Udenrigsudvalget 2010-11 (1. samling)
URU Alm.del Bilag 52
Offentligt
928710_0001.png
928710_0002.png
928710_0003.png
BANGLADESHHistorikSamarbejdet med Bangladesh blev etableret tilbage i starten af 70’erne umiddelbartefter landets uafhængighed og har traditionelt set hovedsageligt omfattet gavebistand.Det danske engagement har dog med tiden udviklet sig i takt med det bangladeshiskesamfunds og økonomis udvikling, til i dag også at inkludere et B2B program samt enhandelsafdeling på ambassaden. I de senere år har der været en øget interesse blandtdanske virksomheder for at investere og etablere produktion i Bangladesh. Deninternationale politiske udvikling og øget fokus på menneskerettigheder og godregeringsførelse har ligeledes med tiden medført et større politisk engagement fradansk side i landet. I dag lægges der langt mere vægt på samarbejde med nationaleregeringsinstitutioner og brugen af nationale systemer og procedurer, overordnetkoordination med andre donorer og ikke mindst brug af nationale kompetencer ogressourcer. Harmoniserings- og tilpasningsdagsordenen har betydet, at det tilstræbesat flytte ansvar og ejerskab til de nationale partnere i takt med forbedret nationalkapacitet til gennemførelse af programmer. I 2010 blev der underskrevet en fælleslandestrategi for Bangladesh med deltagelse af den bangladeshiske regering og 18donorer.Landeprogrammet i Bangladesh omfatter sektorprogrammer indenfor landbrug ogvandforsyning/sanitet samt et program for menneskerettigheder og godregeringsførelse. Derudover er der et B2B program og enkelte større Blandede Kreditprojekter. Endelig er der en række mindre klimatilpasningsprojekter, der finansieresmed særlige miljømidler. Ambassaden oprettede i begyndelsen af 2010 enhandelsafdeling, som har fået en god start og allerede løst omkring 20 opgaver for enrække danske virksomheder.Selvom Bangladesh i de senere år har haft en årlig økonomisk vækst på ca. 6 % og gørdet tilfredsstillende på flere af MDG målene så står landet stadig overfor massiveudfordringer. Disse udfordringer er bl.a. udvikling af demokrati, overholdelse afmenneskerettigheder, god forvaltningsskik og modernisering af den offentlige sektor,decentralisering og styrkelse af de lokale myndigheder, bekæmpelse af omfattendekorruption, befolkningskontrol, forbedring af energiforsyning og infrastruktur,styrkelse af uddannelse og sundhedssystemer, bedre ligestilling og bekæmpelse afkraftig vand- og luftforurening. Bangladesh er et af verdens tættest befolkede landemed mere end 1100 personer per kvadratkilometer og samtidigt et af de mestklimafølsomme lande i verden. Manglende energi, ringe infrastruktur og stærktstigende og ukontrolleret forurening og øget pres på naturressourcerne, forårsaget afindustrialisering og øget befolkningstilvækst, er en trussel mod den økonomiske vækstog sociale udvikling. Forskellene mellem rig og fattig og mellem by og land er stærktstigende. I Bangladesh er der privat ejendomsret, men også et udtalt behov for jord-og landreformer i et land som er utrolig tæt befolket.Det nuværende danske engagement i Bangladesh adresserer en række relevante ogfattigdomsorienterede udviklingsbehov i landet, herunder forbedretlandbrugsproduktion (fødevaresikkerhed), forbedret vandforsyning og sanitet(sundhed) samt klimatilpasning (bæredygtighed). Derudover udgør styrkelse af
Sektorvalg/fokusområder
Udviklingsbehov
Relevans
