Det Udenrigspolitiske Nævn 2010-11 (1. samling)
UPN Alm.del Bilag 55
Offentligt
938741_0001.png
938741_0002.png
938741_0003.png
938741_0004.png
938741_0005.png
UDENRIGSMINISTERIETCenter for Europa
EUK j.nr. 400.A.5-0-0Den 17. december 2010

Rådsmøde (almindelige anliggender og udenrigsanliggender)

den 13.-14. december 2010

REDEGØRELSE

1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 16.-17. december 2010

Rådet for almindelige anliggender forberedte Det Europæiske Råd den 16.-17. december veden konklusionsgennemgang og en uformel frokost med den faste formand for Det Europæi-ske Råd, van Rompuy. De fleste lande kunne tilslutte sig det forslag til traktatændring, som varblevet lagt frem. Der var bred enighed om, at traktatændringen skulle være kort og simpel, ogat den forenklede traktatændringsprocedure skulle anvendes. Der var også bred opbakning tilprincipperne for en permanent kriseløsningsmekanisme, som eurogruppen nåede til enighedom den 28. november. Der var ingen ønsker om ændring af DER-konklusionsteksten vedrø-rende de finansielle rammer.

2. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 4. februar 2011

Formandskabet præsenterede dagsordenen for det ekstraordinære møde i Det EuropæiskeRåd den 4. februar. Dagsorden for mødet vil være energi, herunder energieffektivitet, energi-infrastruktur og eksterne aspekter af energipolitikken, samt innovation som del af udmøntnin-gen af Europa 2020-strategien med fokus på vækst og jobskabelse.

3. Styrket EU-katastrofeberedskab

Rådkonklusionerne om det videre arbejde med opfølgningen på Kommissionens meddelelseblev vedtaget uden bemærkninger fra medlemsstaterne. Kommissionen fandt det opmuntren-de, at der var enighed om at styrke EU's katastrofeberedskab og understregede, at det primæreansvar for katastrofeberedskabsområdet fortsat lå hos medlemsstaterne, men at der dog ogsåvar merværdi i et samarbejde på EU-plan.

4. Samhørighedspolitik

Kommissær Hahn præsenterede den 5. samhørighedsrapport og fremhævede, at Kommissio-nen sigtede efter en mere effektiv og resultatorienteret samhørighedspolitik: Dette skulle op-nås ved tematisk koncentration med få klare og målbare målsætninger; konditionalitet deridentificerede forudsætninger for effektiv gennemførelse og incitamenter i form af belønningaf de regioner, der har gjort mest for at nå 2020-målene. Hahn tilføjede, at implementering af2020-målene tilsagde, at hele Unionen fortsat var omfattet af samhørighedspolitikken.Formandskabet præsenterede drøftelserne under det uformelle regionalministermøde i Liegeden 22.-23. november. På baggrund af drøftelserne i Liege kunne man konstatere, at der varstor tilslutning til 2020-orientering i form af tematisk koncentration med tilstrækkelig garanti
2
for regional fleksibilitet. Samtidigt havde man noteret, at mange nye medlemsstater lagde fort-sat vægt på investeringer i infrastruktur.Det indkommende ungarske formandskab oplyste, at man forudså en generel debat om sam-hørighed under rådsmødet for almindelige anliggender den 21. februar 2011, hvor man for-ventede, at Rådet ville vedtage rådskonklusioner.

5. Udvidelsen

Der blev vedtaget rådskonklusioner, hvori Rådet byder Kommissionens positive vurdering affremskridt i Montenegro velkommen, og hvor Rådet noterer sig Kommissionens anbefalingom tildeling af kandidatstatus, der vil blive behandlet af Det Europæiske Råd. Der var en ge-nerel drøftelse af bilaterale udeståenders rolle i tiltrædelsesprocessen. Drøftelsen af kandidat-landene fokuserede særligt på Tyrkiet, mens drøftelsen af Vestbalkan fokuserede på Kosovo.

