Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del Bilag 55
Offentligt
913354_0001.png
913354_0002.png
913354_0003.png
913354_0004.png
913354_0005.png
913354_0006.png
913354_0007.png
913354_0008.png
913354_0009.png
913354_0010.png
913354_0011.png
913354_0012.png
913354_0013.png
913354_0014.png
913354_0015.png
913354_0016.png
913354_0017.png
913354_0018.png
913354_0019.png
913354_0020.png
913354_0021.png
913354_0022.png
913354_0023.png
913354_0024.png
913354_0025.png
913354_0026.png
Fremsat den {FREMSAT} af undervisningsministeren (Tina Nedergaard)
Forslagtil
Lov om ændring af lov om erhvervsuddannelser og lov om Arbejds-givernes Elevrefusion(De faglige udvalgs praktikpladsopsøgende arbejde, begrænsning af ydelser med hensyntil udenlandske elever, adgang til skolepraktik og skoleundervisning, tilskud til praktikvirk-somheder m.v.)
§1I lov om erhvervsuddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 510 af 19. maj 2010, som ændret ved § 10i lov nr. 578 af 1. juni 2010, § 1 i lov nr. 580 af 1. juni 2010 og § 3 i lov nr. 641 af 14. juni 2010,foretages følgende ændringer:1.I§ 31, stk. 1,ændres »stk. 2« til: »stk. 3«.2.I§ 34, stk. 3,ændres »Ledernes Hovedorganisation« til: »Lederne«.3.I§ 38, stk. 5,indsættes som3. pkt.:»Redegørelsen skal indeholde en handlingsplan for udvalgetsvaretagelse af de opgaver, der er nævnt i stk. 7, nr. 2.«.4.I§ 66 e, stk. 2,indsættes efter »§ 66 k, stk. 1«: »og 4«.5.I§ 66 k, stk. 3,ændres »§ 68, stk. 2,« til: »§§ 98 c–g«.6.I§ 66 kindsættes efter stk. 3 som nyt stykke:»Stk. 4.Det er med hensyn til udenlandske elever en betingelse for at opnå ret til skolepraktik-ydelse efter stk. 1, refusion af lønudgifter m.v. efter stk. 2 og tilskud efter stk. 3, at eleven opfylderde betingelser, der er nævnt i § 19, stk. 2 og 3, og i § 15, stk. 5 og 6, i lov om institutioner for er-hvervsrettet uddannelse.«.Stk. 4 bliver herefter stk. 5.7.I§ 67 aindsættes somstk. 4:»Stk. 4.Det er med hensyn til udenlandske elever en betingelse for at opnå ret til tilskud og øko-nomisk støtte til uddannelser efter kapitlerne 7 a og 7 b efter stk. 3, at eleven opfylder de betingel-ser, der er nævnt i § 19, stk. 2 og 3, og i § 15, stk. 5 og 6, i lov om institutioner for erhvervsrettetuddannelse.«.8.Efter § 71 indsættes:»§71 a.Undervisningsministeren fremsætter for Folketinget forslag om revision af § 66 a, stk. 4,§ 66 e, stk. 2, og § 66 k, stk. 3, i folketingsåret 2011-12.«
§2I lov om Arbejdsgivernes Elevfusion, jf. lovbekendtgørelse nr. 775 af 24. juni 2010, som ændretved § 23 i lov nr. 639 af 14. juni 2010 og § 1 i lov nr. 1230 af 2. november 2010 foretages følgendeændringer:1.§ 17 aophæves.2.Efter § 17 a, som ophæves, indsættes som nyt kapitel:»Kapitel 6 aBegrænsning af ydelser med hensyn til udenlandske elever§ 17 b.Det er med hensyn til udenlandske elever en betingelse for at opnå lønrefusion efter kapi-tel 2, tilskud til befordringsudgifter efter kapitel 3, mobilitetsfremmende ydelser efter kapitel 4 ogpræmie og bonus efter kapitel 6, at eleven opfylder de betingelser, der er nævnt i § 19, stk. 2 og 3, ilov om erhvervsuddannelser og § 15, stk. 5 og 6, i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannel-se.«.§3I lov nr. 1218 af 14. december 2009 om ændring af lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion og lovom erhvervsuddannelser (Justering af præmie, løntilskud og bonus, adgang til skolepraktik og tilskoleundervisning og tilskud til praktikvirksomheder), som ændret ved § 2 i lov nr. 1230 af 2. no-vember 2010, foretages følgende ændringer:1.I§ 3, stk. 2-4,og§ 3, stk. 5, nr. 3,ændres »2010« til: »2011«.§4Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar 2011.Stk. 2.§ 66 e, stk. 2, § 66 k, stk. 4, og § 67 a, stk. 4, i lov om erhvervsuddannelser, som affattetved denne lovs § 1, nr. 4, 6 og 7, har virkning for uddannelsesaftaler indgået fra og med den 1. ja-nuar 2011. Bestemmelsen i 1. pkt. finder tilsvarende anvendelse for ydelser med hensyn til elever,der påbegynder en erhvervsuddannelse uden uddannelsesaftale fra og med den 1. januar 2011.Stk. 3.§ 17 b i lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion, som affattet ved denne lovs § 2, nr. 2, harvirkning for uddannelsesaftaler indgået fra og med den 1. januar 2011, jf. dog stk. 4.Stk. 4.For mobilitetsfremmende ydelser efter §§ 8, 9, 11 og 12 i lov om Arbejdsgivernes Elevrefu-sion finder § 17 b i lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion, som affattet ved denne lovs § 2, nr. 2,anvendelse for ydelser vedrørende elever, der optages på en skole fra og med den 1. januar 2011.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1. Indledning1.1. Lovforslagets hovedpunkter1.2. Lovforslagets baggrund2. Lovforslagets indhold2.1. De faglige udvalgs praktikpladsopsøgende arbejde2.1.1. Gældende ret2.1.2. Den foreslåede ordning2.2. Begrænsning af ydelser med hensyn til udenlandske elever2.2.1. Gældende ret2.2.2. Den foreslåede ordning2.3. Forlængelse af midlertidige ordninger2.3.1. Adgang til skolepraktik2.3.1.1. Gældende ret2.3.1.2. Den foreslåede ordning2.3.2. Adgang til skoleundervisning2.3.2.1. Gældende ret2.3.2.2. Den foreslåede ordning2.3.3. Tilskud til praktikvirksomheder2.3.3.1. Gældende ret2.3.3.2. Den foreslåede ordning2.3.4. Revision af ordningerne3. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet5. Administrative konsekvenser for borgerne6. Miljømæssige konsekvenser7. Forholdet til EU-retten8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.9. Sammenfattende skema
1. Indledning1.1. Lovforslagets hovedpunkterDet foreslås, at de faglige udvalgs årlige udviklingsredegørelser skal indeholde en handlingsplan for, hvor-dan det enkelte faglige udvalg virker for tilvejebringelse af praktikpladser.Det foreslås desuden, at udenlandske uddannelsessøgende ikke kan udløse tilskud, refusioner, økonomiskstøtte, præmie, bonus og andre elevhenførbare ydelser efter lov om erhvervsuddannelser og lov om Arbejds-givernes Elevrefusion, hvis eleven ikke opfylder betingelserne for at udløse statstilskud i forbindelse meddeltagelse i erhvervsuddannelsens skoleundervisning (i praksis visse uddannelsessøgende fra tredjelande).Det foreslås endvidere at forlænge den midlertidige mulighed for, at elever, der har gennemført trin 1 af enerhvervsuddannelse med skolepraktik, kan blive optaget i skolepraktik i efterfølgende trin af uddannelsen.Det foreslås herudover at forlænge den midlertidige mulighed for, at elever, der uforskyldt mister en ud-dannelsesaftale inden for en uddannelse, der ikke udbydes med skolepraktik, kan optages til skoleundervis-ning uden at have indgået en ny uddannelsesaftale.Det foreslås endelig at forlænge ordningen med tilskud til praktikvirksomheder, som indgår uddannelsesaf-tale med en elev, der uforskyldt har mistet en uddannelsesaftale.1.2. Lovforslagets baggrundDen 18. juni 2009 indgik regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokraterne, DanskFolkeparti og Det Radikale Venstre ”Aftale om udvidelse af skolepraktikken i 2009”. Denne aftale indeholdten øget kvote til skolepraktik på 1.500 pladser og adgang til skolepraktik på trin 2 eller derover for egnedepraktikpladssøgende elever, der påbegyndte skolepraktik i trin 1 i 2009 eller tidligere og har gennemførtdette.Den 5. november 2009 indgik regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokraterne,Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre ”Aftale om forstærket indsats for flere praktikpladser”. Aftalenindeholdt bl.a. en målsætning om at skaffe 5.000 flere praktikpladser i 2010, som bl.a. skulle tilvejebringesved at oprette flere skolepraktikpladser og ved at give bedre muligheder for elever, der uforskyldt mister enuddannelsesaftale m.v. Aftalen blev implementeret ved lov nr. 1218 af 14. december 2009 om ændring af lovom Arbejdsgivernes Elevrefusion og lov om erhvervsuddannelser (Justering af præmie, løntilskud og bonus,adgang til skolepraktik og til skoleundervisning og tilskud til praktikvirksomheder).I første halvår af 2010 er der tilvejebragt ca. 3.400 praktikpladser ud af de 5.000, der var målsætningenmed praktikpladsindsatsen for 2010.Regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Radi-kale Venstre indgik 1. november 2010 ”Aftale om flere praktikpladser i 2011”, der er optrykt som bilag 2 tildette lovforslag.Indsatsen for flere praktikpladser til unge er et afgørende led i arbejdet med opfyldelse af målsætningenom, at 95 procent af alle unge skal gennemføre en ungdomsuddannelse, samt arbejdet med at mindske ung-domsarbejdsløsheden i kølvandet på krisen. Aftalen fra 1. november 2010 har til formål at forstærke indsat-sen for at flere kan gennemføre en erhvervsuddannelse.Følgende dele af aftalen udmøntes gennem lovforslaget:For det første indeholder lovforslaget bestemmelser om at betinge lønrefusion og øvrige elevhenførbareydelser fra AER med hensyn til udlændinge af, at de pågældende udlændinge opfylder betingelserne for atudløse statstilskud i forbindelse med deltagelse i erhvervsuddannelsens skoleundervisning, jf. aftalens punkt1.For det andet videreføres den midlertidige udvidelse af adgangen til skolepraktik så elever, der gennemfø-rer trin 1 af en erhvervsuddannelse med skolepraktik i 2011, får adgang til skolepraktik i uddannelsens øvri-ge trin, jf. aftalens punkt 5.
