Udenrigsudvalget 2010-11 (1. samling)
URU Alm.del Bilag 39
Offentligt
919580_0001.png
919580_0002.png

Grønbog fra Kommissionen om EU’s budgetstøtte til tredjelande i fremtiden

KOM (2010) 586

Resumé

Kommissionens Grønbog om EU’s budgetstøtte til tredjelande i fremtiden søger at fastlægge muligheder ogudfordringer for EU’s budgetstøtte og stille konkrete spørgsmål om, hvordan disse muligheder kan udnyttes ogudfordringerne imødegås. Der etableres en høring for at indsamle synspunkter og dokumentation, der kanforbedre og styrke EU’s tilgang til budgetstøtte, som er åben for alle interessenter, og som løber frem tilslutningen af december 2010.

1. Baggrund

Kommissionen har den 19. oktober 2010 fremsendt en Grønbog om EU’s budgetstøtte tiltredjelande i fremtiden til Rådet, Europa-Parlamentet, Det Økonomiske og Sociale Udvalg ogRegionsudvalget. Kommissionen ventes på baggrund af Grønbogsprocessen at udarbejde enmeddelelse om EU’s budgetstøtte til tredjelande i 2011.

2. Formål og indhold

Formålet med grønbogen er at indsamle synspunkter fra interessenter vedrørende målene forog anvendelsen af EU’s budgetstøtte forstået som den budgetstøtte, der forvaltes af Europa-Kommissionen og stammer fra de udenrigspolitiske instrumenter, som er finansieret over EU-budgettet, samt støtte, der er finansieret over Den Europæiske Udviklingsfond. Grønbogensøger at fastlægge muligheder og udfordringer og stille konkrete spørgsmål om, hvordan dissemuligheder kan udnyttes og udfordringerne imødegås. Grønbogsprocessen muliggørindsamling af synspunkter og dokumentation, der kan forbedre og styrke EU’s tilgang tilbudgetstøtte, gennem en offentlig høring, som er åben for alle interessenter. Høringsprocessenblev indledt den 19. oktober 2010 og løber frem til slutningen af december 2010.Størstedelen af EU’s budgetstøtte ydes til udviklingslande, og grønbogen lægger derfor særligvægt på udviklingssamarbejdet. Grønbogen vedrører dog EU’s budgetstøtte til alle regioner ognabolande, hvor det europæiske samarbejde og partnerskab har til formål at støtte reform- ogovergangsprocesser for at skabe tættere politiske forbindelser og en gradvis økonomiskintegration.Fremadrettet peger Grønbogen på en række hovedprincipper, som er retningsgivende forudformningen og anvendelsen af budgetstøtte, herunder at:-budgetstøtte er den del af en samarbejdspakke i modtagerlandet, der omfatter såvelpolitikdialog, finansielle overførelser, en vurdering af indsatsen, kapacitetsopbygning ogandre ledsageforanstaltninger;budgetstøtte skal basere sig på landets ejerskab og gennemførelsen af detsudviklingsstrategier;budgetstøtte bør have fokus på målbare resultater og tildeles på en måde, der sikrerforudsigelighed. Fokus på resultater skal sikre større offentlig støtte fra interessenter iEU. Samtidig skal borgerne i partnerlandene kunne se og forstå den forskel,budgetstøtten gør i deres land;
--
-
budgetstøtte bør styrke regeringernes ansvarlighed over for borgerne, de nationaleparlamenter og overordnede revisionsinstitutioner vedrørende den måde, ressourcerneanvendes på, og resultaterne opnås. Dette bør modsvares af ansvarlighed fra donorernefor at opfylde deres forpligtelser over for modtagerlandene (gensidig ansvarlighed).EU’s budgetstøtte bør bidrage til at fremme en mere koordineres tilgang fra EU’s side.
-
Grønbogen rejser en række spørgsmål, som de, der ønsker at deltage i den offentlige høring,kan forholde sig til, herunder vedrørende den politiske ledelse og betydningen af den politiskedialog; politikdialogens rolle, betydningen af støttebetingelserne og koblingen til indsats ogresultater; national og gensidig ansvarlighed; programmeringen af budgetstøtten og denssamspil med andre instrumenter; styrkelse af risikovurderingen og håndtering af svig ogkorruption; budgetstøtte til skrøbelige lande samt betydningen af vækst, finanspolitik oggenerering af indenlandske indtægter.

3. Europa-Parlamentets udtalelser

Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.

4. Nærhedsprincippet

Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.

5. Hjemmelsgrundlag

Spørgsmål om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.

6. Gældende dansk ret

Ikke relevant.

7. Konsekvenser

Grønbogen har ingen lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller samfundsøkonomiskekonsekvenser og medfører ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet.

8. Høring

Sagen ventes ikke sendt i høring.

9. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til Grønbogen.

10. Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen kan umiddelbart tilslutte sig, at EU’s fremtidige brug af budgetstøtte debatteres.

11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.