Forsvarsudvalget 2010-11 (1. samling), Det Udenrigspolitiske Nævn 2010-11 (1. samling)
FOU Alm.del Bilag 59, UPN Alm.del Bilag 61
Offentligt
Januar 2011
PRODUKTIONS- OG YDELSESKONTRAKT FOR 2011
MELLEM
FORSVARSMINISTERIET
OG
CENTER FOR MILITÆRE STUDIER/KØBENHAVNS UNIVERSITET
Indledning
Der indgås årligt en produktions- og ydelseskontrakt mellem Forsvarsministeriet ogCenter for Militære Studier (CMS), Københavns Universitet vedr. den forskningsbase-rede myndighedsbetjening og eventuelle forespørgsler fra forligskredsen. Bag vedden årlige produktions- og ydelseskontrakt ligger der en plan for 2011-2014, hvorder er identificeret en række overordnede temaer, hvorunder de årlige produkterskal indpasses. Forsvarsministeriet og Københavns Universitet finder det afgørendefor kvaliteten af centrets produkter og disse produkters faglige gennemslagskraft, atcentrets forskningsbaserede myndighedsbetjening koncentreres på færre emner,men i en række flerårige temaer. Parterne lægger vægt på, at der publiceres enrække større værker. Under udarbejdelsen af produkter er det ligeledes væsentligtat inddrage centrets netværk og også ressourcer inden for Forsvarsministeriets om-råde.
Forskningsbaseret myndighedsbetjening
Den forskningsbaserede myndighedsbetjening bliver udført efter centrets projekt-håndbog, der lægger vægt på kvalitetssikring og inddragelse af ressourcer og inte-ressenter i centrets netværk. For perioden 2011-2014 planlægges det at gennemførefølgende temaer, der hver indeholder en række underprojekter. Nye projekter skalsom hovedregel kunne placeres inde i disse fire temaer.1.2.3.4.NATO – strategisk koncept, operationelle kapabiliteter og EU/NATO-forholdetSamtænkning, kapacitetsopbygning og global regeringsførelseGlobal Commons1(global infrastruktur – cyber, pirateri, beredskab m.v.)Udviklingstendenser for Kinas sikkerheds- og forsvarspolitik
Begrebet Global Commons dækker traditionelt over områder med global infrastruktur, f.eks.atmosfæren, oceanerne, det ydre rum, cyberspace.1
1
Udover analyser for forsvarsforligskredsen, undervisning og forskningsbaseret myn-dighedsbetjening inden for de fire temaer vil centret udføre en række idéud-viklingsprojekter for Forsvarsministeriet.Produkter og ydelser i 2011
GenereltI 2011 vil Center for Militære Studier bl.a. producere en bog om den danske indsatsmod pirateri i Adenbugten og bringe en række fremtrædende danske og udenland-ske forskere sammen i bogprojekter om hhv. de danske militære indsatser på Bal-kan, i Irak og i Afghanistan og erfaringer med kapacitets- og stabiliseringsindsatser.Ydermere vil Centret bistå Forsvarsministeriet i en række idéudviklingsprojekter omberedskabsfaglige og militære kapaciteter i internationale humanitære indsatser,mangfoldighed i Forsvaret samt udfordringer for Forsvaret efter 2014.Centret vil samtidig udgøre den organisatoriske ramme for et tværfagligt forsknings-samarbejde mellem Københavns Universitet og øvrige relevante aktører inden forforskning i militære forhold i Danmark og i udlandet.Centret vil løbende afholde seminarer og workshops, samt en større konference isamarbejde med Forsvarsakademiet. Centret vil lægge vægt på at danne rammenom en åben og kvalificeret dialog om sikkerheds- og forsvarspolitiske spørgsmål, sombåde kan foregå i fortrolighed med idéudvikling for øje og med henblik på at kvalifi-cere den offentlige debat ved åbne arrangementer.Centret kan gennemføre analyser for forsvarsforligskredsen på anmodning via For-svarsministeriet og gennemføre undervisning ved Forsvarsakademiet (FAK) jf. detal-jerne nedenfor.1. NATO – strategisk koncept, operationelle kapabiliteter og EU/NATO-
forholdet
Formålet med projektet er på en forskningsmæssig baggrund at analysere alliancensrolle i en globaliseret verden med nye geopolitiske udfordringer og hvordan hvilkeudfordringer og muligheder det giver dansk sikkerheds- og forsvarspolitik.Projektet tager udgangspunkt i NATO’s strategiske koncept af november 2010 medhenblik på at kaste lys på, hvad det nye koncept kommer til at betyde i forhold til atforbedre NATO’s muligheder for at agere i en verden med kendte og ubekendte farerog udfordringer. F.eks. i f.t.:oSamtænkning: Hvad betyder det nye strategiske koncept konkret for sam-tænkningsideen/ mulighederne i NATO? Er der skabt muligheder for bedresamarbejde med civile aktører og hvordan? Hvad betyder samtænknings-aspekterne i strategisk koncept for NATO som organisation – en mere civilkarakter eller alene ’plug and play’ med andre internationale organisationer?