For det tredje udmønter lovforslaget aftalens punkt 8.1, hvorefter de faglige udvalgs årlige udviklingsrede-gørelser skal indeholde en handlingsplan for, hvordan det enkelte faglige udvalg virker for tilvejebringelse afpraktikpladser.For det fjerde videreføres i 2011 den midlertidige mulighed for, at elever, der uforskyldt mister en uddan-nelsesaftale inden for en uddannelse, der ikke udbydes med skolepraktik, kan optages til skoleundervisninguden at have indgået en ny uddannelsesaftale, jf. aftalens punkt 8.4.For det femte forlænges ordningen med tilskud til praktikvirksomheder, som indgår uddannelsesaftale meden elev, der uforskyldt har mistet en uddannelsesaftale til at gælde i 2011, jf. aftalens punkt 8.4.2. Lovforslagets indhold2.1. De faglige udvalgs praktikpladsopsøgende arbejde2.1.1. Gældende retDet følger af § 38, stk. 5, i lov om erhvervsuddannelser, at de faglige udvalg skal følge den erhvervsmæs-sige udvikling og udviklingsmuligheder inden for udvalgets område og tilgrænsende områder og efter behovtage initiativ til nyetablering, omlægning og nedlæggelse af uddannelser. De faglige udvalg skal en gang omåret indsende en redegørelse til Undervisningsministeriet herom.Det følger af § 38, stk. 7, nr. 2, jf. § 43, stk. 2, i lov om erhvervsuddannelser, at de faglige udvalg og de lo-kale uddannelsesudvalg ved kontakt med virksomheder og eventuelt ved opfordringer til virksomheder skalvirke for, at der tilvejebringes det antal praktikpladser, som der er behov for ud fra en vurdering af elevernesuddannelsesønsker og de forventede fremtidige beskæftigelsesmuligheder, og for, at udbuddet af praktik-pladser bliver alsidigt med hensyn til virksomhedernes størrelse og teknologiske udvikling.Den sidstnævnte opgave indgår ikke i det lovbundne krav til indholdet af udvalgenes årlige redegørelse.2.1.2. Den foreslåede ordningDet foreslås, at de årlige udviklingsredegørelser også skal indeholde en handlingsplan for, hvordan de fag-lige udvalg konkret virker for tilvejebringelse af praktikpladser i henhold til § 43, stk. 2, i lov om erhvervs-uddannelser.Baggrunden for forslaget er at styrke de faglige udvalgs fokus på det praktikpladsopsøgende arbejde medhenblik på at tilvejebringe flere praktikpladser.Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 3, og bemærkningerne hertil.2.2. Begrænsning af ydelser med hensyn til udenlandske elever2.2.1. Gældende retElever, der er optaget til en erhvervsuddannelse, og virksomheder, der har indgået uddannelsesaftale omerhvervsuddannelse med en elev, kan, hvis betingelserne herfor er opfyldt, opnå ret til forskellige økonomi-ske ydelser, herunder tilskud, refusion, økonomisk støtte, præmie og bonus.For nogle af disse ydelser administreres udbetalingen af Arbejdsgivernes Elevrefusion (AER), der er enselvejende institution, der har til formål at finansiere og administrere refusions- og tilskudsordninger, somskal medvirke til at skaffe det fornødne antal praktikpladser til elever. For andre af ydelserne administreresudbetalingen af den skole, som eleven er optaget på, hvorefter skolen modtager refusion fra AER eller statengennem AER.Alle private og offentlige arbejdsgivere i Danmark betaler bidrag til AER, jf. § 2 i lov om ArbejdsgivernesElevrefusion (AER-loven). Ordningerne under AER har til formål at øge arbejdsgivernes incitamenter til atindgå uddannelsesaftaler. AER yder refusion til de i § 2 i AER-loven nævnte arbejdsgivere, der i henhold tiluddannelsesaftaler har udbetalt løn under skoleophold til elever under erhvervsuddannelse i overensstemmel-
se med lovgivningen for disse uddannelser og til elever under uddannelser, der efter beslutning truffet afbestyrelsen for AER kan sidestilles med erhvervsuddannelser.Efter § 19, stk. 2-4, i lov om erhvervsuddannelser og § 15, stk. 5-7, i lov om institutioner for erhvervsrettetuddannelse er udenlandske uddannelsessøgende, der ikke opfylder betingelserne for at udløse statstilskud (ipraksis visse uddannelsessøgende fra tredjelande), afskåret fra at få en gratis erhvervsuddannelse i Danmark.Når institutionerne ikke modtager statstilskud for eleverne, skal institutionens udbud af uddannelse til disseelever ske som indtægtsdækket virksomhed, jf. § 19, stk. 4, i lov om erhvervsuddannelser og § 15, stk. 7, ilov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse.Med lov nr. 1230 af 2. november 2010 om ændring af lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion blev det medindsættelse af § 17 a i AER-loven indført som en betingelse for at opnå præmie efter lovens § 16 og bonusefter lovens § 17, at udenlandske elever opfylder de betingelser, der er nævnt i § 19, stk. 2 og 3, i lov omerhvervsuddannelser og § 15, stk. 5 og 6, i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse.2.2.2. Den foreslåede ordningDet foreslås, at det med hensyn til udenlandske elever skal være en betingelse for at opnå ret til økonomi-ske ydelser, herunder tilskud, refusioner, økonomisk støtte, præmie og bonus efter lov om erhvervsuddannel-ser og AER-loven, at eleven opfylder de betingelser, der er nævnt i § 19, stk. 2 og 3, i lov om erhvervsud-dannelser og § 15, stk. 5 og 6, i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse.For ydelser efter lov om erhvervsuddannelser med hensyn til udenlandske elever indebærer forslaget, at detskal være en betingelse for at opnå ret til skolepraktikydelse efter § 66 k, stk. 1, refusion af lønudgifter m.v.efter § 66 k, stk. 2, tilskud efter § 66 k, stk. 3, og tilskud og økonomisk støtte til uddannelser efter kapitlerne7a og 7 b efter § 67 a, stk. 3, at eleven opfylder betingelserne for statstilskud i § 19, stk. 2 og 3, i lov om er-hvervsuddannelser og § 15, stk. 5 og 6, i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse.For ydelser efter AER-loven med hensyn til udenlandske elever indebærer forslaget, at det skal være en be-tingelse for at opnå ret til lønrefusion efter lovens kapitel 2, tilskud til befordringsudgifter efter kapitel 3,mobilitetsfremmende ydelser efter kapitel 4 og præmie og bonus efter kapitel 6, at eleven opfylder betingel-serne for statstilskud i § 19, stk. 2 og 3, i lov om erhvervsuddannelser og § 15, stk. 5 og 6, i lov om instituti-oner for erhvervsrettet uddannelse.Med forslaget vil retten til de nævnte elevhenførbare ydelser med hensyn til udenlandske elever være pa-rallelle med de gældende regler i AER-loven om opnåelse af ret til præmie og bonus, jf. lov nr. 1230 af 2.november 2010. Lovforslaget skaber herved bedre sammenhæng med reglerne om udløsning af statstilskudfor deltagelse i erhvervsuddannelser. Såfremt en udenlandsk elev efter bestemmelserne i lov om erhvervsud-dannelser og lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse ikke kan udløse statstilskud til institutionen,vil eleven ej heller opnå ret til ydelser, herunder tilskud, refusion og økonomisk støtte, eller udløse ret forarbejdsgiveren til at opnå ydelser, herunder tilskud, refusioner, præmie og bonus efter lov om erhvervsud-dannelser og AER-loven.Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 4, 6 og 7, og § 2, nr. 1 og 2, og bemærkningerne hertil.2.3. Forlængelse af midlertidige ordninger2.3.1. Adgang til skolepraktik2.3.1.1. Gældende retFra den 25. juni 2009 har elever, som har påbegyndt skolepraktik i trin 1 senest den 31. december 2010 oggennemfører dette, haft adgang til optagelse til skolepraktik i efterfølgende trin, jf. § 66 a, stk. 4, i lov omerhvervsuddannelser, såfremt de lever op til de generelle betingelser for at være optaget til skolepraktik(EMMA-kriterierne), jf. kapitel 16 i bekendtgørelse om erhvervsuddannelser, jf. § 66 c, stk. 1, i lov om er-hvervsuddannelser. Ved EMMA-kriterierne forstås, at eleven er egnet til at kunne gennemføre den ønskedeuddannelse og efter gennemført uddannelse vil kunne fungere på arbejdsmarkedet, at eleven er geografisk ogfagligt mobil, samt at eleven er aktivt praktikpladssøgende.
