Udenrigsudvalget 2010-11 (1. samling)
URU Alm.del Bilag 49
Offentligt
Inden for denne ramme peger grønbogen på fire hovedmålsætninger og foreslår en rækkeindsatsområder:Udviklingspolitik der virker
– fokus på hvordan det bedst kan sikres, at der kommerresultater og merværdi ud af bistanden, inkl. forslag om at hovedvægten lægges på flg.kerneområder:1) Vækst til gavn for menneskelig udvikling (støtte inklusiv vækst og social udvikling)2) God regeringsførelse (støtte resultatorienterede regeringsreformer)3) Sikkerhed og skrøbelighed (sikre bedre sammenhæng mellem sikkerhed og udviklingi skrøbelige stater/konfliktlande)4) Bistandskoordination i praksis (arbejde for bl.a. fælles programmering af bistanden)5) Politik-sammenhæng (sikre at der ved formulering af EU’s øvrige politikker tageshensyn til evt. konsekvenser for udviklingslandene).6) Budgetstøtte (Særskilt grønbog herom i høring i øjeblikket)Udviklingspolitik som katalysator for inklusiv og bæredygtig vækst
– fokus på hvordanEU bedst kan støtte udviklingslandenes bestræbelser på at gennemføre vækstfremmendepolitikker og indsatser, inkl. forslag om EU-indsatser på flg. områder:1) Partnerskaber for inklusiv vækst (støtte privatsektorvækst, der også tilgodeserbehovet for bl.a. social beskyttelse)2) Fremme regional integrationBæredygtig udvikling – en ny drivkraft
– fokus på hvordan EU bedst kan bidrage til atudviklingslandenes vækst – i egen og global interesse – sker på et bæredygtigt grundlag, inkl.forslag om flg. hovedprioriteter:1) Klimaforandringer, biodiversitet og udvikling (støtte til bl.a. klimasikring, bedrenaturressource- og økosystemforvaltning samt opstartsfinansiering)2) Energi og udvikling (introduktion og samarbejde om vedvarende energiteknologi)Landbrug og fødevaresikkerhed
– fokus på hvordan EU bedst kan bidrage til størrefødevaresikkerhed gennem først og fremmest støtte til udviklingen af bæredygtige og effektivelandbrug.3. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.5. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmål om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.7. Konsekvenser
Grønbogen har ingen lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller samfundsøkonomiskekonsekvenser og medfører ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet.8. Høring
Sagen er ikke sendt i høring.9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være almindelig opbakning til Kommissionens ønske om at modernisere EU’sudviklingspolitik, men næppe på nuværende tidspunkt i processen klare udmeldinger i relationtil de mere konkrete forslag i grønbogen.Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til Grønbogen.10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er generelt enig i behovet for et eftersyn af EU’s udviklingspolitik, også i lyset af demuligheder for et tættere samspil med EU’s forskellige politikker og instrumenter, der er skabtmed Lissabon-traktaten. Kommissionens initiativ til et ”selv-eftersyn” og en åben debat omudviklingspolitikkens rolle er således velkomment. Regeringen har foreløbig med tilfredshednoteret sig, at der lægges op til et fortsat fokus på fattigdomsbekæmpelse som omdrejnings-punktet for EU’s udviklingspolitik. Regeringen er som udgangspunkt enig i behovet for at givehøj prioritet til de hovedmålsætninger, som skitseres i grønbogen. De konkrete forslag igrønbogen kræver en nærmere undersøgelse. I undersøgelsen vil også kunne indgå spørgsmåletom, hvorvidt yderligere prioriteter bør indgå i Kommissionens videre arbejde.11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.