Udenrigsudvalget 2010-11 (1. samling)
URU Alm.del Bilag 138
Offentligt
978469_0001.png
978469_0002.png
978469_0003.png
978469_0004.png
978469_0005.png
978469_0006.png
978469_0007.png
978469_0008.png
978469_0009.png
978469_0010.png
UDENRIGSMINISTERIETEvaluering af Udviklingsbistand
J.nr. 104.A.1.e.3.
Evaluering af udviklingsbistanden:Redegørelse for gennemførte aktiviteter i 2010og Evalueringsprogram for 2011-20121. IndledningDette dokument indeholder en redegørelse for Danidas evalueringsvirksomhed i 2010samt en oversigt over evalueringsplanerne for 2011-12. Ideen med at fremlægge båderedegørelse og program i et dokument er at give Styrelsen mulighed for ensammenhængende diskussion af de gennemførte aktiviteter og de fremadrettede planerfor evaluering af udviklingsbistand. En række evalueringer er enten igangsat eller underforberedelse inden for de prioritetsområder, der blev peget på i evalueringsprogrammetfor 2010-11 (nye indsatsområder (Nærområdeindsatser, Det Arabiske Initiativ ogNaboskabsprogrammet) og evalueringer med et ligestillingsperspektiv). I programmet for2012 vil et prioritetsområde være evalueringer af den danske bistand til skrøbelige stater.Derudover vil evalueringsprogrammet have et særligt fokus på dels offentlig finansielstyring og budgetstøtte og dels økonomisk udvikling. Den generelle orientering vil i løbetaf 2011 og 2012 kunne suppleres af diskussioner af enkelte evalueringer af særlig interessefor Styrelsen. Desuden har Styrelsen fra januar 2011 fået mulighed for at kommentere påudkast til Danidas svar på de enkelte evalueringer forud for offentliggørelsen.2. Centrale tendenser inden for evalueringsvirksomheden i 2010Evalueringskontoret (EVAL) har i 2010 afsluttet seks egentlige evalueringer. Dette erfærre evalueringer end planlagt ved årets begyndelse, men skyldes, at det har taget længeretid end forventet at afslutte tre evalueringer (”Kvinder i Afrika”, ”Sydsudan” og”Indsatser til bekæmpelse af korruption”). Disse tre evalueringer vil blive offentliggjort ide kommende måneder. Desuden har kontoret udgivet to evalueringsstudier og etinternationalt peer review af UNIDO’s evalueringsfunktion. De seks evalueringeromfatter tre evalueringer på landeniveau (evalueringen af det danske programsamarbejdemed Bhutan fra 2000-09, en fællesevaluering af samarbejdet mellem fem donorer ogNiger i perioden 2000-08 samt en fællesevaluering af den fælles landestrategi forsamarbejdet med Zambia), to sektorevalueringer (transportinfrastruktur i Nicaragua ogmiljøsektorstøtte i Afrika) og en multilateral evaluering (UNHCR’s støtte til en varigløsning for burundiske flygtninge i Tanzania).EVAL lægger i overensstemmelse med Paris-deklarationens principper om tilpasning ogharmonisering vægt på at gennemføre evalueringer i samarbejde med andre donorer ogmed partnerlande, hvor det er relevant. Tre af de seks evalueringer blev gennemførtsammen med andre donorers evalueringskontorer, og partnerlande har i varierende gradværet inddraget i alle evalueringerne, bortset fra UNHCR-evalueringen. Samtidig er derbehov for at gennemføre evalueringer, der fokuserer på specifikke danske indsatser ellertilgange til udviklingsstøtte. Eksempler herpå er evalueringen af den danske model forstøtte til transportinfrastruktur i udvalgte landområder i Nicaragua og evalueringen af denprogrammatiske tilgang til miljøstøtte i udvalgte afrikanske samarbejdslande.