2.3.1.2. Den foreslåede ordningDet foreslås, at den midlertidige ordning forlænges et år, således at elever, der har påbegyndt eller påbe-gynder trin 1 af en uddannelse i skolepraktik senest den 31. december 2011 og gennemfører dette med skole-praktik, får adgang til optagelse i skolepraktik i efterfølgende trin. Optagelse i efterfølgende trin forudsættersom i den nuværende ordning, at eleven har gennemført det forudgående trin med uddannelsesbevis og leverop til de generelle betingelser for at være optaget i skolepraktik, hvorved forstås, at eleven skal opfyldeEMMA-kriterierne.Der henvises til lovforslagets § 3, nr. 1, og bemærkningerne hertil.2.3.2. Adgang til skoleundervisning2.3.2.1. Gældende retFra den 15. december 2009 har elever, der uforskyldt har mistet en uddannelsesaftale i en uddannelse, derikke udbydes med skolepraktik, kunne optages til skoleundervisning, jf. § 66 e, stk. 2, i lov om erhvervsud-dannelser, såfremt skolen har modtaget ansøgning om optagelse senest den 31. december 2010.2.3.2.2. Den foreslåede ordningDet foreslås, at den midlertidige ordning forlænges et år, således at elever, der uforskyldt har mistet ellermister en uddannelsesaftale i en uddannelse, der ikke udbydes med skolepraktik, kan optages til skoleunder-visning, såfremt skolen har modtaget ansøgning om optagelse senest den 31. december 2011.Der henvises til lovforslagets § 3, nr. 1, og bemærkningerne hertil.2.3.3. Tilskud til praktikvirksomheder2.3.3.1. Gældende retFra den 5. november 2009 har virksomheder, der har indgået en uddannelsesaftale med en elev, der ufor-skyldt har mistet en uddannelsesaftale, kunne modtage tilskud, jf. § 66 k, stk. 3, i lov om erhvervsuddannel-ser, såfremt den nye uddannelsesaftale er indgået senest den 31. december 2010. Tilskuddets størrelse udgør60 pct. af de relevante AER-lønrefusionstakster.Med hjemmel i § 66 k, stk. 3, 5. pkt., i lov om erhvervsuddannelser er det fastsat i § 2, stk. 1, i bekendtgø-relse nr. 8 af 13. januar 2010 om tilskud til arbejdsgivere, at retten til tilskud for arbejdsgivere, der indgår enuddannelsesaftale med en elev, der uforskyldt har mistet en uddannelsesaftale, indtræder efter den periode, ihvilken arbejdsgiveren er berettiget til at oppebære præmie og bonus i henhold til §§ 16 og 17 i AER-loven.Bekendtgørelsesbestemmelsen er formuleret i overensstemmelse med bemærkningerne til forslag nr. L 77 af19. november 2009 til lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion og lov om erhvervsuddannel-ser (Justering af præmie, løntilskud og bonus, adgang til skolepraktik og til skoleundervisning og tilskud tilpraktikvirksomheder), som er trådt i kraft den 15. december 2009 som lov nr. 1218 af 14. december 2009.AER administrerer udbetaling af tilskuddet, jf. § 66 k, stk. 3, i lov om erhvervsuddannelser.2.3.3.2. Den foreslåede ordningDet foreslås, at den midlertidige ordning forlænges et år, således at virksomheder, der har indgået en ud-dannelsesaftale med en elev, der uforskyldt har mistet en uddannelsesaftale, kan modtage tilskud, såfremtden nye uddannelsesaftale er indgået senest den 31. december 2011.Som følge af ændringen af udbetalingstidspunkterne for bonus for indgåelse af uddannelsesaftale om er-hvervsuddannelse, jf. § 1, nr. 7, i lov nr. 1230 af 2. november 2010 om ændring af lov om ArbejdsgivernesElevrefusion (Forhøjelse og ændring af bonus, forlængelse og ændring af ordningen om præmie og løntil-skud til praktikvirksomheder og begrænsning af præmie og bonus for tredjelandsstatsborgere m.v.) vil deadministrativt fastsatte regler om udbetalingen af tilskuddet blive ændret, således at retten til tilskud for ud-dannelsesaftaler, der efter lovændringen kan udløse op til 70.000 kroner i præmie og bonus, vil indtræde pådet tidspunkt, hvor arbejdsgiveren har opnået ret til tredje bonusrate i henhold til § 17 i AER-loven.
Udbetalingstidspunktet for uddannelsesaftaler, der kan udløse op til 50.000 kroner i præmie og bonus, for-bliver uændret.Der henvises til lovforslagets § 3, nr. 1, og bemærkningerne hertil.2.3.4. Revision af ordningerneDet foreslås, at undervisningsministeren for Folketinget fremsætter forslag om revision af § 66 a, stk. 4, §66 e, stk. 2, og § 66 k, stk. 3, i lov om erhvervsuddannelser i folketingsåret 2011-12.Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 8, og bemærkningerne hertil.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommunerUdgifter i forbindelse med udvidelsen af skolepraktikordningen finansieres inden for Undervisningsmini-steriets ramme.Stat, regioner og kommuner berøres som arbejdsgivere på samme måde som private virksomheder. Offent-lige arbejdsgivere, der indgår en uddannelsesaftale med en elev, der uforskyldt har mistet en uddannelsesaf-tale, har mulighed for at få et løntilskud. Elevens uddannelsesinstitution indberetter aftalen til AER.Udgifterne i forbindelse med initiativerne for elever, der uforskyldt mister en uddannelsesaftale, udgørsamlet set en mindreudgift for staten. Således er omkostningerne til løntilskud for virksomheder, der indgåruddannelsesaftale med elever, der uforskyldt har mistet en uddannelsesaftale, lavere end omkostningerneved, at disse elever i stedet er i skolepraktik.De økonomiske konsekvenser i forbindelse med begrænsning af ydelser med hensyn til udenlandske eleverer vanskelige at vurdere, da det er usikkert, hvor mange udenlandske elever, der uden at være omfattet af §19, stk. 2 og 3, i lov om erhvervsuddannelser og § 15, stk. 5 og 6, i lov om institutioner for erhvervsrettetuddannelse udløser ret til ydelser efter de gældende regler. Undervisningsministeriet vurderer dog, at det ertale om et meget begrænset antal, hvorfor de økonomiske konsekvenser ved denne del af forslaget også erbegrænsede, jf. nedenstående tabel.Initiativerne udgør samlet en mindreudgift for staten.Forslaget har ingen administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner.Forventede udgifter som følge af forslageneMio. kr. 2011-priserAdgang fra trin 1 til efterfølgende trin i skolepraktikBedre muligheder for elever, der uforskyldt mister en uddannelsesaftaleBegrænsning af ydelser med hensyn til udenlandske elever--heraf statsligt finansierede ordningerheraf AER-finansierede ordninger20114-14-1,40-1,4-10-1,420124-16-1,40-1,4-12-1,42013--2-1,40-1,4-2-1,4
I alt – initiativer finansieret inden for Undervisningsministeriets ram-meI alt – initiativer finansieret af AER
Note: De økonomiske konsekvenser af begrænsning af ydelser med hensyn til udenlandske elever beror pået skøn, idet der ikke forefindes fuldstændige statistiske oplysninger.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetErhvervslivet berøres som arbejdsgivere på samme måde som offentlige arbejdsgivere. Virksomheder, derindgår en uddannelsesaftale med en elev, der uforskyldt har mistet en uddannelsesaftale, har mulighed for atfå et løntilskud. Elevens uddannelsesinstitution indberetter aftalen til AER.Forslaget har ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet.5. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.6. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.7. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.Lovforslaget har været sendt i høring hos følgende organisationer m.v.: […]9. Sammenfattende skemaPositive konsekven-ser/mindreudgifterStatslige mindreudgifter på i alt24 mio. kr. i 2011-2013 somfølge af initiativ om bedre mu-ligheder for elever, der ufor-skyldt har mistet en uddannelses-aftale.Herudover mindreudgifter forAER på ca. 4,2 mio. kr. i 2011-2013 som følge af initiativ ombegrænsning af ydelser med hen-syn til udenlandske elever.IngenIngenIngenIngenNegative konsekven-ser/merudgifterIngen
Økonomiske konsekvenser forstat, kommuner og regioner
Administrative konsekvenser forstat, kommuner og regionerØkonomiske og administrativekonsekvenser for erhvervslivetMiljømæssige konsekvenserAdministrative konsekvenser forborgerneForholdet til EU-retten
IngenIngenIngenIngen
Forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1 (§ 31, stk. 1)Det foreslås, at henvisningen i § 31, stk. 1, i lov om erhvervsuddannelser til stk. 2 i samme bestemmelseændres til stk. 3. Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af ændring af lov om erhvervsuddannelser,jf. § 2, nr. 7, i lov nr. 1228 af 27. december 2003 om ændring af lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion, lov
