Udenrigsudvalget 2010-11 (1. samling)
URU Alm.del Bilag 52
Offentligt
MALI
Historik
Mali blev dansk programland i begyndelsen af 2006 som led i regeringens beslutningom at øge indsatsen for fattigdomsreduktion i Afrika. En dansk ambassade blevetableret i Mali i september 2006, og et fuldt landeprogram er igangsat.Samarbejdet med Mali er fokuseret på tre sektorer – vand og sanitet (340 mio.kr.,2010-2014); landbrug (150 mio.kr., 2007-2012) samt erhvervssektor og beskæftigelse(185 mio.kr., 2007-2012). I næste fase forventes landbrugs- ogerhvervssektorprogrammerne gennemført som ét samlet program.I tilknytning til de tre sektorprogrammer ydes generel budgetstøtte (100 mio.kr.,2009-2011), som gennemføres i tæt sammenhæng med et tematisk program for godregeringsførelse (75 mio.kr., 2009-2013). Der er etableret et mindre program forkulturudveksling (under 5 mio.kr.). Endelig forventes i 2011 indledt støtte tilsikkerhed og udvikling i det nordlige Mali, med henblik på at styrke regeringensindsats til bekæmpelse af terrorisme og våben- og narkotrafik (forudset ca. 10 mio.kr., 2011-2012).Udviklingsbehov
Mali er ét af verdens fattigste lande og ligger i bunden af UNDP’s HumanDevelopment Index. Den gennemsnitlige levealder er 48,1 år og den årligebefolkningstilvækst 3,6%. Trods positiv økonomisk vækst over de seneste ti år(gennemsnitligt 5% om året, dog med fald især i 2008/2009) har væksten kungenereret moderat fattigdomsreduktion, navnlig pga. den høje befolkingstilvækst.Med sin geografiske placering i Sahel bæltet (2/3 af landet dækket af ørken) er Malimeget sårbar overfor klimaændringer herunder ørkenspredning og forandringer iregnfald. Tilpasning til klimaændringer står sammen med fremme af bæredygtigøkonomisk vækst i de produktive sektorer centralt for udviklingen i Mali. Vækstenskal tage sit udgangspunkt i landbrugsproduktionen med fokus på modernisering,klimatilpasning, differentiering og forarbejdning for at sikre øget værditilvækst ogbeskæftigelse ikke mindst til de store ungdomsårgange. Der er samtidig behov forfortsat at investere i de sociale sektorer, herunder adgang til rent drikkevand, hvisman skal holde trit med den meget høje befolkningstilvækst. Afgørende for, at disseindsatser lykkes, er fortsat udmøntning af de strukturelle reformer inkl. godregeringsførelse, decentralisering, kontinuerlig styrkelse af forvaltningen af deoffentlige midler og fortsat forbedring af rammevilkårene for den private sektor.Endelig står Mali overfor en særlig udviklings- og sikkerhedspolitisk udfordring iden nordlige del af landet, der er præget af tilbagevendende touareg-oprør, stigendehandel med våben og narko og tiltagende aktiv tilstedeværelse af Al Qaida affilieredeterrorceller.Som relativt ny partner stiller Danmarks engagement skarpt på højtprioriterede,aktuelle udviklingsudfordringer i Mali med vækst og beskæftigelse i de produktivesektorer i fokus. Danmark indledte som den første donor et størresammenhængende program for beskæftigelse og faglige uddannelser i den privatesektor og har etableret et nært samarbejde herom med Malis myndigheder ogerhvervsorganisationer både centralt og decentralt. Programmet har særligt fokus påuddannelse og virksomhedsudvikling for unge og kvindelige entreprenører.
