Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del Bilag 81
Offentligt
925567_0001.png
925567_0002.png
925567_0003.png
925567_0004.png
TALEPAPIRDET TALTE ORD GÆLDER
AnledningTitelMålgruppeArrangørTaletidTid og sted
Åbent samråd i Folketingets UddannelsesudvalgBesvarelse af samrådsspørgsmål X og YFolketingets UddannelsesudvalgFolketingets UddannelsesudvalgCa. 6 minutterOnsdag den 1. december 2010
1
Disposition1. Indledning2. Spørgsmål X – om udfordringsretten3. Spørgsmål Y – om holddannelse og niveaudeling
1. IndledningUddannelsesudvalget har efter ønske fra Pernille Vigsø Bagge (SF) stillet migspørgsmålene X og Y om holddannelse. Jeg foreslår, at jeg giver en samlet be-svarelse.
2. Spørgsmål X – om ufordringsrettenSpørgsmål X:”Har ministeren planer om at give dispensation fra reglerne omholddeling i folkeskolen uden at drøfte spørgsmålet med forligskredsen om fol-keskolen, jf. vedhæftede ansøgning fra Jammerbugt Kommune?”Jeg kan oplyse, at der ikke er en fast praksis for, at forsøgsansøgninger skaldrøftes med folkeskoleforligskredsen. Dette er i øvrigt i overensstemmelse medforligskredsens aftale af 10. januar 2008 om forsøg på folkeskoleområdet.Folkeskoleforligskredsen vil derfor heller ikke i forhold til den konkrete an-søgning fra Jammerbugt Kommune blive inddraget i drøftelserne af, hvorvidtden skal imødekommes eller ej. Men forligskredsen vil – ligesom med andreigangsatte forsøg – blive orienteret, hvis ansøgningen imødekommes.Jeg kan endvidere oplyse, at ansøgningen fra Jammerbugt Kommune er indgi-vet i medfør af udfordringsretten.Det er i regi af udfordringsretten som udgangspunkt muligt at ansøge om for-søg inden for hele folkeskoleområdet – herunder også reglerne om holddannel-se. Det er dog et krav, at formålet med lovgivningen respekteres under for-søgsperioden, og at borgerne ikke fratages rettigheder.Ansøgningen fra Jammerbugt Kommune er pt. under behandling i Undervis-ningsministeriet, og jeg kan derfor ikke kommentere på, om der vil blive givetforsøgsdispensation eller ej.
2
Jeg kan dog helt generelt oplyse, at regeringen er åben for, at konstruktive ide-er, nye forslag og fremsynede initiativer kan bringes i spil til gavn for elever-nes trivsel og udbytte af undervisningen. Også når det gælder muligheden forudvidet holddannelse.3. Spørgsmål Y – om holddannelse og niveaudelingSpørgsmål Y:”Hvorfor udtaler regeringen sig positivt om at øge niveaudelin-gen i folkeskolen, når den tilgængelige uddannelsesforskning i både Danmarkog internationalt peger på, at øget niveaudeling fører til et dårligere fagligt ni-veau for de svageste elever og i øvrigt ikke øger det faglige udbytte for destærkeste elever?”Jeg vil gerne benytte lejligheden til at understrege, at regeringen ikke har i sin-de at afskaffe enhedsskolen.Enhedsskolen blev i Danmark endeligt indført i 1993. Siden da har en perma-nent sortering af eleverne efter evner i a og b klasser ikke været mulig indenfor normalundervisningens rammer.Jeg – og regeringen – sætter pris på, at børnene får de muligheder for at udvik-le sig i mødet og samværet med skolens børn og unge, der ikke nødvendigvishar de samme forudsætninger, som de selv har.Det er vigtige sociale og personlige kompetencer, som vi skal holde fast i. Mender er jo i disse spørgsmål ligesom i mange andre spørgsmål på uddannelses-området ikke tale om enten eller, men om både og.Man kan godt fastholde klassefællesskabet samtidig med, at eleverne i kortereeller længere tid undervises på hold inden for eller på tværs af klasser og klas-setrin.Det kan være hold, der er dannet ud fra elevernes særlige interesser. Det kanvære hold, der er opdelt efter køn.Og det kan så også være efter fagligt niveau inden for en faglig disciplin ellerfærdighed, der for nogle kræver særlig træning og for andre ekstra udfordrin-ger.Jeg har nævnt det før: skoler er forskellige, lærere er forskellige og elevgrupperer forskellige. Folkeskolens formål og fagmål kan nås ad mange veje.Skolerne ved naturligvis bedst, hvordan man lokalt kan imødekomme ønsker,behov og forudsætninger for en bestemt elevgruppe3
Jeg har tillid til, at skolerne vil det bedste for deres elever, og regeringen vilgerne give skolerne større frihed til at organisere, tilrettelægge og gennemføreundervisningen.Til gengæld skal skolerne dokumentere, at de lever op til de centralt fastsattemål for skolen og for elevernes udbytte af undervisningen.Med udvidede rammer for skolernes brug af holdundervisning, får lærere ogledelse endnu flere handlemuligheder stillet til rådighed.
4