Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del Bilag 9
Offentligt
Til Folketingets UddannelsesudvalgDen 4. oktober 2010
Vedrørende eliteidrætsklasser i folkeskolenKonklusionStatsforvaltningen Syddanmark har den 9. september 2010 kendt Es-bjerg Kommunes oprettelse af eliteidrætsklasser i folkeskolen ulovlig.I Århus findes på to folkeskoler lignende eliteidrætsklasser.Eliteidrætsklasserne i Århus er en stor succes. På de pågældende sko-ler opleves eliteidrætsklasserne som en drivkraft i etableringen af etstærkt fagligt og socialt miljø, hvor talentfulde elever fra hele ÅrhusKommune tiltrækkes og fastholdes. Samtidigt støttes, stimuleres ogudfordres talentfulde elever indenfor idræt i kombination med folke-skolens almene undervisningstilbud.Eliteidrætsklasserne er med andre ord et praktisk tiltag, der bl.a. kanbidrage til, at folkeskolen kan rumme og udfordre alle, samt bidragetil indfrielsen af 95 % målsætningen ved at fastholde elever med an-dre talenter end de strengt boglige.Magistratsafdelingen for Børn og Unge og Magistratsafdelingen forKultur og Borgerservice ønsker dermed at fastholde ordningen om-kring eliteidrætsklasserne i Århus Kommune. Vi ønsker derfor at frem-føre vores syn på sagen for Uddannelsesudvalget i form af 2 løsnings-forslag. Det mest vidtrækkende forslag nævnes først:Ændring af folkeskoleloven - et nyt stk. 3 tilføjes i § 25”Undervisningsministeren kan i særlige tilfælde efter henvendelse frakommunalbestyrelsen beslutte, at det skal være muligt at opretteklasser på baggrund af optagelsesprøver indenfor fag, der ikke er om-fattet af folkeskolens afgangsprøve. Undervisningsministeren fastsæt-ter de nærmere regler for optagelsesproceduren efter 1. pkt.”Dispensationsansøgning fra Århus Kommune imødekommes snarestÅrhus Kommune har sendt undervisningsministeren en dispensations-ansøgning dateret den 22.september 2010, hvori der anmodes omtilladelse til at viderebringe det 5-årige eliteidrætsklasseforsøg i ÅrhusKommune. En imødekommelse af denne ansøgning vil bl.a. give mu-Telefon:8940 2350E-post:[email protected]Hjemmeside:www.aarhuskommune.dk
Århus KommuneRådmandBørn og UngeKultur og Borgerservice
Rådhuset8100 Århus CSagsnummer:M5/2010/02813
Århus Kommune
Børn og UngeKultur og Borgerservice
lighed for at indhente mere evidensbaseret viden om eliteidrætsklas-sernes nøjagtige effekter.ProfilskolerUndervisningsministeriet redegør i ”Vejledende udtalelse om elite-idrætsklasser i folkeskolen af 21. juni 2010” for, at der indenfor folke-skolelovens rammer er mulighed for at etablere folkeskoler med sær-lig profil, herunder fx en idrætsprofil.Ifølge udtalelsen er det indenfor folkeskolelovens rammer muligt atopprioritere idrætsfaget ved tildeling af ekstra undervisningstimer iforhold til det vejledende antal; ved udvidet brug af holddannelse ifaget idræt indenfor den enkelte klasse og på tværs af klasser og klas-setrin; ved tilrettelæggelse af elevernes skoledag, så elever gives mu-lighed for eksempelvis morgentræning; ved at tænke bevægelse,krop, kost, og motion systematisk ind i skolens øvrige fagrække.Vejledningen åbner dog ikke mulighed for at basere klassedannelse påoptagelseskriterier. De ovenfor beskrevne tiltag har i den forbindelseikke samme stærke tiltrækningskraft for de særligt talentfulde eleversom de deciderede eliteidrætsklasser – og heller ikke de helt sammepositive effekter.EliteidrætsklasserEliteidrætsklasser baseret på særlige optagelseskriterier udgør et fag-ligt målrettet og stærkt motiverende læringsmiljø med gode mulighe-der for at skabe en synergieffekt i forhold til elevernes sportsudøvelseog skolegang. Effekter, der endvidere potentielt rækker langt udoverden enkelte elev og klasse.Udfordringer for alleDet er et bærende princip i folkeskoleloven og hos Magistratsafdelin-gen for Børn og Unge i Århus Kommune, at børn og unge må behand-les forskelligt for at få lige muligheder.Børn er forskellige, de lærer og udvikler sig på forskellige måder, ogdet er en af folkeskolens fornemste opgaver at sikre, at alle elevergives mulighed for den fulde udnyttelse af deres potentiale.I den henseende er eliteidrætsklasserne et konkret tiltag, der sikrerudfordringer for alle i folkeskolen.
