Europaudvalget 2010-11 (1. samling), Det Udenrigspolitiske Nævn 2010-11 (1. samling)
Rådsmøde 3047+3048 - Almindelige Anl. Bilag 1, UPN Alm.del Bilag 21
Offentligt
914350_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 11. november 2010
Rådsmøde (almindelige anliggender og udenrigsanliggender) den 22. november 2010
SAMLENOTAT
1. Opfølgning på Det Europæiske Råd den. 28.-29. oktober 2010 ...................................................2
2. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 16.-17. december 2010 ................................................4
3. Kommissionens arbejdsprogram for 2011 .....................................................................................6
4. Brug af video- og telekonferencer ................................................................................................9
5. Styrket EU-katastrofeberedskab................................................................................................. 11
6. EU’s strategiske partnere ........................................................................................................... 15
7. Middelhavsunionen .................................................................................................................... 17
8. Burma/Myanmar ........................................................................................................................ 19
9. Forberedelse af topmøder med de afrikanske lande, Rusland og Indien .................................. 22
10. (Evt.) Forslag til forordning om indførelse af hastende autonome handelspræferencer for
Pakistan .......................................................................................................................................... 25
11. (Evt.) Iran .................................................................................................................................. 27
12. (Evt.) Mellemøstlige fredsproces .............................................................................................. 29
13. (Evt.) Sudan............................................................................................................................... 31
14. (Evt.) Situationen for kristne i Irak ........................................................................................... 34
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
914350_0002.png
1. Opfølgning på Det Europæiske Råd den. 28.-29. oktober 2010
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Ifølge Lissabon-traktatens artikel 16(6) sørger Rådet for almindelige anliggender for opfølgningen på møder i Det
Europæiske Råd. På Det Europæiske Råd den 28.-29. oktober var hovedemnet styrkelse af den økonomisk-
politiske koordination, van Rompuy taskforcens rapport og spørgsmålet om en begrænset traktatændring.
2. Baggrund
Der blev afholdt møde i Det Europæiske Råd den 28.-29. oktober 2010. I følge Lissabon-
traktatens artikel 16(6) sørger Rådet for almindelige anliggender for opfølgningen heraf. Opfølg-
ningen vil finde sted på førstkommende møde i Rådet for almindelige anliggender den 22. no-
vember 2010.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Hovedemnet på mødet i Det Europæiske Råd den 28.-29. oktober 2010 var styrkelse af det øko-
nomisk-politiske samarbejde i EU. Der var bred opbakning til de konkrete anbefalinger, som van
Rompuy taskforcen havde fremlagt forud for topmødet. Samtidig var der enighed om, at der skal
etableres en permanent krisemekanisme i tilfælde af kriser, der truer den finansielle stabilitet i
eurozonen. Baggrunden er, at den nuværende krisemekanisme, der blev etableret i foråret under
indtryk af gældskrisen i Sydeuropa, udløber i 2013. Der var endvidere enighed om, at man frem
mod mødet i Det Europæiske Råd i december skal fastlægge krisemekanismens overordnede
indhold. Desuden blev man enige om, at der på det kommende møde skal træffes beslutning om
en begrænset justering af traktaten i forbindelse med etableringen af den permanente krisemeka-
nisme, som skal være ratificeret senest medio 2013.
Desuden drøftede man EU’s forhandlingslinje forud for en række kommende internationale mø-
der, herunder, EU/USA-topmødet, G20-topmødet i Seoul, klimakonferencen i Cancun og
EU/Rusland-topmødet.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Opfølgningen på Det Europæiske Råd den 28.-29. oktober 2010 indebærer ikke i sig selv statsfi-
nansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget, for samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet. Det er dog muligt, at opfølgningen på Det Europæiske Råd vil blive
fulgt op af konkrete retsakter, målsætninger, konklusioner eller andet, der vil kunne få sådanne
konsekvenser. Disse kan dog ikke vurderes på nuværende tidspunkt.
9. Høring
Sagen er ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter en styrket økonomisk-politisk koordination i EU og forventer at kunne tage
drøftelserne af opfølgningen til efterretning.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre landes holdninger kendes endnu ikke.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt i Folketingets Europaudvalg til orientering den 4. november
2010.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
914350_0004.png
2. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 16.-17. december 2010
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Den kommenterede dagsorden forud for mødet i Det Europæiske Råd den 16.-17. december 2010 foreligger end-
nu ikke. I lyset af tidligere tilkendegivelser ventes mødets centrale emner at blive arbejdet med etableringen af en
permanent krisemekanisme; forholdet til de strategiske partnere og budget review. Endvidere er Vestbalkan og
udvidelsesprocessen mulige emner. Der vil afhængigt af udviklingen kunne komme yderligere emner på dagsorde-
nen.
2. Baggrund
Mødet i Det Europæiske Råd den 16.-17. december 2010 er et ordinært møde. I henhold til gæl-
dende praksis forbereder Rådet (almindelige anliggender) Det Europæiske Råds møder.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmål om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmål om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Dagsordenen for mødet i Det Europæiske Råd den 16.-17. december foreligger endnu ikke. Det
Europæiske Råd ventes som opfølgning på mødet i oktober at træffe afgørelse om det overord-
nede indhold af en permanent krisemekanisme. Det er forhåbningen, at den permanente krise-
mekanisme kan være endeligt på plads senest medio 2013, hvor den midlertidige krisemekanis-
me, der blev vedtaget i maj 2010, udløber. Som opfølgning på drøftelserne på Det Europæiske
Råds møde i september, ventes EU’s udenrigsrepræsentant at fremlægge en første statusrapport
om arbejdet med EU’s strategiske partnere. Endvidere forudses også en drøftelse om EU’s bud-
get review. Endeligt kan Vestbalkan og udvidelsesprocessen også at blive mulige emner.
Der vil afhængigt af udviklingen kunne komme yderligere emner på dagsordenen.
Den kommenterede dagsorden ventes præsenteret i Coreper forud for mødet i Rådet for almin-
delige anliggender den 22. november 2010. Der vil som vanligt blive udarbejdet et udkast til kon-
klusionstekst for Det Europæiske Råd, der vil blive drøftet inden topmødet på det næstkom-
mende rådsmøde for almindelige anliggender den 13. december 2010.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Det første udkast til den kommenterede dagsorden for Det Europæiske Råd den 16.-17. decem-
ber 2010 foreligger endnu ikke. Udkastet til den kommenterede dagsorden ventes ikke i sig selv
at indebære statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget, for samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Det er dog muligt, at Det Europæiske Råd vil blive
fulgt op af konkrete retsakter, målsætninger, konklusioner eller andet, der vil kunne få sådanne
konsekvenser. Disse kan dog ikke vurderes på nuværende tidspunkt.
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Udkast til kommenteret dagsorden foreligger endnu ikke. Regeringen ventes at tage formandens
orientering om udkastet til kommenteret dagsorden til efterretning.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Idet der endnu ikke foreligger et udkast til kommenteret dagsorden, kendes andre landes hold-
ninger ikke på nuværende tidspunkt.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
914350_0006.png
3. Kommissionens arbejdsprogram for 2011
KOM (2010) 0623/2 VOL. I og VOL. II
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen ventes at præsentere sit arbejdsprogram for 2011. Kommissionen vedtog den 27. oktober 2010 sit
arbejdsprogram for 2011. Programmet indeholder en række initiativer, der vil få betydning under det danske
EU-formandskab, herunder forslag vedrørende de næste finansielle perspektiver, reform af den fælles landbrugspo-
litik samt relancering af det Indre Marked. Kommissionens prioriteter flugter generelt godt med danske fokusom-
råder, herunder ikke mindst i forhold til finansiel stabilitet og vækstdagsordenen (Europa 2020-strategien).
2. Baggrund
Kommissionen vedtog den 27. oktober 2010 sit arbejdsprogram for 2011 ”Sustaining recovery”.