2Fællesevalueringernes styrke er blandt andet, at der bliver et bredere erfaringsgrundlag attrække på. I fællesevalueringer er der imidlertid mange hensyn at tage og mange parter,der skal høres og nås til enighed med, og der er en risiko for, at evalueringerne bliver såbrede, både i deres analyse og anbefalinger, at de ikke bliver tilstrækkeligt brugbare ogoperationelle.EVAL ønsker derfor også i fremtiden at fastholde en passende balance mellem antallet affællesevalueringer og antallet af evalueringer med fokus på danskstøttede aktiviteter. Detforventes, at cirka halvdelen af alle evalueringer også fremover vil blive gennemført somfællesevalueringer.Der er for alle evalueringers vedkommende lagt stor vægt på at sikre anvendeligheden.Evalueringen af landeprogramsamarbejdet med Bhutan har således bidraget tilplanlægningen af udfasningen af samarbejdet med landet og de strategiske valg, der harskullet træffes i den forbindelse. Tilsvarende har evalueringen af den fælles landestrategi,som 16 bilaterale og multilaterale donorer har stået bag i Zambia, dannet optakt tildiskussionerne om ny strategi for donorernes støtte til Zambias kommende 6.udviklingsplan. Evalueringen af bistanden til Niger har været diskuteret i EU'sarbejdsgruppe vedrørende udvikling og forventes anvendt i kommende diskussioner medregeringen i Niger om fremtidig bistand til landet. Evalueringen af den danske støtte tilbiveje i Nicaragua har dels bidraget med solid dokumentation af de meget væsentligeresultater, der er skabt gennem indsatsen, men også bidraget til diskussioner omudbredelse af ”den danske model” til nationalt niveau i landet. Erfaringer fra evalueringenaf den programmatiske tilgang til miljøstøtte i Afrika vil blive anvendt i arbejdet medudvikling af ny strategi/handlingsplan for miljø, klima og energi samt i revision afretningslinjerne for dansk udviklingsbistand. Endelig vil UNHCR-evalueringen sammenmed andre evalueringer af støtte til løsningen af langvarige flygtningesituationer bliveanvendt i forbindelse med tilrettelæggelsen af UNHCRs fremtidige arbejde.Internationalt fortsætter arbejdet med udvikling og udbredelse af forbedrede metoder tilmåling af udviklingsbistandens effekter (impact) blandt andet gennem de to internationalenetværk på området: 3ie og NONIE, som begge støttes finansielt af EVAL. Som led idette arbejde organiserede EVAL i samarbejde med 3ie og Københavns Universitet imarts 2010 en international konference i København om impact-evalueringer indenforstøtte til infrastruktur. På mødet blev evalueringen af den danske støtte tiltransportinfrastruktur i Nicaragua præsenteret. Mødet understregede de metodemæssigeproblemer og udfordringer der knytter sig til gennemførelsen af impact-evalueringer.Metoderne stiller således store krav til datagrundlaget, herunder til dokumentationen ipartnerlandene.EVAL vil også i fremtiden gennemføre impact-evalueringer, hvor det vurderes relevantog realistisk, men arbejder med en bred vifte af evalueringstyper og metoder for at kunneindfange bredden og variationen i udviklingssamarbejdet og dets resultater.
33. Evalueringer afsluttet i 2010De seks evalueringer, der er afsluttet i 2010, beskrives kort nedenfor. Evalueringerne kanalle hentes frawww.evaluering.dkeller bestilles via hjemmesiden. På hjemmesiden findesogså korte danske resuméer, der inkluderer Udenrigsministeriets kommentarer til denenkelte evaluering.3.1 Effekt-evaluering af dansk støtte til transportinfrastruktur i NicaraguaFormålet med denne evaluering var at vurdere de sociale og økonomiske resultater afstøtten til forbedret transportinfrastruktur i tre regioner i Nicaragua. Evalueringen byggerpå kvantitative og kvalitative undersøgelser, der sammenligner udviklingen i områder ogfor befolkningsgrupper, som har fået støtte fra transportsektorprogrammet PAST medlignende områder og grupper uden støtte. Evalueringen konkluderer, at der er opnåetpositive resultater af Danida-støtten på lokalt, kommunalt og regionalt niveau, og atPAST har skabt både