Udenrigsudvalget 2010-11 (1. samling)
URU Alm.del Bilag 52
Offentligt
928722_0001.png
928722_0002.png
928722_0003.png
NEPALHistorikNepal har i de sidste 50 år bevæget sig fra et kongeligt feudalsamfund til endemokratisk republik. I 1970erne begyndte Danmark at støtte mejerisektoren, og i1989 blev Nepal udpeget til programsamarbejdsland på baggrund af fattigdom ogbegyndende demokratisering. I 1996 førte uligheder mellem rige og fattige til, at enmaoistisk bevægelse begyndte en borgerkrig. Den danske bistand blev dog kun lidtpåvirket heraf. Da kongen i februar 2005 tiltog sig enevældig magt besluttedeDanmark i lyset af landets udviklingsbehov, at forblive i Nepal, men at nedskærebistanden. I april 2006 blev kongen afsat ved en fredelig folkelig opstand og depolitiske partier genetablerede parlamentet og igangsatte en fredsproces. Danmarkbesluttede derfor igen at øge bistanden, bl.a. gennem et særligt fredsstøtteprogram.På baggrund af fredsslutningen i 2006 udarbejdede ambassaden en interim strategi forden danske udviklingsbistand til Nepal. Strategiens formål er at fremme udviklingenaf de demokratiske forhold, herunder respekt for menneskerettigheder og lov ogorden, en fredelig løsning på den væbnede konflikt, tiltag for fattigdomsbekæmpelsesamt sikre befolkningens basale behov. Strategien bygger på en fortsættelse af tidligeredanske aktiviteter for fattigdomsbekæmpelse indenfor uddannelses- og energisektorensamt fortsat støtte til demokrati og respekten for menneskerettigheder. Derudoverydes der en målrettet støtte til centrale aspekter af fredsprocessen. Danmark støtterdesuden både politisk og økonomisk FNs engagement i Nepal.Nepal er et bjergland på 147.000 km2uden adgang til havet. Det er et af verdensfattigste lande med en BNI på USD 470 (2009). Befolkningen er i dag på 28 millioner,men forventes at vokse til 55 millioner om 20 år. Nepal må betegnes som en skrøbeligstat og den størstekortsigtedeudfordring er at skabe varig fred og stabilitet. Detteindebærer en grundlæggende restrukturering af samfundet, bl.a. et opgør medmarginalisering af store befolkningsgrupper, styrkelse af demokrati ogmenneskerettigheder, indførelse af føderalisme og forbedret lov og orden. Der vilogså være behov for en hurtig “freds-dividende”, i form af bedre basale serviceydelsertil befolkningen. Detlangsigtedebehov er varig fattigdomsbekæmpelse og bæredygtigøkonomisk vækst gennem udnyttelse af landets ressourcer, herunder vandkraft,arbejds-kraft, landbrug og turisme og samtidig sikre, at denne vækst fordeles på enbred og ligelig måde. Nødvendig herfor er stabile politiske forhold, styrkelse afadministrationen samt udbygning af basale serviceydelser og infrastruktur, så somuddannelse - der er afgørende for at Nepal kan begå sig i en globaliseret verden - ,sundhed, vand, elektricitet og veje. I Nepal er der privat ejendomsret, men også etstort behov for at gennemføre jord- og landreformer. Adgangen til jord er et emne,der har figureret prominent i den lange konflikt i landet.Den danske bistand bidrager til både det kortsigtede behov for fred og stabilitet samtdet langsigtede behov for økonomisk vækst. Via støtte til menneskerettigheder ogdemokrati, gennemførelse af fredsprocessen, samt ambassadens politiske engagement,ydes et vigtigt bidrag til skabelse af varig fred, ligesom uddannelses- ogenergisektorprogrammet skaber en freds-dividende for den almindelige befolkning. Pålængere sigt er et stærkt demokrati, respekten for menneskerettigheder, en uddannet
Sektorvalg/fokusområder
Udviklingsbehov
Relevans
