Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del Bilag 57
Offentligt
TALEPAPIRDET TALTE ORD GÆLDER
AnledningTitelMålgruppeArrangørTaletidTid og sted
Samråd i Folketingets UddannelsesudvalgRådsmødet (uddannelse og ungdom) den 19. novemberUdvalgets medlemmerUddannelsesudvalget3 minutterDen 9. november 2010, inden for tidsrammen 14.00 –17.00 i Folketingets Uddannelsesudvalg
1
Disposition1.2.3.4.IndledningUddannelsesdelenUngdomsdelenAfslutning
1. IndledningDer er indkaldt til rådsmøde for uddannelse og ungdom den 19. november.2. UddannelsesdelenPå uddannelsesområdet er der fire sæt rådskonklusioner til vedtagelse.Belgien har haft tre prioriteter for uddannelse under formandskabet: grundlæg-gende færdigheder, uddannelse for bæredygtig udvikling og erhvervsrettet ud-dannelse.Der foreligger nu tre sæt rådskonklusioner, der stemmer overens med de belgi-ske prioriteter. Regeringen støtter rådskonklusionerne.Jeg vil gerne kort fremhæve rådskonklusionerne om de erhvervsrettede uddan-nelser. Der lægges her op til, at medlemslandene vedtager strategiskerådskonklusioner, der vil gælde for en længerevarende periode – i dette tilfældefor perioden 2011 - 2020.Rådskonklusionerne skal være med til bedre at understøtte Københavnproces-sen, der blev vedtaget under det seneste danske formandskab i 2002.Københavnprocessen har sat kvalitetssikring og gensidig anerkendelse i fokusfor samarbejdet om de erhvervsrettede uddannelser. De belgiske rådskonklu-sioner bekræfter det fortsatte samarbejde under Københavnprocessen med hen-blik på at skabe fornyet dynamik i dette samarbejde.Rådskonklusionerne vil være udgangspunktet for vedtagelse af understøttendeprioriteter for perioden 2011 – 2014. De skal vedtages på det uformelle mini-stermøde, som Belgien har inviteret alle 32 lande under Københavnprocessentil den 7. december.
2
Ud over de tre nævnte rådskonklusioner har Kommissionens arbejde med Eu-ropa 2020-strategien præget det belgiske formandskab.Det fjerde sæt rådskonklusioner udtrykker medlemsstaternes politiske opbak-ning til flagskibsinitiativet Unge på vej, der handler om unges uddannelses- ogbeskæftigelsesmuligheder.Formandskabet har lagt op til en udveksling af synspunkter om en integrerettilgang mellem uddannelsespolitik og andre politikområder med henblik på atsikre, at unge får lige muligheder for uddannelse og beskæftigelse. Der vil væ-re flere nationale tiltag at bidrage med under drøftelsen, eksempelvis ungepak-kerne og den nye ”ghettoplan”.3. UngdomsdelenDer er fire punkter på ungdomsområdet. Det første er en resolution om størrefokus på unges frivillige arbejde. Det er et forslag, som vi varmt kan støtte.Regeringen ønsker at øge den frivillige indsats i samfundet, som både de ungeog mange andre - også ældre – står for. Derfor er det fint, at der nu bliver satfokus på, hvordan vi også på europæisk plan kan øge det frivillige arbejdeblandt unge.EU har besluttet, at næste år skal være Det europæiske År for frivillige Aktivi-teter. Så denne resolution falder fint i tråd med det.Det næste punkt er om bedre adgang for unge til kulturelle oplevelser og harform af et sæt rådskonklusioner.Også her har vi at gøre med et forslag, som det er svært at være imod. Alle un-ge bør selvfølgelig have størst mulig adgang til at få kulturelle oplevelser. Ogde skal selvfølgelig også have lejlighed til selv at deltage aktivt i kulturlivet fraen tidlig alder.Det tredje punkt handler om sikring af børn og unges rettigheder i samfundet.Det er et arbejde, som også foregår i andre internationale organisationer somfor eksempel Europarådet og FN. Det belgiske formandskab ønsker her at styr-ke det europæiske samarbejde.Formandskabet foreslår derfor, at vi vedtager et sæt konklusioner, der bakkerop om den meddelelse, som Kommissionen planlægger at udsende næste år. Imeddelelsen vil Kommissionen komme med en egentlig strategi for, hvordandette arbejde kan intensiveres.
3
Vi kan støtte formandskabets forslag.Til sidst bliver vi bedt om at udveksle synspunkter om emnet unge i byområ-derne og Europa. Formandskabet lægger her op til, at vi skal drøfte, hvordan vipå europæisk plan kan medvirke til at løse de sociale og andre problemer, somunge står over for i vores byer.Der er for mig ingen tvivl om, at vi her har fat i et alvorligt problem. Ikkemindst i den nuværende svære finansielle situation med stor ungdomsarbejds-løshed over alt i Europa. Alle medlemsstater er jo optaget af at løse dette pro-blem.Som allerede nævnt har regeringen netop lanceret en såkaldt ”ghettoplan” meden lang række konkrete initiativer. Planen indeholder blandt andet en række til-tag, der specielt er møntet på at styrke indsatsen over for børn og unge.For eksempel skal alle tosprogede børn, som har problemer med at lære detdanske sprog – fx fordi forældrene ikke taler dansk i hjemmet – have mulighedfor at lære dansk via et obligatorisk tilbud om undervisning i dansk. Dervedundgår man, at børn vokser op isoleret fra det danske samfund.4. AfslutningJeg ser frem til at deltage i rådsmødet den 19. november.
4