økonomiske og sociale forbedringer for lokalbefolkningen. Denkvantitative analyse finder en række statistisk signifikante forbedringer, bl.a. når det gældertransportforhold, beskæftigelse, landbrugsproduktion, boligforhold og adgang til denoffentlige elforsyning. På de sociale områder viser evalueringen, at PAST har betydet, atdet generelt er blevet hurtigere og sikrere for lokalbefolkningen at komme frem til skolerog klinikker mv., og at kontakten med sundhedspersonale, lærere og andre aktører udefraer blevet forbedret. Generelt er kommunernes og lokalsamfundenes kapacitet til atplanlægge, udføre og vedligeholde infrastrukturprojekter blevet styrket. Samtidig er derdog i en række kommuner fortsat brug for teknisk støtte og kapacitetsopbygning.Erfaringerne fra evalueringen vil blive publiceret i internationale videnskabeligetidsskrifter i 2011.3.2 Evaluering af det danske landeprogramsamarbejde med Bhutan 2000-09Med sine knap 700.000 indbyggere er Bhutan det land, der over årene har modtaget mestdansk støtte pr. indbygger. Evalueringen dækker samarbejdet med Bhutan over de sidste10 år, især indenfor uddannelse, sundhed, naturressourceforvaltning, byudvikling samtgod regeringsførelse, og evalueringen konkluderer, at der er opnået imponerenderesultater i de sektorer, Danmark har støttet. Evalueringen fokuserer særligt på deforbedringer, der har fundet sted i de offentlige serviceydelser og regeringsførelsen, i hvorhøj grad den danske bistand har bidraget til forbedringerne samt hvor bæredygtigeforbedringerne er. Det konkluderes, at det betaler sig at satse på en langvarig og massivstøtte indenfor en sektor, ligesom resultaterne af den danske bistand ikke ville være nåetuden en betydelig brug af rådgivere og store investeringer i opbygning af kapacitet iBhutan.Evalueringen anbefaler, at der i udfasningsperioden gives prioritet til miljøsektoren, hvorder fortsat er behov for lokal kapacitetsopbygning og konsolidering, samt til godregeringsførelse, hvor der særligt er behov for at styrke den decentraliseringsproces, der eri gang.3.3 Fællesevaluering af den fælles landestrategi for samarbejdet med ZambiaSeksten bilaterale og multilaterale donorer står bag en fællesstrategi for udviklingsbistandtil Zambia (JASZ) for perioden 2007-10. Evalueringen vurderer erfaringerne med JASZenog bidrager til udviklingen af den næste JASZ og til Zambias sjette NationaleUdviklingsplan.
4Evalueringen konkluderer, at den fælles strategi kun i nogen grad har bidraget til ateffektivisere bistanden. Fællesstrategien har især forbedret arbejdsdelingen ogharmoniseringen og har øget informationsniveauet imellem donorerne. Zambias regeringhar dog aldrig underskrevet fællesstrategien eller den tilknyttede handlingsplan.Resultaterne bærer derfor præg af, at fællesstrategien i realiteten har fungeret som etdonorinitiativ med henblik på at harmonisere bistanden snarere end som et zambisk ledetinitiativ, der kunne sætte rammerne for hver enkelt donors forpligtigelser i forhold til atgennemføre Zambias egen udviklingspolitik og -strategi.3.4 Fællesevaluering af samarbejdet med Niger 2000-2008.Evalueringen fokuserer på de samlede og overordnede effekter af den støtte, som Niger iperioden 2000-2008 modtog fra henholdsvis EU-kommissionen og fire bilaterale donorer:Belgien, Frankrig, Luxemburg og Danmark. Det belgiske evalueringskontor har ledetevalueringsprocessen. Støtten fra de fem donorer udgjorde ca. 55 % af den samledebistand til Niger i perioden.Evalueringens overordnede konklusion er, at støtten nok har bidraget til at løse konkretebehov indenfor f.eks. sundhed og uddannelse, men støtten har ikke været tilstrækkeligtfokuseret på at skabe den nødvendige økonomiske vækst og udvikling i Niger. Dette skalses i lyset af, at landet hører til blandt verdens allerfattigste og har haft en årligbefolkningstilvækst på ca. 3,5 % i evalueringsperioden. Der er ifølge evalueringen behovfor en radikal omlægning af bistanden til landet, så den i højere grad støtter økonomiskvækst som fundament for