Vedrørende eliteidrætsklasser i folkeskolen
Side 2 af 2
Århus Kommune
Børn og UngeKultur og Borgerservice
95 % målsætningenRegeringen har fastsat en målsætning om, at 95 % af en ungdomsår-gang skal have en ungdomsuddannelse i 2015. En indfrielse af dennemålsætning forudsætter bl.a. en markant nedbringelse af frafaldetsamt en nytænkning i forhold til sammensætning og tilrettelæggelseaf uddannelsestilbuddene.Eliteidrætsklasser integrerer idræt og skole på en måde, så de ungeikke tvinges til fravalg af eksempelvis skolen for at sikre optimale ud-viklingsbetingelser for sporten – i klassen møder eleverne accept ogforståelse for deres valg og fravalg i dagligdagen. Samtidig sikrer dentætte integration af idræt og skole, at lysten og viljen til at lære beva-res gennem hele uddannelsesforløbet.Eliteidrætsklasser skaber fornyet glæde ved skolegang, og fastholderpå den vis elever i uddannelsestilbuddene, som ellers nemt ville kunnetabes på gulvet – ikke mindst gruppen af motorisk stærke drenge.Tiltrækning, fastholdelse, og synergieffekterTalent og entusiasme smitter. Eliteidrætsklasser støtter, stimulerer ogudfordrer ikke blot den enkelte elev og klasse – de positive effekterrækker potentielt langt videre.Eliteidrætsklasserne har potentiale til at hæve niveauet for hele sko-len, idet den stærke faglige profil kan virke som en inspirerende pæ-dagogisk drivkraft og understrøm gennem skolens øvrige fag.De særlige talentklasser giver ligeledes den enkelte skole mulighed forat tegne en særligt stærk faglig og social profil, der kan medvirke til attiltrække og fastholde talentfulde elever fra hele byen.I Århus Kommune vurderes det således, at der er ca. 100 potentiellejunior-sportsudøvere på en årgang. Af disse 100 søger pt. ca. 75 op-tagelse på de to folkeskoler med eliteidrætsklasser. Ordningen er medandre ord særdeles populær, og evner at fastholde og tiltrække denovervejende del af eliteidrætsudøverne på 7.-10.klassetrin.LøsningsforslagPå denne baggrund fremføres følgende to løsningsforslag. Den førsteløsning, en lovændring, er mere vidtrækkende end den anden, imøde-kommelse af en dispensationsansøgning.
Vedrørende eliteidrætsklasser i folkeskolen
Side 3 af 3
Århus Kommune
Børn og UngeKultur og Borgerservice
I den forstand anerkendes det, at tidspunktet næppe er gunstigt i for-hold til en lovændring. Omvendt er lovændringsforslaget i ÅrhusKommunes optik fornuftigt, om end det ville være at foretrække atafvente evaluering af det igangværende forsøg.Ændring af folkeskoleloven - et nyt stk. 3 tilføjes i § 25”Undervisningsministeren kan i særlige tilfælde efter henvendelse frakommunalbestyrelsen beslutte, at det skal være muligt at opretteklasser på baggrund af optagelsesprøver indenfor fag, der ikke er om-fattet af folkeskolens afgangsprøve. Undervisningsministeren fastsæt-ter de nærmere regler for optagelsesproceduren efter 1. pkt.”Ifølge denne lovændring vil det være muligt at fortsætte med den ek-sisterende ordning omkring eliteidrætsklasser i Århus Kommune.Samtidig åbnesikkefor eliteklasser i folkeskolens mere grundlæggen-de fag, jf. folkeskolelovens § 14 om de fag, der er omfattet af folke-skolelovens afgangsprøve. Med forslaget ønsker vi dermed at sikreeliteidrætsklassernes overlevelseuden,at vi samtidig gør op med en-hedsskolen eller reglen om, at elever i den overvejende del af under-visningstiden skal undervises i deres klasse (jf. § 25, stk. 1 og stk. 6).Dispensationsansøgning fra Århus Kommune imødekommes snarestÅrhus Kommune har sendt undervisningsministeren en dispensations-ansøgning dateret den 22.september 2010, hvori der anmodes omtilladelse til at viderebringe det 5-årige eliteidrætsklasseforsøg i ÅrhusKommune.Det er Århus Kommunes intention ved en eventuel imødekommelse afdispensationsansøgningen, at der skal iværksætte en ny evaluering afde eksisterende eliteidrætsklasser. Arbejdet skal i den henseende me-re eksakt afdække eliteidrætsklassernes effekter på både på individ-og skoleniveau.
Med venlig hilsen
Jacob Bundsgaard Johansen
Marc Perera Christensen
Vedrørende eliteidrætsklasser i folkeskolen
Side 4 af 4