om erhvervsuddannelser, lov om godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse, lovom arbejdsmarkedsuddannelser m.v. og lov om produktionsskoler (Fornyelse af vekseluddannelsesprincip-pet, finansieringsomlægning m.m.), hvorved § 31, stk. 2, blev til § 31, stk. 3.Til nr. 2 (34, stk. 3)”Ledernes Hovedorganisation” har ændret navn til ”Lederne”. I konsekvens heraf foreslås navnet ændret i§ 34, stk. 3, i lov om erhvervsuddannelser.Til nr. 3 (§ 38, stk. 5)Det foreslås, at det af bestemmelsen kommer til at fremgå, at de faglige udvalgs årlige redegørelse til Un-dervisningsministeriet også skal indeholde en handlingsplan for, hvordan de faglige udvalg konkret vil op-fylde deres forpligtelse til at virke for tilvejebringelse af praktikpladser. Redegørelsens udvidede område vilblive nærmere præsenteret for de faglige udvalg i Undervisningsministeriets indkaldelsesskrivelse, hvormedudvalgene hvert år anmodes om at indsende disse redegørelser.Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 2.1.Til nr. 4, 6 og 7 (§ 66 e, stk. 2, § 66 k, stk. 4 og § 67 a, stk. 4)Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 6 og 7, at udenlandske erhvervsuddannelseselever skal være omfattet af§ 19, stk. 2 og 3, i lov om erhvervsuddannelser og § 15, stk. 5 og 6, i lov om institutioner for erhvervsrettetuddannelse, for at opnå ret til skolepraktikydelse efter § 66 k, stk. 1, og økonomisk støtte efter § 67 a, stk. 3, ilov om erhvervsuddannelser.Det foreslås endvidere i lovforslagets § 1, nr. 6, at udenlandske erhvervsuddannelseselever skal være om-fattet af § 19, stk. 2 og 3, i lov om erhvervsuddannelser og § 15, stk. 5 og 6, i lov om institutioner for er-hvervsrettet uddannelse, for at danne grundlag for opnåelse af ret til lønrefusion m.v. efter § 66 k, stk. 2, ogløntilskud efter § 66 k, stk. 3, i lov om erhvervsuddannelser til arbejdsgivere, der har indgået uddannelsesaf-tale med disse elever.Det foreslås endelig i lovforslagets § 1, nr. 7, at udenlandske erhvervsuddannelseselever skal være omfattetaf § 19, stk. 2 og 3, i lov om erhvervsuddannelser og § 15, stk. 5 og 6, i lov om institutioner for erhvervsrettetuddannelse, for at udløse ret til opnåelse af tilskud til de faglige udvalgs udgifter til svendeprøver til eleveroptaget til skolepraktik eller eud+ efter § 67 a, stk. 3, i lov om erhvervsuddannelser.Ændringen i lovforslagets § 1, nr. 4, af § 66 e, stk. 2, i lov om erhvervsuddannelser er en konsekvens aflovforslagets § 1, nr. 6, om at indsætte et nyt stykke i § 66 k, i lov om erhvervsuddannelser, således at betin-gelserne, for at udenlandske elever kan opnå ret til skolepraktikydelse, er ens, uanset om eleven er optaget tilskolepraktik eller til skoleundervisning inden for en uddannelse, der ikke udbydes med skolepraktik, pågrundlag af en uforskyldt mistet uddannelsesaftale.Med forslaget vil ovennævnte bestemmelser om elevhenførbare ydelser efter lov om erhvervsuddannelsemed hensyn til udenlandske elever være parallelle med de gældende regler om udløsning af præmie og bonusfra AER. Forslaget skaber herved bedre sammenhæng med reglerne om udløsning af statstilskud for delta-gelse i erhvervsuddannelser. Såfremt en udenlandsk elev efter bestemmelserne i lov om erhvervsuddannelserog lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse ikke kan udløse statstilskud til institutionen, vil elevenej heller selv opnå ret til ydelser eller udløse ret for arbejdsgiveren eller det faglige udvalg til at opnå ydelserefter lov om erhvervsuddannelser.Betingelsen for, at en udenlandsk elev kan udløse statstilskud efter § 19, stk. 2, i lov om erhvervsuddannel-ser og § 15, stk. 5, i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, er, at eleven:1) er meddelt tidsubegrænset opholdstilladelse eller tidsbegrænset opholdstilladelse med mulighed for va-rigt ophold i Danmark,
2) er meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, som medfølgende barn af en udlæn-ding, som dels er statsborger i et land, der ikke er tilsluttet Den Europæiske Union eller omfattet af EØS-aftalen, dels er meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a,3) er udvekslet med danske elever efter aftale mellem institutionen og en institution i udlandet eller4) efter EU-retten, herunder EØS-aftalen, eller internationale aftaler, som Danmark har indgået, har krav påligestilling med danske statsborgere.Gruppen nævnt i nr. 1 ovenfor omfatter dels udlændinge, som er meddelt tidsubegrænset opholdstilladelse– uanset det oprindelige opholdsgrundlag – dels udlændinge med tidsbegrænset opholdstilladelse med mu-lighed for varigt ophold i Danmark. Det vil i praksis sige udlændinge med opholdstilladelse efter asyl- ellerfamiliesammenføringsreglerne.Gruppen nævnt i nr. 2 ovenfor omfatter børn af en forælder med opholdstilladelse efter udlændingelovens§ 9 a. Efter denne bestemmelse kan der gives opholdstilladelse på grundlag af beskæftigelse eller selvstæn-dig erhvervsvirksomhed. Der kan blandt andet gives opholdstilladelse til udlændinge, der er omfattet afgreencardordningen, positivlisten eller beløbsordningen eller er meddelt koncernopholdstilladelse. Der kanendvidere gives opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a til udlændinge, hvis oprindelige opholdstilla-delse nægtes forlænget eller inddrages, når udlændingen er i fast ansættelsesforhold af længere varighed ellergennem en længere periode har drevet selvstændig erhvervsvirksomhed, og beskæftigelsesmæssige ellererhvervsmæssige hensyn taler derfor. Endelig kan der meddeles opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9a, hvis væsentlige beskæftigelsesmæssige eller erhvervsmæssige hensyn i øvrigt taler herfor.Det følger af bestemmelsen i § 19, stk. 3, i lov om erhvervsuddannelser og i § 15, stk. 6, i lov om instituti-oner for erhvervsrettet uddannelse, at en elev, der er tilskudsudløsende efter § 19, stk. 2, nr. 2 i lov om er-hvervsuddannelser og § 15, stk. 5, nr. 2 i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse fortsat vil indgåved beregningen af Undervisningsministeriets tilskud til uddannelsesinstitutionen i den resterende del af denpåbegyndte uddannelse, uanset at forælderen efter tidspunktet for barnets optagelse på uddannelsen forladersin beskæftigelse eller selvstændige erhvervsvirksomhed og rejser ud af landet eller i øvrigt ikke længere haropholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a, fx fordi opholdstilladelsen er inddraget. Eleven får dermedmulighed for at færdiggøre uddannelsen uden betalingskrav.Det er i givet fald en forudsætning for elevens fortsatte ophold i Danmark og dermed videreførelse af sinuddannelse på en dansk uddannelsesinstitution, at den pågældende opnår selvstændig opholdstilladelse.En elev, der efter forælderens udrejse af Danmark, ønsker at påbegynde en ny erhvervsuddannelse i Dan-mark, vil blive omfattet af kravet om betaling. En sådan elev vil dermed heller ikke efter forslaget kunneudløse økonomisk elevhenførbare ydelser, jf. § 66 e, stk. 2, § 66 k, stk. 4, og § 67 a ,stk. 4, i lov om er-hvervsuddannelser.Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 2.2.Til nr. 5 (§ 66 k, stk. 3)Det foreslås, at henvisningen i § 66 k, stk. 3, i lov om erhvervsuddannelser til § 68, stk. 2, i lov om en aktivbeskæftigelsesindsats ændres til §§ 98 c–g. Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af ændring af lovom en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. § 1, nr. 7 og 22, i lov nr. 431 af 28. april 2010 om ændring af lov omen aktiv beskæftigelsesindsats og forskellige andre love (Aktiv beskæftigelsesindsats over for unge, lovfæ-stelse af voksenlærlingeordningen, forenkling af opgørelse af sammenlagt ledighed m.v.), hvorved § 68, stk.2, blev ophævet og §§ 98 c–g blev indsat.Til nr. 8 (§ 71 a)Det foreslås, at undervisningsministeren for Folketinget fremsætter forslag om revision af § 66 a, stk. 4, §66 e, stk. 2, og § 66 k, stk. 3, i lov om erhvervsuddannelser i folketingsåret 2011-12. Det bemærkes, at der ilov nr. 1218 af 14. december 2009 er fastsat tilsvarende revisionsbestemmelser vedrørende de ved denne lov