en langsigtet, bæredygtig udvikling.3.5 Evaluering af sektorprogramstøtte til miljø i AfrikaEvalueringen fokuserer på erfaringerne med sektorprogramstøtte indenfor miljøområdet iTanzania, Zambia og Egypten, men inddrager også erfaringer fra Kenya, Sydafrika ogMozambique. Den konkluderer, at Danida har bidraget til, at miljøområdet er kommethøjere op på dagsordenen i partnerlandene. Danmark har været foregangsland i forsøgetpå at udvikle en mere sammenhængende programstøtte på miljøområdet, og omlægningentil programstøtte har medvirket til at reducere de omkostninger, der er forbundet med atyde bistand. Konkret har den danske støtte blandt andet bidraget til bedre miljølovgivningog kapacitet indenfor miljøforvaltning. Dansk-finansierede langtidsrådgivere, strategiskplaceret i partnerlandenes ministerier og institutioner, har bidraget effektivt tilkapacitetsopbygningen og til at styrke forbindelserne mellem det politiske og det praktiskeniveau. Bistanden har desuden i nogle tilfælde ført til øget involvering af den privatesektor i affaldshåndtering og til udvikling af nye modeller for bedre forvaltning afskovressourcer.Evalueringen finder samtidig, at de høje danske ambitioner om at yde sammenhængendeprogramstøtte på området har været vanskelige at indfri. Det skyldes dels, at miljøområdeter et meget stort og sammensat område, og dels den begrænsede kapacitet og politiskevilje til at styrke miljøet i samarbejdslandene. Det kræver derfor en langvarig og fokuseretindsats fra dansk side at skabe gode og holdbare resultater. Evalueringen anbefaler, atDanida fortsætter programstøtten til miljø i Afrika, men gør det på en mere pragmatiskmåde ved bl.a. i højere grad at fokusere på konkrete undersektorer indenfor miljøområdetog tilpasse ambitionsniveauet til kapaciteten i det enkelte land.
53.6 Fællesevaluering af UNHCR-støtten til strategien for en varig løsning for deburundiske flygtninge i TanzaniaDenne evaluering indgår som en ud af fire landeevalueringer, der opsummerererfaringerne med det særlige initiativ, FN’s Højkommissær for Flygtninge lancerede i 2008for at fremme varige løsninger på langvarige flygtningesituationer. Evalueringen er lavet isamarbejde med UNHCR og fokuserer på de 160.000 burundiere, der i 1972 flygtede tilTanzania.Meget er nået, idet 53.000 flygtninge er blevet repatrieret i Burundi og mere end 162.000har fået bevilliget tanzanisk statsborgerskab og nu skal flytte ud af de tidligereflygtningelandsbyer og fordeles andre steder i Tanzania. Både de hjemvendte flygtningeog de, der bliver i Tanzania, står dog stadig overfor store udfordringer med at bliveintegreret i deres tidligere eller nye lokalsamfund, ligesom der er usikkerhed omkring,hvornår de nye tanzaniske borgere vil få tildelt bevis på deres statsborgerskab.Evalueringen konkluderer, at UNHCR lokalt har fungeret som en effektiv og dynamiskkatalysator i trepartssamarbejdet mellem UNHCR og regeringerne i Tanzania og Burundimed at formulere og gennemføre en strategi for de burundiske flygtninge. UNHCR harspillet en konstruktiv rolle og været i stand til at tilpasse sin indsats efter de hurtigtskiftende betingelser. Evalueringen peger på, at koordinationen mellem UNHCRslandekontorer i Tanzania og Burundi kunne have været bedre og konkluderer, atresultaterne ikke kunne være nået, hvis ikke de to regeringer selv havde været motiveredeog drevet processen.4. Studier og analyserEVAL har i 2010 udgivet to såkaldte evalueringsstudier. Det ene studie fokuserer på deneksisterende viden om de samlede virkninger af udviklingsbistanden. Dette studie er enopfølgning på evalueringsstudiet om de metodiske udfordringer forbundet med at vurderede overordnede økonomiske virkninger af udviklingsbistanden (Evaluation Study 2009:1).Det andet evalueringsstudie, der er blevet publiceret i 2010, fokuserer på værdikæder ogligestilling og søger at bidrage til overvejelserne om, hvordan man kan støtte inddragelsenaf kønsperspektiver i arbejdet med udvikling af værdikæder i den private sektor