Programmet er led i den nye programcyklus indledt med kommissionsformandens politiske visi-
onspapir fra september 2009 og fremlagt i henhold til rammeaftalen mellem Europa-Parlamentet
og Kommissionen. Barrosos tale om Unionens tilstand i Europa-Parlamentet den 7. september
2010 indledte processen og har været efterfulgt af debat med de øvrige EU-institutioner om
Unionens prioriteter i 2011. Kommissionen håber, at arbejdsprogrammet også kan inspirere til
en ny tilgang til programmering af fælles EU-prioriteter, som beskrevet i Lissabon-traktaten.
Kommissionens arbejdsprogram for 2011 tager ligesom Barrosos tale i Europa-Parlamentet sit
udgangspunkt i den økonomiske krise og dens effekter samt det ændrede institutionelle set-up
som følge af Lissabon-traktaten.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Vurdering af hvorvidt nærhedsprincippet er overholdt vil blive foretaget ved behandling af de
enkelte forslag i arbejdsprogrammet, efterhånden som de fremsættes.
5. Formål og indhold
Kommissionens arbejdsprogram for 2011 er centreret om fire hovedområder: 1) ”Genopretning
af vækst i beskæftigelsen: acceleration frem mod 2020”; 2) ”Forfølgelse af borgernes dagsorden:
rettigheder, frihed og retfærdighed”; 3) ”Europa i verden: bruge vores vægt på den globale sce-
ne”; og 4) ”Fra input til virkning: udnytte EU’s politikker mest muligt”.
De fire områder konkretiseres i 40 strategiske initiativer, som det er hensigten at gennemføre i
2011. Programmet indeholder, som ventet, en række initiativer, der vil få betydning under det
danske EU-formandskab i 1. halvår af 2012, herunder forslag vedrørende de næste finansielle
perspektiver, reform af den fælles landbrugspolitik samt relancering af det Indre Marked. Kom-
missionens prioriteter flugter generelt godt med danske fokusområder, herunder ikke mindst i
forhold til finansiel stabilitet og vækstdagsordenen (Europa 2020-strategien).
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
914350_0007.png
1) ”Genopretning af vækst i beskæftigelsen: acceleration frem mod 2020”
Det tungeste afsnit i Kommissionens arbejdsprogram vedrører vækst og beskæftigelse og tager
udgangspunkt i Europa 2020-strategien, og de reformer der ifølge Kommissionen bør vedtages
på dette område i 2011. Initiativerne har overordnet fokus på fortsat styrket økonomisk koordi-
nation, fuldendelse af den finansielle reform, intelligent, bæredygtig og inklusiv vækst samt ud-
nyttelse af det Indre Markeds potentiale.
2) ”Forfølgelse af borgernes dagsorden: rettigheder, frihed og retfærdighed”
Under denne overskrift lancerer Kommissionen en række forslag vedrørende befolkningernes
Europa med fokus på udfoldning af borgernes rettigheder samt opbygning af et åbent og sikkert
Europa. Borgerrettighedsrapporten, ”Towards a Single Market Act” og Stockholm-programmet
(2010-14) udgør grundlaget for arbejdet med borgernes rettigheder i EU.
3) ”Europa i verden: bruge vores vægt på den globale scene”
I dette afsnit slås til lyd for behovet for, at EU’s nye strukturer giver mulighed for at fremme en
sammenhængende politik i forhold til eksterne udfordringer, der viser, at EU er en stærk og tro-
værdig partner med et klart sæt af mål. Det betyder, at der er behov for at arbejde koordineret på
tværs af de eksterne instrumenter, der er til rådighed, herunder i forhold til EU’s strategiske part-
nere og i internationale forhandlinger.
Kommissionen lancerer i november 2010 EU’s nye handelspolitiske strategi, hvori der vil blive
lagt vægt på at afslutte de igangværende forhandlinger om bilaterale frihandelsaftaler, samtidig
med at presset for at opnå gennembrud på WTO-forhandlingerne opretholdes. Derudover er et
centralt mål i EU’s nye handelspolitik at sikre Europa 2020-strategiens mål uden for Europa og
understøtte vækst og beskæftigelse hjemme. Frihandel er ikke mindst vigtigt i en krisesituation.
4) ”Fra input til virkning: udnytte EU’s politikker mest muligt”
I afsnittet beskrives det, hvordan Kommissionen målrettet vil arbejde på at fortsætte modernise-
ringen af instrumenterne og måderne, hvorpå medlemslandene og institutionerne samarbejder
med henblik på at blive i stand til at bibringe mest mulig værdi til fælles EU-handlinger.
Kommissionens målsætninger inden for dette område omfatter bl.a.:
-
Fremlæggelse af Kommissionens konkrete forslag til de næste finansielle perspektiver for
perioden 2014-20 inden udgangen af juni 2011. Forslaget vil indeholde en meddelelse om
den næste flerårige finansielle ramme; forslag til en rådsforordning om en ny flerårig fi-
nansiel ramme; forslag om en ny beslutning om egne ressourcer og forslag om en ny in-
ter-institutionel aftale om sund finansiel styring og samarbejde om budgetspørgsmål.
Konkrete sektorspecifikke lovgivningsforslag, der ledsager pakken af forslag vedrørende
de finansielle perspektiver og indgår i det samlede forhandlingskompleks, vil blive fremsat
ad to omgange medio 2011 og i andet halvår af 2011.
Kommissionen vil gå videre med intelligent regulering, ligesom hele policycyklussen vil
blive evalueret. Kommissionens offentlige høringer vil blive udvidet fra otte til tolv uger.
-
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Kommissionens arbejdsprogram er fremlagt i henhold til rammeaftalen mellem Europa-
Parlamentet og Kommissionen. Barrosos tale om Unionens tilstand i Europa-Parlamentet den 7.
september 2010 indledte processen og har været efterfulgt af debat med de øvrige EU-
institutioner om Unionens prioriteter i 2011.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Vurdering af forslagenes lovgivningsmæssige konsekvenser vil blive foretaget ved behandling af
de enkelte forslag i arbejdsprogrammet, efterhånden som de fremsættes.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Der vil blive taget konkret stilling til de enkelte forslags konsekvenser for statsfinanserne, sam-
fundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet i forbindelse med hvert enkelt forslags frem-
læggelse.
9. Høring
Arbejdsprogrammet har ikke været sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Rådet ventes på rådsmødet at modtage en generel præsentation af Kommissionens arbejdspro-
gram for 2011. Man forventer fra dansk side at hilse arbejdsprogrammet velkomment og tage det
til efterretning.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Arbejdsprogrammet ventes generelt at blive taget til efterretning af de øvrige medlemsstater.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
914350_0009.png
4. Brug af video- og telekonferencer
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
1. Resumé
Rådssekretariatet er i færd med at undersøge mulighederne for i videre omfang at anvende moderne informations-
teknologi, særligt video- og telekonferenceudstyr, i forbindelse med Rådets aktiviteter. I øjeblikket har Rådet be-
grænsede video-/telekonferencefaciliteter til rådighed. De begrænsede erfaringer der foreligger med Rådets brug af
video-/telekonferencer indikerer, at sådanne konferencer ikke kan erstatte egentlige rådsmøder. Endvidere umulig-
gør det eksisterende regel- og proceduregrundlag, at en video-/telekonference kan betragtes som et beslutningsdygtigt
forum.
2. Baggrund
Det spanske formandskab organiserede den 19. april en video-/telekonference blandt medlems-
landenes transportministre mhp. udveksling af synspunkter om de problemer askeskyen fra den
islandske vulkan Eyjafjallajökull forårsagede for luftfarten. Konferencen var plaget af omfattende
tekniske og logistiske vanskeligheder til stor frustration for alle deltagende. Som en konsekvens
heraf anmodede Rådet (almindelige anliggender) den 26. april 2010 Rådssekretariatet om at un-
dersøge mulighederne for i videre omfang at anvende moderne informationsteknologi, særligt
video- og telekonferenceudstyr, i forbindelse med Rådets aktiviteter. Rådssekretariatet aflagde
den 9. juni 2010 en indledende rapport til Coreper herom. En detaljeret behovsanalyse, herunder
overvejelser omkring teknik, IT-sikkerhed, tolkning og logistiske anliggender så som antal møde-
deltagere m.v., samt en vurdering af omkostningerne forbundet med etableringen af et funktio-
nelt video-/telekonferencesystem udestår stadig.