affattede bestemmelser i § 66 a, stk. 4, § 66 e, stk. 2, og § 66 k, stk. 3, i lov om erhvervsuddannelser gælden-de for folketingsåret 2010-11.Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 2.3.4.Til § 2Til nr. 1 (§ 17 a)Det foreslås at ophæve § 17 a i lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion (AER-loven).Forslaget om ophævelse af § 17 a er en teknisk konsekvens af lovforslagets § 2, nr. 2, om indsættelse af etnyt kapitel 6 a med bestemmelsen § 17 b i AER-loven, idet den gældende § 17 a, som affattet ved § 1, nr. 9, ilov nr. 1230 af 2. november 2010 om ændring af lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion, fremover omfattes afden foreslåede § 17 b.Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 2.2. og § 2, nr. 2 og bemærkningerne hertil.Til nr. 2 (Kapitel 6 a)Der foreslås indsat et nyt kapitel i lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion (AER-loven), hvorefter det medhensyn til udenlandske elever er en betingelse for at opnå lønrefusion efter AER-lovens kapitel 2, tilskud tilbefordringsudgifter efter kapitel 3, mobilitetsfremmende ydelser efter kapitel 4 og præmie og bonus efterkapitel 6, at eleven opfylder de betingelser, der er nævnt i § 19, stk. 2 og 3, i lov om erhvervsuddannelser ogi § 15, stk. 5 og 6, i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse.Med forslaget vil bestemmelserne om lønrefusion og øvrige elevhenførbare ydelser fra AER med hensyntil udenlandske elever være parallelle med de gældende regler om udløsning af præmie og bonus fra AER.Forslaget skaber herved bedre sammenhæng med reglerne om udløsning af statstilskud for deltagelse i er-hvervsuddannelser. Såfremt en udenlandsk elev efter bestemmelserne i lov om erhvervsuddannelser og lovom institutioner for erhvervsrettet uddannelse ikke kan udløse statstilskud til institutionen, vil eleven ej hellerudløse ret for arbejdsgiveren til at opnå ydelser fra AER. Samme begrænsning gælder for den elevgruppe,der efter AER-lovens § 4, stk. 1, og § 6, stk. 1, er sidestillet med elever under erhvervsuddannelse (p.t. far-makonom, lokofører og erhvervsfisker).Tilskud til de faglige udvalg og de lokale uddannelsesudvalgs vejledning og hjælp i forbindelse med ska-belse af praktikpladser og indgåelse af uddannelsesaftaler efter § 12 b i AER-loven udbetales ikke på grund-lag af enkelt personer. Regulering af ret til elevhenførbare ydelser er således uden betydning for bestemmel-sen i § 12 b.Regulering af ret til elevhenførbare ydelser er også uden betydning for løntilskud til virksomheder, derindgår praktikaftale med erhvervsgrunduddannelseselever, efter AER-lovens § 16 a, da udenlandske uddan-nelsessøgende, der ikke udløser statstilskud, ikke forefindes i erhvervsgrunduddannelsen på grund af mål-gruppen for denne uddannelse, jf. § 2, stk. 1, i lov om erhvervsgrunduddannelse m.v., jf. lovbekendtgørelsenr. 987 af 16. august 2010.Indgåelse af uddannelsesaftaler med udenlandske statsborgere vil ikke kunne udløse lønrefusion og øvrigeelevhenførbare ydelser fra AER, medmindre eleven opfylder betingelserne for at udløse statstilskud i forbin-delse med deltagelse i erhvervsuddannelse, jf. § 19, stk. 2 og 3, og § 15, stk. 5 og 6, i lov om institutioner forerhvervsrettet uddannelse.Betingelsen for, at en udenlandsk elev kan udløse statstilskud efter § 19, stk. 2, i lov om erhvervsuddannel-ser og § 15, stk. 5, i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, er, at eleven:1) er meddelt tidsubegrænset opholdstilladelse eller tidsbegrænset opholdstilladelse med mulighed for va-rigt ophold i Danmark,
2) er meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, som medfølgende barn af en udlæn-ding, som dels er statsborger i et land, der ikke er tilsluttet Den Europæiske Union eller omfattet af EØS-aftalen, dels er meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a,3) er udvekslet med danske elever efter aftale mellem institutionen og en institution i udlandet eller4) efter EU-retten, herunder EØS-aftalen, eller internationale aftaler, som Danmark har indgået, har krav påligestilling med danske statsborgere.Gruppen nævnt i nr. 1 ovenfor omfatter dels udlændinge, som er meddelt tidsubegrænset opholdstilladelse– uanset det oprindelige opholdsgrundlag – dels udlændinge med tidsbegrænset opholdstilladelse med mu-lighed for varigt ophold i Danmark. Det vil i praksis sige udlændinge med opholdstilladelse efter asyl- ellerfamiliesammenføringsreglerne.Gruppen nævnt i nr. 2 ovenfor omfatter børn af en forælder med opholdstilladelse efter udlændingelovens§ 9 a. Efter denne bestemmelse kan der gives opholdstilladelse på grundlag af beskæftigelse eller selvstæn-dig erhvervsvirksomhed. Der kan blandt andet gives opholdstilladelse til udlændinge, der er omfattet afgreencardordningen, positivlisten eller beløbsordningen eller er meddelt koncernopholdstilladelse. Der kanendvidere gives opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a til udlændinge, hvis oprindelige opholdstilla-delse nægtes forlænget eller inddrages, når udlændingen er i fast ansættelsesforhold af længere varighed ellergennem en længere periode har drevet selvstændig erhvervsvirksomhed, og beskæftigelsesmæssige ellererhvervsmæssige hensyn taler derfor. Endelig kan der meddeles opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9a, hvis væsentlige beskæftigelsesmæssige eller erhvervsmæssige hensyn i øvrigt taler herfor.Det følger af bestemmelsen i § 19, stk. 3, i lov om erhvervsuddannelser og i § 15, stk. 6, i lov om instituti-oner for erhvervsrettet uddannelse, at en elev, der er tilskudsudløsende efter § 19, stk. 2, nr. 2 i lov om er-hvervsuddannelser og § 15, stk. 5, nr. 2 i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse fortsat vil indgåved beregningen af Undervisningsministeriets tilskud til uddannelsesinstitutionen i den resterende del af denpåbegyndte uddannelse, uanset at forælderen efter tidspunktet for barnets optagelse på uddannelsen forladersin beskæftigelse eller selvstændige erhvervsvirksomhed og rejser ud af landet eller i øvrigt ikke længere haropholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a, fx fordi opholdstilladelsen er inddraget. Eleven får dermedmulighed for at færdiggøre uddannelsen uden betalingskrav.Det er i givet fald en forudsætning for elevens fortsatte ophold i Danmark og dermed videreførelse af sinuddannelse på en dansk uddannelsesinstitution, at den pågældende opnår selvstændig opholdstilladelse.En elev, der efter forælderens udrejse af Danmark, ønsker at påbegynde en ny erhvervsuddannelse i Dan-mark, vil blive omfattet af kravet om betaling. En sådan elev vil dermed heller ikke efter forslaget kunneudløse lønrefusion eller andre elevhenførbare ydelser fra AER.Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 2.2. og § 1, nr. 4, 6 og 7, og bemærkningerne hertil.Til § 3Til nr. 1 (§ 3, stk. 2-5)Der foreslås en etårig forlængelse af de ved § 2, nr. 2, 3 og 5, i lov nr. 1218 af 14. december 2009 om æn-dring af lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion og lov om erhvervsuddannelser vedtagne ordninger.Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 2.3. og § 1, nr. 8, og bemærkninger hertil.Til § 4Til stk. 1Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2011.Til stk. 2
Det foreslås, at § 66 e, stk. 2, i lov om erhvervsuddannelser, som ændres ved lovforslagets § 1, nr. 4, § 66k, stk. 4, i lov om erhvervsuddannelser, som indsættes ved lovforslagets § 1, nr. 6, og § 67 a, stk. 4, i lov omerhvervsuddannelser, som indsættes ved lovforslagets § 1, nr. 7, har virkning for uddannelsesaftaler indgåetfra og med den 1. januar 2011. Det foreslås endvidere, at de nævnte bestemmelser finder tilsvarende anven-delse for ydelser med hensyn til elever, der påbegynder en erhvervsuddannelse uden uddannelsesaftale efterlovens ikrafttræden, det vil sige fra og med den 1. januar 2011.Påbegyndelse af en erhvervsuddannelse kan ske på to måder. En elev kan enten påbegynde en erhvervsud-dannelse med praktik på grundlag af en uddannelsesaftale eller med skoleundervisning uden uddannelsesaf-tale. For elever, der påbegynder en erhvervsuddannelse med uddannelsesaftale, påbegyndes uddannelsen veduddannelsesaftalens indgåelsestidspunkt. For elever, der påbegynder en erhvervsuddannelse med skoleun-dervisning uden uddannelsesaftale, påbegyndes uddannelsen ved skoleundervisningens begyndelsestids-punkt.Til stk. 3Det foreslås, at § 17 b i lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion (AER-loven), som foreslået affattet ved lov-forslagets § 2, nr. 2 har virkning for uddannelsesaftaler indgået fra og med den 1. januar 2011, jf. dog lov-forslagets § 4, stk. 4.For så vidt angår opnåelse af præmie og bonus efter AER-lovens §§ 16 og 17 med hensyn til udenlandskeelever har § 17 a i AER-loven, som affattet ved § 1, nr. 9, i lov nr. 1230 af 2. november 2010 om ændring aflov om Arbejdsgivernes Elevrefusion, virkning for uddannelsesaftaler indgået i perioden 15. november 2010til og med den 31. december 2010. Den gældende bestemmelse i § 17 a foreslås ophævet med dette lovfors-lags § 2, nr. 1, idet bestemmelsens indhold dog videreføres i den foreslåede § 17 b, jf. lovforslagets § 2, nr. 2.For så vidt angår opnåelse af præmie og bonus og andre elevhenførbare ydelser for uddannelsesaftaler medudenlandske elever indgået fra og med den 1. januar 2011 finder § 17 b således anvendelse.Til stk. 4Det foreslås, at § 17 b i lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion, som foreslået affattet ved lovforslagets § 2,nr. 2, finder anvendelse for mobilitetsfremmende ydelser efter lovens §§ 8, 9, 11 og 12 for elever, der opta-ges på en skole fra og med den 1. januar 2011. Den foreslåede bestemmelse i stk. 3 kan ikke finde anvendel-se i disse situationer, da der ikke er indgået en uddannelsesaftale på tidspunktet for udbetaling af en ydelse.Den foreslåede bestemmelse i stk. 3 finder anvendelse for tilskud efter lovens §§ 10 og 12 c, da der i dissesituationer er indgået en uddannelsesaftale på tidspunktet for udbetaling af en ydelse.
