Udenrigsudvalget 2010-11 (1. samling)
URU Alm.del Bilag 127
Offentligt
975259_0001.png
975259_0002.png
975259_0003.png
975259_0004.png
975259_0005.png
MILJØMINISTERIET OG UDENRIGSMINISTERIETAfrapportering fra den 25. samling i UNEP’s Styrelsesråd (GC) og Det Globale Ministerforumfor Miljø (GMEF) i Nairobi den 21.-24. februar 2011.
Hovedtemaet for ministrenes diskussion var ’Green Economy’ (GE) og internationalmiljøforvaltning. Herudover blev der vedtaget en lang række beslutningsforslag, herunderbeslutningsforslag om kemikalier og affald.Næste samling i UNEP’s styrelsesråd og GMEF finder sted i form af en ”12. Special Session” den20.-22. februar 2012. Der er endnu ikke truffet beslutning om værtsland.1. Green EconomyUdgangspunktet for drøftelserne var UNEP’s nye rapport ”Towards a Green Economy – Pathwaysto Sustainable Development and Poverty Eradication”. Rapporten gennemgår hvordan en grønøkonomi adskiller sig fra ”business as usual” på en lang række parametre som jobskabelse oglighed, energi, vand, naturressourcer, økonomisk vækst mv.Green Economy blev præsenteret som et koncept i sammenhæng med bæredygtig udvikling ogfattigdomsbekæmpelse. GE er ikke et mål i sig selv og skal ikke ses som en erstatning forbæredygtig udvikling. Det blev påpeget, at fødevarer og energi er de sektorer, som har denvæsentligste betydning for udviklingen mod GE.Drøftelserne i Nairobi viste, at der blandt landene endnu ikke er en fælles opfattelse af konceptet, ogdet blev også konkluderet, at hvert enkelt land må følge sin egen vej mod GE. Såkaldte ”roadmaps”,der kan hjælpe det enkelte land mod en grønnere økonomi blev angivet som en mulighed, hvorUNEP med sin ekspertise kan bidrage. Flere udviklingslande pegede på behovet for finansiel støtte,eventuelt i form af en Trust Fund, i overgangsperioden frem mod GE.EU-landene betonede, at GE ikke handler om at etablere nye barrierer for udviklingslandeneseksport af produkter til de europæiske markeder, idet det samtidigt blev gjort klart, at uden GEkommer der ikke bæredygtig udvikling. Udviklingslandene er mere delte i spørgsmålet. Enkeltelande udtalte sig relativt positivt om konceptet, idet de fremførte, at ”business as usual” blot vilforværre fattigdommen. Andre lande fremhævede, at GE vil kunne bidrage til at sikre "decent jobs"fremskynde en teknologisk udvikling, især hvis også den tilknyttede know-how følger med. Enkeltelande udtrykte sig klart mere kritisk og så ikke nogen grund til at ”genopfinde” bæredygtigudvikling og efterlyste i stedet reelle miljømæssige fremskridt inden Rio+20.Der gennemførtes fire opfølgende ministerielle ”roundtables”, hvor landene blev opfordret til atdele erfaringer med GE. I det ”roundtable”, hvor Danmark deltog, udtrykte enkelte lande sig stærktimod at tale om GE som en model, der skal vedtages i Rio. Der er ifølge Ghana behov for en TrustFund for at kickstarte overgangen til GE, ligesom teknologioverførsel og international regulering erafgørende. Fra dansk side orienteredes om erfaringer med afgifter, offentlige grønne indkøb og deenergipolitiske aftaler.2. International miljøforvaltningDer blev gjort status for reformprocessen af den internationale miljøforvaltning, som består af 1)forenkling og effektivisering af den eksisterende miljøforvaltning, og 2) en mere langsigtet ogomfattende nyorganisering af den internationale miljøforvaltning (hvor form følger funktion).