I øjeblikket har Rådet begrænsede video-/telekonferencefaciliteter til rådighed. De begrænsede
erfaringer der foreligger med Rådets brug af video-/telekonferencer indikerer, at sådanne konfe-
rencer ikke kan erstatte egentlige rådsmøder. Endvidere umuliggør det eksisterende regel- og
proceduregrundlag, at en video-/telekonference kan betragtes som et beslutningsdygtigt forum.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådssekretariatet forventes at præsentere sine indledende overvejelser og refleksioner omkring
den mulige brug af video-/telekonferencer i forbindelse med Rådets aktiviteter.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Det er på det foreliggende grundlag ikke muligt at foretage en konkret vurdering af de statsfinan-
sielle konsekvenser. Der kan dog, såfremt at man beslutter sig for at gøre yderligere brug af vi-
deotelekonferenser, være visse udgifter forbundet hermed.
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Man forventer fra dansk side at hilse Rådssekretariatets præsentation velkommen.
Fra dansk side vil man i udgangspunktet være positivt indstillet overfor en nærmere afdækning af
den mulige brug af moderne informationsteknologi, særligt video- og telekonferenceudstyr, i for-
bindelse med Rådets aktiviteter.
Fra dansk side vil man imødese en behovsanalyse, en vurdering af omkostningerne forbundet
med etableringen af et funktionelt video-/telekonferencesystem samt yderligere afdækning af,
hvordan det eksisterende regel- og proceduregrundlag eventuelt vil kunne ændres for at gøre vi-
deo-/telekonference til et beslutningsdygtigt forum.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Præsentationen ventes generelt at blive taget til efterretning af de øvrige medlemsstater.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
914350_0011.png
5. Styrket EU-katastrofeberedskab
KOM (2010) 0600
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen ventes at præsentere sin meddelelse af 26. oktober om udviklingen af et hurtigere, mere effektivt og
bedre koordineret europæisk katastrofeberedskab. Meddelelsen indeholder bl.a. forslag om etablering af en EU-
katastrofeberedskabskapacitet (European Emergency Response Capacity), hvor medlemsstaternes civilbeskyttel-
seskapaciteter og nødhjælpsartikler er kortlagt og til rådighed (felthospitaler, vandrensningsudstyr, osv.) samt for-
slag om etablering af et EU-katastrofeberedskabscenter (European Emergency Response Centre). I meddelelsen
understreges bl.a. behovet for øget synlighed, koordination og omkostningseffektiv transport.
2. Baggrund
Kommissionens meddelelse ”Hen imod et styrket EU-katastrofeberedskab: civilbeskyttelsens og
den humanitære bistands rolle” af 26. oktober 2010 udgør en del af Kommissionens arbejdspro-
gram for 2010. Aktualiteten af meddelelsen synes bestyrket set i lyset af en række katastrofer i
løbet af 2010 (Haiti, Chile, Pakistan) og de drøftelser, der blandt andet efterfølgende har været i
forbindelse med indsatsen i Haiti vedrørende koordinationen af synligheden af EU’s bidrag til
bistands- og katastrofehjælp.
Meddelelsen bygger bl.a. på den europæiske konsensus om humanitær bistand fra december 2007
og meddelelsen om styrkelse af EU's katastrofeberedskab (KOM(2008)130) under hensyntagen
til Barnier-rapporten og den debat, som den forårsagede. Meddelelsen sætter fokus på
civilbeskyttelse og humanitær bistand - de to vigtigste instrumenter, som EU har til sin rådighed
til at sikre hurtig og effektiv nødhjælp til mennesker, der står over for de umiddelbare
konsekvenser af katastrofer. Med Lissabon-traktaten indføres et nyt retsgrundlag for begge
områder. Kommissionen peger desuden i meddelelsen på forslag til, hvordan disse nye retlige
rammer kan gennemføres, og hvordan disse to områder kan kombineres på en mere effektiv
måde.
De seneste års erfaringer viser, at der er plads til yderligere forbedringer i EU’s kriseberedskab og
respons, når det gælder
effektivitet
(hvor hurtigt og hensigtsmæssigt der sættes ind),
sammenhæng
(operationel og politisk koordinering) og
synligheden
af EU's
katastrofeberedskab. For at der kan ske en forbedring af EU's beredskab over for katastrofer
uden for EU, er det imidlertid en forudsætning, for så vidt angår civilbeskyttelsesberedskabet, at
medlemsstaterne råder over en stærk og effektiv kapacitet. Udgangspunktet for en styrket EU-
kastastrofeberedskabskapacitet må derfor være at sikre en bedre beredskabskapacitet i EU.
Koordinationen mellem EU og FN har i øvrigt vist gode resultater. Den første test på samarbej-
det fandt sted under jordskælvet på Sumatra i 2009, hvor FN’s beredskabsenhed (UNDAC) og
EU’s beredskabsstyrke MIC’en (EU Monitoring and Information Centre) etablerede et fælles FN
felthovedkvarter under FN’s ledelse. Siden har samarbejdet udviklet sig positivt i takt med den
stigende erfaring fra felten.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det forventes, at Kommissionen på baggrund af meddelelsen vil fremsætte lovforslag i løbet af
2011 med henblik på implementering af hovedforslagene i meddelelsen.
3. Hjemmelsgrundlag
Forslagene i meddelelsen vil kunne ventes at tage udgangspunkt i TEUF’s to nye artikler 196 og
214 om henholdsvis civilbeskyttelse og humanitær bistand.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Kommissionen sigter med meddelelsen på at styrke EU’s katastroferespons gennem øget effekti-
vitet, koordination og synlighed. Således peger Kommissionen i meddelelsen på en række forslag
til styrkelse af EU’s katastroferespons inden for humanitær bistand og civilbeskyttelse. Meddelel-
sen omtaler desuden kort mulighederne for anvendelse af militære kapaciteter til katastrofere-
spons.
Kommissionen henviser til forekomsten af flere og større katastrofer end tidligere henset til kli-
maændringer, befolkningstilvækst, terrorisme mv., kombineret med generelle budgetmæssige
begrænsninger som baggrund for meddelelsen. Kommissionen ser meddelelsen som den første
”byggesten” i en række af flere kommende meddelelser og rapporter vedrørende lignende områ-
der, herunder bl.a. kriserespons, EU’s konsulære service og ikke mindst det kommende arbejde
med udformningen af den nye solidaritetsbestemmelse.
I meddelelsen fremlægger Kommissionen en strategi med sigte på at samle alle de mange former
for ekspertise og ressourcer, som er til rådighed på lokalt eller nationalt niveau eller på EU-
niveau, i et styrket EU-katastrofeberedskabssystem, som fokuserer på tilvejebringelse af
katastrofebistand i den første kritiske fase. De politiske og sikkerhedsmæssige elementer i
katastrofe- og kriseindsatser inden for rammerne af Stabiliseringsinstrumenterne samt mellem-
og langsigtet bistand, og hvordan disse bedre kan koordineres med nødhjælp vil blive behandlet i
særskilte forslag.
Det foreslås at oprette en EU-katastrofeberedskabskapacitet og et EU-
katastrofeberedskabscenter, der skal være hjørnestenen i en sådan strategi. EU-
katastrofeberedskabskapaciteten skal være baseret på medlemsstaternes kapaciteter og ressourcer,
herunder en EU-pulje af medlemsstaternes på forhånd frivilligt tilmeldte kapaciteter samt etable-
ring af deciderede EU-kapaciteter. EU-katastrofeberedskabscenter skal bestå af de eksisterende
humanitære og civilbeskyttelsesmæssige krisestyringsmekanismer.
Kommissionen peger i meddelelsen på, at de civile og militære kapaciteter inden for rammerne af
EU’s sikkerheds- og forsvarspolitik kan være anvendelige som støtte for EU’s katastrofeindsat-
ser.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Udover initiativer til bedre koordination og arbejdsdeling rummer meddelelsen også forslag om
en øget synlighed af EU’s humanitære indsats, idet det noteres, at Kommissionen og medlems-
staterne samlet set er de største bidragydere til afhjælpning af de humanitære katastrofer.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Meddelelsen har ikke direkte konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet. Konsekvenserne af eventuelle opfølgende forslag fra Kommissionen
vil blive vurderet, når de foreligger.