Bilag 1Lovforslag sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget
§1I lov om erhvervsuddannelser, jf. lovbekendt-gørelse nr. 510 af 19. maj 2010, som ændretved § 10 i lov nr. 578 af 1. juni 2010, § 1 i lovnr. 580 af 1. juni 2010 og § 3 i lov nr. 641 af14. juni 2010, foretages følgende ændringer:§ 31.Praktikuddannelsen foregår på en ellerflere virksomheder, der er godkendt af det fag-lige udvalg, jf. dog stk. 2, og på grundlag af enuddannelsesaftale mellem eleven og virksom-heden. Praktikuddannelse kan helt eller delvisfinde sted som skolepraktik, jf. kapitel 7 a.Stk. 2.Det faglige udvalg offentliggør en for-tegnelse over godkendte virksomheder på inter-nettet. Undervisningsministeren fastsætternærmere regler herom.Stk. 3.Skoler, hvis bestyrelser er sammensatefter reglerne i § 5, stk. 2, i lov om institutionerfor erhvervsrettet uddannelse, kan godkende envirksomhed til at gennemføre praktikuddannel-se for den enkelte elev.Stk. 4.(…)§ 34.(…)Stk. 2.(…)Stk. 3.3 af de medlemmer, der udpeges afDansk Arbejdsgiverforening, skal repræsenterehenholdsvis Håndværksrådet, Det Danske Han-delskammer og Ledernes Hovedorganisation.Stk. 4-9.(…)§ 38.(…)Stk. 2-4.(…)Stk. 5.Det faglige udvalg skal følge den er-hvervsmæssige udvikling og udviklingsmulig-heder inden for udvalgets område og tilgræn-sende områder og efter behov tage initiativ tilnyetablering, omlægning og nedlæggelse afuddannelser. Det faglige udvalg skal en gang1.I§ 31, stk. 1,ændres »stk. 2« til: »stk. 3«.
2.I§ 34, stk. 3,ændres »Ledernes Hovedorga-nisation« til: »Lederne«.
3.I§ 38, stk. 5,indsættes som3. pkt.:»Redegø-relsen skal indeholde en handlingsplan for ud-valgets varetagelse af de opgaver, der er nævnti stk. 7, nr. 2.«.
om året indsende en redegørelse til Undervis-ningsministeriet herom.Stk. 6.(…)Stk. 7.De faglige udvalg1) (…)2) virker for tilvejebringelse af praktikpladser,jf. § 43, stk. 2, og3) (…)Stk. 8-9.(…)§ 66 e.(…)4.I§ 66 e, stk. 2,indsættes efter »§ 66 k, stk.Stk. 2.Stk. 1 finder tilsvarende anvendelse for 1«: »og 4«.elever, der uforskyldt har mistet en uddannel-sesaftale, jf. § 66 a, stk. 2, 1. pkt., inden for enuddannelse, der ikke udbydes med skolepraktik,jf. § 66 b, stk. 3. Den skole, som eleven er til-meldt, jf. § 66 b, stk. 5, optager eleven efteransøgning. § 66 a, stk. 2, 2. og 3. pkt., § 66 c, §66 g, stk. 2, § 66 i, stk. 1, § 66 j og § 66 k, stk.1, finder tilsvarende anvendelse for disse ele-ver.§ 66 k.(…)Stk. 2.(…)Stk. 3.Til virksomheder, som indgår uddan-nelsesaftale med en elev, der uforskyldt harmistet en uddannelsesaftale, jf. § 66 a, stk. 2, 1.pkt., yder staten et tilskud. Tilskuddets størrelsefastsættes på finansloven. Tilskud ydes ikke forelever, der er fyldt 25 år, og som udløser løntil-skud til arbejdsgiveren i henhold til § 68, stk. 2,i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og forelever, der er berettiget til dagpenge ved syg-dom eller barsel, og hvor arbejdsgiveren mod-tager refusion i henhold til § 54, stk. 1, i lov omsygedagpenge og § 39, stk. 1, i lov om ret tilorlov og dagpenge ved barsel. ArbejdsgivernesElevrefusion administrerer udbetaling af til-skud. Undervisningsministeren fastsætter nær-mere regler om udbetaling af tilskud, efterregu-lering, modregning og tilbagebetaling samt omadministration af ordningen i øvrigt.§ 66 k.Skolen udbetaler en skolepraktikydel-se til elever, der er i skolepraktik, dog ikke tilelever, der modtager løn fra en arbejdsgiver, jf.§ 66 f, eller arbejdsløshedsdagpenge, sygedag-penge, kontanthjælp, revalideringsydelse elleranden offentlig støtte, der tilsigter at dække5.I§ 66 k, stk. 3,ændres »§ 68, stk. 2,« til: »§§98 c–g«.
6.I§ 66 kindsættes efter stk. 3 som nyt stykke:»Stk. 4.Det er med hensyn til udenlandskeelever en betingelse for at opnå ret til skole-praktikydelse efter stk. 1, refusion af lønudgif-ter m.v. efter stk. 2 og tilskud efter stk. 3, ateleven opfylder de betingelser, der er nævnt i §
leveomkostninger. Undervisningsministerenkan fastsætte nærmere regler om skolepraktik-ydelsen. Ydelsens størrelse fastsættes på deårlige finanslove.Stk. 2.Virksomheder, der i henhold til § 66 d,stk. 3, lader elever deltage i supplerende skole-praktik, kan få refusion fra ArbejdsgivernesElevrefusion af elevlønsudgifter m.v. underskoleopholdet. Reglerne om refusion af lønm.v. under almindelige skoleophold finder til-svarende anvendelse.Stk. 3.Til virksomheder, som indgår uddan-nelsesaftale med en elev, der uforskyldt harmistet en uddannelsesaftale, jf. § 66 a, stk. 2, 1.pkt., yder staten et tilskud. Tilskuddets størrelsefastsættes på finansloven. Tilskud ydes ikke forelever, der er fyldt 25 år, og som udløser løntil-skud til arbejdsgiveren i henhold til § 68, stk. 2,i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og forelever, der er berettiget til dagpenge ved syg-dom eller barsel, og hvor arbejdsgiveren mod-tager refusion i henhold til § 54, stk. 1, i lov omsygedagpenge og § 39, stk. 1, i lov om ret tilorlov og dagpenge ved barsel. ArbejdsgivernesElevrefusion administrerer udbetaling af til-skud. Undervisningsministeren fastsætter nær-mere regler om udbetaling af tilskud, efterregu-lering, modregning og tilbagebetaling samt omadministration af ordningen i øvrigt.§ 67 a.Undervisningsministeren fastsætter ef-ter indstilling fra Rådet for de GrundlæggendeErhvervsrettede Uddannelser regler om, i hvil-ket omfang der af staten kan ydes tilskud tilbefordring mellem hjem og kostafdeling ogmellem flere undervisningsafdelinger på sam-me dag for erhvervsuddannelseselever. Ministe-ren fastsætter nærmere regler om administrationaf ordningen og kan herunder bestemme, atafgørelser om tilskud træffes af institutionerne.Stk. 2.Staten kan inden for et beløb fastsat påde årlige finanslove yde tilskud til nedbringelseaf særlig store befordringsudgifter i forbindelsemed skoleophold, hvortil der ikke ydes beford-ringsrabat efter lov om befordringsrabat til ud-dannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v.Undervisningsministeren fastsætter nærmereregler om administrationen af ordningen og kanherunder bestemme, at afgørelser om tilskud
19, stk. 2 og 3, og i § 15, stk. 5 og 6, i lov ominstitutioner for erhvervsrettet uddannelse.«.Stk. 4 bliver herefter stk. 5.
7.I§ 67 aindsættes somstk. 4:»Stk. 4.Det er med hensyn til udenlandskeelever en betingelse for at opnå ret til tilskud ogøkonomisk støtte til uddannelser efter kapitler-ne 7 a og 7 b efter stk. 3, at eleven opfylder debetingelser, der er nævnt i § 19, stk. 2 og 3, og i§ 15, stk. 5 og 6, i lov om institutioner for er-hvervsrettet uddannelse.«.
træffes af institutionerne.Stk. 3.For uddannelser efter kapitlerne 7 a og7 b kan undervisningsministeren fastsætte reg-ler om tilskud til delvis dækning af de fagligeudvalgs udgifter til svendeprøver samt reglerom økonomisk støtte til elever til værktøj, vær-nemidler, befordring og lignende, hvis elevermed en uddannelsesaftale i det pågældendehovedforløb, jf. § 66 b, stk. 1, og § 66 l, stk. 2,er berettiget til at modtage sådanne ydelser fraarbejdsgiveren.8.Efter § 71 indsættes:»§71 a.Undervisningsministeren fremsætterfor Folketinget forslag om revision af § 66 a,stk. 4, § 66 e, stk. 2, og § 66 k, stk. 3, i folke-tingsåret 2011-12.«§2I lov om Arbejdsgivernes Elevfusion, jf. lov-bekendtgørelse nr. 775 af 24. juni 2010, somændret ved § 23 i lov nr. 639 af 14. juni 2010og § 1 i lov nr. 1230 af 2. november 2010 fore-tages følgende ændringer:§ 17 a.Det er en betingelse for at opnå præ-mie efter § 16 og bonus efter § 17, at elevenopfylder de betingelser, der er nævnt i § 19, stk.2 og 3, i lov om erhvervsuddannelser og § 15,stk. 5 og 6, i lov om institutioner for erhvervs-rettet uddannelse.1.§ 17 aophæves.
2.Efter § 17 a, som ophæves, indsættes somnyt kapitel:»Kapitel 6 aBegrænsning af ydelser med hensyn tiludenlandske elever§ 17 b.Det er med hensyn til udenlandske ele-ver en betingelse for at opnå lønrefusion efterkapitel 2, tilskud til befordringsudgifter efterkapitel 3, mobilitetsfremmende ydelser efterkapitel 4 og præmie og bonus efter kapitel 6, ateleven opfylder de betingelser, der er nævnt i §19, stk. 2 og 3, i lov om erhvervsuddannelserog § 15, stk. 5 og 6, i lov om institutioner forerhvervsrettet uddannelse.«.