6. Implementering af Europa 2020-strategien

Det belgiske formandskab præsenterede arbejdet med Europa 2020-strategien. Kommissionenfremhævede det arbejde, der er gjort indtil videre bl.a. med fremlæggelsen af flagskibsinitiati-ver og en række meddelelser af horisontal karakter. Kommissionen gjorde ligeledes status formedlemsstaternes foreløbige nationale reformprogrammer og roste medlemsstaterne for derespositive tilgang, samt orienterede om processen fremadrettet i forbindelse med lanceringen afdet europæiske semester i januar 2011. Som kommende formandskab gav Ungarn en kort re-degørelse for deres arbejde med Europa 2020-strategien og takkede det belgiske formandskabog Kommissionen for det arbejde, der har muliggjort, at man under ungarsk formandskab vilkunne påbegynde implementeringen af flagskibsinitiativerne.

7. Kommissionens forslag til forordning vedrørende etablering af Borgerinitiativet

Formandskabet orienterede kort om Borgerinitiativet, hvor der var opnået enighed med Eu-ropa-Parlamentet om et kompromisforslag, som det var forventningen at Europa-Parlamentetville vedtage på plenarforsamlingen dagen efter. Der var generelt stor tilfredshed med, at detendelig forslag var både borgervenligt og troværdigt, og at det belgiske formandskab havdeformået at opnå et kompromis med Europa-Parlamentet i førstebehandlingen, der gjorde mu-ligt at iværksætte Borgerinitiativet så snart så muligt, efter medlemsstaterne havde fået imple-menteret de nødvendige nationale systemer til verifikation af støttetilkendegivelserne gennemstikprøvekontrol.

8. Det vestlige Balkan

Rådet drøftede den kommende dialog mellem Serbien og Kosovo. Rådet understregede be-tydningen af dialogen for samarbejdet mellem de to lande og udtrykte støtte til udenrigsrepræ-sentant Ashtons rolle i facilitering af dialogen.

9. Sudan

Der var på rådsmødet enighed om, at Sudan ville være en udenrigspolitisk topprioritet for2011, og at EU skulle være rede til at agere hurtigt i overensstemmelse med den ”contingencyplan”, der var udarbejdet. Det var vurderingen, at registreringsprocessen forud for folkeaf-stemningen i januar 2011 var forløbet over forventning, men at der samtidig var bekymrendetroppebevægelser i Darfur, der kunne indebære en betydelig sikkerhedsrisiko. Desuden be-
3
kymring over at væsentlige udeståender endnu ikke var løst. Der blev vedtaget rådkonklusio-ner.

10. Mellemøsten

Ministrene havde en længere drøftelse med fokus på fredsprocessen og på Gaza. Der var bredopbakning bag fortsat støtte til USA’s bestræbelser for at fremme forhandlingerne om en fredmellem Israel og palæstinenserne med henblik på en to-stats løsning. Der var ligeledes bredopbakning bag EU’s udenrigsrepræsentant Ashtons tredelte tilgang til Gaza med fokus på in-frastruktur, udstyr og træning af grænsepersonel for at fremme passagemulighederne ind ogud af Gaza. Der blev vedtaget rådskonklusioner.

11. Somalia

Enighed om behov for en sammenhængende strategi for Afrikas Horn og pointering fra bl.a.Danmark af, at udnævnelsen af en EU særlig repræsentant for Afrikas Horn kunne være led iet styrket EU-engagement på Hornet. Betydningen af, at EU styrkede samarbejdet med dedele af Somalia, der fungerede, blev fremhævet. Det blev påpeget, at der stadig ikke er et ef-fektivt system for retsforfølgning af tilfangetagne pirater. EU’s udenrigsrepræsentant Ashtongav tilsagn om, at Rådet ville vende tilbage til Somalia først i det nye år.

12. Afghanistan

Stor ros til EU's særlige repræsentant, Usackas, der samtidig er delegationschef for EU-delegationen i Kabul, for hans indsats, som havde været med til at styrke EU’s profil. Fremad-rettet opbakning til at sætte fokus på kapacitetsopbygning herunder af embedsapparatet, hvorstøtte til regionale træningscentre for embedsmænd blev fremhævet. Flere medlemslande be-tonede, at 2010 var et vendepunkt. Med NATO-topmødet var der en fælles tidsplan for an-svarsoverdragelsen. Der var enighed om, at der ikke alene kunne findes en militær løsning påkonflikten, men kun en politisk. Flere medlemslande bakkede op om nødvendigheden af for-soningsprocessen men understregede samtidigt, at kvinders rettigheder var et område, hvorman ikke måtte gå på kompromis. Betydningen af EU’s politimission EUPOL blev understre-get af flere, herunder Danmark, som anførte, at andre muligheder måtte overvejes, hvis manikke kunne nå styrkemålet gennem sekunderinger.

