Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del Bilag 56
Offentligt
Fremsat den {FREMSAT} af undervisningsministeren (Tina Nedergaard)
Forslagtil
Lov om ændring af lov om produktionsskoler(Ændring af optagelseskriterier og skoleydelse)
§1I lov om produktionsskoler, jf. lovbekendtgørelse nr. 887 af 5. juli 2010, foretages følgende æn-dringer:1.I§ 1, stk. 1,udgår: », eller har afbrudt en ungdomsuddannelse«.2.§ 17, stk. 2,affattes således:»Stk. 2.Skoleydelsen udgør 616 kr. pr. uge for deltagere under 18 år, 795 kr. pr. uge for hjemme-boende deltagere over 18 år, og 1475 kr. pr. uge for udeboende deltagere over 18 år. De angivnebeløb er fastsat i 2010-niveau og reguleres fra og med 2011 en gang årligt den 1. januar med 2,0pct. tillagt eller fratrukket en tilpasningsprocent for det pågældende finansår, jf. § 3, stk. 1, i lov omen satsreguleringsprocent. Tilpasningsprocenten tillægges eller fratrækkes, afhængigt af om denlønudvikling, der ligger til grund for beregning af tilpasningsprocenten, er højere eller lavere end 2pct. Reguleringen sker på grundlag af de på reguleringstidspunktet gældende beløb. De reguleredebeløb afrundes til nærmeste kronebeløb.«§2Loven træder i kraft den 1. januar 2011.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1. Indledning2. Kriterier for optagelse på produktionsskole2.1. Gældende ret2.2. Den foreslåede ordning3. Ændring af skoleydelse3.1. Gældende ret3.2. Den foreslåede ordning4. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet6. Administrative konsekvenser for borgere7. Miljømæssige konsekvenser8. Forholdet til EU-retten9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.10. Sammenfattede skema
1. IndledningLovforslaget udmønter Aftale om genopretning af dansk økonomi (maj 2010) indgået mellem regeringen(Venstre og Det Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti.I dag tilbydes unge under 25 år, som ikke har gennemført en ungdomsuddannelse, og som ikke umiddel-bart har forudsætninger for at påbegynde en sådan uddannelse, eller har afbrudt en ungdomsuddannelse, un-dervisningsforløb på en produktionsskole, jf. § 1, stk. 1, i produktionsskoleloven, jf. lovbekendtgørelse nr.887 af 5. juli 2010 om produktionsskoler.Med lovforslaget ændres kriterierne for tilbud om optagelse på en produktionsskole således, at en afbrudtungdomsuddannelse ikke længere i sig selv skal danne grundlag for tilbud om optagelse. Dette skyldes, atdet normalt ikke er nødvendigt for unge, der skifter mellem to ungdomsuddannelser, i den mellemliggendeperiode at gå på en produktionsskole for at få styrket deres uddannelsesparathed.Produktionsskolerne udbetaler en skoleydelse til de deltagere, der udløser statstilskud, jf. produktionssko-lelovens § 17, stk. 1. Produktionsskoledeltagere, der er over 18 år, modtager i dag, uanset om de bor hjemmeeller er udeboende, samme beløb i skoleydelse. Efter SU-reglerne modtager udeboende over 18 år højerestipendium end hjemmeboende.Det foreslås, at skoleydelsens størrelse til produktionsskoledeltagere over 18 år fremover skal afhænge af,hvorvidt den pågældende bor hjemme eller er udeboende, og at skoleydelsen til hjemmeboende produktions-skoledeltagere over 18 år nedsættes i forhold til i dag.2. Kriterier for optagelse på produktionsskole2.1. Gældende retProduktionsskoler tilbyder undervisningsforløb, der er baseret på praktisk arbejde og produktion. Produkti-onsskoleophold er rettet mod unge under 25 år, som ikke har gennemført en ungdomsuddannelse, og somikke umiddelbart har forudsætninger for at påbegynde en sådan uddannelse, eller har afbrudt en ungdomsud-dannelse, jf. § 1, stk. 1, i produktionsskoleloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 887 af 5. juli 2010.
