestyrelser ventes på plads i løbet af marts 2011.Det internationale samfund følger Nigers tilbagevenden til demokrati tæt ogbidrager økonomisk og teknisk til processen.Det danske samarbejde med Niger er fokuseret på to sektorer (vand/sanitet oglandbrug) og på et tematisk område (demokrati og menneskerettigheder).Niger placerer sig i bunden af UNDP’s Human Development Index. Denforventede levealder er en af de laveste blandt alle landene i Afrika (51 år i 2006), ogunder 20 pct. af befolkningen kan læse og skrive. Begge dele er resultater af debarske socio-økonomiske betingelser, som Nigers befolkning lever under. Niger hardesuden en årlig befolkningstilvækst på ca. 3,4 pct., og hver kvinde føder igennemsnit 7,2 børn. Tørke, hårde klimatiske betingelser, herunderklimaforandringer, giver ofte anledning til fødevarekriser. Befolkningen oplevedeforbedrede levevilkår efter afslutningen af fødevarekrisen i 2005/06, men siden harpolitisk ustabilitet og en dårlig høst i 2009 atter sat især landbefolkningen underpres. Niger gennemgik i 2010 en af landets værste fødevarekrise. Niger har storeforekomster af uran og de seneste år er der endvidere fundet større oliereserver.Med en fornuftig demokratisk udvikling og gennemsigtighed i fordeling af landetsressourcer har Niger - trods de store udfordringer landet i dag står overfor -mulighederne for en langsigtet bæredygtig økonomisk og social udvikling.Danmark har gennem sin mangeårige tilstedeværelse i Niger bidraget tilfattigdomsbekæmpelse i to af landets væsentlige sektorer, vand/sanitetssektoren oglandbrugssektoren. Danmark er pengemæssigt ledende donor i vandsektoren ogblandt de tre største donorer i landbrugssektoren. Fokus på klimatilpasning ventesstyrket i forbindelse med støtten til integreret vandressourceforvaltning i enkommende programfase af vandsektorstøtten. Omdrejningspunktet forlandbrugssektorens aktiviteter er at styrke bondeorganisationer, den private sektorog markedsadgangen for bønderne i Niger. Støtten bidrager til at øge effektivitetenaf landbrugsproduktionen og dermed øge forsyningssikkerheden. Nigers demokratier stadigvæk ungt og har brug for at blive styrket på flere områder. Danmarksindsats inden for demokrati og menneskerettigheder er især rettet mod at styrkedemokrati og ligestilling på lokalniveau. Danmark støtter civilsamfundets indsatsmed at forbedre borgernes viden om rettigheder og pligter i et kommunalt system.Niger er et traditionsbundet muslimsk land med store forskelle mellem mænd ogkvinder på alle områder, som bl.a. manglende deltagelse af kvinder i politiskebeslutningsprocesser, adgang til produktive ressourcer og kredit, og adgang tilbeskæftigelse, sundhed og uddannelse. Den manglende frihed for næsten halvdelen

Sektorvalg/

fokusområder

Udviklingsbehov

Relevans

af befolkningen til at bestemme over deres eget liv er i høj grad med til at bremsefattigdomsbekæmpelsen og den økonomiske udvikling i landet. Danmark har afsatmidler til at støtte genetableringen af demokratiet i Niger. Bidraget inkluderer støttetil en fælles FN valgfond og til civilsamfundets monitorering af valgprocessen.Danmark bidrager allerede til styrkelse af civilsamfundet og af demokratiudviklingeni Niger gennem danske NGO’er (CARE, CARITAS, Institut forMenneskerettigheder).

