Udenrigsudvalget 2010-11 (1. samling)
URU Alm.del Bilag 49
Offentligt
926450_0001.png
926450_0002.png
926450_0003.png

GRUND- og NÆRHEDSNOTAT

Grønbog fra Kommissionen om EU’s udviklingspolitik

til støtte for inklusiv vækst

og bæredygtig udvikling.

KOM (2010) 629

Resumé

Kommissionens Grønbog om EU’s udviklingspolitik til støtte for inklusiv vækst og bæredygtig udvikling læggerop til en modernisering af EU’s udviklingspolitik. Kommissionen peger på, at udviklingspolitikken står over fornye udfordringer, som EU bliver nødt til at foreholde sig. Det gælder bl.a. et behov for bedre inddragelse afområder som klima, migration og sikkerhed i udviklingspolitikken. Der er iværksat en bred høringsproces, somer åben for alle interessenter, og som løber frem til 17. januar 2011.

1. Baggrund

Kommissionen har den 15. november 2010 udsendt en grønbog om EU’s udviklingspolitik tilstøtte for inklusiv vækst og bæredygtig udvikling i offentlig høring.

2. Formål og indhold

Kommissionens formål med grønbogen er i første omgang at skabe debat om EU’sudviklingspolitik. Grønbogen er lagt ud i en offentlig høring, der løber fra den 15. november2010 til den 17. januar 2011. Alle interesserede parter – privatpersoner, organisationer, lande –kan deltage. Høringen – og selve grønbogen - består af en række bredt formulerede spørgsmål.Kommissionen lægger i grønbogen op til en modernisering af EU’s udviklingsbistand, ogmuligvis også – hvis det forekommer hensigtsmæssigt – en revision af den europæiskekonsensus om udvikling fra 2005. Kommissionen peger på, at verden har forandret sig og stillerudviklingspolitikken over for nye udfordringer, som også EU bliver nødt til at forholde sig til.Det gælder ikke blot behovet for bedre inddragelse af områder som klima, migration, sikkerhedi udviklingspolitikken, men også konsekvenserne af den finansielle krise.Lissabon-traktaten giver udviklingspolitikken en central placering og fremhæver bekæmpelsenaf fattigdom som udviklingspolitikkens hovedformål. Kommissionen konkretiserer dette igrønbogen ved at pege på opfyldelsen af årtusindemålene som EU’s topprioritet.Grønbogen peger på behovet for en målrettet indsats, hvis årtusindemålene skal være nåetinden 2015. EU er samlet set verdens største bistandsdonor, men også her vil der være brug forat tænke i nye baner, herunder se på merværdien af f.eks. mere samlede indsatser. Ogsåsamspillet mellem udviklingspolitikken og andre, nyere globale udfordringer som f.eks.klimaforandringer, migration og sikkerhed bør indgå i overvejelserne. Det samme gældernødvendigheden af folkelig opbakning til udviklingsbistanden i Europa – her peger grønbogenpå behovet for at gøre EU-borgerne opmærksom på udviklingspolitikkens relevans i denbredere politiske sammenhæng.
Inden for denne ramme peger grønbogen på fire hovedmålsætninger og foreslår en rækkeindsatsområder:

Udviklingspolitik der virker

– fokus på hvordan det bedst kan sikres, at der kommerresultater og merværdi ud af bistanden, inkl. forslag om at hovedvægten lægges på flg.kerneområder:1) Vækst til gavn for menneskelig udvikling (støtte inklusiv vækst og social udvikling)2) God regeringsførelse (støtte resultatorienterede regeringsreformer)3) Sikkerhed og skrøbelighed (sikre bedre sammenhæng mellem sikkerhed og udviklingi skrøbelige stater/konfliktlande)4) Bistandskoordination i praksis (arbejde for bl.a. fælles programmering af bistanden)5) Politik-sammenhæng (sikre at der ved formulering af EU’s øvrige politikker tageshensyn til evt. konsekvenser for udviklingslandene).6) Budgetstøtte (Særskilt grønbog herom i høring i øjeblikket)

Udviklingspolitik som katalysator for inklusiv og bæredygtig vækst

– fokus på hvordanEU bedst kan støtte udviklingslandenes bestræbelser på at gennemføre vækstfremmendepolitikker og indsatser, inkl. forslag om EU-indsatser på flg. områder:1) Partnerskaber for inklusiv vækst (støtte privatsektorvækst, der også tilgodeserbehovet for bl.a. social beskyttelse)2) Fremme regional integration

Bæredygtig udvikling – en ny drivkraft

– fokus på hvordan EU bedst kan bidrage til atudviklingslandenes vækst – i egen og global interesse – sker på et bæredygtigt grundlag, inkl.forslag om flg. hovedprioriteter:1) Klimaforandringer, biodiversitet og udvikling (støtte til bl.a. klimasikring, bedrenaturressource- og økosystemforvaltning samt opstartsfinansiering)2) Energi og udvikling (introduktion og samarbejde om vedvarende energiteknologi)

Landbrug og fødevaresikkerhed

– fokus på hvordan EU bedst kan bidrage til størrefødevaresikkerhed gennem først og fremmest støtte til udviklingen af bæredygtige og effektivelandbrug.

3. Europa-Parlamentets udtalelser

Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.

4. Nærhedsprincippet

Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.

5. Hjemmelsgrundlag

Spørgsmål om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.

6. Gældende dansk ret

Ikke relevant.

7. Konsekvenser

Grønbogen har ingen lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller samfundsøkonomiskekonsekvenser og medfører ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet.

8. Høring

Sagen er ikke sendt i høring.

9. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Der forventes at være almindelig opbakning til Kommissionens ønske om at modernisere EU’sudviklingspolitik, men næppe på nuværende tidspunkt i processen klare udmeldinger i relationtil de mere konkrete forslag i grønbogen.Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til Grønbogen.

10. Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen er generelt enig i behovet for et eftersyn af EU’s udviklingspolitik, også i lyset af demuligheder for et tættere samspil med EU’s forskellige politikker og instrumenter, der er skabtmed Lissabon-traktaten. Kommissionens initiativ til et ”selv-eftersyn” og en åben debat omudviklingspolitikkens rolle er således velkomment. Regeringen har foreløbig med tilfredshednoteret sig, at der lægges op til et fortsat fokus på fattigdomsbekæmpelse som omdrejnings-punktet for EU’s udviklingspolitik. Regeringen er som udgangspunkt enig i behovet for at givehøj prioritet til de hovedmålsætninger, som skitseres i grønbogen. De konkrete forslag igrønbogen kræver en nærmere undersøgelse. I undersøgelsen vil også kunne indgå spørgsmåletom, hvorvidt yderligere prioriteter bør indgå i Kommissionens videre arbejde.

11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.