§3I lov nr. 1218 af 14. december 2009 om æn-dring af lov om Arbejdsgivernes Elevrefusionog lov om erhvervsuddannelser (Justering afpræmie, løntilskud og bonus, adgang til skole-praktik og til skoleundervisning og tilskud tilpraktikvirksomheder), som ændret ved § 2 i lovnr. 1230 af 2. november 2010, foretages føl-gende ændringer:§ 3.(…)1.I§ 3, stk. 2-4,og§ 3, stk. 5, nr. 3,ændresStk. 2.§ 66 a, stk. 4, i lov om erhvervsuddan- »2010« til: »2011«.nelser, som affattet ved denne lovs § 2, nr. 2,gælder for elever, der har påbegyndt trin 1 iskolepraktik senest den 31. december 2010.Stk. 3.§ 66 e, stk. 2, i lov om erhvervsuddan-nelser, som affattet ved denne lovs § 2, nr. 3,gælder for ansøgninger om optagelse, som sko-len har modtaget senest den 31. december 2010.Stk. 4.§ 66 k, stk. 3, i lov om erhvervsuddan-nelser som affattet ved denne lovs § 2, nr. 5,gælder for uddannelsesaftaler indgået i perio-den fra den 5. november 2009 til den 31. de-cember 2010.Stk. 5.Nedenstående ydelser udbetales efteransøgning fra arbejdsgiveren, når denne haransøgt Arbejdsgivernes Elevrefusion herom,senest 1 år efter at arbejdsgiveren blev beretti-get til disse ydelser:1) (…)2) (…)3) Tilskud til virksomheder for uddannelsesaf-taler, der indgås i perioden fra den 5. no-vember 2009 til den 31. december 2010,med elever, der uforskyldt har mistet enuddannelsesaftale, jf. denne lovs § 2, nr. 5,jf. stk. 2.Stk. 6.(…)§4Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar2011.Stk. 2.§ 66 e, stk. 2, § 66 k, stk. 4, og § 67 a,stk. 4, i lov om erhvervsuddannelser, som affat-tet ved denne lovs § 1, nr. 4, 6 og 7, har virk-ning for uddannelsesaftaler indgået fra og medden 1. januar 2011. Bestemmelsen i 1. pkt. fin-der tilsvarende anvendelse for ydelser med hen-
syn til elever, der påbegynder en erhvervsud-dannelse uden uddannelsesaftale fra og medden 1. januar 2011.Stk. 3.§ 17 b i lov om Arbejdsgivernes Elev-refusion, som affattet ved denne lovs § 2, nr. 2,har virkning for uddannelsesaftaler indgået fraog med den 1. januar 2011, jf. dog stk. 4.Stk. 4.For mobilitetsfremmende ydelser efter§§ 8, 9, 11 og 12 i lov om ArbejdsgivernesElevrefusion finder § 17 b i lov om Arbejdsgi-vernes Elevrefusion, som affattet ved dennelovs § 2, nr. 2, anvendelse for ydelser vedrø-rende elever, der optages på en skole fra ogmed den 1. januar 2011.
Bilag 2Aftale om flere praktikpladser i 2011I 2009 indgik regeringen, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre en rækkepraktikpladspakker om særlige indsatser på praktikpladsområdet med henblik på at tilvejebringe optil 5.000 ekstra praktikpladser i 2010. Det blev aftalt, at aftaleparterne senere skulle vurdere, om derer behov for en yderligere justeret indsats på praktikpladsområdet.I lyset heraf viser en evaluering nu, at cirka 3.400 af de 5.000 ekstra pladser er realiseret ved ud-gangen af 1. halvår 2010. Tallet omfatter erhvervsuddannelser (dog uden social- og sundhedsud-dannelsen og pædagogisk assistentuddannelsen), erhvervsgrunduddannelsen (egu) samt cirka 600flere elever i skolepraktik inden for de udvidede kvoter.Aftaleparterne er enige om at afsætte i alt 2,4 milliarder kroner til en aftale om en ny praktikplads-pakke, som kan skabe rammerne for, at der i 2011 tilvejebringes yderligere 8.900 pladser,jævnførtabel 1.Tabel 1. Oversigt over antal pladser og måltal på praktikpladsområdet200720082009Antal pladser foruden særskilte praktikpladsindsatserUddannelsesaftaler ekskl. trepartsaftalen påsosu-området36.833 33.543 26.931Erhvervsgrunduddannelsen (egu)6338291.095Sosu-området (inkl. pau), jf. trepartsaftalenfra 20079.731 10.309 11.695I alt47.197 44.681 39.721Nye pladser jf. særskilte praktikpladsindsatserKvoter for skolepraktikpladserMåltal flere uddannelsesaftaler (inkl. egu) –privateMåltal flere uddannelsesaftaler (inkl. egu) –kommuner/regionerMåltal flere uddannelsesaftaler (inkl. egu) –statenI alt nye pladser, jf. praktikpladsindsatser
2010
2011
26.931*1.095*13.61641.642
26.931*1.095*13.70441.730
--
- 1.500**----1.500**41.221
1.5001.6501.6502005.00046.642
1.5005.2001.9502508.90050.630
Samlet antal pladser inkl. måltal og skolepraktikkvoter
* Basis før praktikpladsindsatserne i 2010 og 2011 er angivet som aftaleniveauet for 2009.** Med praktikpladsaftalen fra 18. juni 2009 blev aftalt en kvoteforhøjelse for adgang til skoleprak-tik på uddannelser med kvoter på cirka 1.500 i 2009. Af de 1.500 pladser blev 605 benyttet.
Indsatsen for flere praktikpladser til unge er et afgørende led i arbejdet med opfyldelse af målsæt-ningen om, at 95 procent af alle unge skal gennemføre en ungdomsuddannelse samt arbejdet med atmindske ungdomsarbejdsløsheden i kølvandet på krisen.Aftaleparterne er enige om følgende:1) 5.200 ekstra praktikpladser i private virksomhederSiden juni 2009 har virksomheder, der tager en elev, haft mulighed for at få præmie og bonus.Præmien og bonussen blev forhøjet i november 2009, så en uddannelsesaftale indebar præmie ogbonus på op til 50.000 kroner per indgået uddannelsesaftale inden for erhvervsuddannelserne.Aftaleparterne er enige om, at præmien og bonussen videreføres og forhøjes fremadrettet til og med2011, så der kan modtages op til 70.000 kroner per aftale for aftaler af minimum 24 måneders (á 30dage) varighed. Dermed tilgodeses i endnu højere grad de arbejdsgivere, der påtager sig et størreansvar ved at have elever i længere tid.Konkret bibeholdes den eksisterende præmie for de tre første måneders prøvetid på i alt op til18.000 kroner, der udbetales som i den gældende ordning med 6.000 kroner for hver måned af dengennemførte prøvetid. Herefter udbetales 1. bonusrate på 13.000 kroner efter seks måneder mod idag fire måneder, og 2. rate efter ni måneder mod i dag syv måneder fra aftalens indgåelse. Desudenudbetales en 3. og 4. bonusrate på hver 13.000 kroner efter henholdsvis 12 og 24 måneder fra afta-lens indgåelse. Arbejdsgiverne vil herefter kunne få op til 70.000 kroner per elevplads fordelt på ialt 18.000 kroner i prøvetiden samt 13.000 kroner efter henholdsvis 90 dage, 180 dage, 270 dage og630 dage efter prøvetidens udløb.Aftaleparterne er tillige enige om, at uddannelsesaftaler med elever, der er udenlandske statsborge-re, ikke skal kunne udløse præmie og bonus medmindre eleven opfylder betingelserne for at udløsestatstilskud i forbindelse med deltagelse i erhvervsuddannelsens skoleundervisning, hvilket indebæ-rer, at visse tredjelandes borgere ikke kan udløse præmie og bonus. Aftaleparterne er endelig enigeom at ændre lovgivningen således, at samme betingelse kommer til at gælde lønrefusion og andreelevhenførbare ydelser fra AER.For erhvervsgrunduddannelsen videreføres præmieringsordningen uændret. Det vil sige, at egu-elever berettiger virksomhederne til løntilskud på 30 kroner i timen i de første syv måneder af prak-tiktiden.For at finansiere videreførelsen og udvidelsen af ordningen indenfor rammerne af AER hæves ar-bejdsgiverbidraget midlertidigt med 290 kroner årligt i 2011-2013. Ændringen er samlet set ud-giftsneutral for arbejdsgivere og understreger arbejdsgivernes medansvar for at sikre uddannelse afden fremtidige arbejdskraft ved at omfordele fra dem, der ikke løfter opgaven, til dem, der indgåruddannelsesaftaler.Målsætningen med ordningerne er at sikre i alt 5.200 flere ordinære uddannelsesaftaler i privatevirksomheder i forhold til lavpunktet i 2009. Undervisningsministeriet udformer en kommunikati-onsstrategi med henblik på at sprede information om den nye præmie- og bonusordning gennemnyhedsmedier og organisationer samt for at sikre direkte information til praktikvirksomhederne,herunder om direkte telefonlinjer med hjælp til ansøgning med videre.2) 1.500 ekstra skolepraktikpladser
For at skabe flere uddannelsesmuligheder for de unge og for at kunne imødekomme den fremtidigeefterspørgsel efter kvalificeret arbejdskraft udvides antallet af elever, der kan optages i skolepraktikpå uddannelser, som er adgangsbegrænset til skolepraktik.Aftaleparterne er enige om, at der oprettes i alt 1.500 ekstra skolepraktikpladser i 2011 på uddan-nelser med adgangsbegrænsning til skolepraktik. Dermed videreføres og fastholdes niveauet forkvoteudvidelsen fra 2010. De aftalte pladser fordeles således på uddannelser med adgangsbegræns-ning til skolepraktik:Tabel 1. Fordeling af 1.500 skolepraktikpladser på uddannelser med adgangsbegrænsning til skole-praktik.UddannelseAnlægsstruktør, bygningsstruktør og brolæggerData og kommunikationElektrikerElektronik og svagstrømKontoruddannelse med specialeMekanikerSnedkerTeknisk designerTræfagenes byggeuddannelseDyrepasserI altKvote for 2011 (antal pladser)6011723317333333403333401.500
Aftaleparterne er endvidere enige om at undersøge mulighederne for at anvende kvoterne merefleksibelt, så de udnyttes bedre.