Et ophold på en produktionsskole har navnlig til formål at styrke deltagernes personlige udvikling og for-bedre deres muligheder i uddannelsessystemet og på det almindelige arbejdsmarked, herunder til beskæfti-gelse i fleksjob, i skånejob eller lignende. Tilbuddet tilrettelægges med særligt henblik på, at den unge opnårkvalifikationer, der kan føre til gennemførelse af en erhvervskompetencegivende ungdomsuddannelse. Derhenvises til produktionsskolelovens § 1, stk. 2 og 3.Optagelse og udskrivning af deltagere finder sted løbende under hensyn til de enkelte deltageres behov. Enproduktionsskole kan kun optage deltagere med tilskud, når kommunalbestyrelsen i den unges bopælskom-mune gennem Ungdommens Uddannelsesvejledning vurderer, at den unge er omfattet af produktionsskoler-nes målgruppe. Vurderer Ungdommens Uddannelsesvejledning, at den unge er omfattet af målgruppen, kanden unge umiddelbart og i op til 6 måneder herefter optages og begynde på en produktionsskole med tilskudefter lovens kapitel 3. Der henvises til produktionsskolelovens § 1, stk. 5 og 6.2.2. Den foreslåede ordningUnge, der afbryder en ungdomsuddannelse for at skifte til en anden ungdomsuddannelse, vil normalt ikke iden mellemliggende periode have behov for at gå på en produktionsskole for at få styrket deres mulighederfor at gennemføre en ungdomsuddannelse.Med lovforslaget ændres bestemmelsen i det gældende § 1, stk. 1, 2. pkt., sidste led, således at unge efterlovforslaget ikke tilbydes et produktionsskoleophold, alene fordi de har afbrudt en ungdomsuddannelse.Fremover indskrænkes målgruppen for undervisningsforløb på produktionsskoler således til at være ungeunder 25 år, som ikke har gennemført en ungdomsuddannelse, og som ikke umiddelbart har forudsætningerfor at påbegynde en sådan uddannelse.De unge, der har afbrudt en ungdomsuddannelse, men som af kommunalbestyrelsen gennem UngdommensUddannelsesvejledning er vurderet til at have forudsætninger for igen at påbegynde en sådan, vil med lov-forslaget ikke længere være omfattet af målgruppen for produktionsskoler. Unge, der af kommunalbestyrel-sen gennem Ungdommens Uddannelsesvejledning vurderes til at have forudsætninger for at påbegynde enanden ungdomsuddannelse, jf. lovens § 1, stk. 6, vil eventuelt i samarbejde med Ungdommens Uddannelses-vejledning skulle finde mere relevante uddannelsesmuligheder end optagelse på en produktionsskole.Lovforslaget ændrer ikke på, at unge, der har afbrudt en ungdomsuddannelse, og som af kommunalbesty-relsen gennem Ungdommens Uddannelsesvejledning vurderes til ikke at have forudsætninger for igen atpåbegynde en sådan, fortsat vil være omfattet af målgruppen for produktionsskoler.Der henvises til lovforslagets § 1, stk. 1, og bemærkningerne hertil.3. Ændring af skoleydelse3.1. Gældende retProduktionsskoledeltagere modtager en skoleydelse fra produktionsskolen for den tid, de følger undervis-ningen, jf. produktionsskolelovens § 17, stk. 1. Skoleydelsens størrelse afhænger af, om produktionsskole-deltageren er under eller over 18 år. Hvorvidt deltageren bor hjemme eller er udeboende, er uden betydningfor skoleydelsens størrelse.Skoleydelsen til produktionsskoledeltagere udgør efter produktionsskolelovens § 17, stk. 2, 592 kr. (2009-niveau) pr. uge for produktionsskoledeltagere under 18 år og 1.419 kr. (2009-niveau) pr. uge for produkti-onsskoledeltagere over 18 år. Beløbene reguleres årligt, og i 2010 udgør skoleydelsen for produktionsskole-deltagere under 18 år 616 kr. pr. uge og 1.475 kr. pr. uge for produktionsskoledeltagere over 18 år.Undervisningsministeriet udbetaler refusion af udgifter til skoleydelse, jf. lovens § 17, stk. 1, på grundlagaf en opgørelse over aktivitet, som skolen udarbejder.Produktionsskolerne er pålagt at sikre et korrekt registreringsgrundlag for hver deltager for indberetning aftilskudsudløsende årselever og skoleydelse til Undervisningsministeriet.Efter SU-reglerne modtager udeboende over 18 år højere stipendium end hjemmeboende. Der kan henvisestil SU-lovens § 8, stk. 1, jf. lovbekendtgørelse nr. 661 af 29. juni 2009.