2
o
NATO’s kapacitetsopbygning i Afghanistan og andre steder: Hvad er der lærtaf tidligere og igangværende operationer, og hvorledes er dette blevet af-spejlet i det nye strategiske koncept.Forsvarsbudgetter: Hvordan har den finansielle krise påvirket NATO – bådepositivt såvel som negativt set i lyset afLevel of Ambitionsom formuleret idet nye strategiske koncept?EU/NATO-forholdet kunne belyses fra flere vinkler: er der plads til begge or-ganisationer, vil medlemslandene begge organisationer på samme tid, fremti-dig arbejdsdeling m.v.Output-faktorer i NATO: Hvorledes virker NATO’susability?
o
o
o
Det er et netværks-og analyseprojekt med inddragelse af relevante forskningsaktø-rer, herunder internationale samarbejdspartnere, samt danske aktører som DIIS,Syddansk Universitet, Forsvarsakademiet, Atlantsammenslutningen m.v. På grund afNATO’s centrale betydning for dansk forsvarspolitik og fordi emnet gør det muligt atbelyse centrale problemstillinger i europæisk forsvarspolitik som sådan planlægger visom udgangspunkt, at projektet vil løbe frem til 2014.Projektets konkrete produkter vil i 2011 være:2 seminarer i perioden 2011-2014 (tidsmæssig placering aftales nærmere)1 antologi om de danske militære indsatser i alliancekontekst og koalition siden2001Etablere og vedligeholde netværk, både nationalt og internationalt i perioden2011-14
Endvidere følger konkrete projekter vedr.:
Forsvarssamarbejde – finanskrisen, samarbejdsmuligheder/begrænsninger, her-under betydningen af f.eks. den bilaterale britisk-franske samarbejdserklæringHvad betyder den finansielle krise (mindre forsvarsbudgetter) og den generelle for-svarsudvikling for forsvarssamarbejdet? Vil der være mulighed for at ”poole” ellerdele kapaciteter, materiel, uddannelsesmuligheder osv. og i givet fald med hvem?Hvorledes kan dansk forsvar opnå størst synergi med andre relevante samarbejds-lande? Hvad vil fordele og ulemper være ved tættere forsvarssamarbejde med andrenationer? Er der forskel på forsvarssamarbejde mhp. national og international opga-veløsning og hvad er konsekvenserne?En central del af projektet vil være at kortlægge forskellige nationale løsningsmodel-ler på, hvordan de væbnede styrker klarer sig med mindre forsvarsbudgetter. I denforbindelse kan det være relevant at sammenligne det danske forsvarsressourceud-nyttelse med andre landes væbnede styrker. Ydermere vil denne del af projektet sepå, hvordan forskellige nationale løsningsmodeller på færre ressourcer modsvares afinternationale samarbejde (f.eks. britisk-fransk forsvarssamarbejde). Denne del afprojektet kan med fordel realiseres i en antologi.Projektets konkrete produkter i 2011 vil være:
3
1 workshop
