Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del Samrådsspørgsmål X
Offentligt
921754_0001.png
921754_0002.png
Indenrigs- og Sundhedsministeriet10. december 2008J.nr. 2008-3296
ANSØGNINGSSKEMA UDFORDRINGSRET- statslige og lokale reglerVigtigt: Læs vejledningen til ansøgningsskemaet inden nedenstående udfyldes. Alle felter skaludfyldes.
Offentlig institution/privatleverandørAdressePostnr.ByTlf. nr.E-mailKontaktperson i denoffentlige institution/privateleverandørDato for ansøgningKommune eller regionKontaktperson ikommunen/regionen
Jammerbugt Kommune,Børne- & familieforvaltningenUndervisning & FritidDanmarksgade 39690Fjerritslev72 57 74 51[email protected]Skolechef Michael Stilling
11.11.2010Jammerbugt KommuneMichael Stilling
Udfyldes af den offentlige institution/den privat leverandør(evt. med bistand frakommunen/regionen)1. OverordnetEn udvidelse af muligheden for holddannelse, så skolerne selv kanbeskrivelse af forsøgettilrettelægge en differentieret undervisning, der modsvarer behovet, istedet for at mindst 50 % af undervisningen skal ske i klassen.Der overvejes i øjeblikket en ny skolestruktur, hvor de nuværendeskoler nedlægges, og hvor der i stedet oprettes større skoledistriktermed flere undervisningssteder.2. Målgruppe for forsøget2.1. ForsøgetsAlle de nye skoler, hvor der er undervisningssteder med under 150dækningsområdeelever.2.2. ForsøgsperiodeSkoleårene 2011-2012 og 2012-2013.3. Konkrete mål for forsøget3.1. Hvilke målbare- At have det størst mulige råderum pædagogisk i forhold til atkriterier opstilles fortilrettelægge undervisningen.forsøgets succes?- At få bedre muligheder for at løse voksende inklusionsopgaver.- At udnytte de økonomiske resurser (som hovedsagelig erelevbaserede) mest rationelt og ikke binde resurser i enklassedannelse på årgange med uhensigtsmæssige elevtal.- At skolerne har mulighed for holddannelse og prioritering afresurserne efter de lokale behov.3.2. Forventet resultat,1- Skolerne vil opleve større frihed til at prioritere de tildelte resurser og
herunder eventuelleøkonomiske gevinster
dermed større mulighed for at tilgodese lokale forhold ogudfordringer.- Elever med særlige behov kan lettere tilgodeses.4. Ansøgning om dispensation fra procesregler4.1. Hvilke regler søgesFolkeskolelovens § 25.dispensation fra?Bestemmelserne om holddannelse.5. Hvordan nåsPå baggrund af dispensationen fastlægger/revurderer den enkelteresultaterne?skoles bestyrelse principper for holddannelse.- dispensation fraSkolernes ledelse og medarbejdere bruger disse principper i forholdprocesreglertil konkret holddannelse.6. Dokumentation, opfølgning og evaluering6.1. Tilrettelæggelse afSkoleledelsens teamsamtaler med det pædagogiske personale.opfølgningSkoleledelsens årlige udviklingssamtale med skolechefen.6.2. Hvordan sikres enDispensationen har ingen indflydelse på efterlevelsen af detfortsat efterlevelse afoverordnede formål for folkeskolen samt trinmål.lovgivningensoverordnede formål?6.3. Hvordan sikresDispensationen har ingen indflydelse på borgernes retssikkerhed.borgernes retssikkerhedfortsat?Udfyldes af kommunen/regionen7. Hvilke regler og/eller bestemmelser søger den offentlige institution/den privateleverandør dispensation fra?7.1. Hvilke statsligeFolkeskolelovens § 25.regler?Bestemmelserne om holddannelse.7.2. Hvilke lokale regler? Ingen lokale regler.8. Hvor mangeAlle folkeskoler i Jammerbugt Kommuneoffentligeinstitutioner/privateleverandører foreslåsomfattet af tilsvarendedispensation?
2