befolkning og en stabil energiforsyning centrale betingelser for vækst, som Danmarkmedvirker til at opfylde. Energisektorprogrammet bidrager endvidere med sit fokuspå alternative energikilder til at reducere CO2udledning og nedbringe risikoen forklimaforandring. Der er god overensstemmelse mellem den nye danske strategi forudviklingsbistand, ambassadens landeprogram og Nepals egen strategi.Effekt og resultaterDer er gode muligheder for effekt og resultater af international støtte til Nepal. Denepalesiske beslutningstagere er modtagelige for råd og støtte, og Danmark har etgodt omdømme som en neutral og konstruktiv medspiller. Samarbejdet har givetgode resultater. Den mangeårige demokrati- og menneskerettighedsbistand har støttetde kræfter, der i april 2006 formåede at genindføre demokratiet. Fredsstøtten har bl.a.været med til at sikre et succesfuldt valg til forfatningsforsamlingen og arbejdet medden nye forfatning. I de seneste 10 år er fattigdommen faldet fra 41% til 31%.Andelen af børn i skolen er steget fra 81% til 93% med en næsten ligelig fordelingmellem piger og drenge. Støtten til energisektoren har bl.a. bidraget til at anvendemere end 357.000 energieffektive komfurer, 189.000 små solfangere og 3.143 KW imindre vandkraftanlæg. Mere end en million mennesker har fået adgang til energi.Programmet har vist vejen for regeringen, der har forøget de offentlige investeringer ialternativ energi. Der er stigende samarbejde mellem donorerne samt begyndendeforståelse for international arbejdsdeling. Risici er forsinkelser forårsaget af denpolitiske konflikt, men udviklingen viser, at Nepal sigt kan overkommevanskelighederneDanmark er blandt de største donorer i Nepal - siden 1990 er der ydetudviklingsbistand for ca. 2.6 mia. kr. Andre store donorer er UK., USA., Indien ogJapan. Også Norge, Finland, Schweiz, ADB, EU-kommissionen og Verdensbankenyder en betydelig bistandsindsats. Landerammen for Nepal på finansloven for 2010 erpå 180 mio. kr. Den samlede udviklingsbistand udgør omkring 800 mio. USDsvarende til omkring 7% af Nepals BNI og 80% af landets udviklingsbudget.Danmark har spillet en ledende rolle i donor-koordineringen, og har således betydeligindflydelse.Nepal er indeklemt mellem Indien og Kina (Tibet) og udgør en bufferzone mellem deto stormagter. Indien søger at dominere Nepal, herunder landets indenrigspolitik,medens Kina ønsker at sikre Nepals opbakning til stabilitet i Tibet. Hovedparten afverdens højeste bjergkæde Himalaya er på nepalesisk territorium og beskyttelse af oghensyntagen til ændringer i dette områdes miljø er afgørende for Sydasien. Nepal ermedlem af SAARC og støtter hovedsagelig the Non-aligned Countries. Nepal harbehov for neutrale inter-nationale partnere som Danmark for at balancerestormagternes indflydelse.Der er ikke mange kommercielle forbindelser mellem Danmark og Nepal. Eksportenfra Danmark til Nepal ligger på 12 mio. kr. og importen på 13 mio. kr. om året. DeForenede Bryggerier har siden 1980erne investeret i et nepalesisk bryggeri, ogCarlsberg og Tuborg, som er de største ølmærker i Nepal, sælges overalt. Danskefirmaer har vist interesse for den billige arbejdskraft i Nepal og gennem B2B erkontakter blevet etableret, men den ustabile politiske situation udgør en klar
Donoroverblik
Særlige politiskehensyn
Særlige kommercielleinteresser
forhindring for at udnytte mulighederne for samarbejde.
Placering påinternationaleindeks for godregeringsførelse
DoingBusinessIndex:183 lande116
Ibrahim Indexof AfricanGovernance:53 lande-
Int. PropertyRights Index:125 lande101
GlobalCompetitivenessIndex:139 lande130
HumanDevelopmentIndex:169 lande138
CorruptionPerceptionIndex:178 lande146
Freedom inthe WorldIndex: Frit,delvist ellerikke frit landDelvist frit