Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del Bilag 5
Offentligt
897925_0001.png
897925_0002.png
897925_0003.png
897925_0004.png
Invitation til heldagskonference
Videnskabsteori ogmenneskesyn iuddannelsessystemet– om alternativer til centralstyring og kontrol
Menneskesyn
nAlter
VidenskabsteoriUddannelsessystem
rative
riSty
Kontrol
ng
SOPHIA
KonferenceomVidenskabsteoriogmenneskesyniuddannelsessystemet‐omalternativertilcentralstyringogkontrol
Onsdagden8.december2010påHotelScandicCopenhagen,KøbenhavnForetparårsidenoffentliggjordeJürgenHabermassinetankerom,atintelligentsiaenhavdemistetsinev‐netilindignation,ogatdennefølelseellerintellektualitetburderevitaliseres.DennetankeerbådeførogefterformuleretaffilosoffersomCamusogBourdieu,ogafpædagogisketænkeresomeksempelvisThomasZiehe.Ettilbagevendendeogdominerendetemaidenpolitiskeuddannelsesdebaterøkonomiogstruktur–ette‐ma,dervisersigpåsåveldaginstitutions‐oggrundskoleområdetsomiungdomsuddannelserneogpåuni‐versiteterne.Somkonsekvensherafstyresarbejdetmedmål‐ogindholdsudviklingideenkelteuddannel‐sesinstitutioneriovervejendegradafcentralekravomnytte‐ogrelevansvurderinger,etableringaf(pseu‐do)partnerskaber,kravomanvendelseaf(didaktisksetumulig)evidens,formuleringaf5årsarbejdsplanerforforskningen,effektivisering,kvantificeringerafkvaliteten……..ogikkeafenvurderingaf,hvaddertjenerdetenkeltebarn,denenkelteelevellerstuderendebedstiforholdtilbehovetforlivskvalificering.Detbety‐derudelukkelsenafenrækkefaktorer,deriligeså højgradsomnytteværdi ogøkonomi,børinddragesidenoffentligedebatogidepolitiskebeslutningsprocesser.Indignationenbøromsættestilhandling–påbaggrundafvidensombåde”kunnen”og”erkendelse”!PåkonferencenVidenskabsteoriogmenneskesyniuddannelsessystemet–omalternativertilcentralsty‐ringogkontroltagesderafsætidenaktuelleuddannelsespolitiskesituation.Såledesvilkonferencensseksoplægsholderesøge at belyse de uddannelsesmæssige forhold ud fra deres fundering i forskellige viden‐skabsteoretiskepositioner,samtpegepåkonsekvenserneafattænkeuddannelseudfraalternativeviden‐skabsteorierogmenneskesyn.MedkonferencenønskerSophiasåledesatbelyse,hvorledesmanvedatan‐læggeenanalytisk‐undersøgendetilgangmedvidenskabsteoriogmenneskesynsomforståelsesramme,kananskueogopfatteuddannelsessystemetogdetsaktuelleforhold,samtpåkvalificeretviskanbidragetilud‐viklingafuddannelsessystemetogdetspædagogisketeoriogpraksis.Gennemdeseksoplæg,samtgennemaktiverfaringsudvekslingogdiskussionblandtdeltagerne,bidragerkonferencentilensynliggørelseafdemangebetydningsfuldeaspekter,dergørsiggældendeforudforogsomkonsekvensafdeuddannelsespolitiskebeslutningsprocesser.Hensigtenmedkonferencenerderforatinspireresåvelpolitikeresomdeuddannelsesprofessionelletilpånuanceretogkvalificeretvisatdeltageidebattenomvisionerforuddannelsessystemetsudviklingfravuggestuetiluniversitet.Efter konferencen vil en arbejdsgruppe redigere en hvidbog, der sammenfatter konferencens oplæg oggruppereferatermedandrekilder.Hvidbogenudsendesefterfølgendetilallekonferencedeltagereoginte‐ressentersompdffil.Herudoverproduceresetantalbogtrykteudgavertilalmindeligtsalg.Konferencen om videnskabsteoretiske positioner og menneskesyn i uddannelsessystemet er den første afsekskonferencer,derpåtænkesafholdtindenforrammerneafSOPHIAsVisionsprojektEnflerstrengetvisionfor uddannelsessystemet – fra vuggestue til universitet.De følgende fem konferencer afholdes i 2011, ogindholdetherforudspecificeresløbendepåwww.sophia‐tt.org.ThomasAndreasenPerKjeldsenLouiseNabe‐NielsenresearcherlederprojektlederKarenPrinsErikSchmidtprojektmedarbejderleder
