Udenrigsudvalget 2010-11 (1. samling)
URU Alm.del Bilag 52
Offentligt
928715_0001.png
928715_0002.png
928715_0003.png
De besatte palæstinensiske områderHistorikPå Paris-konferencen i 2007 vedrørende støtte til palæstinensisk statsopbygning, gavDanmark tilsagn om DKK 589 mio. i bistand til støtte for den palæstinensiskemyndigheds (PalestinianAuthority– PA) reform- og udviklingsplan (PRDP 2008-2010). Den bilaterale danske overgangsbistand til de besatte palæstinensiskeområder udgjorde i 2010 DKK 40 mio. Bistanden er tilrettelagt i henhold til treoverordnede strategiske målsætninger:1.Fredsopbygningvia bidrag til fredsprocessen gennem danske aktiviteter tilfremme af en fredsløsning baseret på to-statsmodellen og Køreplanen forFred2.Statsopbygningvia støtte til opbygningen af en suveræn, levedygtig,fredelig og demokratisk palæstinensisk stat, som kan garanterebefolkningens menneskerettigheder og sikkerhed samt skabe rammerne forøkonomisk vækst3.Forbedrede levevilkår for den palæstinensiske befolkningvia støtte tilbefolkningens levevilkår og udviklingen af den private sektor med detformål at reducer fattigdom og imødegå radikalisering.Danmark støtter desuden de omkring 4,5 mio. palæstinensiske flygtninge gennemFN’s organisation for Palæstina-flygtninge (UNRWA) med ca. DKK 70 mio. i 2010.Der er tale om en af de første og største nærområdeindsatser, der arbejder med atfastholde tålelige forhold for flygtningene og derved muliggøre deres fortsatteophold i nærområderne.Sektorvalg/fokusområderDanmarks primære bistandsmæssige fokusområde er lokaludvikling, hvilket er pålinje med PA’s eget fokus på styrkelse af statsinstitutionerne i forbindelse medmålrettet palæstinensisk statsbygning. Danmark er sammen medlokaludviklingsministeriet ansvarlig for den brede donorkoordination pålokaludviklingsområdet. I samarbejde med bl.a. Verdensbanken har Danmark væretprimus motor i udviklingen af en række koncepter for effektiv støtte tillokaludvikling samt for udviklingen af målrettede instrumenter og modeller foreffektivisering af kommunalstyret.Udviklingspotentialet i de palæstinensiske områder er meget stort, men kan kunrealiseres fuldt ud, hvis der findes en løsning på den politiske konflikt mellemisraelerne og palæstinenserne. Dansk bistand til de palæstinensiske områder er (ogvil på kort og mellemlangt sigt fortsat være) underlagt de politiske rammebetingelserog begrænsninger, som er et resultat af den politiske og væbnede konflikt mellemisraelere og palæstinensere. Det gælder blandt andet de begrænsninger, som denfortsatte israelske militære besættelse af de palæstinensiske områder lægger påøkonomiske og samfundsmæssige udvikling i disse områder. Endvidere vanskeliggørden fortsatte politiske splittelse mellem Fatah på Vestbredden og Hamas i Gaza envæsentlig hæmsko for realiseringen af den palæstinensiske befolknings samledeudviklingsaspirationer.Det internationale samfund, herunder Danmark, arbejder for to-statsmodellen somen løsning på konflikten mellem israelere og palæstinensere. Det er dog langtfrasikkert, at en to-statsløsning kan opnås på kort sigt, og det kan ikke udelukkes atsituationen vil forværres på kort og mellemlang sigt. Det er disse rammebetingelser1
Udviklingsbehov
Relevans
