Udenrigsudvalget 2010-11 (1. samling)
URU Alm.del Bilag 52
Offentligt
927661_0001.png
927661_0002.png
HØRING OM PARTNERLANDE – HVOR SKAL DANMARKGØRE EN FORSKEL?Deltag i den offentlige høring om, hvor Danmark skal gøre en forskel.Skriv inden 17. december til [email protected]
LINKSLink til Høring omPartnerlande
KONTAKTFor yderligere oplysninger:
Læs mere om danske partnerlande herDEN 3. DECEMBER KL. 15.00I den udviklingspolitiske strategi ”Frihed fra Fattigdom – Frihed til Forandring”slås det fast, at målet med dansk udviklingspolitik er at sikre det enkeltemenneskes frihed fra fattigdom og frygt – og frihed til at tage ansvar for ogpræge eget liv. Udviklingspolitik er også realpolitik, for Danmark har en klaregeninteresse i at fremme udvikling og fundamentale værdier gennem aktiv ogmålrettet deltagelse i det internationale udviklingssamarbejde.Udviklingspolitikken er derfor også en central del af den aktive danske udenrigs-og sikkerhedspolitik. Global ansvarlighed og fremme af universellefrihedsværdier går således hånd i hånd med varetagelse af vore egneinteresser. Det er grundlaget for vores udviklingspolitiske engagement.Udviklingsminister Søren Pind siger i den forbindelse: ”Dansk udviklingsbistandskal gøre en forskel i fattige lande og for fattige mennesker. Der er både tilgavn for dem og til gavn for os selv. I dag er vi til stede med et betydeligtbistandsengagement i 26 lande. Det er besluttet at udfase bistanden til firelande, for hvis vi skal gøre en forskel, så må vi koncentrere indsatsenyderligere. Vi skal have et stærkere engagement i færre lande – det er mereeffektivt og fremmer en arbejdsdeling mellem donorerne. Når vi vælger noglelande frem for andre er det vigtigt at overveje hvilken bistandspolitisk profilDanmark skal have. Det ligger fast, at vi skal være stærke i Afrika, menherudover er der mange muligheder. Giv dit besyv med om hvor du synesDanmark skal gøre en forskel.”Hvor Danmark skal, kan og vil gøre en forskel er i sidste ende selvfølgelig enpolitisk beslutning. Men den beslutning hviler på grundlag af en rækkeprincipielle overvejelser. Som det er beskrevet i den udviklingspolitiske strategi,skal valget af partnerlande baseres på en vurdering af udviklingsbehov;relevans, herunder muligheden for at sikre fremdrift på de fem danskudviklingspolitiske prioriteter; og effekt og resultater. Herudover skal en rækkeandre aspekter og problemstillinger overvejes. Det kunne bl.a. være:• Skrøbelige stater:I den nye udviklingspolitiske strategi fremhæves, at vi fradansk side vil øge indsatsen i skrøbelige, konfliktramte og sammenbrudtestater. Hvordan skal vi vægte den prioritet i forhold til et engagement i merestabile, men stadig fattige lande?• Danske interesser:Udviklingspolitikken skal fremme fattigdomsbekæmpelseog et liv i frihed, men også bredere udenrigs- og sikkerhedspolitiske,kommercielle eller konsulære interesser må med i billedet. Hvad vil det i givetfald betyde for valget af partnerlande?• Regional fokusering – i Afrika, i Asien:Hovedparten af den danskeudviklingsbistand vil fortsat gå til Afrika, men i hvilken grad skal der inden fordenne brede ramme lægges vægt på øget regional koncentration ipartnerlandsvalget i Afrika? Og skal det fortsatte udviklingsengagement i Asienkoncentreres yderligere geografisk?• Donor darlings/Aid orphans:I hvilken udstrækning skal vi fra dansk sidetage hensyn til antallet af andre donorer i partnerlandene? I hvilken grad er detrelevant at inddrage over-vejelser om ’donor darlings’ og ’aid orphans’?
Asienkontoret 3392 0953 ellerAfrikakontoret 3392 0390Deltag i den offentlige høringom, hvor Danmark skal gøreen forskel. Skriv inden 17.december til [email protected]
• Transition af partnerskab:Bør vi satse på gradvist at udfase i lande, hvorsamarbejdet – i takt med den økonomiske udvikling og voksende kapacitet –kan transformeres fra et samarbejde domineret af bistand til et brederefunderet partnerskab, der ikke primært er baseret på udviklingssamarbejde?Som det f.eks. sker i Vietnam i disse år.Forhåbentlig kommer der mange andre temaer og overvejelser på banen, nårdu/I spiller ind med bidrag, kommentarer, overvejelser og gode idéer.Som ”bagtæppe” for denne mere principielle diskussion, som vi nu indbyder til,er der udarbejdet korte beskrivelser af de 21 lande, der p.t. fylder mest i danskudviklingsbistand (Afghanistan undtaget, da der knytter sig helt særlige forholdtil den indsats).Vi ser frem til jeres bidrag, som I bedes sende til[email protected]inden fredag d. 17. december 2010.UdenrigsministerietRedigeret 3. december 2010