Det Udenrigspolitiske Nævn 2010-11 (1. samling)
UPN Alm.del Bilag 207
Offentligt
1016059_0001.png
1016059_0002.png
1016059_0003.png
1016059_0004.png
Forsvarsudvalget 2010-11FOU alm. del , endeligt svar på spørgsmål 115Offentligt
FORSVARSKOMMANDOEN3. december 2010DirektivforTask Forcetil gennemgang af dokumenter lækket på internetsiden wikileaks.org.1. BAGGRUNDDen 23. oktober 2010 offentliggjorde internetsiden ”wikileaks.org” ca. 390.000 klassificere-de dokumenter vedrørende den militære indsats i Irak.Dokumenterne beskriver ifølge hjemmesiden forhold vedrørende magtanvendelse ogmyndighedsudøvelse i forbindelse med opgaveløsningen i Irak.Offentliggørelsen af de klassificerede dokumenter har offentlig bevågenhed i Danmark oghar allerede medført reaktioner fra medierne og fra politisk hold.På denne baggrund blev det den 23. oktober 2010 besluttet at nedsætte en Task Force,der, med udgangspunkt i informationerne på internethjemmesiden wikileaks.org, skal gen-nemgå forhold vedrørende dansk forsvars tilbageholdelser og overdragelser af tilbage-holdte samt beskyttelse af tolke i Irak. Task Forcen benævnes TF IRTOT (Task Force ira-kiske tilbageholdte, overdragne og tolke).2. FORMÅLDe lækkede dokumenter skal gennemgås med henblik på, at der kan foretages en vurde-ring af, hvorvidt dokumenterne lækket på wikileaks.org og afledte udtalelser fra personer imedier mv. bibringer nye oplysninger vedrørende indsatsen i relation til Danmark og dan-ske enheder og herunder sammenligne de fremkomne oplysninger med de informationer,forsvaret tidligere har oplyst til Forsvarsministeriet, andre myndigheder eller offentlighe-den.3. OPGAVETask Forcen skal:1. Skabe et overblik over informationer relateret til Danmark og danske styrker, der frem-går af:ode lækkede dokumenter, der vedrører konkrete og væsentlige hændelser vedrø-rende tilbageholdelse og overdragelse af tilbageholdte samt anvendelse af tolke,som involverer deltagelse af danske enheder eller sådanne enheders personel,orelaterede udtalelser fra involveret personel til medier eller ved henvendelse tilForsvarskommandoens hotline ogodaglige meldinger og ekstraordinære rapporteringer, som eksempelvis ”Meldingom særlig hændelse”, vedrørende tilbageholdelser og overdragelse af tilbage-holdte samt anvendelse af tolke, der er modtaget ved Forsvarskommandoen el-ler udsendende myndigheder.2. Analysere de i pkt. 1 identificerede informationer med henblik på at fastslå, hvorvidtden udførte virksomhed har været i overensstemmelse med gældende bestemmelserog direktiver mv., og har været retvisende afspejlet i de oplysninger, der er afgivet afforsvaret i eksempelvis rapporteringer, pressemeddelelser og orienteringer m.v.3. På baggrund af resultatet af pkt. 1 og 2 udarbejde en samlet redegørelse.1

4. ARBEJDSFORM OG TERMINER

Task Forcen afholder første møde 15. november 2010, i Forsvarskommandoens Operati-ons- og Efterretningscenter. Efterfølgende møder afholdes efter formandens bestemmel-ser.Task Forcens arbejde tilstræbes afsluttet i første kvartal 2011. Opgavens omfang, adgan-gen til og eventuel tilgang af nye informationer vil kunne nødvendiggøre en udskydelse aftidspunktet for afslutning af arbejdet.Mødeindkaldelse og andet mødemateriale udarbejdes og udsendes ved sekretæren forTask Forcens foranstaltning.Resultatet af Task Forcens arbejde meddeles til Forsvarskommandoen senest ved udgan-gen af første kvartal 2011, medmindre arbejdets varighed forlænges, jf. ovenfor.