13. EU’s strategiske partnere og 14. Prioriteter for 2011

På rådsmødet var der desuden en middagsdrøftelse af EU’s forhold til sine strategiske partne-re med særligt fokus på Kina og Rusland, bl.a. med henblik på udenrigsrepræsentantens fore-læggelse den 17. december for Det Europæiske Råd af en første statusrapport for arbejdet.Ligeledes var der en bred drøftelse af prioriteter for Udenrigsrådets arbejde i 2011, hvor uden-rigsrepræsentant Ashton, udover de forventede konfliktområder, tilkendegav at ville sætte sær-ligt fokus på etableringen af den Fælles Udenrigstjeneste.

15. Iran

EU’s udenrigsrepræsentant Ashton orienterede udenrigsministrene om mødet mellem EU3+3og den iranske atom-forhandler, dr. Saeed Jalili, i begyndelsen af december. Der var som for-ventet ikke fundet nogen løsning på atomsagen, men man var blevet enige om at afholde etnyt møde i januar i Istanbul.
4

16. OSCE

Drøftelse af resultatet af det nyligt afholdte OSCE-topmøde i Kazakhstan, hvor et fåtal afmedlemslande fandt, at sluterklæringen ikke var tilstrækkelig. Denne kritik blev imødegået afen række andre medlemslande. Topmøderesultatet var måske ikke optimalt, men trods alt etgodt udgangspunkt for det videre arbejde. Litauen gav som indkommende OSCE-formandskab en kort orientering om prioriteringerne for sit formandskab.

17. Moldova

Der var en kort drøftelse af situationen i Moldova efter parlamentsvalget den 28. november2010. Der var enighed om, at valget var blevet vel gennemført med overholdelse af internati-onale standarder. Det var vigtigt, at der hurtigt blev dannet en ny regering, som kunne fortsæt-te reformarbejdet og få afklaret spørgsmålet om valg af en præsident. Der var enighed om, aten løsning på Transnistrien-spørgsmålet var afgørende for forløbet af kommende forhandlin-ger om en frihandelsaftale samt fremskridt på visumområdet.

18. Indgåelse af multilateral anti-piratkopieringsaftale, ACTA (Anti-Counterfeiting

Trade Agreement)

Punktet var ikke på dagsorden for rådsmødet.

19. Rådserklæring om civil og militær kapacitetsudvikling i EU efter 2010

Rådet godkendte uden drøftelse erklæringen om civil og militær kapacitetsudvikling efter2010.

20. Eventuelt

Forfølgelse af religiøse minoriteterPå opfordring fra enkelte medlemsstater en kort drøftelse om religionsfrihed og beskyttelse afreligiøse minoriteter. Især blev der udtrykt bekymring for det kristne mindretal i Irak. Bredstøtte blandt medlemsstaterne til at rejse emnet og dernæst til, at den Fælles Udenrigstjenesteburde tage dette spørgsmål op. EU’s udenrigsrepræsentant Ashton konkluderede, at Rådetbad PSC om at gøre status ift. rådskonklusionerne fra november 2009 om religionsfrihed, medhenblik på at inkludere spørgsmålet om religionsfrihed og beskyttelse af religiøse minoriteter iden årlige rapportering om menneskerettigheder.ElfenbenskystenRådet havde en kort drøftelse af situationen i Elfenbenskysten efter valget den 28. november2010 og vedtog rådskonklusioner, der understregede, at alle - herunder tidligere præsidentLaurent Gbagbo-skal respektere valgresultatet. På den baggrund besluttede Rådet at indføremålrettede sanktioner mod personer, der modarbejder den demokratiske proces i landet.Kommissionen og den Fælles Udenrigstjeneste blev anmodet om at komme med forslag tilsådanne sanktioner.SortehavsregionenDer var en kort orientering om status for EU´s tilgang til Sortehavsregionen, og enkelte landeudtrykte ønske om udarbejdelse af en samlet strategi for EU´s tilgang til regionen.
5
KaliningradEt medlemsland omtalte kortfattet spørgsmålet om lokal grænsetrafik mellem Kaliningrad-regionen og Polen.