Effekt og resultater

Gennem det langvarige samarbejde med Niger anses Danmark for en vigtig ogrespekteret samarbejdspartner, der skaber synlige resultater. Især den danske støttetil vandsektoren i to regioner i det sydlige og østlige Niger fremhæves af Nigersmyndigheder som noget af det mest synlige og effektive udviklingsbistand landethar modtaget. I den østlige region Diffa, hvor Danmark er den eneste aktivebilaterale donor, ligger dækningsgraden for rent drikkevand på 80 pct. mod etlandsgennemsnit på ca. 58 pct. I landbrugssektoren er det med dansk støtte bl.a.lykkedes at få etableret en kohærent donortilgang til landets landbrugsstrategi ogmange hundrede husstande har fået adgang til mikrokreditter.Der er relativt få donorer i Niger. EU (Kommissionen og medlemslande) står for ca.80 pct. af gavebistanden til landet. Danmark er den 3. største bilaterale donor afudviklingsbistand efter Frankrig og Tyskland. Derudover opererer Verdensbanken,den Afrikanske Udviklingsbank og FN systemet i landet. Endelig bidrager flerearabiske og muslimske lande med mindre gavebeløb og kulturelle programmer.Donorbistanden udgør ca. 10 pct. af landets BNI og mere en halvdelen af detoffentlige investerings- og driftsbudget.Niger befinder sig på en korsvej i den politiske udvikling. Militæret gennemførte ifebruar 2010 et statskup for at genetablere demokratiet, der reelt var sat ud af kraft i2009. Det internationale samfund fordømte den militære overtagelse. De nyemagthavere satte hurtigt genetablering af demokratiet som det vigtigste punkt pådagsordenen. I samråd med de politiske og sociale aktører i landet, er der udarbejdeten køreplan for genetablering af demokratiet frem mod marts 2011. Den 31.oktober 2010 gennemførtes første skridt i denne køreplan, da befolkningen stemteom en ny forfatning. Danmark har igennem EU og ECOWAS spillet en aktiv rolle iat fremme en koordineret og målrettet støtte til gennemførelse af denne køreplan.Niger er med sin placering som verdens fattigste land, store landareal, hastigtvoksende befolkning og begrænsede fødevareproduktion en skrøbelig stat.F.s.v.a. retssikkerheden i landet så blander den udøvende magt sig til tider i denjuridiske proces, selvom forfatningen sikrer domstolenes uafhængighed. Ligeledes erkorruption og ineffektivitet udfordringer. F.s.v.a. den private ejendomsret er Nigerlangt fremme i formuleringen og gennemførelsen af juridiske tekster om detsbeskyttelse. Der forekommer dog stadig en træg tildeling af ejendomsret ogmatrikler primært grundet langsommelige høringsprocesser og delvist kutymer, ihenhold til hvilke bl.a. kvinder traditionelt ikke har ret til at eje jord. Derudover harterrorbevægelsen AQIM fået fodfæste i det nordlige Mali, sydlige Algeriet ogvestlige Mauretanien. Sikkerhedsmyndighederne i Niger har indtil nu medbegrænsede ressourcer, men med politisk vilje, været i stand til at begrænse AQIMs

Donoroverblik

Særlige politiske

hensyn

muligheder for at operere i Niger. Det er også af sikkerhedsmæssige årsagernødvendigt med tæt international opmærksomhed på de udfordringer, politiske,økonomiske og sikkerhedsmæssige, Niger står overfor. Niger er ligeledes et af delande i Sahel området, hvor AQIM udgør en trussel mod vestlige interesser bl.a.gennem kidnapning af vesterlændinge. Senest i september 2010 blev fem franskestatsborgere kidnappet.

Særlige kommercielle

interesser

Der er få danske kommercielle interesser i Niger. Mærsk/Damco har et mindrekontor i Niamey. Det er øget fokus på brugen af solenergi i landområder, hvoranvendelsen af dansk ”know-how” muligvis ville kunne udforskes.DoingBusinessIndex:183 landeIbrahim Indexof AfricanGovernance:53 landeInt. PropertyRights Index:125 landeGlobalCompetitivenessIndex:139 landeHumanDevelopmentIndex:169 landeCorruptionPerceptionIndex:178 landeFreedom inthe WorldIndex:Frit, delvisteller ikke fritlandDelvist frit

Placering på

internationale indeks

for god

regeringsførelse

173
37
Utilstrækkeliginformation
Utilstrækkeliginformation
167
123