3) 1.950 ekstra praktikpladser i kommuner og regioner

Med aftale mellem regeringen, KL og Danske Regioner om flere praktikpladser i kommuner ogregioner (27. november 2009) forpligtede kommunerne og regionerne sig til at oprette yderligere1.650 praktikpladser i 2010 inden for social- og sundhedsuddannelserne, de øvrige erhvervsuddan-nelser samt erhvervsgrunduddannelsen (egu), udover de aftalte stigninger i antallet af pladser påsocial- og sundhedsuddannelserne i trepartsaftalen fra 2007. Den hidtidige præmie og bonusmodel i2010 udgjorde det økonomiske grundlag for at muliggøre denne indsats.Aftaleparterne er enige om, at regeringen skal søge at videreføre aftalen med KL og Danske Regio-ner med udgangspunkt i den nye forhøjede præmie og bonus, så de ekstra pladser i regionerne ogkommunerne i 2011 øges til 1.950 udover de aftalte stigninger i antallet af pladser på social- ogsundhedsuddannelserne i trepartsaftalen fra 2007.Der afsættes, jævnfør punkt 6, i alt 23 millioner kroner til forsøg med styrket kvalitet i skolepraktiksamt udvikling af social- og sundhedsuddannelsen og pædagogisk assistentuddannelsen med hen-blik på en fremadrettet forøgelse af uddannelseskapaciteten.

4) 250 ekstra praktikpladser i staten

Med aftalen om Flere unge i uddannelse og job har staten som målsætning at oprette ekstra 200praktikpladser i 2010. Aftaleparterne er enige om, at regeringen tager initiativ til, at indsatsen vide-reføres på et mere ambitiøst niveau, så staten opretter ekstra 250 pladser i 2011 i forhold til 2009gennem udmelding af ministerfordelte kvoter.

5) Styrket uddannelsesgaranti

Den midlertidige udvidelse i 2010 af adgangen til skolepraktik for elever, der har gennemført etkompetencegivende trin i en uddannelse med skolepraktik, videreføres i 2011. Dette indebærer, atalle elever der også i 2011 påbegynder trin 1 i skolepraktik, får adgang til skolepraktik i uddannel-sens øvrige trin, på samme vilkår som elever har adgang til skolepraktik i uddannelsens trin 1.

6) Styrket kvalitet i skolepraktik

Der er i 2010 igangsat en række initiativer for at styrke kvaliteten af udbuddet af skolepraktik. Derer desuden planlagt yderligere initiativer med samme formål.Aftaleparterne er enige om, at der afsættes en pulje på 10 millioner kroner i 2011 og 13 millionerkroner i 2012 til forsøg med tilrettelæggelse af skolepraktikken, herunder samarbejdsformer omgennemførelse af skolepraktik i virksomhedslignende miljøer, anvendelse af ledig kapacitet i virk-somheder med videre, samt udvikling af skolepraktikkens indhold i øvrigt, så skolepraktikken bliveret bedre alternativ til virksomhedspraktik, fremstår mere attraktiv og relevant for de unge og virk-somhederne og så ressourcerne anvendes mere effektivt samt til forsøg med udvikling af social- ogsundhedsuddannelsen og pædagogisk assistentuddannelsen, jævnfør punkt 3.

7) Sociale klausuler om uddannelses- og praktikaftaler

Aftaleparterne er enige om, at regeringen senest den 1. marts 2011 sikrer en kortlægning af virk-somhedernes retsstilling i forhold til krav om at ansætte elever for at byde på en offentligt udbudtopgave. Denne afklaring vil blive offentligt tilgængelig på udbudsportalen.

8) Øvrige initiativer til bedre muligheder for elever for at få uddannelses- og restaftaler med

videre

8.1 Styrkelse af faglige udvalgs fokus på oprettelse af praktikpladser

De faglige udvalg er forpligtet til at være opsøgende i forhold til oprettelsen af praktikpladser in-denfor deres uddannelser.Aftaleparterne er enige om at styrke de faglige udvalgs fokus på denne opgave ved, at de årlige ud-viklingsredegørelser skal indeholde en handlingsplan for, hvordan de faglige udvalg vil opfyldedenne forpligtelse.8.2 Styrkelse af det praktikpladsopsøgende arbejdeSkolernes incitamenter til at prioritere det praktikpladsopsøgende arbejde fastholdes.Aftaleparterne er enige om, at regeringen tager initiativ til, at der skabes øget gennemsigtighed iskolernes anvendelse af midler til det praktikpladsopsøgende arbejde, samt at skolernes opsøgendearbejde over for virksomheder, der ikke er godkendt til at have elever, evalueres.

8.3 Kampagne for flere praktikpladser

Kampagnen blev iværksat i efteråret 2009 og har givet virksomheder bedre og lettere adgang tiloplysninger om at ansætte elever samt mulighed for at fastholde skolernes og de faglige udvalgsforpligtelse på at opsøge praktikpladser og grundlag for at videreudvikle praksis.Aftaleparterne er enige om, at den igangværende kampagne for flere praktikpladser fortsætter i2011 med fokus på spredning af god praksis blandt skolerne og faglige udvalg, drift af hotline, net-
værksdannelse samt fortsat udvikling af opsøgerværktøjet Praktik+ og praktikplads-start-pakker tilvirksomheder.Kampagnen ”Flere fagfolk, tak” afsluttes med udgangen af 2010 og videreføres ikke.

8.4 Bedre muligheder for elever, der uforskyldt mister en uddannelsesaftale.

Der er fortsat et usædvanligt højt antal virksomhedskonkurser som følge af eftervirkningerne affinanskrisen.Aftaleparterne er enige om at forlænge den midlertidige ordning til 31. december 2011, hvorvedelever, der uforskyldt mister deres uddannelsesaftale for eksempel på grund af virksomhedskonkurs,gennem løntilskud og optagelse i uddannelsens skoledele uden uddannelsesaftale får bedre mulig-heder for at færdiggøre en erhvervsuddannelse med mindst mulig tab af uddannelsestid. Ordningentilpasses den ændrede udbetaling af præmie- og bonus, så virksomhederne først kan modtage løntil-skud efter optjening af retten til 3. rate af bonussen efter 12 måneder.

8.5 Supplerende obligatorisk grundforløbsundervisning i karensperioden

Evalueringen af initiativerne på praktikpladsområdet viser, at kun cirka 19 procent af eleverne på desyv uddannelser, der er omfattet af den obligatoriske ordning, har vist faglig mobilitet mod de øvri-ge uddannelser udenfor ordningen.Aftaleparterne er enige om, at den obligatoriske ordning afskaffes og udløber med udgangen af2010. Der vil fortsat være en frivillig ordning, som kan understøtte elevernes faglige mobilitet.

Opfølgning

Aftaleparterne er enige om at følge praktikpladsudviklingen tæt, herunder på det kommunale, regi-onale og statslige område. Den samlede indsats på praktikpladsområdet evalueres, når der kan fore-ligge resultater for første halvår 2011, hvor effekten af initiativerne kan vurderes.

Samlede økonomiske konsekvenser af aftale om flere praktikpladser i 2011

De samlede udgifter ved aftalen udgør i alt cirka 2,4 milliarder kroner, hvoraf de cirka 179 millionerkroner finansieres med statslige midler, mens de resterende cirka 2,25 milliarder kroner finansieresaf AER.Som det fremgår af tabel 1, er det et konkret samlet statsligt finansieringsbehov på i alt cirka 179millioner kroner over årene. Initiativerne finansieres af uforbrugte reserverede statslige midler tilinitiativet fraAftale om flere unge i uddannelse og jobfra november 2009 med obligatorisk supple-rende grundforløbsundervisning, der, jævnfør ovenfor, ophører efter 2010.Tabel 1. Oversigt statslige udgifter og finansieringMio. kr. 2011-PLUdgifter1.500 ekstra skolepraktikpladserStyrket uddannelsesgarantiBedre mulighed for elever, der uforskyldt mister en uddan-nelsesaftalePulje til forsøg med forbedret kvalitet i skolepraktik samtudvikling af social- og sundhedsuddannelsen og pædago-gisk assistentuddannelsen
2010----
2011-75-414-10
2012-65-416-13
2013-40-2-
I alt-180-832-23
I alt udgifterIndtægterObligatorisk supplerende grundforløbsundervisningI alt indtægterI alt indtægter - udgifter 2010-2013
-595959
-756060-15
-666060-6
-38---38
-1791791790
Herudover er der AER-udgifter ved aftalen for i alt cirka 2,25 milliarder kroner samt merudgifter påcirka 250 millioner kroner som følge af ekstra træk på bonusordningen i 2010, som finansieres af enAER-bidragsforhøjelse samt forventede overskud i AER i øvrigt i 2012 og 2013,jf. nedenståendetabel 2.Tabel 2. Oversigt AER’s udgifter og finansieringMio. kr. 2011-PL2010 2011 20122013UdgifterAERs akkumulerede underskud i 2011 (bl.a. ekstra træk- -250--på bonus i 2010)Ny præmieringsordning (70.000 kr. pr. aftale – 7.400- -340 -900 -1.010ekstra pladser)*I alt udgifter- -590 -900 -1.010IndtægterForbrug af forventet overskud i AER i 2012-2013--400400AER-bidragsforhøj. 290 kr. pr. bidragsudløsende fuld--570570570tidsansat 2011-2013I alt indtægter-570970970I alt indtægter - udgifter 2010-2013* Heraf 45 mio. kr. til egu (løntilskud på 30 kr. i timen)
I alt-250-2.250-2.5008001.7102.51010