Udenrigsudvalget 2010-11 (1. samling)
URU Alm.del Bilag 52
Offentligt
928719_0001.png
928719_0002.png

KENYA

Historik

Danmark har været aktiv i Kenya siden uafhængigheden i 1963 og har sat sit fingeraftrykpå særligt sundhedssektoren og landbruget i Kenya. I 80’erne var der et relativt godtsamarbejde med myndighederne, men bistanden blev begrænset til civilsamfundet i90’erne i takt med, at det tidligere regime blev mere og mere repressivt. Efter det førstereelle demokratiske valg i 2002 er samarbejdet igen udvidet til regeringsinstitutioner. Devoldsomme uroligheder efter valget i december 2007 understreger skrøbeligheden iKenyas demokrati og umodne institutioner. Den overvældende og fredelige vedtagelse afen ny grundlov den 4. august 2010 tegner imidlertid et billede af politisk modning.Økonomisk er Kenya langt længere fremme end sine naboer, først og fremmest via enstærk og diversificeret privat sektor, stor landbrugseksport, veludviklet turisme og encentral geografisk placering i regionen som gør Kenya til knudepunkt for handel oginvesteringer.Den danske støtte til Kenya fokuserer på de tre søjler i Kenyas udviklingsstrategi,henholdsvis politisk, økonomisk og social udvikling.Frihed, demokrati og menneskerettigheder støttes via programmetgod regeringsførelse,hvorfokus særligt er på udviklingen af Kenyas skrøbelige demokrati. Grundlaget herfor er denreformdagsorden, der blev en del af magtdelingsaftalen efter valget i 2007. Reformerneskal accelereres som led i gennemførelsen af den nye grundlov. Under den økonomiskesøjle støttesvækst og beskæftigelsemed henblik på at skabe jobs til de storeungdomsgenerationer. I forlængelse af erhvervsindsatsen – men under den sociale søjle –fokuseres på fremme afklima- og miljøindsatser,der skal sikre opretholdelse af Kenyasnaturressourcer, som er grundlaget for landbrugsproduktionen. Endelig støttes underden sociale søjle udviklingen afsundhedssektoren,som en central faktor for at sikre ligemuligheder for kvinder samt deres seksuelle og reproduktive rettigheder.

Udviklingsbehov

Til trods for sin stærke økonomiske udvikling er Kenya fortsat en sårbar stat med ungepolitiske institutioner, stor ungdomsarbejdsløshed og ulighed i fordelingen af ressourcer.Der ligger desuden en stor og vanskelig reformdagsorden på bordet, bl.a. omjordspørgsmål og korruption, som regeringen med afsæt i den ny grundlov aktivt er gåetind i bekæmpelsen af. Der er behov for markant støtte fra det internationale samfund forat bidrage til, at den forsigtige positive politiske udvikling, der er sat i gang efterurolighederne i 2007/8, fastholdes og udbygges.Det danske fokus afspejler Kenyas udviklingsbehov. Danmark har spillet enfremtrædende rolle i den politiske proces efter urolighederne i 2007/8 og eksempelvisudnyttet de tætte kontakter i det kenyanske erhvervsliv til at påvirke reformprocessen.Politiske reformer og erhvervsudvikling vurderes som centrale for Kenyas fortsattestabilitet, som må ses som en direkte dansk interesse som følge af Kenyas regionalebetydning. Samtidig er Kenya ramt af de globale klimaforandringer, der er en væsentligtrussel særligt mod landets landbrug, hvilket er et centralt element inaturressourceindsatsen.Der vurderes at være gode muligheder for at skabe resultater i Kenya. Landets offentligesektor har stor kapacitet og har bevist at den kan gennemføre vidtrækkende reformer,

Sektorvalg/

fokusområder

Relevans

Effekt og

resultater

hvis de rette betingelser er til stede. Med vedtagelsen af en ny grundlov har Kenya vistvilje og kapacitet til forandring, og denne mulighed bør udnyttes. Samtidig udgør Kenyasstærke private sektor og veluddannede arbejdskraft et solidt grundlag for økonomiskudvikling. Kan Kenya fastholde den nuværende udvikling vil landet kunne opnåmellemindkomst-status inden for de næste 20 år. Kenya indeholder imidlertid samtidigingredienserne til en fejlslagen stat og blev for nylig vurderet til at være den 13. mestfejlslagne stat i verden af tidsskriftet ”Foreign Policy”, hvilket vakte en del opsigt iKenya.Donorbistanden til Kenya udgør officielt omkring 5 pct. – men reelt formentlig nærmere10-15 pct. De mest engagerede donorer p.t. er USA, Verdensbanken, EU, Japan, UK,Sverige og Danmark (som 6. største bilaterale donor). Arbejdsdelingen mellemdonorerne er ikke så langt fremme som i andre lande og der er lang vej til gennemførelseaf Paris Deklarationen.

Donoroverblik

Særlige politiske

hensyn

Kenyas geopolitiske betydning for den regionale stabilitet er uomtvistelig. Mod nord harKenya været en central aktør i fredsprocessen i Sudan og Somalia. Kenya håndterer storeflygtningestrømme fra Somalia og kan få yderligere udfordringer, hvis Sudan faldertilbage til konflikt. Kenya er en central partner i kampen mod terror, hvor landets langeog porøse grænse med Somalia, kombineret med en betydelig muslimskbefolkningsgruppe og en somalisk diaspora, giver et radikaliseringspotentiale. Samtidig erlandet det lokomotiv, der skal trække den økonomiske udvikling fremad i hele Østafrika,herunder via det nyetablerede indre marked for regionens fem lande. På pirateriområdethar Kenya som det første land bidraget til retsforfølgelse af pirater og har været en loyalallieret i klima-dagsordenen.Der er privat ejendomsret til jord qua en traditionel liberal samfundsøkonomi.Ejendomsretten er yderligere stadfæstet i den nye grundlov, hvor retten for udenlandskestatsborgere til at lease jord imidlertid er reduceret fra tidligere 999 år til 99 år. Denjuridiske sektor har været en hæmsko for udviklingen i Kenya, herunder for den privatesektor. Den nye grundlov lægger imidlertid op til grundlæggende juridiske reformer, hvorbl.a. alle dommere fremover skal ”screenes” før indsættelse. Kenya er Danmarksnæststørste B2B-program, og der er et betydeligt udviklingspotentiale og godemuligheder for et nærmere samspil mellem Danida’ s erhvervsinstrumenter, IFU ogprivate kapital. En række danske virksomheder er til stede med succes i Kenya. Decentrale havneanlæg ved kysten er væsentlige interesser for dansk søfartsindustri. Vestas’vindmølleprojekt i Turkana understreger potentialet i Kenya.

Særlige

kommercielle

interesser

Placering på

internationale

indeks for god

regeringsførelse

Doing BusinessIndex:183 lande98
Ibrahim Indexof AfricanGovernance:53 lande27
Int. PropertyRights Index:125 lande88
GlobalCompetitivenessIndex:139 lande106
HumanDevelopmentIndex:169 lande128
CorruptionPerceptionIndex:178 lande154
Freedom in theWorld Index:Frit, delvist ellerikke frit landDelvist frit