5. TASK FORCENS SAMMENSÆTNING

Task Forcens nøjagtige sammensætning kan i nødvendigt omfang variere i antal som ar-bejdet skrider frem, således at der til en hver tid rådes over fornødne ressourcer til opga-vens løsning.Myndighederne anmodes dog om i videst muligt omfang at undgå udskiftning blandt TaskForcens medlemmer.Medlemmerne af Task Forcen er underlagt formandens instruktion og refererer direktehertil. Task Forcens formand giver de for arbejdet nødvendige overordnede retningslinjerog supplerende direktiver til Task Forcen.

5.1. Faste medlemmer

FKO stiller fire til fem medarbejdere til rådighed, herunder chefen for Forsvarskom-mandoens ledelsessekretariat, Torben Mikkelsen (leder), minimum yderligere énmedarbejder fra Forsvarskommandoens ledelsessekretariat, Christian Reventlow-Mourier (stedfortrædende leder) og en til to medarbejdere fra operationsstaben.HOK stiller én til to medarbejder(e) til rådighed.FTK stiller én medarbejder til rådighed.SOK stiller én medarbejder til rådighed.FE stiller to medarbejdere til rådighed.FPT stiller en medarbejder til rådighed.Task Forcen udpeger en sekretær.

5.2. Ad hoc medlemmer

Task Forcen kan efter egen bestemmelse udvides ad hoc.

5.3. Sekretariatsbistand

Forsvarskommandoen kan efter behov stille sekretariatsmedarbejdere til rådighed. Evt.sekretariatsmedarbejdere er at betragte som medlemmer af Task Forcen, jf. afsnit 8.1.

6. KOMPETENCE

2
Task Forcens medlemmers kompetence følger af deres medlemskab af Task Forcen,hvori de deltager på baggrund af deres personlige kvalifikationer og ikke som repræsen-tanter for deres basisorganisation.Task Forcen bemyndiges til at rette henvendelse til alle myndigheder og personer indenfor Forsvarskommandoens myndighedsområde i forbindelse med opgaven.

7. PRODUKT OG AFRAPPORTERING

Task Forcen afrapporterer efter endt arbejde til Forsvarskommandoen i form af en skriftligrapport

8. FORVALTNINGSRETLIGE FORHOLD

Task Forcen er pålagt en emne- og tidsmæssigt begrænset opgave, og er nedsat som ensærlig og selvstændig enhed. Baggrunden herfor er især, at det af hensyn til den pålagteopgaves karakter er fundet hensigtsmæssigt, at medlemmerne af Task Forcen kan sam-arbejde uden at være underlagt de normale kommandostrukturer; bl.a. med henblik på atopnå en mere selvstændig og smidig arbejdsgang og opgaveløsning.Task Forcen udgør således en særskilt struktur, hvor dens medlemmer i deres virke alenerefererer hertil og er underlagt Task Forcens formands instruktion, jf. pkt. 5. Som følgeheraf betragtes alt udarbejdet materiale af og brevveksling mellem Task Forcens med-lemmer og evt. sekretariat som internt arbejdsmateriale og dermed ikke undergivet aktind-sigt, jf. offentlighedslovens § 7.Med henblik på at sikre den uafhængige karakter af Task Forcen og dermed opretholdeden interne karakter af de dokumenter, der udarbejdes, skal følgende retningslinjer forkontrol med Task Forcens medlemmer og behandlingen af dokumenter i videst muligt om-fang følges:

8.1. Task Forcens medlemmer

Der skal føres en liste over (permanente og ad hoc) medlemmer, herunder ogsåeventuelle suppleanter,sker der udskiftning i kredsen af medlemmer1, skal listen snarest opdateres i over-ensstemmelse hermed, herunder således at der er overblik over, i hvilke perioderde forskellige personer har været medlemmer af Task Forcen,får Task Forcen behov for bistand til sit arbejde, herunder f.eks. til varetagelse afsekretariatsfunktioner, skal dette ske ved, at det pågældende personel midlertidigttilknyttes Task Forcen2,Task Forcens medlemmer referer alene til Task Forcen og dennes formand i relati-on til deres arbejde og virke i Task Forcen.Administrationen af medlemslister foretages af sekretæren i Task Forcen.