9. Høring
Sagen er ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringens foreløbige generelle holdning er, at Danmark overordnet set er imødekommende
overfor Kommissionens meddelelse, herunder bl.a. at Unionen i henhold til Lissabon-traktaten
skal støtte og supplere medlemsstaternes tiltag på civilbeskyttelsesområdet.
Det anerkendes, at Kommissionen i meddelelsen fremhæver FN’s særlige overordnede koordine-
rende rolle i forbindelse med katastrofeindsatser og foreslår en række tiltag, hvorigennem EU
kan støtte op herom. Fra dansk side findes Kommissionens arbejde med etablering af et europæ-
isk kriseresponscenter hensigtsmæssig henset til skabelsen af mulig synergieffekt – dog under
fortsat hensyn til at humanitær bistand sker under overholdelse af de humanitære principper.
For så vidt angår forslaget om etablering af en EU-pulje af medlemsstaternes på forhånd frivilligt
tilmeldte kapaciteter, er det regeringens foreløbige generelle holdning, at dette forslag bør under-
søges nærmere. Såfremt en pulje etableres, bør puljen tilstræbes etableret gennem en videreudvik-
ling af de allerede eksisterende moduler, herunder samarbejdsaftaler omkring anvendelse af med-
lemsstaternes tilmeldte kapaciteter i form af moduler. De fleste medlemsstater anvender typisk
deres kapaciteter til opgaveløsning i flere forskellige internationale organisationer. Eventuel allo-
kering af kapaciteter alene til EU, kan derfor potentielt begrænse muligheden for at anvende de
tilmeldte kapaciteter i andre sammenhænge, hvor EU ikke koordinerer medlemsstaternes bistand.
Danmark er skeptisk overfor oprettelse af deciderede stående EU-civilbeskyttelseskapaciteter.
Udover initiativer til bedre koordination og arbejdsdeling rummer meddelelsen også forslag om
en øget synlighed af EU’s humanitære indsats, idet det noteres, at Kommissionen og
medlemsstaterne samlet set er de største bidragydere til afhjælpning af de humanitære katastrofer.
Regeringen lægger afgørende vægt på en styrket dokumentation af resultater opnået gennem
udviklingsbistanden og den humanitærbistand og ser forslaget i det lys. Regeringen vil i denne
proces arbejde for, at forslaget om øget synlighed bliver tilrettelagt på en måde, som ikke
risikerer at kompromittere nødhjælpsarbejderes sikkerhed.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Generelt har medlemsstaterne udtrykt opbakning til intentionerne i Kommissionens meddelelse.
Et flertal af medlemsstater har givet udtryk for nogen grad af forbehold over for enkelte forslag i
meddelelsen, herunder særligt forslaget om en EU-pulje af medlemsstaternes på forhånd frivilligt
tilmeldte kapaciteter samt etablering af deciderede EU-kapaciteter.
Enkelte medlemsstater finder, at Kommissionen ikke er ambitiøse nok i meddelelsen. Disse
medlemsstater er også generelt imødekommende over for en EU-pulje af medlemsstaternes ka-
paciteter samt deciderede EU-kapaciteter. Det vurderes, at der overordnet set er opbakning til
Kommissionens meddelelse, men at visse enkelte forslag vil være omdrejningspunkt for videre
drøftelse.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
914350_0015.png
6. EU’s strategiske partnere
KOM-dokument foreligger ikke.
Revideret notat. Nye afsnit er markeret med en streg i margenen
1. Resumé
Der forventes en orientering ved udenrigsrepræsentant Ashton om det videre arbejde med gennemgangen af EU’s
strategiske partnere.
2. Baggrund
Med Lissabon-traktatens ikrafttræden og udpegelsen af udenrigsrepræsentanten Catherine Ash-
ton er EU’s mulighed for i højere grad at kunne agere som en samlet og slagkraftig aktør over for
EU’s strategiske partnere blevet styrket. Også den globale økonomiske og politiske udvikling
tilsiger behovet for, at EU tager sine strategiske partnerskaber op til revision.
Der har tidligere været drøftelser i Udenrigsrådet om EU’s strategiske partnere. På det uformelle
udenrigsministermøde i Cordoba den 5.-6. marts 2010 drøftede udenrigsministrene blandt andet
tilrettelæggelsen af Rådets møder med henblik på at fremme bredere politiske og strategiske drøf-
telser, samt udviklingen af EU’s strategiske partnere med andre globale aktører. I forlængelse
heraf foreslog udenrigsrepræsentant Ashton på rådsmødet den 22.-23. marts 2010, at Rådet snar-
ligt skulle have en strategisk drøftelse af EU’s relationer til andre globale aktører som f.eks.
BRIK-landene samt USA. Der var således en drøftelse af EU’s strategiske partnere med særligt
fokus på Kina på udenrigsrådsmødet den 10. maj 2010 og med særligt fokus på Indien og Brasi-
lien på udenrigsrådsmødet den 26. juli 2010.
Spørgsmålet om EU’s relationer til sine strategiske partnere blev drøftet på det uformelle uden-
rigsministermøde (Gymnich) den 10.-11. september 2010 i Bruxelles, og efterfølgende på det
ekstraordinære møde i Det Europæiske Råd den 16. september, hvor stats- og regeringscheferne
sammen med udenrigsministrene havde en første, samlet drøftelse af EU’s strategiske partnere. I
Det Europæiske Råd var der bred enighed om vigtigheden af, at EU agerer som en effektiv glo-
bal aktør og gør sin indflydelse gældende i verden, herunder ikke mindst for at fremme sine vær-
dier samt bidrage til økonomisk genopretning og jobskabelse. Der var ligeledes enighed om, at
dette kræver overvejelser om, hvordan EU forfølger sine strategiske interesser og mål i forhold
til sine strategiske partnere.
På den baggrund anmodede Det Europæiske Råd udenrigsrepræsentant Ashton om at vurdere
perspektiverne i forbindelse med de strategiske partnere og formulere EU’s interesser og eventu-
elle måder at fremme dem. Udenrigsrepræsentanten blev ligeledes anmodet om at forelægge en
første statusrapport herom for Det Europæiske Råd i december 2010. Der forventes i første om-
gang at være fokus på Kina samt andre centrale strategiske partnere såsom USA, Indien, Rus-
land, Brasilien samt muligvis Canada.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
914350_0016.png
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der forventes en orientering ved udenrigsrepræsentant, Ashton om det videre arbejde med gen-
nemgangen af EU’s strategiske partnere.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen skal ikke sendes i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side har man arbejdet aktivt for, at EU gennemgår forholdet til sine strategiske partne-
re, herunder ikke mindst Kina. Fra dansk side har man på den baggrund støttet, at såvel Uden-
rigsrådet som Det Europæiske Råd drøfter spørgsmålet om EU’s forhold til sine strategiske
partnere med henblik på at øge EU’s gennemslagskraft globalt. Fra dansk side støttes endvidere
beslutningen på det ekstraordinære møde i Det Europæiske Råd om, at udenrigsrepræsentanten
konkret og enkeltvis skal gennemgå EU’s strategiske partnere.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være generel opbakning til udenrigsrepræsentantens arbejde med at gennemgå
og vurdere EU’s strategiske partnere.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Spørgsmålet om EU’s strategiske partnere har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg
til orientering sidste gang den 9. september 2010.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
914350_0017.png
7. Middelhavsunionen
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Udenrigsrepræsentanten har foreslået en model til varetagelse af EU’s medformandskabshverv i Unionen for
Middelhavet, hvor et medlemsland varetager medformandskabet i en overgangsperiode indtil den Fælles Udenrigs-
tjeneste er etableret. Fra dansk side støttes ambitionen om at bringe medformandskabet i overensstemmelse med
Lissabon-traktatens intentioner.
2. Baggrund
På et møde i Paris i juli 2008 for stats- og regeringschefer fra EU-landene og en række lande om-
kring Middelhavet, bl.a. en række arabiske lande, samt Israel og Tyrkiet, blev det besluttet, at
etablere Unionen for Middelhavet (UfM). Denne er en videreudvikling af Euro-Med Partnerska-
bet (Barcelona Processen), som blev etableret i 1995.