Programmet gennemføres i tæt sammenhæng med indsatsen i landbrugssektoren,der ligeledes placerer sig centralt i de nationale prioriteter for klimatilpasning, vækst,øget beskæftigelse og fattigdomsreduktion, med indsatser for modernisering,differentiering og forarbejdning af produktionen. I vandsektoren er Danmark denstørste bidragyder til drikkevandsforsyning og sanitet i landområder. Indsatsenomfatter overvågning og forvaltning af de kostbare nationale vandressourcer ogleverer dermed samtidig et vigtigt bidrag til bæredygtig planlægning ilandbrugssektoren. Ovennævnte indsatser understøttes af aktiviteterne i dentematiske støtte til god regeringsførelse, der fokuserer på fri offentlig debat,korruptionsbekæmpelse og styrkelse af retssektoren.Effekt og resultater
Trods det korte samarbejde med Mali har Danmark etableret sig som en troværdig,større bilateral donor, der er værdsat af den maliske regering og andre partnere forsit fokus på konkrete resultater, ejerskab, bistandseffektivitet og harmonisering.Danmark indtager en aktiv rolle i dialogen mellem regeringen og donorerne og erbl.a. leaddonor i dialogen om gennemførelse af den nationale strategi for vækst ogfattigdomsreduktion.Danmarks indsats har på ganske få år skabt synlige resultater på områder, som harhøj politisk prioritet i Mali. Mere end 250.000 mennesker har med dansk støtte fåetadgang til rent drikkevand. Dette letter især kvinders og pigers arbejde og giver demfrihed til at anvende deres tid på andre vigtige aktiviteter. Inden for rammerne aferhvervssektorprogrammet har 150 små og mellemstore virksomheder modtagetstøtte møntet på at udbygge deres virksomhed (1/3 ydet til virksomheder medkvindelige ledere). Danmark støtter udarbejdelsen af en national handlingsplan forudbygning af de faglige uddannelser og har pt. ydet støtte til 15 lokale centre forfaglig og teknisk uddannelse. I landbrugssektoren har 400 medlemmer af lokalebondeorganisationer modtaget teknisk uddannelse til at forbedre dereslandbrugsproduktion, og der er forberedt rehabilitering af 50 km landbrugsveje.Danmark har desuden ydet mindre bidrag til at støtte strategiske dialogprocesser,bl.a. mellem moderne og mere traditionalistiske muslimer og mellem stridendeetniske grupper i det nordlige Mali.Donoroverblik
EU (Kommissionen og medlemslande) står for ca. 60%. af gavebistanden til Mali.Danmark er sammen med Frankrig, Nederlandene og Sverige blandt de tungesteEU donorer. Canada, USA og Kina yder også betydelig bistand til Mali. Derudoveroperer Verdensbanken, den Afrikanske Udviklingsbank og FN systemet i landet.Endelig bidrager flere arabiske udviklingsfonde og -banker med gave- oglånebistand. Donorbistanden udgør ca. 8% af Malis BNI og mere end 50% af detoffentlige investeringsbudget. Driftsbudgettet finansieres helt overvejende mednationale midler.Mali er et stabilt demokrati i en ustabil region. Skiftende regeringer arbejder påfortsat konsolidering af demokratiet og god regeringsførelse. Den stigendenarkotrafik og øgede aktivitet blandt Al Qaida affilierede terrorceller i Sahel-bæltet,herunder i det nordlige Mali, udgør en voksende trussel i regionen, men også forvestlige interesser i regionen og taler for fortsat aktivt dansk engagement i Mali.
F.s.v.a. retssikkerheden i landet sikrer forfatningen domstolenes uafhængighed ogprincippet om lige adgang. Demokratiet i Mali er imidlertid stadig ungt, og denjuridiske sektor er under opbygning. Den udøvende magt influerer således fortsat påretssystemet, og udbredt korruption og begrænsede ressourcer udgør ligeledesudfordringer for retsvæsnet. Malis forfatning sikrer den private ejendomsret. F.s.v.a.jord er der dog på landet stadig sameksistens mellem moderne og traditionel ret(ifølge traditionel ret tilhører jorden landsbyfællesskabet og udlånes til slægten).Særlige kommercielle
interesser
Mærsk/Damco er på sit felt en væsentlig aktør i Mali. RISØ er aktiv medkortlægning af potentialet for udvikling af vedvarende energi (delvist med danskebistandsmidler). AarhusKarlshamn opkøber shea nødder i Mali, men har ingen lokalproduktion. Mali byder på et betydeligt potentiale for udvinding af 2.generationsbiobrændsel fra jatropha planten.DoingBusinessIndex:183 landeIbrahim Indexof AfricanGovernance:53 landeInt. PropertyRights Index:125 landeGlobalCompetitivenessIndex:139 landeHumanDevelopmentIndex:169 landeCorruptionPerceptionIndex:178 landeFreedom inthe WorldIndex:Frit, delvisteller ikke fritlandFrit land
Placering på
internationale indeks
for god
regeringsførelse
153
17
72
132
160
116