Konventionel og nuklear våbenkontrol/nedrustningHvilke regimer findes der og hvornår udløber de? Hvad er fremtiden for våbenkon-trol? Disse spørgsmål er udgangspunktet for dette netværksbaserede projekt, hvorcentret inddrager DIIS og andre relevante aktører.Efter den kolde krigs ophør og efterfølgende massive CFE-bestemte reduktioner(herunder Wien dokumentet) i europæiske landes militære styrker, har konventionelvåbenkontrol og tillidsskabende foranstaltninger i en årrække i været højt på denpolitiske dagsorden i mange vesteuropæiske lande, bl.a. Danmark.Med baggrund i den igangværende politiske tilnærmelse mellem USA og Rusland –og NATO og Rusland – på den ene side og på den anden eksistensen af de latente(herunder, ”de frosne”) konflikter, særligt i Kaukasus og Centralasien, bør det over-vejes om det (pan)europæiske område fortsat behøver aftaler vedr. konventionelvåbenkontrol og tillidsskabende foranstaltninger. Hvis det er tilfældet, hvad bør de såomfatte og i fald de begge behøves; hvordan skal de vægtes indbyrdes og om muligtintegreres/afstemmes?For så vidt nuklear våbenkontrol/nedrustning behandles START-aftale, missilforsvar,herunder relationen mellem USA, Rusland og Europa. Samlet set under tilgangen om’Global Zero’.Formålet med projektet vil være at kortlægge dansk og international viden på områ-det og udarbejde en række konkrete skriftlige projekter.Projektets konkrete produkter i 2011 vil være:Indlede ideudviklingsprojekt
2. Samtænkning, kapacitetsopbygning og global governance
Samtænkning har vist sig at være et mål, som det var lettere at sætte sig end atgennemføre. Projekterne inden for dette tema vil kortlægge og analysere de struktu-rer og kapaciteter, som er en forudsætning for samtænkte indsatser på nationalt,internationalt og globalt niveau, med henblik på at undersøge, hvordan helstøbtekapaciteter til at skabe robuste samfund kan opbygges og udnyttes på en måde,hvor samtænkningskonceptet kan gennemføres med succes.
Institutionsopbygning inden for internationalt samarbejde og det mulige skismamellem forskellige internationale organisationers fokus.Internationale organisationers institutionsopbygning med henblik på at sikre visionenom det robuste og sikre samfund (eks. EU – NATO) set i forhold til organisationerneskernekompetencer, opgavedeling, eventuelle konkurrerende hensyn, m.m.Projektets konkrete produkter i 2011 vil være:1 workshop (skriftligt oplæg og efterfølgende rapport)
4
SamtænkningVi taler varmt for samtænkning af militære og civile indsatser ude i felten, menhvordan udvikler vi som nationer den konkrete evne til at samtænke på hjemmeba-nen mellem hjemlige aktører, inden vi sender nationale bidrag afsted? Er forskellenpå militære og civile tilgang til operationer en hindring for succes?Der kan fokuseres på forskellige aspekter af forsvarets mulige rolle i samtænkningmed særligt fokus på den nye danske samtænkningsstruktur:Hvad er forsvarets rolle/bidrag/komparativ fordel i forhold til den nye nationalesamtænkningsstruktur? Hvad kan forsvaret byde ind med af f.eks. planlægnings-kurser for civile, fælles før-udsendelsestræning osv. Hvad er erfaringerne fra an-dre (sammenlignelige) lande (f.eks. NL, UK)?Relevansen af Security Sector Reform-indsatser (SSR) og kapacitetsopbygningsom del af samtænkningsopgaven? Muligheder for Danmark?Hvordan tilvejebringes Rule of Law, således politi, domstole, fængsler m.v.?Hvad er forsvarets rolle i forhold til samtænkte indsatser i skrøbelige stater?