1
UNEP har allerede foretaget en række tiltag på den korte bane, mens de mere langsigtedereformforslag er blevet diskuteret af en uformel miljøministergruppe sidste år, som dog ikke nåedetil enighed om, hvordan man skulle komme videre. På Styrelsesrådet vedtog man at sendereformforslagene videre til Rio+20 forberedelsesprocessen - primært fordi de ikke kun omhandlermiljøforvaltning, men en generel reform af den institutionelle ramme for bæredygtig udvikling. Deter håbet, at man i New York vil igangsætte en mere dybdegående analyse af reformforslagene(finansielle, strukturelle og juridiske implikationer - samt komparative fordele), så regeringernenæste år har et bedre beslutningsgrundlag. På UNEP-mødet fik man opfattelsen af, at der generelt eren bredere enighed om, at miljøsøjlen er for svag og skal styrkes - specielt ved en 'bottom-up-approach', dvs at man nationalt (bedre) skal integrere miljø i politikker og programmer.Eksekutivdirektøren skal på næste års UNEP-møde redegøre for og vurdere fremskridt.3. Verdens miljøtilstandStyrelsesrådet vedtog en beslutning, som opfordrer regeringer til at benytte integreredemiljøvurderinger i beslutningsprocessen og styrke det videnskabelige grund for miljøforvaltningen.Samtidig anmoder styrelsesrådet eksekutivdirektøren om forsat at udarbejde miljøvurderinger oganmoder regeringer om at følge op på ”Millennium Ecosystem Assessment” og bidrage med ekstrabudgetmæssige ressourcer til teknisk samarbejde og kapacitetsopbygning til at støttemiljøvurderingsinitiativer.4. Kemikalieforvaltning, herunder kviksølv samt elektronisk affald og affaldshåndteringDer blev vedtaget en beslutning som omfattede bly og cadmium, kviksølv, den globalekemikaliestrategi, SAICM, samt affaldshåndtering, herunder elektrisk og elektronisk affald (e-waste).Hvad angårbly og cadmium,blev der vedtaget en beslutning på basis af flere års arbejde underUNEP med videnskabelige vurderinger af stoffernes farlighed, anvendelse, regulering og transport.Der blev opnået enighed om, at der er behov for yderligere tiltag, og det blev besluttet, at UNEPskal:a) Oprette et partnerskab i samarbejde med regeringer og andre interessenterb) Inkludere information om mindre farlige alternativer og teknikker samt muligheder for atreducere udslip i den mekanisme for udveksling af informationer, der findes under SAICM,foreløbigt i en testperiode på to årc) Fortsætte sine aktiviteter på området, især i udviklingslande og lande medovergangsøkonomier, med fokus på bly i benzin og maling, cadmium i batterier samtkapacitetsopbygning.Der blev påpeget et særligt behov for at reducere risici for børn og andre sårbare grupper, og for atreducere risici for miljøet ud fra en livscyklustilgang. Regeringer m.fl. opfordres til at gøre enindsats for at imødegå dette. Endelig blev SAICM´s besluttende forsamling (ICCM) opfordret til påsit næste møde (i 2012) at overveje, hvordan informationerne fra UNEP’s vurderinger kan bringesind i det eksisterende arbejde på området, både nationalt, regionalt og globalt.kviksølvområdetbakkede beslutningen op om de verserende forhandlinger om enkviksølvkonvention, og det lykkedes at bibeholde forhandlingernes mandat fra 2009 uændret.Dermed blev det undgået, at mandatet blev udvandet, eller forhandlingerne besværliggjort. UNEP
2
