Udenrigsudvalget 2010-11 (1. samling)
URU Alm.del Bilag 108
Offentligt
962154_0001.png
962154_0002.png
PRESSEMEDDELELSE
25. februar 2011
Teenage-boom – En gylden mulighed og en truende fiaskoNi ud af ti af verdens unge mellem 10 og 19 år bor i udviklingslande, hvor de dagligtkæmper med problemer som manglende uddannelse og klimaforandringer. Bliver dehjulpet nu, kan de i stedet blive en kæmpe gevinst for verdenssamfundet, siger nyUNICEF rapport.Der er sket store forbedringer for børn mellem nul og ni år. Børnedødeligheden er faldet med33 procent siden 1990, der er stort set opnået lighed mellem kønnene i grundskolen, ogadgangen til rent vand og sygdomsforebyggelse er blevet bedre.Fremskridt tabes på gulvetMen på trods af den gode start risikerer mange af succeshistorierne at blive tabt på gulvet.Det er en af konklusionerne i UNICEFs årlige statusrapport, The State of the World’sChildren 2011, der offentliggøres i dag. Den stiller skarpt på den 1,2 milliarder storegeneration af 10-19-årige og dens muligheder og udfordringer.I Brasilien betyder fremskridtene i arbejdet med børnedødelighed, at 26.000 børns liv erblevet reddet i perioden fra 1998 til 2008. Men i samme periode er 81.000 i aldersgruppen15 til 19 år blevet myrdet. ”Vi skal sikre os, at der bliver bygget videre på det godefundament. Hvad nytter det, at et barn bliver reddet sikkert gennem fødsel og sikret mod aidsog malaria, hvis det ender som offer i en bandekonflikt, inden det fylder 20?” spørgergeneralsekretær i UNICEF Danmark, Steen M. Andersen.Det forsømte årtiEn af de udfordringer, der er særligt vigtig for ungdommen, er ændringer i klimaet. ”Det erunge, der for alvor kommer til at mærke konsekvenser af klimaforandringer. Det er os, derskal betale for de nuværende lederes manglende handlekraft,” siger UNICEF Danmarks 17-årige børneekspert Sofie Kallan. I 46 udviklingslande er der høj risiko for, atklimaforandringer kan forværre eksisterende problemer og optrappe konflikter i alleredeudsatte områder.En anden udfordring er uddannelsen. I øjeblikket er over 70 millioner 10-19-årige uden forskolesystemet, og i Syd- og Østafrika kommer mindre end en fjerdedel videre fragrundskolen. ”Uddannelsen efter grundskolen skal ruste de unge til at møde udfordringerne ien globaliseret verden. Vi skal give dem viden og muligheden for at ændre deres fremtid,”siger Steen M. Andersen. På grund af blandt andet tidlig graviditet og giftemål er det isærpigerne, der lægger bøgerne tidligt på hylden. Dermed går også en stor del af gevinsten vedindsatsen for ligestilling i skolesystemet tabt.Sammen med uddannelse er muligheden for at få arbejde en vigtig brik i udviklingen. Udenfærdigheder og udsigt til at få et arbejde, bliver mange unge desillusionerede og en hæmskofrem for en motor for udvikling. Med mere end 80 millioner arbejdsløse unge står man ogsåher foran store udfordringer.En investering i fremtiden – og nutiden”Med en gennemsnitsalder på under 20 år i mange af udviklingslandene står vi med enenestående mulighed for at ruste fremtidens beslutningstagere og give de unge midlerne tilat hjælpe deres lande ud af fattigdommen en gang for alle,” siger Steen M. Andersen. I
mange udviklingslande i specielt Afrika oplever man vækst på op til fem procent om året,mens resten af verden kæmper med finanskrisen. Så mulighederne er der. Men det kræver,at unge bliver involveret og får indflydelse. ”Vi er nødt til at se på problemerne fra så mangeforskellige vinkler som muligt for at løse dem. Ungdommen har ikke de samme økonomiskeog politiske interesser og kan være et friskt pust i debatten, og det er trods alt vores fremtid,der er på spil,” siger børneekspert Sofie Kallan.

For yderligere oplysninger, venligst kontakt:

Jakob Colville-Ebeling, kommunikationsmedarbejder i UNICEF Danmark, tlf. 35273842 / 61656195Jonas Hjortdal, journalist i UNICEF Danmark, tlf. 35273841____________________I 60 år har UNICEF været verdens førende organisation for børn. UNICEF arbejder i 156 af verdensfattige lande for at sikre børn en sund og tryg opvækst, skolegang og beskyttelse mod vold,udnyttelse og aids. I den industrialiserede del af verden har UNICEF 37 nationalkomiteer, heriblandtUNICEF Danmark, der oplyser om og samler penge ind til UNICEFs hjælpearbejde for verdens børn.UNICEFs arbejde er udelukkende finansieret af frivillige bidrag fra regeringer, erhvervslivet, fonde ogprivate bidragydere.