Projektets konkrete produkter vil i 2011 være:Netværksdannelse i perioden 2011-141 monografi om aspekter af forsvarets mulige rolle i samtænkning i perioden2011-12
EffektmålingerEn grundlæggende strategisk udfordring for alliancen og dens medlemslande er,hvordan man etablerer sammenhæng mellem politiske mål og militære midler. I denforbindelse er afgørende for den politiske og strategiske debat, om hvilke mål mankan stille sig og hvilke midler som skal til for at opnå dem, at man er i stand til atvurdere effekten af militære såvel som civile midler i forhold til de opsatte mål.Fra USA har ideen omEffect Based Operations(EBO) spredt sig til resten af NATO,men der stilles også fra nogle sider spørgsmålstegn ved denne tilgang. Hvilke alter-native muligheder for at indrette den strategiske og operationelle planlægning fin-des, og hvordan kan disse udvikles til bedst at imødekomme danske behov? Herun-der kan diskuteres, hvordan man måler samspillet mellem kinetiske og ikke-kinetiskeeffekter.Projektet skal indeholde en analyse for rollen af effektmålinger i militære operationer(med inddragelse af comprehensive approach i NATO-sammenhæng) og hvordandenne rolle forandres i takt med nye operationskrav, teknologier og doktriner. Pro-jektet skal desuden indeholde en redegørelse for forskellige tilgange til effektmålin-ger og en vurdering af hvordan effektmålinger bedst kan anvendes i implementerin-gen af danske strategiske mål.Projektets konkrete produkter vil i 2011 være:1 Ph.d.-afhandling i perioden 2011-14
5
3. Global Commons
I en globaliseret verden er alle nationer i stigende grad afhængige af den transnatio-nale infrastruktur i form af f.eks. søveje og internettet. Som et lille land med vidtfor-grenede handelsinteresser og stor integration i den globaliserede verden, er det ikkemindst i Danmarks interesse at bidrage til at sikre robuste nationale og internationalestrukturer, som kan modstå trusler og risici. Formålet med dette tema er at analyse-re både det nationale beredskab og den internationale indsats mod disse trusler ogrisici under et, for dermed at tydeliggøre den globale ramme om trusler og risici, somDanmark står overfor.
Kombination af beredskabsfaglige og militære kapaciteter i internationale huma-nitære indsatserDet belyses, hvilke muligheder og fordele, der vil kunne opnås ved at kombinereberedskabsfaglige og militære kapaciteter i internationale indsatser med humanitærtformål. Endvidere belyses, hvilke udfordringer dette eventuelt vil kunne give i relati-on til internationale konventioner m.v. Der tages udgangspunkt i forsvarets kapacite-ter jf. Forsvarsforlig 2010-2014, herunder den i forliget fastsatte Task Force og inter-nationale planlægningskapacitet m.v., samt redningsberedskabets kapaciteter jf.indeværende flerårsaftale om redningsberedskabet.Der anvendes i analysearbejdet bl.a. en række opstillede case studies, hvor mulighe-der, fordele og udfordringer ved en kombineret beredskabsfaglig og militær indsatsbelyses. Disse casestudies omfatter blandt andet følgende:1) Evakuering af danske statsborgere i udlandet2) Indsats med katastrofebistand eller nødhjælp via lufthavn3) Indsats med katastrofebistand eller nødhjælp via havn4) Indsats med katastrofebistand uden anvendelse af lufthavn eller havn.Analysearbejdet fastsættes nærmere i samarbejde mellem CMS og Forsvarsministe-riet. Analysearbejdet forventes fastlagt ultimo 2010/primo 2011 og i hovedsagengennemført i 1. halvår 2011.Projektets konkrete produkter vil i 2011 være:1 ideudviklingsprojekt
Dansk kapacitet til Computer Network Operations.CMS bidrager til delelement i Forsvarsministeriets udvikling af en dansk kapacitet tilComputer Network Operations. Kapaciteten udvikles i overensstemmelse med For-svarsforlig 2010-2014. Kapaciteten vil omfatte såvel defensive som offensive elemen-ter.CMS bidrag til delelement i dette udviklingsarbejde fastlægges i samarbejde mellemCMS og Forsvarsministeriet. Bidraget forventes som udgangspunkt at være centreretomkring en analyse af, i hvilket omfang Krigens Love og andre reguleringeraf militær magtanvendelse finder anvendelse i relation til Computer Network Opera-tions. Emnet vil blive behandlet i Arbejdsgruppen vedrørende Computer NetworkOperations, hvorfor CMS analyse forudses at bidrage hertil. Den konkrete støt-te forventes fastlagt ultimo 2010/primo 2011 og i hovedsagen gennemført i 2011.