Etableringen af Unionen for Middelhavet indebærer bl.a. at samarbejdet – for at sikre de sydlige
partnerlandes øgede partnerskab – ledes af to medformænd: én fra EU og én fra et af partner-
landene. I henhold til Paris-erklæringen fra juli 2008 skal EU-medformandskabet være i overens-
stemmelse med reglerne for EU’s udenrigsrepræsentation, således som de er udtrykt i den gæl-
dende traktat.
Frankrig har fungeret som medformand siden Paris-topmødet i 2008.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet ventes at drøfte udenrigsrepræsentantens forslag til en model for varetagelse af medfor-
mandskabshvervet.
Udenrigsrepræsentant, Ashton har i brev af 6. oktober 2010 foreslået, at medformandskabshver-
vet på forslag fra udenrigsrepræsentanten delegeres til en medlemsstat, uden dermed at præjudi-
cere Rådsformandens og EU-kommissionens aktive deltagelse som repræsentant for EU.
På sektorministermøder foreslås EU-medformandskabet i overgangsperioden varetaget enten af
den ressort-ansvarlige kommissær eller det medlemsland, som Rådet har besluttet at skulle vare-
tage medformandskabet. Ved møder på embedsmandsniveau foreslås medformandskabet vareta-
get af den Fælles Udenrigstjeneste – så snart denne er operationel – i samarbejde med den med-
lemsstat, som Rådet har udpeget til at varetage medformandskabshvervet.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Denne overgangsordning forudses at skulle fungere indtil de nye udenrigspolitiske strukturer
med bl.a. den Fælles Udenrigstjeneste er implementeret fuldt ud, eller senest indtil udgangen af
2011.
På Rådsmødet den 25. oktober 2010 var der en kortfattet drøftelse af medformandskabsspørgs-
målet, idet det blev konkluderet, at Rådet skulle vende tilbage til spørgsmålet ved et senere møde.
Der forventes ikke vedtagelse af rådskonklusioner.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne eller for EU's budget, samfunds-
økonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side støttes ambitionen om at bringe medformandskabet i overensstemmelse med Lis-
sabon-traktatens intentioner. Fra dansk side findes endvidere, at medformandskabshvervet bør
besættes i overensstemmelse med grundreglen om, at Ashton som udgangspunkt bør uddelegere
til de roterende formandskaber og ikke til andre lande uden forudgående koordination og god-
kendelse.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes generel enighed fra EU-landenes side om udenrigsrepræsentantens tilgang til vareta-
gelse af medformandskabshvervene i Unionen for Middelhavet, idet det forventes forskellige
synspunkter på overgangsperioden samt ordningen vedrørende repræsentationen på områder
med delt kompetence.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
914350_0019.png
8. Burma/Myanmar
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte situationen i Burma/Myanmar efter valgene den 7. november, herunder hvordan EU frem-
adrettet bedst kan bidrage til en proces mod demokrati og national forsoning i Burma/Myanmar. Rådet vil evt.
vedtage rådskonklusioner.
2. Baggrund
De første valg i Burma/Myanmar i 20 år fandt sted den 7. november 2010. Der blev afholdt valg
til både det nationale parlaments to kamre og til 14 regionale parlamenter.
Til trods for gentagne opfordringer fra det internationale samfund, herunder ASEAN, har regi-
met i Burma/Myanmar forsømt at tage de nødvendige skridt til at sikre en fri, retfærdig og inklu-
siv valgproces. Der har været et meget begrænset manøvrerum for demokratiske og etniske
grupper, og mere end 2.000 politiske fanger sidder fortsat indespærrede i Burma/Myanmar, her-
under oppositionsleder og nobelprismodtager Aung San Suu Kyi. Aung San Suu Kyis nuværende
husarrest udløber den 13. november, men det er endnu usikkert, om hun vil blive løsladt heref-
ter.
Valghandlingen blev samtidig aflyst i en række områder, hvor der enten er væbnet konflikt eller
en skrøbelig våbenhvile med de væbnede etniske grupper, og hvor regimet kunne vente et dårligt
valg. Mens foreløbige rapporter tyder på, at selve valgdagen forløb relativt roligt og uden optøjer
eller særlige sikkerhedsproblemer, har der i dagene efter valget været meldinger om væbnede
konfrontationer mellem regeringsstyrker og etniske grupper i grænseområdet mellem Bur-
ma/Myanmar og Thailand.
Der har været blandede reaktioner på afholdelsen af valgene fra det internationale samfund. Fra
asiatisk side har særligt Kina og ASEAN som ventet udtalt sig i positive vendinger om afholdel-
sen af valgene, mens bl.a. Indien har undladt at kommentere på valghandlingen. En række vestli-
ge lande med USA i spidsen, men også Canada, Australien, New Zealand og flere europæiske
lande, har udtalt sig kritisk om valget og valgprocessen. EU’s udenrigsrepræsentant udsendte den
7. november en erklæring på vegne af EU, som bl.a. påpeger en række mangler i valgprocessen,
opfordrer til ubetinget løsladelse af alle politiske fanger, herunder Aung San Suu Kyi, samt un-
derstreger, at EU vil følge udviklingen i Burma/Myanmar nøje. En talsmand for FN’s General-
sekretær har tilsvarende påpeget den utilstrækkelige valgproces samt behovet for en mere inklu-
siv proces fremadrettet. Danmark har ligeledes både inden valget og efterfølgende i udtalelser af
udenrigsministeren og udviklingsministeren den 8. november taget afstand fra den udemokrati-
ske valgproces.
Rammen om Danmarks og EU’s tilgang til Burma/Myanmar er EU’s Fælles Position over for
Burma/Myanmar, der første gang blev vedtaget i 1996 og senest forlænget med et år i april 2010.
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den Fælles Holdning omfatter målrettede sanktioner over for militærregimet baseret på princip-
pet om reciprocitet, dvs. sanktionerne kan skærpes eller lempes afhængig af fremskridt eller tilba-
geskridt i processen mod demokrati og national forsoning i Burma/Myanmar. Målet med EU’s
politik i forhold til Burma/Myanmar er at fremme en demokratiproces og national forsoning
med henblik på en fredelig løsning til gavn for den burmesiske civilbefolkning. Sanktioner over-
for militærregimet er et af tre elementer i EU’s politik overfor Burma/Myanmar. De to andre
elementer er humanitær bistand til civilbefolkningen samt tæt dialog med de asiatiske lande om
en fredelig løsning. EU’s politik i forhold til Burma/Myanmar har samtidig til formål at støtte
FN-sporet og FN-generalsekretærens særlige udsending.
3. Hjemmelsgrundlag
Traktaten om den Europæiske Union, særligt artikel 29. Fælles Holdning 2006/318/CFSP af den
27. april 2006, fornyet med den Fælles Position 2010/232/CFSP af den 26. april 2010.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet ventes at drøfte situationen i Burma/Myanmar efter afholdelsen af valgene den 7. novem-
ber 2010, herunder hvordan EU fremadrettet bedst kan bidrage til en proces mod demokrati og
national forsoning i Burma/Myanmar.
6. Europa-Parlamentet udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen forventes ikke umiddelbart at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Forslaget forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark vil fremadrettet arbejde for, at EU - i tæt samarbejde med det internationale samfund,
herunder USA, FN og ASEAN – følger udviklingen i Burma/Myanmar nøje, herunder lægger
pres på de nye magthavere for at leve op til deres forpligtelser over for den burmesiske befolk-
ning med hensyn til fremme af en demokratisk proces, respekt for menneskerettighederne og
forbedring af den sociale, økonomiske og humanitære situation i Burma/Myanmar.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der har i EU været generel enighed om, at valgprocessen ikke har levet op til internationale
standarder. Fremadrettet må der ventes visse holdningsforskelle blandt EU-landene i forhold til,
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
hvordan EU i opfølgningen på valgene bedst bidrager til en proces mod demokrati og national
forsoning.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 23. april 2010.