3.2. Den foreslåede ordningDet foreslås, at produktionsskolelovens § 17, stk. 2, 1. pkt., ændres, således at der sondres mellem deltage-re, der er hjemmeboende, og deltagere, der er udeboende, og det foreslås, at hjemmeboende produktionssko-ledeltagere over 18 år fremover modtager en lavere skoleydelse end i dag. Lovforslaget indebærer ingenændringer i størrelsen af beløbene for skoleydelse til deltagere under 18 år og udeboende deltagere over 18år.Det foreslås, at skoleydelse til produktionsskoledeltagere fortsat reguleres årligt og i 2010-niveau fastsæt-tes til- 616 kr. pr. uge for deltagere under 18 år,- 795 kr. pr. uge for hjemmeboende deltagere over 18 år og- 1.475 kr. pr. uge for udeboende deltagere over 18 år.Den unge anses for hjemmeboende, når den unge enten bor hos den ene eller begge sine forældre eller denunge i folkeregisteret står tilmeldt den ene eller begge forældres adresse. Den unge anses for udeboende, nården unge ikke bor hos sine forældre, den unge ikke i folkeregisteret står tilmeldt den ene eller begge foræl-dres adresse, og når den unge bor på en kostskole, skolehjem eller lignende. Bor den unge på kostskole, sko-lehjem eller lignende, anses den unge som udeboende også, selv om den unge har folkeregisteradresse hosden ene eller begge forældre.Produktionsskolerne vil fremover skulle indhente oplysninger om, hvorvidt produktionsskoledeltagere erudeboende eller hjemmeboende. Til brug for ministeriets løbende tilsyn med registreringsgrundlag m.v. ogministeriets udbetaling af refusion af produktionsskolernes udgifter til skoleydelse, jf. lovens § 17, stk. 1, vilder ved udmøntning af lovforslaget administrativt blive fastsat nærmere regler om produktionsskolernes for-pligtelse til at registrere bopælsstatusUdbetalingen til produktionsskoledeltagerne vil som hidtil blive administreret af produktionsskolerne.Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2, og bemærkningerne hertil.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommunerForslaget om ændring af kriterier for optagelse på produktionsskole forventes at medføre et fald i aktivite-ten på omkring 15 pct., hvilket svarer til en forventet samlet statslig netto mindreudgift på ca. 101 mio. kr. i2011, 103 mio. kr. i 2012, 90 mio. kr. i 2013 og 88 mio. kr. i 2014, heri medregnet den statslige mindreind-tægt mht. kommunale bidrag for de pågældende elever på 37 mio. kr. i 2012 og 50 mio. kr. i 2013 og 2014.Forslaget om tilpasning af produktionsskoleydelsen for hjemmeboende over 18 år forventes at medføre enstatslig mindreudgift på ca. 81 mio. kr. årligt i 2011-2014.Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner.5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget indeholder ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.6. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget indeholder ingen administrative konsekvenser af betydning for borgerne.7. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.8. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.Lovforslaget har været udsendt i høring hos følgende organisationer m.v.:
10. Sammenfattende skemaPositive konsekven-ser/mindreudgifterStatslig netto min-dreudgift på 182 mio.kr. i 2011, 184 mio. kr.i 2012, 171 mio. kr. i2013 og 169 mio. kr. i2014.Kommunal mindreud-gift på 37 mio. kr. i2012 og 50 mio. kr. i2013 og 2014.IngenIngenNegative konsekven-ser/merudgifterIngen
Økonomiske konse-kvenser for stat, regio-ner og kommuner
Administrative konse-kvenser for stat, regio-ner og kommunerØkonomiske og admi-nistrative konsekvenserfor erhvervslivetAdministrative konse-kvenser for borgerneMiljømæssige konse-kvenserForholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
IngenIngen
IngenIngen
Forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Produktionsskolernes målgruppe er i produktionsskolelovens § 1, stk. 1, angivet som unge under 25 år,som ikke har gennemført en ungdomsuddannelse, og som ikke umiddelbart har forudsætningerne for at på-begynde en sådan uddannelse, eller har afbrudt en ungdomsuddannelse. En afbrudt ungdomsuddannelse ersåledes i sig selv et kriterium for at tilhøre målgruppen.Da det normalt ikke er nødvendigt for unge, der skifter mellem to ungdomsuddannelser, i den mellemlig-gende periode at gå på en produktionsskole for at få styrket deres muligheder for at gennemføre en ung-domsuddannelse, indebærer lovforslaget, at målgruppen indskrænkes til at være unge under 25 år, som ikkehar gennemført en ungdomsuddannelse, og som ikke umiddelbart har forudsætninger for at påbegynde ensådan.Unge, der har afbrudt en ungdomsuddannelse, og som af kommunalbestyrelsen gennem Ungdommens Ud-dannelsesvejledning vurderes til at have forudsætninger for at påbegynde en anden ungdomsuddannelse, jf.lovens § 1, stk. 6, vil eventuelt i samarbejde med Ungdommens Uddannelsesvejledning skulle finde mererelevante uddannelsesmuligheder end optagelse på en produktionsskole.Lovforslaget ændrer ikke på, at unge, der har afbrudt en ungdomsuddannelse, og som af kommunalbesty-relsen gennem Ungdommens Uddannelsesvejledning vurderes til ikke at have forudsætninger for igen atpåbegynde en sådan, fortsat vil være omfattet af målgruppen for produktionsskoler.Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit 2.2.