den danske bistand til de palæstinensiske områder implementeres under. Detindebærer en række risici og et stadigt behov for fleksibilitet med henblik på løbendetilpasning af indsatsen med udviklingen i de politiske rammevilkår. Danmark hardog en række unikke forudsætninger for på visse områder at yde et særligtværdifuldt bidrag til udviklingen: Den danske bistand har - sammenlignet med andredonorers bistand - en høj grad af fleksibilitet og en decentraliseret forvaltning, dermuliggør korte beslutningsprocesser, der foregår tæt på udviklingen. Endvidere harDanmark en enstrenget forvaltningsstruktur, der fremmer integrationen af detpolitiske engagement i fredsprocessen med bistanden. Det gør det muligt forDanmark hurtigt at iværksætte strategisk relevante bistandsindsatser, derunderstøtter det internationale samfunds fredsbestræbelser.Effekt og resultaterDanmark er blandt de største donorer til EU’s polititræningsmission (EUPOLCOPPS), der har til formål at understøtte sikkerhedssektor- og retsstatsreformer. Iden forbindelse yder Danmark støtte til etableringen af en palæstinensisk politiskolesamt grundlæggende polititræning af skolens elever. Sikkerhedssituationen er blevetvæsentligt forbedret på Vestbredden de sidste par år, og der er sket fremskridt iretssektoren. Danmark har været medinitiativtager til etprivatsektorudviklingsprojekt på den nordlige Vestbred. Hensigten med projektet erat stimulere privat økonomisk aktivitet, herunder investeringer mv. samt øgetintegration mellem Vestbredden og Israel som led i tillidskabende ogfredsfremmende foranstaltninger. Projektet har givet gode resultater. Generelt erden økonomiske udvikling på Vestbredden positiv med høje vækstrater ogprivatsektoren er under hastig udvikling. For øjeblikket undersøger Danmarkmulighederne for at udvide støtten til privatsektorudvikling som et fredsskabendeog fattigdomsbekæmpende instrument. Sammen med Sverige, Schweiz ogNederlandene, har Danmark medvirket til at opbygge et donorsekretariat, der på enmere strategisk og koordineret måde kan støtte de palæstinensiske og israelskecivilsamfundsorganisationer, der arbejder for at forbedre menneskerettigheder ogrespekt for international ret i de palæstinensiske områder. Danmark har desudentaget initiativ til etableringen af en palæstinensisk ombudsmandsinstitution. Endelighar Danmark været en af de største donorer til UNRWA igennem udbredelse afbasale sundheds- og uddannelsesservices til de palæstinensiske flygtninge samtUNRWA’s mere udviklingsprægede arbejde med mikrofinansiering,efteruddannelse, jobskabelse mv.De palæstinensiske områder er klart den største modtager af bistandper capitaverdensplan (i 2008 modtog man USD 650per capitai internationaludviklingsbistand). Den palæstinensiske myndighed (PA) er helt og holdentafhængig af budgetstøtte og bistandsinvesteringer for at kunne levere serviceydelsertil den palæstinensiske befolkning. Som resultat af de massive bistandstilførsler erstort set alle væsentlige bistandsaktører til stede i de palæstinensiske områder -nationale såvel som internationale. Donorkoordineringen er ganske avanceret ogforholdsvist velfungerende.Det overordnede formål med den danske bistand til de besatte palæstinensiskeområder er at understøtte det internationale samfunds bestræbelser for at opnå enfredelig løsning på den israelsk-palæstinensiske konflikt. Denne løsning søgesbaseret på etablering af en levedygtig palæstinensisk stat, som eksisterer i fred og2
Donoroverblik
Særlige politiskehensyn
sikkerhed med sine naboer. Udover bistanden bidrager Danmark fortrinsvis gennemEU med politikindspil til fremme af en løsning på konflikten.Særlige kommercielleinteresserPlacering påinternationale indeksfor godregeringsførelseDanmark har ingen særlige kommercielle interesser i de besatte palæstinensiskeområder.DoingBusinessIndex:183 lande135Ibrahim Indexof AfricanGovernance:53 lande-Int. PropertyRights Index:125 landeUtilstrækkeliginformationGlobalCompetitivenessIndex:139 landeUtilstrækkeliginformationHumanDevelopmentIndex:169 landeUtilstrækkeliginformationCorruptionPerceptionIndex:178 landeUtilstrækkeliginformationFreedom inthe WorldIndex: Frit,delvist ellerikke frit landIkke frit
3