Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del Bilag 98
Offentligt
934881_0001.png
934881_0002.png
934881_0003.png
Debatindlæg tilsendt FOLKESKOLEN.
Ringe jordforbindelse.Mange forhold i skolen skal der, i fig. undervisningsministeren, rettes op på. Hvornår går det fuldt ud op forvore politikere, at verden uden for skolen og nede i gulvhøjde er stærkt forskellig fra det, man får øje på fraet skrivebord i undervisningsministeriet?I november 2010 deltog jeg i den årlige konference i The International Dyslexia Association i USA. En afforelæserne, psykolog og tidligere skoleleder Dr. Jane M. Healy, præsenterede en omfattende gennemgangaf de mange forhold, der medvirker til at gøre indlæring vanskelig for et stærkt stigende antal børn ogunge.I sin forelæsning, der refererede til tonsvis af velunderbygget forskning, berørte Healy så væsentligeområder som mangelfuld ernæring, manglende søvn, manglende forældreengagement, familiedynamik,forurening, støj, indflydelse fra massemedier, afhængighed af computerspil, læringsstile, sansning ogperception, hjerneforskning, alternative fremgangsmåder m.m.m.Gid vore skolepolitikere havde tid til at læse Jane M. Healy's seneste bog Different Learners medundertitlen Identifying, Preventing, and Treating Your Child's Learning Problems (400 sider).Her er stof til eftertanke. Mange forhold også uden for skolens indflydelse skal ændres, hvis danske skolerskal kunne kravle op mod top ti.Med venlig hilsen og ønsket om en god jul.
Kjeld JohaVisen,MSc, PhD, Rø, Gudhjem.
Kjeld V. JohansenMSc psyc, PhD educRø Skolevej 14DK-3760 Gudhjem
Praise forDifferent Learners>."Jane Healy writes elegantly and eloquentlytoexplain how the interaction ofachild's genesand experience governs how the child learns. How do 'nature and nurture' work—or notwork—together to causesomechildren to struggle at school? What can we do to improveourhome,school,and community environments and thereby improve our kids' brains? Forall presentandfuture parents, teachers, and others who care about children, Different Learnersis avery, veryimportant book."—CarolKranowitz, M. A., author of The Out-of-Sync Child
9
"Different Learners is superb. Jane Healy, one ofthe most experienced and savvy experts in thefield, brings together a wealth of useful information and presents it in terms all readers canunderstand. The book both breaks new ground and organizes what is already known in won-derfully innovative ways. All in all, an excellent and practical book."—Edward Hallowell. M.D., author of Driven to Distraction
*"A sensible guide for parents and a wonderful reference for professionals. I particularly enjoyedthe insights on stress and brain disruptors."—Michael Brody, M.D., Chair,Media Committee ofthe American Academy of Child andAdolescent Psychiatry; and coauthor of Messages: Self Help Through Popular Culture
*"Different Learners makes sense of why so many children are now identified with learning prob-lems, and why parents and teachers must move beyond labels to treat every child as a uniquemdividual. There is much we can do—without drugs—to improve every child's emotionaland academic learning to bring out the best in each child."—Lise Eliot, Ph.D., Associate ProfessorofNeuroscience,theChicagoMedical School; and author of What's Going Onin There?
*"Dr. Healy de-mystifies the scientific research in an extraordinarily readable way. Her decadesof experience—and her incomparable sensitivity—shine through as she offers specific strate-gies to create a 'brain positive' environment at home and in the dassroom."—RichardD. Lavoie, M.A., M.Ed., author ofThe Motivation Breakthrough and II's So Much Work lo Be Yotir Friend
*"Different Learnersisa fantasticbook for both parents and teachers for helping children who havelearning difficulties to excel and achieve."—TempleGrandin, author of Thinking in Pictures andTheWay ISee ItEDUCATIONISBN 978-1-4165-5641-10410$26.00 U.S./S34 00 Can.
52600
9
781416"55641 1
Debatindlæg tilsendt FOLKESKOLEN.
Skal vi lære af Singapore?Efter et netop afsluttet besøg i Singapore, hvor jeg bl.a. havde lejlighed til at møde ledere fra Singaporesdysleksiforening og enkelte lærere, må mit svar være, at der er mange ting vi i hvert fald ikke skal kopiere:- mange elever i indskolingsklasser og mindre elevtal i de ældste klasser ("Her skal eleverne jo virkelig lærenoget").- en lærer refererede en udtalelse fra en højtplaceret embedsmand i undervisningsministeriet: "Vi skal ikkeofre for meget på de dårligst fungerende. De kommer jo alligevel ikke til at bidrage positivt til BNP!"- skolerne anvender en uhyre mængde tid og kræfter på at teste eleverne.- mange fortvivlede forældre må selv sørge for at elever med særlige behov får den nødvendige hjælp.- Singapores dysleksiforening er privat med en lønnet stab på omkring 150 personer, driver 9 skoler medtilsammen ca. 1600 elever og 90 lærere (inkluderet i de 150). På den måde kan man få rimeligeklassestørrelser, når ellers forældrene kan og vil betale. Regeringen yder dog et væsentligt tilskud tilforeningen. Elever optages kun på en skole, hvis der foreligger en psykologisk diagnose.- undervisningssproget er engelsk. Det hævdes at være en fordel. Imidlertid mødte jeg adskillige ungemennesker, som forstod og talte engelsk meget dårligt. Kinesisk eller malajisk er hverdagssproget for detstore flertal.Hvad er det lige, vi skal efterligne?Venlig hilsen,Kjeld Johansen, tidl. viceskoleinsp., GI. Stenbygård, Rø, Gudhjem.