8.2. Dokumenter

Udfærdigelsen af dokumenter skal ske ved anvendelse af brevpapir, der markeres,så relationen til Task Forcens arbejde fremgår klart..1
Eftersom medlemmerne er personligt udvalgt og underlagt Task Forcens formands instruktion og ikke re-præsenterer de myndigheder, der har stillet dem til rådighed, bør det tilstræbes, at udskiftning af medarbej-dere begrænses til et minimum.2Stilles der sekretariatsmedarbejdere til rådighed, skal disse udpeges særligt og på tilsvarende vis indgå iTask Forcens myndighed. Deres opgaver skal så vidt muligt defineres på forhånd, og Task Forcen og den-nes formand skal have mulighed for gennem instruktion og tilsyn m.v. at styre sekretariatsarbejdet.
3
Samtlige dokumenter skal journaliseres således, at de kan holdes klart adskilt fraandre dokumenter og sager i det anvendte journalsystem, ligesom det skal sikres,at kun Task Forcens medlemmer har adgang til dokumenterne.Dokumenterne må ikke indgå i andre myndigheders journaler, herunder heller ikkeved de myndigheder, der er repræsenteret i Task Forcen.Dokumenterne må ikke sendes eller på anden måde videregives til myndigheder el-ler personer udenfor Task Forcen; medlemmerne af Task Forcen må dog fremviseog diskutere indholdet af dokumenterne med medarbejdere/chefer i den myndig-hed, de normalt er ansat i, i det omfang dette er nødvendigt for at varetage deresfunktion i Task Forcen.Såfremt dokumenter sendes til medlemmerne af Task Forcen, skal det klart fremgå,at de pågældende medlemmer modtager disse i deres egenskab af Task Force-medlem og ikke som ansat i en bestemt myndighed. Som følge heraf bør personer-ne – eventuelt ved angivelse af medlemskabet af Task Forcen – anføres somadressater; ikke de pågældende myndigheder.
Hvis en eller flere af ovenstående retningslinjer ikke følges, kan det efter en konkret vurde-ring føre til, at Task Forcen ikke længere betragtes som en særskilt myndighedsenhedog/eller at udarbejdede dokumenter ikke længere kan betragtes som interne, og dermedsom udgangspunkt er undergivet aktindsigt.Administrationen af dokumenterne foretages af sekretæren i Task Forcen. Al dokumenta-tion mærkes ”Til brug for TF IRTOT” og klassificeres i overensstemmelse med gældenderetningslinjer.Til brug for Task Forcen kan oprettes et team-site, hvor kun medlemmerne af Task Forcenhar adgang.

9. ADMINISTRATION

Arbejdet gennemføres i overensstemmelse med ovenfor anførte terminer. Task Forcenopløses herefter.Udgifter til møde- og rejsevirksomhed i forbindelse med arbejdet i Task Forcen afholdesved anvendelse af ordrenummer 266398.Med henblik på at foretage det egentlige analysearbejde findes det hensigtsmæssigt atsamle kompetencepersoner fra relevante myndigheder. De myndigheder, der stiller perso-nel til rådighed, bør forudse reelt at afgive personellet til Task Forcen i betydeligt omfang iinden for ovennævnte forventede arbejdsperiode.

10. PRESSEPOLITIK

For Task Forcen vil gælde en passiv pressepolitik. Ved henvendelser fra pressen henvisestil Forsvarskommandoens pressevagt.
TORBEN MIKKELSENkommandørChef for Forsvarskommandoens Ledelsessekretariat
4