6
Projektets konkrete produkter vil i 2011 være:1 ideudviklingsprojekt
Hvordan vil den fremtidige efterspørgsel efter Beredskabsstyrelsens internationa-le indsatser se ud?I de senere år har der været et øget fokus på det stigende antal naturkatastrofer,hvilket gør det aktuelt at få kortlagt den forventede fremtidige efterspørgsel efterBeredskabsstyrelsens internationale kapaciteter. Dernæst om Beredskabsstyrelsensnuværende kapaciteter vil kunne håndtere den fremtidige efterspørgsel.En sådan analyse vil kunne indgå i forberedelserne til en ny flerårig aftale på Bered-skabsområdet. Analysen skal foreligge i marts / april 2011.Projektets konkrete produkter vil være:Ideudviklingsprojekt (skriftligt bidrag)
Pirateribekæmpelse.Ikke alene har indsatsen mod pirater i Adenbugten været en demonstration af, hvadsøværnets rolle fremadrettet kan være for at sikre Global Commons, indsatsen modpirateri har også vist samspillet mellem private og offentlige aktører. En række for-anstaltninger er iværksat – både i relation til egentlig bekæmpelse af piraterne, gen-nemførelse af egne foranstaltninger på den civile handelsskibe (Best ManagementPractises – BMP) som til overvejelser om etablering af supplerende juridiske instru-menter m.v.Ydermere har både EU og NATO haft roller i operationerne i området, så vel som nyestormagter som Indien og Kina har været til stede.På trods af de store risici, som der åbenlyst og gradvist er blevet forbundet med atdeltage i piraterivirksomhed, er potentialet for den økonomiske gevinst tilsyneladen-de stadig så stor, at den er risikoen værd. En sammenfattende, komparativ beskri-velse aflessons learnedom og effekten af gennemførte foranstaltninger vil kunneanvendes i en fremadrettet, herunder forebyggende, tilgang –way ahead. Beskrivel-sen vil omfatte en oversigt over de forskellige tiltag, der er gennemført inden forsåvel kapacitetsopbygning som anti-pirateriindsatser af respektive organisationer ogevt. enkeltstater.Dette omfattende emne kræver en samlet præsentation på dansk, der både viserden omfattende indsats, som er gjort, og de lige så store udfordringer, som liggerforude.Projektets konkrete produkter vil i 2011 være:1 monografi, 2011 (færdiggøres første kvartal 2012)1 netværk 2011-14
7
4. Udviklingstendenser for Kinas sikkerheds- og forsvarspolitik
Et netværksprojekt med inddragelse af relevante aktører, herunder andre forsknings-institutioner bl.a. DIIS, CBS, Syddansk Universitet, Århus Universitet og Forsvarsaka-demiet. Kinas position som en af de fire mest markante ”growing economies” belysesud fra en dansk og europæisk forsvars- og sikkerhedspolitisk optik, såvel globalt somregionalt.Globalt - Kinas militære ambitioner, herunder styrkeprojektion, og forsvarsbud-getter under stadig vækst.Regionalt - forholdet til Rusland, Japan, Indien – men også mindre lande i regio-nen.Den tredje verden - det afrikanske kontinent.USA samt de arktiske områder.Undertemaer i projektet kunne være nukleare aspekter, missilforsvar, cyber-angreb/forsvar (Computer Network Operations) og fredsstøttende operationer.Projektets konkrete produkter vil i 2011 være:1 seminar1 workshop (skriftligt oplæg og efterfølgende rapport)Etablere og vedligeholde netværk, både nationalt og internationalt i perioden2011-14
Undervisning
Undervisning på Forsvarsakademiet: Valgfrit modul på stabskursus, specialevejled-ning samt årlig konference om forsvarspolitisk emner.Undervisning på Universitetet: Udbud på Institut for Statskundskab, eventuelt i sam-arbejde med Forsvarsakademiet samt vejledning af Ph.d.-studerende og specialer.Undervisning m.v. ved Forsvarsakademieta. Valgfrit modul på Stabskursus (STK). 20 konfrontationstimer x forberedelsesnormpå 4,5.b. Vejledning af op til 10 projekter (specialer) med faktor 37,5 timer og censur påop til 10 projekter med faktor 15 timer.c. Årlig konference om forsvarspolitisk emne, organiseret i samarbejde mellem FAKog CMS. 273,6 timer.Undervisning ved Institut for Statskundskab, Københavns Universiteta.b.Udbud ved Institut for Statskundskab indenfor centrets kerneområde. Undervis-ningen kan efter nærmere aftale mellem CMS og FAK udbydes i samarbejde medFAK. 28 konfrontationstimer x forberedelsesnorm på 4,5, samt eksamination.Vejledning af Ph.d.-studerende eller specialer i op 180 timer, samt eksamination.
