Udenrigsudvalget 2010-11 (1. samling)
URU Alm.del Bilag 52
Offentligt
928721_0001.png
928721_0002.png
928721_0003.png

MOZAMBIQUE

Historik

Mozambique er p.t. næststørste partnerland, og det eneste hvor Danmark harerfaring med støtte i konfliktsituation (borgerkrig) 1982-92 over post-konflikt- oggenopbygningsindsatser 1992 - 1995 til langsigtet udviklingssamarbejde medsektorprogramstøtte og generel budgetstøtte. Stærke historiske bånd fra kampenmod apartheid, ligesom Mozambique anerkender den instrumentelle rolle, Danmarkspillede i tilrettelæggelsen af en effektiv genopbygningsindsats efter borgerkrigen.To af VK-regeringens statsministre har besøgt Mozambique og præsident Guebuzahar været på statsbesøg i Danmark i 2008. Sammen med (fhv.) premierministerLuisa Diogos fremtrædende placering i Afrikakommissionens arbejde har detteskabt gode relationer også på øverste politiske niveau.Samarbejdet koncentreres inden for sundheds- og miljøsektorerne samtprivatsektorstøtte og bistand til regeringsførelse (bl.a. støtte til retssektoren, hvorDanmark er den førende donor) og demokratudvikling. Herudover givesbudgetstøtte. Sektorvalget er foretaget efter anmodning fra Mozambiques regering,og landeprogrammet sætter fokus på Afrikakommissionens anbefalinger. Desudenstøttes en række aktiviteter, der fokuserer på forbedring af kvinders stilling. Dermeder samarbejdet relevant for fire af den nye bistandsstrategis hovedprioriteter: Frihed,demokrati og menneskerettigheder; vækst og beskæftigelse; miljø og klima; samtligestilling. En del af miljøprogrammet indeholder støtte til pt. 13 byer i provinsen,hvilket er med til at understøtte decentraliseringsprocessen i Mozambique.Fortsat et af Danmark absolut fattigste partnerlande med betydeligt behov for støttetil de sociale sektorer og til udvikling af landbruget og de tilstødende værdikæder. Iden forbindelse særligt behov for styrkelse af den private sektor og ikke mindstvilkårene for små og mellemstore virksomheder. Ligeledes betydeligt behov forbistand til klimatilpasning især grundet landets geografiske placering med 2500 kmkystlinje og gennemløb af to af Afrikas største floder, Limpopo og Zambezi.Decentraliseringsprocessen er desuden vigtig i et land af Mozambiques størrelsemed betydelig forskel på levevilkårene i land og by. Sidst men ikke mindst er støttetil god regeringsførelse og kamp mod korruption fortsat særdeles relevant, ikkemindst i lyset af den accelererende udnyttelse af Mozambiques meget storenaturrigdomme.Om Mozambique bevæger sig i retning af Nigeria/Angola eller mod ghanesiskforbillede afgøres i de kommende 5 – 8 år. Danmark kan gøre en forskel, isærgennem et veludviklet donorsamarbejde, omend der er udfordringer især inden forEU. Det er især i tæt samarbejde mellem de i udviklingssammenhæng sædvanligvisligesindede lande (Nordic+) og USA, som er Mozambiques største donor, atpartnerne kan gøre en forskel i relation til demokrati, regeringsførelse samtudvikling af den private sektor uden for mine- og energisektorerne.Fattigdomsbekæmpelse skal opnås gennem jobskabelse og udvikling af de socialesektorer. Den danske støtte til sundhedssektoren og privatsektorudvikling, hvorUSA også har koncentreret de fleste bestræbelser, er relevant og kan fortsat skaberesultater. Mozambique står ved en skillevej i politisk forstand. Udnyttelsen af

Sektorvalg/

fokusområder

Udviklingsbehov

Relevans

landets betydelige naturressourcer starter for alvor over de næste 5 år, og denneperiode vil også byde på den første alvorlige udfordring til regeringspartietFRELIMO. En gryende opposition, som ikke er baseret på den tidligereoprørsbevægelse i borgerkrigen, har set dagens lys og har gode muligheder for atvokse sig stærk på mellemlangt sigt.