iudviklingslandene.Ud over de to evalueringsstudier har EVAL i 2010 udgivet det internationale peer reviewaf UNIDO’s evalueringsfunktion, der blev gennemført i 2009-10. Peer reviewet viser, atevalueringsfunktionen og særligt de tematiske og strategiske evalueringer, der er blevetgennemført de seneste år af organisationen, værdsættes og i et vist omfang også anvendestil at forbedre UNIDO’s aktiviteter. Der er dog fortsat (som i mange andreorganisationer) problemer med at sikre anvendelsen af evalueringsbaserede erfaringer iorganisationen og ikke mindst med at sikre et ordentligt grundlag for egentligeevalueringer af effekt.Alle studier og analyser kan – ligesom de egentlige evalueringer – downloades frawww.evaluering.dkellerwww.evaluation.dk5. Formidling i øvrigtUdover den tidligere nævnte internationale konference om impact-evalueringer indenforinfrastruktur afholdt EVAL i foråret 2010 i samarbejde med Ulandsfaglig Tjeneste eninternational konference om støtte til landbrugsudvikling i udviklingslande. I efteråret
62010 afholdt EVAL i samarbejde med DIIS et møde med ressourcebasen om brug afcase-studier i evaluering og forskning samt om kommende evalueringsplaner.I 2010 er der udgivet et enkelt nummer af EVALs nyhedsbrev (evalnews). Hjemmesiden erdesuden løbende blevet opdateret med nye publikationer samt information omkommende og afholdte arrangementer. Endelig er der i 2010 i forbindelse medevalueringen af landeprogrammet i Bhutan udgivet en lokalt produceret film omprogramsamarbejdet.6. Internationalt samarbejde i øvrigtEVAL har også i 2010 deltaget aktivt i de relevante internationale koordineringsnetværk,herunder OECD/DACs evalueringsgruppe, Nordic+ netværket, det skandinaviskenetværk for medarbejdere i evalueringsenhederne i Danmark, Sverige, Norge og densvenske forskningsinstitution SADEV samt i mødet i den europæiskeevalueringssammenslutning (EES). Desuden har EVAL som nævnt ovenfor etsamarbejde med 3ie og NONIE, som begge fokuserer på en øget anvendelse af impact-evalueringer.7. Igangværende evalueringer og studier, der vil fortsætte i 2011Ved indgangen til 2011 var følgende evalueringer i gang:-------Evaluering af konfliktforebyggelse og fredsskabelse i Det sydlige Sudan (fælles)Evaluering af Danmarks bistandsmæssige engagement i SomaliaEvaluering af naboskabsprogrammetEvaluering af ”Kvinder i Afrika”Evaluering af gennemførelsen af Paris-erklæringen (anden fase) (fælles)Benin, evaluering af støtte til uddannelse (fælles) (genstart)Evaluering af indsatser til bekæmpelse af korruption (fælles)
Tilsvarende var der ved indgangen til 2010 i alt 7 evalueringsstudier under udarbejdelse.Tre af disse fokuserer på støtte til skrøbelige stater, heraf et på statsopbygning oglevevilkår i Afghanistan og to andre studier på generelle erfaringer med støtte tilskrøbelige stater. De fire øvrige studier omfatter et studie af anvendelsen af kvantitativemetoder i evalueringsarbejde, et studie af støtte til fodboldskoler, et studie af HIV/AIDS iTanzania og et studie af anvendelsen af inputsubsidier indenfor landbrug.8. Planer vedrørende nye evalueringer og evalueringsstudier (2011-2012)I Evalueringsprogrammet for 2011-12 vil et særligt prioritetsområde være gennemførelsenaf evalueringer af den danske bistand til skrøbelige stater. Udover de igangværendeevalueringer af indsatsen i Det sydlige Sudan og Somalia planlægges således tre nyeevalueringer igangsat, heraf to i Afghanistan og en i Nepal. Derudover vil der være særligtfokus på støtte til styrkelse af den offentlige finansielle styring og budgetstøtte samt påstøtte til økonomisk udvikling. Nedenfor følger en kort beskrivelse af de nye evalueringer,der forventes igangsat i 2011-12. En samlet oversigt over igangværende og planlagteevalueringer findes i Bilag 1. Der kan fortsat ske ændringer i evalueringsplanerne - ikkemindst i 2012 - idet der eksempelvis løbende opstår behov for at koordinere med andredonorers evalueringsplaner og for at tilpasse evalueringsplanerne til planlagt ogigangværende strategiarbejde.