blev bedt om, under sit Globale Kviksølvpartnerskab, at hjælpe udviklingslande og lande medovergangsøkonomier med at lave nationale oversigter for kviksølv.Beslutningens del omSAICMstøtter op om de resultater, der blev opnået på det seneste ICCM-møde og påskønner indsatsen for at involvere sundhedssektoren yderligere i implementeringen afSAICM. Beslutningen opfordrer UNEP til at fortsætte implementeringen af SAICM, med særligfokus på nye politikområder. UNEP anmodes også om generelt at arbejde videre med områder ogtiltag, som kan fremme en bedre kemikalieforvaltning. Dette arbejde vil blive underbygget afUNEP’s første globale oversigtsrapport om kemikalieområdet, som også vil se på, hvor udviklingener på vej hen (Global Chemicals Outlook). Rapporten er planlagt til udgivelse i begyndelsen af2012.For første gang indgåraffaldi samme beslutning som kemikalier, hvilket er et udtryk for en øgetbevidsthed om sammenhængen mellem områderne, knyttet til den proces om styrket samarbejde ogkoordination mellem kemikalie- og affaldskonventionerne, som har fundet sted de senere år.Beslutningen understreger vigtigheden af koordinering mellem aktører på affaldsområdet, isærmellem UNEP, Baselkonventionen om farligt affald og SAICM, men også med andre FN organerog øvrige interessenter.I forhold til FN påpeges det, at integreret affaldshåndtering bør være et prioriteret område underFN’s ”Delivering as One” initiativ. UNEP anmodes om at støtte udviklingslande i deresbestræbelser på at udvikle en integreret tilgang til affaldshåndtering, og hjælpe dem til bedre atkunne håndtere affald i byområder, herunder e -waste. Formålet er at optimere forebyggelse afaffald, genanvendelse og effektiv brug af ressourcer lokalt, i overensstemmelse med begrebet 3R(reduce, reuse, recycle). Beslutning henviser også til det globale partnerskab om affaldshåndtering,som UNEP har etableret, og påpeger behov for nærmere konsultationer med interessenter om detsindhold og arbejdsprogram, hvor e-waste er en af prioriteterne. Endelig opfordres regeringer kraftigttil at indarbejde affaldsforebyggelse og -håndtering i deres strategier for bæredygtig udvikling.Afslutningsvis anmodes UNEP’s eksekutivdirektør om at bidrage til forberedelserne af detkommende FN topmøde om bæredygtig udvikling i 2012 vedrørende kemikalie- ogaffaldsforvaltning.5. IPBES (International Platform on Biodiversity and Ecosystem Services)I efteråret 2010 gav FN’s Generalforsamling grønt lys for etablering af IPBES, en platform forkommunikation mellem videnskabsfolk og beslutningstagere om biodiversitet og økosystemerinspireret af IPCC på klimaområdet. Styrelsesrådet vedtog en beslutning, som tilvejebringergrundlaget for at UNEP i 2011 kan afholde et IPBES-plenarmøde. Dette møde vil have til formål atbeslutte IPBES administrative retningslinjer og institutionelle opbygning. Styrelsesrådet vedtogogså en opfordring til de parter som har mulighed herfor om at tilvejebringe ressourcer til IPBESoperationalisering.6. Bæredygtigt forbrug og produktion (SCP)Styrelsesrådet vedtog en beslutning med en stærk opfordring til, at et nyt 10 års program forbæredygtig produktion og forbrug (10YFP) vedtages på CSD’s 19. session i maj 2011, ligesomUNEP blev anmodet om at spille en aktiv rolle i implementeringen af programmet.7. Konference om beskyttelse af havmiljøet samt syd-sydsamarbejdet om biodiversitet
3
Styrelsesrådet vedtog en beslutning om at opfordre eksekutivdirektøren til at bakke op om ogorganisere et 3. internationalt møde om beskyttelse af havmiljøet samt et styrket samarbejdetmellem ulandene, det såkaldte syd/syd samarbejde, på biodiversitetsområdet bl.a. gennemudmøntning af en flerårig handlingsplan vedtaget af ulandene på Biodiversitetskonventionens 10.partsmøde (COP 10) i oktober 2010.8. Finansieringsmuligheder for kemikalier og affaldDer blev vedtaget en beslutning, som støtter op om processen om finansieringsoptioner forkemikalier og affald. Processen blev igangsat af UNEP’s eksekutivdirektør