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
914350_0022.png
9. Forberedelse af topmøder med de afrikanske lande, Rusland og Indien
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Det ekstraordinære Europæiske Råd besluttede den 16. september 2010, at praksis med at afholde orienterende
debatter i god tid inden EU’s eksterne topmøder bør udvikles yderligere med særlig vægt på at fastsætte prioriteter
og konkrete opgaver. Rådet ventes i forlængelse heraf at drøfte forberedelsen af de kommende topmøder med de
afrikanske lande den 29.-30. november, Rusland den 7. december samt Indien den 10. december 2010.
2. Baggrund
Det ekstraordinære Europæiske Råd besluttede den 16. september 2010, at praksis med at afhol-
de orienterende debatter i god tid inden EU’s eksterne topmøder bør udvikles yderligere med
særlig vægt på at fastsætte prioriteter og konkrete opgaver. I perioden mellem rådsmødet den 22.
november og årsskiftet ventes der afholdt topmøder med de afrikanske lande den 29.-30. no-
vember, Rusland den 7. december samt Indien den 10. december 2010. Under topmøderne med
Rusland og Indien ventes EU at blive repræsenteret af den faste formand for Det Europæiske
Råd samt Kommissionsformanden. EU-Afrika-topmødet har deltagelse af alle medlemmer af
både den Europæiske og den Afrikanske Union. Fra dansk side deltager statsministeren i EU-
Afrika topmødet.
EU-Afrika topmødet afholdes hvert tredje år og fandt sidst sted i Portugal i 2007. Det kommen-
de topmøde vil finde sted under det overordnede tema ”investeringer, økonomisk vækst og be-
skæftigelse”. På topmødet vil man drøfte bl.a. regional integration, migration, regeringsførelse
samt fred og sikkerhed. Topmødet forventes at vedtage en fælles erklæring, der understreger be-
tydningen af handling for økonomisk vækst, men som også forholder sig til andre fælles udfor-
dringer så som konfliktforebyggelse og fattigdomsbekæmpelse. Herudover vil en opdateret hand-
lingsplan for EU-Afrika strategien 2011-2013 blive godkendt.
Det halvårlige EU-Rusland topmøde ventes at have fokus på status og perspektiver for forhand-
lingerne om en ny EU-Rusland samarbejdsaftale. Forhandlingerne, der blev indledt i juli 2008, er
relativt vanskelige og forventes at blive langvarige. Topmødet forventes at gøre status for arbej-
det med moderniseringspartnerskabet som vedtaget på det seneste EU-Rusland topmøde i maj
2010. Desuden forventes dagsordenen at omfatte en række emner inden for det brede EU-
Rusland samarbejdsfelt, herunder spørgsmålet om russisk WTO-medlemskab, menneskeret-
tighedssituationen i Rusland og visumspørgsmål. Endelig ventes en drøftelse af den finansielle og
økonomiske krise, forhandlingerne om en ny international klimaaftale og andre aktuelle interna-
tionale udfordringer.
Det årlige topmøde med Indien kan blive vigtigt i bestræbelserne på at styrke EU’s forbindelser
til Indien i forlængelse af EU’s arbejde med de strategiske partnere. Topmødet ventes i øvrigt at
blive domineret af økonomiske emner og herunder at gøre status for de igangværende forhand-
linger om en EU-Indien frihandelsaftale. Desuden ventes samarbejdet som opfølgning på G20-
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
topmødet i Seoul og klimakonferencen i Cancun at blive drøftet. Der ventes også en drøftelse af
samarbejdet om regionale spørgsmål, herunder særligt Afghanistan og Pakistan. Samarbejdet
mellem EU og Indien på anti-terrorismeområdet ventes også drøftet.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet ventes i forlængelse at drøfte forberedelsen af de kommende topmøder med de afrikanske
lande den 29.-30. november, Rusland den 7. december samt Indien den 10. december 2010.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen sendes ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
EU-Afrika topmødet vil efter regeringens opfattelse være en vigtig mulighed for at sætte en bre-
dere dagsorden for EU’s forhold til Afrika, som udover bistand også omfatter politisk dialog og
kommercielle relationer. Temaet, vækst og beskæftigelse, der er introduceret på dansk forslag, ses
som velegnet til at fremme en balanceret dialog.
Regeringen støtter en videreudvikling af samarbejdet mellem EU og Rusland inden for den brede
vifte af områder af fælles interesse og støtter indgåelse af en ny EU-Rusland partnerskabsaftale.
Danmark lægger bl.a. vægt på, at EU’s prioriteter vedrørende respekt for menneskerettigheder
indgår i den nye aftale. Danmark støtter russisk WTO-medlemskab. Danmark kan støtte, at EU’s
visumdialog med Rusland fortsættes, og at eventuel yderligere liberalisering sker på baggrund af
opfyldelse af relevante kriterier.
Regeringen støtter en videreudvikling af EU’s forhold til Indien med vægt på en snarlig indgåelse
af en frihandelsaftale. Fra dansk side støttes desuden, at EU-Indien topmødet er med til at igang-
sætte konkrete samarbejdsprojekter på relevante områder, herunder terrorismeområdet.
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes generelt at være enighed om, at det er i EU’s interesse at videreudvikle samarbejdet
med de relevante lande og regioner inden for den brede vifte af områder af fælles interesse.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
914350_0025.png
10. (Evt.) Forslag til forordning om indførelse af hastende autonome handelspræferencer
for Pakistan
KOM (2010) 0552
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte Kommissionens forslag til forordning om indførelse af hastende autonome handelspræferencer
for Pakistan.
2. Baggrund
Efter de ødelæggende oversvømmelser i Pakistan i juli og august 2010 gav Det Europæiske Råd
på det ekstraordinære møde den 16. september 2010 udenrigsministrene til opgave hurtigst mu-
ligt at vedtage omfattende foranstaltninger mhp. at understøtte Pakistans bestræbelser på genop-
retning og fremtidig udvikling. Foranstaltningerne omfatter bl.a. ambitiøse handelsforanstaltnin-
ger, hvorefter Pakistan indrømmes øget markedsadgang til EU gennem en øjeblikkelig og tidsbe-
grænset nedsættelse af tolden på vigtige eksportvarer.
3. Hjemmelsgrundlag
Hjemmelsgrundlag er TEUF art. 207, stk. 2.
Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Forslagets formål er at suspendere alle toldsatser for en række vigtige eksportvarer for Pakistan i
en begrænset periode. I den forbindelse er der opstillet en liste over 75 toldpligtige positioner af
betydning for Pakistans eksport, hovedsagelig tekstiler og beklædningsgenstande, men også visse
industri- og landbrugsprodukter.
De udvalgte varer beløber sig til ca. 900 mio. EUR i importværdi, hvilket udgør ca. 27 pct. af
EU’s import fra Pakistan. En liberalisering af disse 75 positioner vil medføre en forventet stig-
ning i EU’s import fra Pakistan på ca. 100 mio. EUR pr. år i forhold til 2009.
I lyset af den alvorlige situation i Pakistan lægges der op til, at forordningen anvendes allerede fra
den 1. januar 2011, forudsat at WTO har godkendt EU’s anmodning om en fritagelse fra EU’s
WTO-forpligtelser, jf. GATT-aftalens artikel I og XIII. Det anbefales at begrænse handelspræfe-
rencernes varighed til den 31. december 2013.
Der afholdes møde i Pakistan Development Forum den 14.-15. november 2010 i Islamabad,
hvor fokus ventes at være på indsatsen for den langsigtede genopbygning efter sommerens over-
svømmelser. EU’s udenrigsrepræsentant, Ashton ventes eventuelt at orientere fra mødet.
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er medlovgiver i henhold til TEUF art. 207, stk. 2.
Europa-Parlamentet har endnu ikke behandlet sagen i plenar, men sagen forventes drøftet i Ud-
valget om International Handel (INTA) den 9. november 2010.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget forventes ikke umiddelbart at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Forslaget forventes ikke at have væsentlige konsekvenser for statsfinanser, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen arbejder aktivt for det foreliggende forslag om autonome handelspræferencer for
Pakistan, som bidrag til den økonomiske genopretning og den langsigtede sociale og politiske
stabilitet i landet.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Danmark og en mindre række af lande har arbejdet for det foreliggende forslag, mens en gruppe
af andre lande er skeptiske og ønsker ændringer.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 9. september
2010.