78.1 Bistand til nærområdeindsatser i AfghanistanDer vil i 2011 blive igangsat to evalueringer af den danske bistand til Afghanistan. Denene vil omfatte den danske støtte til nærområdeindsatser i Afghanistan. Forberedelsen afdenne evaluering er i gang, og evalueringen forventes at kunne igangsættes i foråret 2011.8.2 Bistand til uddannelse i AfghanistanUddannelsessektoren har været et af prioritetsområderne for den danske støtte tilAfghanistan. Evalueringen er under forberedelse og forventes, som evalueringen afnærområdeindsatserne, at kunne igangsættes i foråret 2011.8.3 Fredsprogrammet i NepalDen tredje fase af støtten til fredsprocessen i Nepal er planlagt til at skulle løbe frem til2012. Evalueringen, der er under forberedelse og vil blive igangsat i 2011, vil så vidtmuligt blive gennemført i samarbejde med andre donorer, der har støttet fredsprocessen iNepal.8.4 Offentlig finansforvaltningEn evaluering af donorbistand til styrkelse af den offentlige finansielle styring iudviklingslande har været under forberedelse siden 2009, og forskellige forberedendestudier er blevet udarbejdet. Evalueringen, der vil blive koordineret med bl.a.evalueringerne vedr. bekæmpelse af korruption og budgetstøtte, vil i første omgangomfatte Burkina Faso, Ghana og Malawi. Evalueringen vil blive ledet af Den AfrikanskeUdviklingsbank i samarbejde med Sverige, England og Danmark. En række andredonorer vil deltage i en følgegruppe for evalueringen.8.5 Budgetstøtte, TanzaniaEvalueringen af budgetstøtte til Tanzania igangsættes i starten af 2011. Evalueringen vilblive gennemført i samarbejde med Finansministeriet i Tanzania og vil blive ledet af EU-Kommissionen i samarbejde med Irland, Nederlandene og Danmark. Andre donorer, deryder budgetstøtte til Tanzania, vil deltage i en følgegruppe. Evalueringen vil indgå i enrække fælles internationale evalueringer af budgetstøtte til forskellige afrikanske lande.8.6 Landbrug i BangladeshSom nævnt ovenfor afholdt EVAL i samarbejde med Ulandsfaglig Tjeneste i foråret 2010en konference om erfaringer med støtten til landbrugsområdet. I forlængelse af mødet erEVAL blevet opfordret til at gennemføre en evaluering af den danske støtte tillandbrugssektoren i Bangladesh. Evalueringen er blevet igangsat i starten af 2011.8.7 Støtte til fiskeri i VietnamDer har været givet dansk støtte til fiskerisektoren i Vietnam i en årrække. Det forventes,at erfaringerne fra fiskerisektoren i Vietnam kan være relevante i andre partnerlande.Fokus i evalueringen vil derfor være på erfaringsopsamling, herunder på brug afforskellige bistandsinstrumenter og udfasningen af den danske bistand. Indenevalueringens igangsættelse vil der blive gennemført et forstudie med henblik på atetablere et grundlag for en nærmere fokusering af evalueringen. Evalueringen forventesigangsat i 2012.8.8 Tematisk NGO evalueringSom opfølgning på Rigsrevisionens beretning om NGO-bistanden fra 2007 blev der i2008-2009 gennemført en evaluering af danske NGO’ers indsats i Etiopien og Ghana
8(evaluation 2009.07). Der vil i 2011 blive gennemført en ny tematisk evaluering isamarbejde med Sverige og Østrig, med fokus på NGO-ers deltagelse i den politiskedialog i partnerlandene. Evalueringen forventes at komme til at omfatte Mozambique,Uganda og Bangladesh. Evalueringen vil blive igangsat i første halvdel af 2011.8.9 Det Arabiske Initiativ (fra 2011 Partnerskab for Dialog og Reform)Det Arabiske Initiativ har været i gang flere år, og Rigsrevisionen gennemførte i 2010 engennemgang af initiativet. Evalueringskontoret har efterfølgende igangsat et studie medhenblik på at afdække de metodiske udfordringer, der vil