Til nr. 2Skoleydelse udgør i dag 616 kr. (2010-niveau) pr. uge for produktionsskoledeltagere under 18 år og 1475kr. pr. uge for produktionsskoledeltagere over 18 år.Ved beregning af SU-stipendium udbetales et højere beløb til udeboende end til hjemmeboende, jf. § 8,stk. 1, i SU-loven, jf. lovbekendtgørelse nr. 661 af 29. juni 2009.For at sikre en større ensartethed i offentlige ydelser til unge foreslås der en ændring af beløbet for produk-tionsskoledeltagere over 18 år, således at størrelsen af produktionsskoleydelsen til deltagere over 18 år frem-over vil afhænge af, om deltageren er hjemmeboende eller udeboende, og således at ydelsen for en hjemme-boende produktionsskoledeltager over 18 år nedsættes i forhold til i dag.Produktionsskolerne skal efter den nuværende retstilstand sikre et korrekt registreringsgrundlag for hverdeltager for indberetning af tilskudsudløsende årselever og skoleydelse til Undervisningsministeriet. Produk-tionsskolerne påser ikke efter gældende ret, hvorvidt en deltager på en produktionsskole er hjemmeboendeeller udeboende. Udgiften til skoleydelse indberettes til Undervisningsministeriet i forbindelse med skolenskvartalsopgørelse. Refusion af udgifter til skoleydelse, jf. lovens § 17, stk. 1, beregnes og afregnes kvartals-vis bagud. Beregningen foretages på grundlag af en opgørelse over aktiviteten i kvartalet, som skolen udar-bejder. Opgørelsen foretages på skemaer, der er udarbejdet af Undervisningsministeriet. Skemaerne indsen-des til ministeriet.Produktionsskolerne skal fremover yderligere indhente oplysninger om, hvorvidt produktionsskoledeltage-re over 18 år bor hjemme eller er udeboende, jf. lovens § 17, stk. 3.Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit 3.2.
Til § 2Det foreslås, at loven træder i kraft 1. januar 2011.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget
§1I lov om produktionsskoler, jf. lovbekendtgø-relse nr. 887 af 5. juli 2010, foretages følgendeændringer:§ 1.Produktionsskoler tilbyder undervisnings-forløb, der er baseret på praktisk arbejde ogproduktion. Tilbuddet gives til unge under 25år, som ikke har gennemført en ungdomsud-dannelse, og som ikke umiddelbart har forud-sætninger for at påbegynde en sådan uddannel-se, eller har afbrudt en ungdomsuddannelse.Stk. 2-6(…)§ 17.(…)Stk. 2.Skoleydelsen udgør 592 kr. pr. uge forelever under 18 år og 1.419 kr. pr. uge for ele-ver, der er fyldt 18 år. De angivne beløb er fast-sat i 2009-niveau og reguleres fra og med 2010en gang årligt den 1. januar med 2,0 pct. tillagteller fratrukket en tilpasningsprocent for detpågældende finansår, jf. § 3, stk. 1, i lov om ensatsreguleringsprocent. Tilpasningsprocententillægges eller fratrækkes, afhængigt af om denlønudvikling, der ligger til grund for beregningaf tilpasningsprocenten, er højere eller lavereend 2. pct. Reguleringen sker på grundlag af depå reguleringstidspunktet gældende beløb. Deregulerede beløb afrundes til nærmeste krone-beløb.Stk. 3.(…)1.I§ 1, stk. 1,udgår: », eller har afbrudt enungdomsuddannelse«.
2.§ 17, stk. 2,affattes således:»Skoleydelsen udgør 616 kr. pr. uge for delta-gere under 18 år, 795 kr. pr. uge for hjemmebo-ende deltagere over 18 år, og 1475 kr. pr. ugefor udeboende deltagere over 18 år. De angivnebeløb er fastsat i 2010-niveau og reguleres fraog med 2011 en gang årligt den 1. januar med2,0 pct. tillagt eller fratrukket en tilpasnings-procent for det pågældende finansår, jf. § 3, stk.1, i lov om en satsreguleringsprocent. Tilpas-ningsprocenten tillægges eller fratrækkes, af-hængigt af om den lønudvikling, der ligger tilgrund for beregning af tilpasningsprocenten, erhøjere eller lavere end 2 pct. Reguleringen skerpå grundlag af de på reguleringstidspunktetgældende beløb. De regulerede beløb afrundestil nærmeste kronebeløb.«§2Loven træder i kraft den 1. januar 2011.