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
914350_0027.png
11. (Evt.) Iran
KOM-dokument foreligger ikke.
Revideret notat. Nye afsnit er markeret med en streg i margenen.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte situationen i Iran, herunder menneskerettighedssituationen, samt seneste udvikling i for-
handlingerne mellem Iran og EU3+3 om atom-sagen.
2. Baggrund
Menneskerettighedssituationen i Iran er fortsat dybt bekymrende. Undertrykkelsen af oppositio-
nelle kræfter blev i kølvandet på 2009-valget intensiveret kraftigt, og mange iranere er blevet
summarisk fængslet og mishandlet, ligesom bl.a. journalister, menneskerettighedsforkæmpere og
mindretalsrepræsentanter er blevet systematisk forfulgt. Det har specielt vakt bekymring, at der
er idømt dødsdomme efter retsprocesser, som ligger langt fra internationale standarder, og at
dødsdommene i en række sager skal eksekveres ved stening.
Fra EU’s side er menneskerettighedssituationen og konkrete sager om grove brud blevet rejst
kontinuerligt både direkte over for de iranske myndigheder og i internationale fora. Senest har de
nordiske udenrigsministre, på dansk foranledning, i en erklæring af 3. november 2010, samt EU’s
udenrigsrepræsentant, Ashton i en erklæring af 2. november 2010 appelleret de iranske myndig-
heder om at genoverveje dødsdommen mod Astiani (dømt til døden ved stening for utroskab)
samt understreget afstandtagen fra dødsstraf og atter mindet om de internationale forpligtigelser,
der følger Irans ratificering af FN-menneskerettighedskonventioner.
Der er bred enighed i EU-kredsen om en hårdere og mere håndfast reaktion på menneske-
rettighedssituationen i Iran og Kommissionen. Rådet har fået i opdrag at udforme et optionspa-
pir, der kan danne grundlag for en drøftelse af udmøntningen af dette.
Den seneste rapport fra Det Internationale Atomenergiagentur (IAEA), der blev offentliggjort i
september d.å., slår utvetydigt fast, at Iran fortsat ikke efterlever resolutionerne fra Sikkerhedsrå-
det og IAEA’s Styrelsesråd. Der falder også klar kritik af Iran for ikke at overholde sine notifika-
tionsforpligtelser over for IAEA i forhold til afgivelse af oplysninger om ændring af eksisterende
nukleare anlæg og design af nye nukleare anlæg. Iran fortsætter berigelsen af uran, og ved frem-
læggelsen af IAEA’s rapport udtalte IAEA’s generaldirektør, at Iran på nuværende tidspunkt ikke
har givet IAEA den nødvendige adgang til alle de relevante dokumenter og relevante personer til,
at man kan støtte Irans udlægning af sagen vedrørende den mulige militære dimension af Irans
nukleare program. På trods af resolutioner, sanktioner – herunder FN’s sikkerhedsrådsresolution
1929 og opfølgende sanktioner fra EU, USA m.fl. – og IAEA’s anbefalinger, har Iran endnu ikke
taget troværdige skridt mod at fjerne den tvivl der hersker om deres atomprograms natur. Fra
iransk side har man anklaget IAEA’s rapport for udtryk for vestlige dobbeltstandarder, ligesom
Iran forholder sig retten til at afvise visse IAEA-observatører.
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
914350_0028.png
Præsident Ahmedinejad udtrykte ønske om nye forhandlinger om atomsagen under sit ophold i
New York i forbindelse med FN’s Generalforsamling i slutningen af september, men efter for-
nyede henvendelser fra Ashton er der fortsat ikke i de iranske svar klarhed over, hvad man er
villige til at forhandle om. Grundlaget for forhandlingerne vil blive søgt afklaret i den kommende
tid. Vedtagelsen af EU’s sanktioner den 26. juli 2010 blev ledsaget af rådskonklusioner, der inde-
holdt et tilbud om at indgå i forhandlinger. Hvis Iran mødes med EU3+3, vil det være første
gang siden forhandlingssammenbruddet i oktober 2009.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet ventes at drøfte situationen i Iran, herunder menneskerettighedssituationen, samt status
for forhandlingssporet.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side lægges der vægt på, at EU fortsætter en fælles konsekvent og fast linje i forhold til
Iran, herunder på menneskerettighedsområdet. Fra dansk side støttes tillige EU 3+3’s tilgang til
Irans atomprogram med indførslen af målrettede sanktioner, med det formål at åbne for reali-
tetsforhandlinger med iranerne.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel tilslutning til at styrke EU’s linje vedrørende menneskerettigheder i Iran.
Der forventes fortsat opbakning til EU3+3’s tosporsstrategi, som bekræftet på Det Europæiske
Råd i juni 2010.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været skriftlig forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 22. juli
2010.
28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
914350_0029.png
12. (Evt.) Mellemøstlige fredsproces
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte den mellemøstlige fredsproces i lyset af den seneste udvikling og herunder EU’s rolle i freds-
processen. Der vil muligvis blive vedtaget rådskonklusioner.
2. Baggrund
Fredsforhandlingerne mellem Israel og palæstinenserne er i øjeblikket i en kritisk fase efter udlø-
bet af det delvise israelske bosættelsesstop ultimo september. Det internationale samfund, her-
under EU, har opfordret Israel til at finde en model til fortsættelse af byggestoppet, så fredsfor-
handlingerne kan fortsætte. EU støtter i den forbindelse stærkt op bag de amerikanske bestræbel-
ser.
Danmark og Spanien har i et fælles initiativ konkret foreslået en større rolle for EU i støtte til
palæstinensisk statsopbygning gennem premierminister Fayyads ambitiøse udviklingsplan. EU
har som største donor og medlem af Kvartetten en helt særlig rolle at spille i statsopbygningen.
Den resterende periode af Fayyad-planen er sammenfaldende med fredsforhandlingernes plan-
lagte 12 måneders perspektiv, og de to spor støtter naturligt op om hinanden. Der er i EU-
kredsen generelt enighed om, at der må gøres en større indsats for at få de arabiske lande til at
yde større bidrag til Palæstinensiske Autoritet og Fayyad-planens gennemførelse.
Den israelske politikændring i juli med åbning for import til Gaza med undtagelse af produkter
opført på en negativliste har kraftigt øget varebevægelser ind i Gaza. Der er i EU-kredsen enig-
hed om, at den israelske politikændring var et positivt skridt, men ikke tilstrækkeligt for at frem-
me den økonomiske udvikling af Gaza. På Vestbredden tegner den økonomiske situation bedre
bl.a. som følge af øget donorbistand og israelske lettelser af bevægelsesregimet.
De egyptiske bestræbelser på at skabe forsoning mellem særligt Fatah og Hamas har hidtil været
uden gennembrud.
Den interne situation i Libanon er anspændt og giver anledning til bekymring for ny ustabilitet i
landet i lyset af forlydender om, at det Særlige Tribunal for Libanon (”Hariri-tribunalet”) vil rejse
anklage imod aktører fra Hezbollah.
Der er generelt behov for en bredere regional tilgang til fredsprocessen, der omfatter alle kon-
fliktsporene. Det inkluderer den israelsk/syriske og den israelsk/libanesiske konflikt. Det Arabi-
ske Fredsinitiativ fra 2002 om en fred mellem Israel og hele den arabiske verden er i den forbin-
delse fortsat et centralt initiativ. Fra dansk side har man længe talt for at styrke det regionale fo-
kus og har taget initiativ hertil i EU.
29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet ventes at drøfte den mellemøstlige fredsproces i lyset af den seneste udvikling i regionen.
Herudover vil Rådet drøfte øvrige relevante spørgsmål relateret til fredsprocessen.
