Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del Bilag 40
Offentligt
908788_0001.png

Gymnasial uddannelse for unge med autismespektrumforstyrrelser (ASF)

Vi er et forældrepar til en dreng på 16 år med Aspergers Syndrom og bosiddende på Midtfyn, sommed dette brev ønsker at henlede Folketingets uddannelsesudvalgs opmærksomhed på en ansøgningom tilskud til et treårigt gymnasieforløb for unge med Aspergers Syndrom eller tilsvarendediagnose. Ansøgningen er fremsendt af Midtfyns Gymnasium i Ringe til Undervisningsministerietprimo september 2010.Unge med Aspergers Syndrom er en udsat handicapgruppe. Aspergers Syndrom (AS) erkarakteriseret ved at være en gennemgribende udviklingsforstyrrelse inden for autismespektret. Forat personen kan få et meningsfuldt og værdigt liv med mulighed for hel eller delvis selvforsørgelse,er det ofte nødvendigt med livslang støtte.I mødet med det omgivende samfund vil unge med AS være meget udsat for stress ognederlag, da deres sociale handicap ofte stiller sig i vejen for at indgå i fællesskaber. Dette på trodsaf, at mange børn og unge med AS har haft et vellykket skoleforløb i specielle klasser/gruppeordninger med andre børn med ASF. I disse undervisningsmiljøer er børn med AS mødt medpædagogisk indsigt og særligt tilrettelagte pædagogiske metoder og det har været muligt for dem atudnytte deres gode evner og udvikle sig i trygge rammer. Den unge med AS har ofte samme ønskeog mål om at tage en uddannelse og få et arbejde, som andre unge.Unge med AS er normalt til højtbegavede og har ofte mange faglige ressourcer. Derfor kan der være en begrundet forventning om,at de i kraft af deres begavelse og faglige viden, vil kunne gennemføre en ungdomsuddannelse ogsidenhen opnå beskæftigelse blot med ekstra vejledning og støtte.Det er desværre kun få unge med AS, der forsætter med en gymnasial uddannelse. Det vil for ungemed AS ofte ikke være muligt at indgå i en almindelig gymnasieklasse med 28 elever. En ung medAS har brug for et langt mere overskueligt læringsmiljø, da mange relationer og ydre stimuli kanvære særdeles stressende. Ligesom en gymnasieelev med AS vil have brug for, at klassens lærerkan gennemføre undervisningen meget struktureret og særligt tilpasset AS-elevens behov. Der erp.t. kun to gymnasier i Danmark der tilbyder det treårige gymnasieforløb med særlige klasser forunge med AS. Det drejer sig om Høje Taastrup Gymnasium og Paderup Gymnasium, ogmeldingerne fra disse to gymnasier er positive og lovende.Der er også på Fyn brug for et sådant gymnasietilbud til gruppen af unge med AS. Målet er, ateleverne består studentereksamen inden for den normale tidsramme på 3 år og dermed bidrager tilmålsætningen om at 95 procent af en ungdomsårgang kan få en ungdomsuddannelse.Lov nr. 564 af 06/06/2007 har siden august 2007 givet unge med særlige behov, herunder også ungemed AS, et retskrav på en treårig særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse (STU). Uddannelsen erikke kompetencegivende, men giver mulighed for at opnå faglige kompetencer til uddannelseog/eller beskæftigelse og sociale kompetencer til et mere selvstændigt fritidsliv og voksenliv.Udgiften for kommunen til et enkelt STU forløb vil normalt være flere hundredetusinder kroner omåret. Udgiften til en almindelig gymnasieklasse udelukkende for elever med autisme/ AS vil værebilligere for samfundet, de unge får bedre mulighed for at opnå hel eller delvis selvforsørgelse ogfor en ung med handicap vil det være en stor sejr at kunne gennemføre en kompetencegivendeuddannelse.Vi som forældre til en ung med Aspergers Syndrom håber, at Uddannelsesudvalget vil arbejde for atdenne mulighed for en gymnasial udannelse på Midtfyns Gymnasium, sådan at der bliver flereuddannelsesmuligheder til unge med autisme/AS.Venlig hilsenUlla Kamp og Uffe TønningÅvangen 965750 Ringe