demokrati, god regeringsførelse og anti-korruption helt centrale elementer i dendanske bistand til landet. Det succesfulde B2B program til støtte forprivatsektorudvikling er afgørende for Bangladesh’ fremtid og vækstmuligheder. Dendanske bistand til Bangladesh vurderes som værende helt i tråd med den nyeudviklingspolitiske strategi og med de nationale udviklingsstrategier og prioriteter.Effekt og resultaterDanmark har, trods en udfordrende national kontekst med svage nationaleinstitutioner, korruption, manglende decentralisering og andre faktorer, ganske godeerfaringer med bistandssamarbejdet, der bygger på årtiers engagement i landet. Meddet lange seje træk gennem årene er der skabt mange rigtig gode udviklingsresultater,især på lokalt niveau. Danmark vurderes af de bangladeshiske myndigheder somværende en respekteret og pålidelig samarbejdspartner og der sættes stor pris på dendanske udviklingsbistand, som er kendt overalt i landet, ikke mindst indenfor områdersåsom fiskeri, landbrug, vandforsyning, skibsbygning og andre områder. I de senere århar Danmark ligeledes opnået stor anerkendelse for sin direkte, og også indirekte,støtte til nye erhvervsområder, især indenfor skibsbygning og IT. Der er ingen tvivlom at danske kompetencer og ekspertiser efterspørges i Bangladesh, og at det i dag ivid udstrækning handler om overførelse af viden og teknologi til den bangladeshiskeprivatsektor samt ikke mindst jobskabelse. B2B programmet har siden 2000 støttetomkring 70 partnerskaber mellem danske og bangladeshiske virksomheder ogbidraget til videnoverførsel, innovation, jobskabelse samt øget konkurrenceevne.Bangladesh er relativt politisk stabilt trods stigende social ulighed og tiltagenderadikalisering og udgør derfor ikke nogen umiddelbar risiko for dansk bistand. Landethar i de senere år forbedret sin position på indekset over skrøbelige stater, men liggerdog stadig solidt placeret midt i segmentet af verdens mest skrøbelige stater, derkræver særlig bevågenhed.Mere end 25 donorer er aktive i Bangladesh, og den samlede udviklingsbistand tillandet beløb sig i 2009 til ca. 2 milliarder US dollars svarende til under 2 procent afbruttonationalproduktet eller lidt under halvdelen af det samlede offentligeudviklingsbudget. Den danske bistand udgjorde i 2009 ca. 1 % af den samledebistand. Danmark har trods sin placering som en mindre, men trods alt mellemstorbilateral donor, en god profil med stor synlighed i Bangladesh. Arbejdsdeling blandtdonorerne er, som en del af den fælles landestrategi, højt på dagsordenen i forhold tilstyrket harmonisering, men der er stadigvæk et godt stykke vej endnu mht. at opnåfælles forståelse, accept og konkret udmøntning blandt de mange donorer ogregeringen.Voksende social ulighed og vanskelige fremtidsudsigter for millioner af unge ergrobund for stigende radikalisering, som kræver ikke kun national, men ogsåinternational, bevågenhed og aktivt engagement. Bangladesh har i flere spørgsmål vistsig at være en god multilateral alliancepartner i forhold til for eksempel klima,ligestilling og terror/radikalisering.Bangladesh oplever en stigende privatsektorudvikling, men der er stadig meget at gørenår det handler om at udvikle og sikre de nødvendige institutionelle oglovgivningsmæssige rammer, kompetenceudvikling etc. Det kunne overvejes at
Donoroverblik
Særlige politiskehensyn
Særlige kommercielleinteresser
undersøge mulighederne mhp etablering af et nyt privatsektorprogram i Bangladesh.
Placering påinternationaleindeks for godregeringsførelse
DoingBusinessIndex:183 lande107
Ibrahim Indexof AfricanGovernance:53 lande
Int. PropertyRights Index:125 lande
GlobalCompetitivenessIndex:139 lande
HumanDevelopmentIndex:169 lande
CorruptionPerceptionIndex:178 lande
Freedom inthe WorldIndex: Frit,delvist ellerikke frit landDelvist frit
-
125
107
129
134