EU arbejder generelt for at understøtte fredsforhandlinger og bygge videre på de fremskridt, der
blev opnået i 2008. EU yder et væsentligt bidrag til den Palæstinensiske Autoritets stats- og insti-
tutionsopbygningsarbejde.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter fuldt ud en aktiv rolle for EU i samarbejde med relevante regionale og inter-
nationale partnere, herunder den amerikanske administration. Målet med EU’s bestræbelser er, i
samarbejde med det internationale samfund og regionale partnere, at understøtte fredsforhand-
lingerne. Grundstammen herfor - en to-stats løsning og en omfattende regional fred - har ikke
ændret sig. Fra dansk side støtter man den Palæstinensiske Autoritets arbejde med stats- og insti-
tutionsopbygning.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være enighed blandt medlemslandene om behovet for en fortsat aktiv og bred-
spektret EU-indsats i samarbejde med internationale og regionale aktører med det hovedsigte at
støtte fredsforhandlinger.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 25. oktober 2010.
30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
914350_0031.png
13. (Evt.) Sudan
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1.
Resume
Der ventes en drøftelse af situationen i Sudan med fokus på den politiske udvikling og forberedelserne til folkeaf-
stemningen i januar 2011 om Sydsudans fremtidige status. I juli 2011 kommer Nord-Syd fredsaftalen til sin
afslutning, og det forventes drøftet, hvordan EU fortsat kan støtte fredsprocessen og tiden efter fredsaftalens ophør.
Med udgangspunkt i den sudanesiske regerings nye strategi for Darfur ventes situationen i Darfur ligeledes berørt.
2. Baggrund
Den aktuelle politiske situation domineres af overvejelserne om håndteringen af perioden frem
til juli 2011, hvor Nord-Syd fredsaftalen udløber, og tiden derefter. Fredsaftalens bestemmelser
er kun med besvær blevet gennemført, og flere væsentlige bestemmelser udestår fortsat. Alligevel
er det fredsaftalen, der har været årsag til den relative fred, der har hersket mellem Nord- og
Sydsudan siden 2005. Folkeafstemningerne i januar 2011 om Sydsudans fremtidige status og det
olierige område Abyei’s tilhørsforhold er i en kritisk fase på grund af politiske uoverensstemmel-
ser mellem Nord og Syd og den korte tid, der er til forberedelse af afstemningerne. Det er vigtigt,
at folkeafstemningerne planlægges og afvikles, så resultaterne ikke med nogen ret kan anfægtes. I
modsat fald kan situationen komme ud af kontrol og udvikle sig voldeligt.
De regeringsbærende partier i Nord- og Sydsudan er enige om emner og formatet for drøftelser-
ne om de fremtidige relationer. Alligevel går drøftelserne trægt, selvom målsætningen er, at drøf-
telserne skal være tilendebragt før folkeafstemningerne, så befolkningen ved, hvad de stemmer
om. EU’s særlige repræsentant for Sudan arbejder målrettet på at fremme løsninger. EU yder
teknisk ekspertise til Den Afrikanske Unions Højniveaupanel for gennemførelse af fredsaftalen,
der ledes af Sydafrikas tidligere præsident Thabo Mbeki. Denne indsats sker i erkendelse af, at
Nord-Syd problemerne skal løses, før man kan gøre sig forhåbninger om at løse problemerne i
Darfur.
Kun den største af oprørsgrupperne i Sydsudan, Sydsudans befrielsesbevægelse (SPLM), under-
skrev fredsaftalen i 2005. De øvrige oprørsgrupper deltog enten ikke i forhandlingerne i Kenya
eller var utilfredse med resultatet, og har siden forsøgt at underminere aftalen. Det stigende antal
væbnede interne konfrontationer, dette har medført mellem parterne i Sydsudan, giver fortsat
anledning til bekymring.
Sudan nægter fortsat at samarbejde med Den Internationale Straffedomstol, der har udstedt ar-
restordre mod præsident Bashir, en tidligere sikkerhedschef i Darfur og en militsleder for deres
ansvar for overgrebene i Darfur. Sammen med EU støtter Danmark Den Internationale Straffe-
domstols arbejde og værner om domstolens uafhængighed. EU kan i denne situation ikke mødes
med Sudans præsident med mindre, det er helt essentielt.
EU har besluttet at udsende en mission til overvågning af folkeafstemningerne.
31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Situationen i Darfur har de seneste måneder været stabil men ikke god. Der er fortsat store om-
råder i Darfur, der ikke kan nås af de internationale nødhjælpsorganisationer, og der meldes om
fortsatte overgreb mod befolkning, nødhjælpspersonale og fredsstyrker. Sudans regering har lan-
ceret en ny strategi for Darfur, der forsøger at forholde sig til problemerne i sin helhed. På grund
af dårlige erfaringer med regeringens tidligere udmeldte hensigter vil EU indtil videre ikke endos-
sere og støtte strategien, men vil forholde sig konstruktivt til den uden at gå på kompromis med
EU’s humanitære principper.
Som følge af Sudans afvisning af at ratificere ændringen af Cotonou-aftalen fra 2005 besluttede
Rådet i juli 2010 at anvende 150 mio. euro fra den gamle Cotonou-aftale (9. EDF) til marginali-
serede grupper i Sudan.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der ventes en drøftelse af situationen i Sudan med fokus på forberedelsen af folkeafstemninger-
ne i januar 2011 og EU’s muligheder for at støtte bestræbelserne for etablering af betingelser for
fredelig sameksistens.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen vil under drøftelserne i Rådet arbejde for, at EU fortsat støtter gennemførelsen af
Nord-Syd fredsaftalen. Fra dansk side støttes, at EU´s indsats på kort og mellemlangt sigt foku-
serer på at fremme stabilitet og forsoning, samt en fredelig overgang til tiden efter fredsaftalens
afslutning foruden maksimal involvering i processen af og samarbejde med den Afrikanske Uni-
on (AU) og samarbejdsorganisationen på Afrikas Horn (IGAD) samt FN. Regeringen vil desu-
den støtte EU’s holdning om ikke at endossere Sudans regerings nye strategi for fred i Darfur,
men forholde sig konstruktivt til strategien uden at kompromittere humanitære principper.
32
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes fortsat enighed om behovet for at sikre gennemførelsen af Nord-Syd fredsaftalen
for Sudan, herunder gennemførelse af folkeafstemningen i Sydsudan om områdets fremtidige
status i 2011.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 22. juli 2010.
33
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
914350_0034.png
14. (Evt.) Situationen for kristne i Irak
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte situationen for kristne i Irak i lyset af angrebet den 31. oktober på en katolsk katedral i
det centrale Bagdad.
2. Baggrund
Selvmordsaktionen på den katolske katedral i Bagdad den 31. oktober har aktualiseret bekymrin-
gen for situationen for kristne i Irak.
Der er nogen uklarhed omkring formålet med aktionen, og om den katolske kirke var det primæ-
re mål. Den irakiske regering har nedsat en undersøgelseskommission under ledelse af forsvars-
ministeren med henblik på at kortlægge sikkerhedsstyrkernes håndtering af incidentet.
De kristne samfund i Irak har været undertrykt og marginaliseret gennem århundreder. Koncen-
trationen af kristne er størst i det nordlige Irak - blandt den kurdiske befolkning. Siden 2003 har
de kristne samfund været udsat for utallige - i perioder næsten daglige - overgreb fra islamiske
militante grupper: bombeattentater mod kirker; vilkårlige henrettelser af præster og kvinder som
ikke fulgte muslimske påklædningspåbud; nedbrænding af kristnes boliger mv. Det anslås, at der i
2003 var ca. 1,3 millioner kristne i Irak - i dag er tallet omkring 700.000. Ifølge UNHCR udgør
kristne omkring en tredjedel af det samlede antal af irakere, som er flygtet siden 2003.
EU’s udenrigsrepræsentant har i en udtalelse den 1. november fordømt angrebet og bekræftet sin
fulde støtte til det irakiske folk og opfordret alle politiske grupperinger til at arbejde sammen
mod truslen fra vold og terrorisme.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet ventes at drøfte situationen for kristne i Irak i lyset af angrebet den 31. oktober på den
katolske katedral i det centrale Bagdad.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter fuldt ud udenrigsrepræsentantens udtalelser.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være enighed blandt medlemslandene om at tilskynde Irak til at fremme beskyt-
telsen af mindretal, herunder de kristne mindretal.
35