være forbundet medgennemførelsen af en egentlig evaluering. Studiet forventes afsluttet i foråret 2011. Der vilderefter blive taget stilling til en nærmere afgrænsning og fokusering af en evaluering.Evalueringen forventes først igangsat i anden halvdel af 2011.8.10 Seksuel og reproduktiv sundhed og rettighederDanmark har siden 2006 haft en særlig strategi til fremme af seksuel og reproduktivsundhed og rettigheder. Evalueringen vil se på hvilke resultater, der er opnået, og påerfaringerne med støtte til området gennem både multilaterale og bilaterale tiltag,herunder støtte til forskning og støtte via NGO’er. Evalueringen planlægges igangsat i2012.8.11 HIV-AIDS, UgandaEvalueringskontoret har i samarbejde med Den danske Ambassade i Tanzania ogTanzanias Aids-kommission igangsat et evalueringsstudie af de økonomiske effekter afforskellige HIV-AIDS interventioner. Derudover planlægges der igangsat en egentligevaluering af det fælles HIV-AIDS-program i Uganda. Evalueringen forventesgennemført som en fælles evaluering med andre donorer. Starttidspunktet forevalueringen er ikke endeligt fastlagt, men forventes at blive anden halvdel af 2012.8.12 CivilsamfundsstrategienDet fremgår af Civilsamfundsstrategien, at udmøntningen af strategien skal evalueres i2012. Forberedelserne til evalueringen vil blive startet i efteråret 2011, og det forventes, atevalueringen vil kunne igangsættes i efteråret 2012.8.13 Multilaterale aktiviteterEVAL vil fortsat følge det internationale arbejde – ikke mindst i OECD-DAC regi - medat sikre en bedre koordination af evalueringsvirksomheden i forhold til de multilateraleorganisationers aktiviteter. I den forbindelse vil erfaringerne med de to pilotstudier, der ergennemført i 2010 af ADB og WHO, være helt centrale. En nærmere vurdering afværdien af disse pilotstudier og anvendeligheden af den udviklede metode vil ske i førstehalvår af 2011.EVAL vil i 2011-2012 desuden være europæisk repræsentant i styrekomiteen forevalueringen af FN’s Delivering as One.Nederlandene har igangsat en evaluering af EDF. EVAL vil sammen medevalueringskontorerne i DFID og Sida udgøre en uformel følgegruppe for denneevaluering.
98.14 EvalueringsstudierSom nævnt ovenfor er der en række evalueringsstudier i gang, og der vil løbende bliveigangsat nye evalueringsstudier, bl.a. på basis af efterspørgsel fra ambassader og andreenheder i Udenrigsministeriet. Nogle af de områder, der bl.a. kan forventes at giveanledning til igangsættelsen af nye evalueringsstudier er erhvervs- ogarbejdsmarkedsudvikling, klima og miljø samt regional udvikling.
10
Bilag 1: Oversigt over evalueringsprogram 2011-12År/kvartalStartSlutStatusEvaluering af bistandsmodaliteter09/3 - 11/3Igang11/2 - 12/3Tematiske evalueringer09/2 - 11/1Igang10/1 - 11/2Igang07/3 - 11/2Igang10/4 - 11/3Igang10/4 - 11/2Igang11/1 - 12/2Igang11/2 - 11/411/2 - 12/211/2 - 11/411/4 - 12/412/3 - 13/312/3 - 13/312/3 - 13/3Sektorevalueringer10/4 - 11/3Igang11/1 - 11/3Igang11/2 - 11/412/3 - 13/2Evaluering af multilaterale aktiviteter11/2 - 12/3
Paris-erklæringen – Fase 2(fælles)Budgetstøtte, Tanzania (fælles)Konfliktforebyggelse og fredsskabelse, sydlige Sudan(fælles)Kvinder i AfrikaIndsatser til bekæmpelse af korruption (fælles)Danmarks bistandsmæssige engagement i SomaliaNaboskabsprogrammetOffentlig finansiel styring (fælles)Nærområdeindsatser i AfghanistanFredsprocessen i Nepal (fælles)Tematisk NGO-evaluering (fælles)Det Arabiske InitiativSeksuel og reproduktiv sundhed og rettighederCivilsamfundsstrategienHIV-AIDS, UgandaUddannelse, Benin (fælles)Landbrug, BangladeshUddannelse, AfghanistanFiskeri, VietnamEvaluering af FN’s Delivering af One