Effekt og resultater

Samlet set har Mozambique opnået imponerende resultater siden borgerkrigensophør i 1992. Der er sket en tredobling af indkomstniveauet, og fattigdommen erreduceret fra at omfatte næsten tre fjerdedele af befolkningen midt i 90’erne til ca.halvdelen. Desuden er der sket en betydelig udvikling inden for de sociale sektorermed bl.a. opbygning af uddannelses- og sundhedsvæsen. I begge tilfælde sektorerDanmark har været stærkt engageret i.En uafhængig evaluering gennemført i 2008 vurderer den hidtidige bistand somværende relevant og af høj kvalitet. Evalueringen anbefaler fortsat samarbejde i ensocial sektor samt inden for retssektoren/regeringsførelse og miljø, hvor Danmarkvurderes at have særlige forudsætninger. Mozambiques regering vurderer dendanske bistand i sundhedssektoren som standardsættende og central for debetydelige resultater, der hidtil er nået. Der er desuden efterspørgsel efter danskekompetencer i den private sektor, herunder især forarbejdning af landbrugsvarer ogfisk.

Donoroverblik

Bistanden kommer overvejende fra OECD-landene, men der er stigendeengagement fra BRIK-landene, som også i stigende grad investerer i Mozambique.Bistanden udgør 50 pct. af statsbudgettet med en faldende tendens. Danmark erMozambiques 7.-8. største donor. Mozambique er det af de danskesamarbejdslande, hvor harmoniseringen og effektivitetsbestræbelserne er nået længstisær takket være G19-samarbejdet, som Danmark var medgrundlægger af.Mozambiques strategiske beliggenhed og naturressourcer betyder, at der er stærktstigende interesse for landet blandt BRIK-landene. Vestlige lande, herunder isærUSA, nærer stigende bekymring over tilsyneladende veludviklet smuglervirksomhedgennem Mozambique forestået af bl.a. pakistanske interesser (mennesker ognarkotika samt diamanter/guld). Mozambiques næsten ubevogtede kyst oglandegrænser og store ubeboede områder giver gode muligheder for den slagsvirksomhed. Endnu er der ikke påvist relationer mellem disse netværk og kendteterrorgrupper, om end det synes oplagt, at en del af den narkotika, der smuglesgennem Mozambique, er med til at finansiere krigen mod NATO i Afghanistan.Mozambique har formelt ikke privat ejendomsret til jord; dog er der inden for dettraditionelle landbrug de facto tale om ejendomsret, ligesom jorden her går i arv.Desuden kan der gennem koncessioner opnås langvarig brugsret, som er omsætteligsammen med den infrastruktur, der måtte være opført på jorden. Samtidig findeslovgivning, der i stil med den danske ”sommerhuslov” skal sikre, at de mestattraktive grunde især langs kysten ikke alle overgår til bedre bemidlede udlændingeuden fast bopæl i Mozambique. Retssektoren i Mozambique er ligesom landetsøvrige administration fortsat præget af den sammenblanding mellem regeringspartietFRELIMO og staten, som har kendetegnet situationen i landet siden

Særlige politiske

hensyn

uafhængigheden. Selvom der er sket fremskridt inden for de enkelte institutioner, erder fortsat et stykke vej, før man kan tale om et stærk og uafhængigt retsvæsen.

Særlige kommercielle

interesser

Et meget stort turismepotentiale, betydelige naturressourcer og rigelig godlandbrugsjord betyder sammen med naboskabet til Sydafrika, at Mozambique byderpå betydeligt potentiale for dansk erhvervsliv. Der er p.t. væsentlige danskeinvesteringer i transport, energi, landbrug/mejeri og turisme. Mindre danskeinvesteringer findes inden for værktøjsfremstilling og fiskeri.DoingBusinessIndex:183 landeIbrahim Indexof AfricanGovernance:53 landeInt. PropertyRights Index:125 landeGlobalCompetitivenessIndex:139 landeHumanDevelopmentIndex:169 landeCorruptionPerceptionIndex:178 landeFreedom inthe WorldIndex:Frit, delvisteller ikke fritlandDelvist frit

Placering på

internationale indeks

for god

regeringsførelse

126
20
95
131
165
116