8
Idéudviklingsprojekter i samarbejde med Forsvarsministeriet
Løbende seminarer om aktuelle forsvars- og sikkerhedspolitiske problemstillingerCMS gennemfører minimum tre seminarer per år, som omhandler en aktuel forsvars-og sikkerhedspolitisk problemstilling. Seminarerne inddrager politikere, embedsfolkog andre med ekspertviden om aktuelle sikkerheds- og forsvarspolitiske problemstil-linger. Formålet med seminarerne er at sikre en kvalificeret debat om sikkerheds- ogforsvarspolitiske spørgsmål og skabe netværk, også mellem teoretikere og praktike-re.
Forsvarets opgaver og kapaciteter post-Afghanistan, herunder fremtidige konflikt-typer og operationstyperCMS bidrager på et forskningsmæssigt grundlagt til Forsvarsministeriets interne analyse-arbejde, der har til formål at belyse forsvarets opgaver og mulige internationale operati-oner efter den nuværende indsats i Afghanistan. På denne baggrund belyses det afledtebehov for kapaciteter i forsvaret. Dette sammenholdes med den udviklingsretning, derfremgår af beretningen fra Forsvarskommissionen af 2008 samt Forsvarsforlig 2010-2014.CMS bidrag til denne proces fastlægges i samarbejde mellem CMS og Forsvarsministeriet.Processen forventes som udgangspunkt at være centreret omkring en seminarrække facili-teret af CMS med deltagelse af repræsentanter fra Forsvarsministeriets Planlægnings- ogOperationsafdeling samt eksterne eksperter. Analysearbejdet inkl. seminarrækken forventesfastlagt primo 2011 og i hovedsagen gennemført i 2011.Projektets konkrete produkter vil i 2011 være:Ideudviklingsprojekt
Forsvarets evne til fremtidigt at rekruttere bredt og mangfoldigt i den danskearbejdsstyrke
Set i relation til den demografiske udvikling i den danske arbejdsstyrke, bør forsvaretstyrke evnen til at rekruttere den voksende andel af nydanskere. Endvidere ønskerforsvaret i højere grad at rekruttere og fastholde kvinder på alle niveauer i forsvaret.Projektets konkrete produkter vil i 2011 være:Ideudviklingsprojekt, afsluttet i 2. halvår 20111 årligt seminar i perioden 2011-14
Analyser for forsvarsforligskredsen
CMS kan udarbejde rapporter og ’brief’ samt oplæg til seminarer, konferencer ogrundbordssamtaler efter ønske fra forsvarsforligskredsen med op til 2.500 timer(specificeres nærmere, når evt. ønsker foreligger i løbet af 2011).
9
Evaluering
Den forskningsbaserede myndighedsbetjening bliver udført med vægt på kvalitetssik-ring og inddragelse af ressourcer og interessenter i Center for Militære Studiers net-værk. De endelige produkter bliver fagfællevurderet og skal leve op til KøbenhavnsUniversitets videnskabelige standarder.Der vil endvidere løbende i dialogen mellem Center for Militære Studier og Forsvars-ministeriet ske en tilbagemelding på produkterne.Forsvarsforligskredsen vil ligeledes have mulighed for at drøfte produkterne i forbin-delse med det årlige møde mellem Center for Militære Studier og forsvarsforligskred-sen.Endelig gennemføres i 2013 en uvildig, ekstern forskningsevaluering (peer review),der skal indgå i Forsvarsministeriets beslutningsgrundlag for en eventuel videreførel-se af rammeaftalen mellem Forsvarsministeriet og Københavns Universitet.
Joachim FinkielmanKontorchefForsvarsministerietDen 7. januar 2011
Lars BilleInstitutlederKøbenhavns Universitet
10