Achim Steinerpersonligt, med det formål at øge den politiske prioritet og indsatsen for sikker kemikalie- ogaffaldshåndtering og i lyset af det stigende behov for midler til at finansiere en sådan indsats.Beslutningen noterer sig, at FN’s generalforsamling også støtter processen, og anmoder UNEP omat fortsat at støtte den og at afrapportere endeligt om resultaterne af den på 12. specielle session ifebruar 2012.9. GEF (Global Environment Facility)Styrelsesrådet vedtog to proceduremæssige ændringer af GEF-instrumentet (allerede godkendt afGEF’s generalforsamling i 2010), som vedrører ændringer i ansættelsesforholdene for GEF’s CEOog en stadfæstelse af, at GEF kan tjene som finansieringsmekanisme for FN’s Konvention omBekæmpelse af Ørkendannelse.10. Arbejdsprogram og budget 2012-13Styrelsesrådet godkendte UNEP’s to-årige arbejdsprogram for 2012-2013 og det tilhørendegenerelle budget på knap 191 mio. USD. Arbejdsprogrammet bygger på UNEP’s fire-årige strategifor perioden 2010-2013, som fokuserer UNEP’s arbejde på seks overordnede tematiske prioritetermed det formål at gøre organisationen mere resultatorienteret og effektiv. UNEP har de seneste årværet økonomisk trængt, hvorfor budgettet for 2012-2013 bygger på antagelser om nul-vækst.11. Forvaltning af trust fundsStyrelsesrådet godkendte etablering og/eller forlængelse af en række trust funds, som er oprettet ioverensstemmelse med UNEP’s formål, aktiviteter og politik.12. Øget koordinering på tværs af FN systemetStyrelsesrådet opfordrede FN’s koordinations-gruppe på miljøområdet, ”Environment ManagementGroup”, til at fortsætte sit arbejde og følge op på relevante dagsordener og beslutninger, herunder iforhold til biodiversitets-mødet i Nagoya og i forhold til forberedelserne frem mod FN’s konferenceom bæredygtig udvikling (Rio+20).13. Øget koordinering på kemikalie- og affaldsområdetBeslutningen om samarbejde og koordination indenfor kemikalie- og affaldsområdet tager afsæt ide senere års tætte samarbejde mellem tre centrale konventioner på området;Stockholmkonventionen, Baselkonventionen og Rotterdamkonventionen. Beslutningen anmoderUNEP om:At facilitere og støtte en landedrevet, konsultativ proces om udfordringerne ved ogmulighederne for yderligere at styrke samarbejde og koordination indenfor kemikalie- ogaffaldsområdet på langt sigt, som skal bygge på en rapport, der var forelagt dette møde.At bidrage med input om emnet til forberedelserne af det kommende FN topmøde ombæredygtig udvikling i 2012.
4
14. Rapporter fra eksekutivdirektørenStyrelsesrådet opfordrede eksekutivdirektøren til at fortsætter sin rapporterings-praksis på udvalgteområder med brug af en resultat-baseret tilgang.15. Globalt miljøovervågningssystem for vand (GEMS Water)Styrelsesrådet opfordrer med beslutningen eksekutivdirektøren til at bidrage til den videre udviklingaf GEMS og styrke kapaciteten til at fremme overvågningsprogrammer samt vurderings- ogforskningsaktiviteter for integreret vandressourceforvaltning i udviklingslandene. Styrelsesrådetopfordrer endvidere regeringer og andre organisationer til at deltage aktivt i GEMS Waterprogrammet og bidrage med vandkvalitetsdata, finansiel støtte samt en teknologioverførselsindsats iudviklingslande.16. Internationalt samarbejde om miljøkatastroferStyrelsesrådet anmodede UNEP om i samarbejde med FN’s kontor for Koordination af HumanitæreAnliggender (OCHA) at forberede en rapport om, hvorledes FN sættes i stand til mere effektivt atreagere på miljømæssige katastrofer som tørke; oversvømmelser og kemikalie- og andre former forudslip. Schweiz har givet tilsagn om at finansiere et sådant studium.
5