Program09.401.blok:09.45 10.20 10.5011.20 11.30Velkomstogintrov/PerKjeldsen,medlemafSOPHIA’sledelseVidenskabsteoretiskepositionerogmenneskesyniuddannelsessystemet–etaktueltbilledeJesperJespersen,professor,RUCOmbehovetforvidenskabsteoriogforalternativertildetaktueltfremherskendeKirstenHyldgaard,lektor,DPUVidenskabsteorimedpraktiskeogpolitiskekonsekvenserRasmusWillig,lektor,RUCPositivismen er vendt tilbage og tilsyneladende allieret sig med neoliberalismens afmontering afkritik
Pausemedkaffe/te/vand1.gruppearbejdeDiskussionomaktueltforekommendeforhold,samtderesfunderingiforskelligevidenskabsteore‐tiskepositionerogmenneskesyn.Skriftligtreferat.FrokostAlternativesynpåuddannelsessystemetogdetsudviklingsmuligheder–funderetividenskabs‐teorienHenrikKaareNielsen,professor,AUEt kritisk-teoretisk blik på uddannelse og dannelse
12.30:2.blok:13.3014.00 14.3014.45 15.15
MogensPahuus,professor,AAUOpdragelse,dannelseogundrenPausemedkaffe/te/vandogbrødSteenNepperLarsen,lektor,ForskningscentretGNOSIS–Sindogtænkning,AUEntænkendepraksis–filosofiskeogprofessionsetiskeperspektiverpåpædagogikogdannelse2.gruppearbejdeMulighederforudviklingafuddannelsessystemetmedudgangspunktialternativevidenskabsteo‐retiske positioner og menneskesyn. Forslag til handlinger frem mod 2015, 2025, 2040. Skriftligtreferat.Afslutning–herunderorienteringomhvidbogenv/LouiseNabe‐Nielsen,projektleder
16.20Konferencedeltagerneviligodtidførkonferencenfåtilstilletudførligtprogrammeduddybendeteksttildeenkelteoplægogmaterialetilgruppearbejdetogkortbeskrivelseafopbygningafhvidbogen.Derhenvisesiøvrigttilwww.sophia‐tt.org,hvorvoresførstehvidbogSkallokalskolenudviklesellernedlæg‐ges?kanses.Denneinvitationersendttil:Alleuddannelsesorganisationer,lederforeninger,studenter‐ogelevorganisationer,ledelse,undervise‐reogforskereveduddannelsesinstitutionerne,ministreogdepolitiskeudvalgiUndervisningsministeriet,VidenskabsministerietogSocialministeriet,Skolerådetogtilsvarendeforsamlingervedandreuddannelser,erhvervsorganisationerogKLsamtinstitutionerneEVA,Krevi,AKF,Clearinghouse,CASA,AEogpressen.
Praktiskeoplysninger
Tidogsted:Pris:Tilmelding:Betaling:Arrangør:
08.12.2010,kl.09.40–16.30påHotelScandicCopenhagen,VesterSøgade6,1601KøbenhavnVDerermorgenmadsbuffetfrakl.09.00tilkl.09.40Kr.1275,‐(studerendekr.650,‐)Prisendækkermaterialetilkonferencen/hvidbog,morgenmad,frokostinkl.1vand/ølsamtkaffe/teogandreforfriskningerheledagen.Senest05.11.2010pr.mailtil:bha@sophia‐tt.orgellerviawww.sophia‐tt.orgSamtidigmedtilmeldingoverføresdeltagergebyrettilSparNordBank:Reg.nr.9286‐kontonr.4568193070,mærketKonference08.12.+deltagernavn(e)oginstitution/organisation‐ellerpåtilmeldingenanmodeomfakturamedEANnr.tilinstitutionen.SOPHIA–tænketankforpædagogikogdannelse
SOPHIA

tænketankforpædagogikogdannelse

TænketankenSOPHIAblevstifteti2006ogeretforumforstrategiskanalyseogharethumanistisk‐demokratiskværdigrundlag.SOPHIAarbejderforatkvalificeredetskole‐oguddannelsespolitiskebeslutningsgrundlagogsynetpåpædagogikogdannelse,børnsogungesudvikling,undervisningoguddannelse.SOPHIAønskeratfremmeforståelsenforenalsidigtilgangtiludvikling,undervisningoglæringbaseretpådialog.SOPHIAarbejderfor,atbørnogungetilegnersigbådeteoretiskvidenogerfaringsbegrundetindsigtpåetdemokratiskdannelsesgrundlag.SOPHIAønsker,atallebørnogunge,eleverogstuderende,uansetbiologiskogsocialarvtillæggesbetydningforfællesskabetSOPHIAønskerlokalt,institutioneltfunderetråderumtilpædagoger,lærereogandreundervisereogforskereudfradetoverordnedesynspunkt,atdidaktisktænkningogpraksiskræverprofessionelansvarliggørelseogmetodiskfrihed.