Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del Bilag 37
Offentligt
TALEPAPIRDET TALTE ORD GÆLDER
AnledningTitelMålgruppeArrangørTaletidTid og sted
Samråd i Folketingets UddannelsesudvalgUDU alm. del – samrådsspørgsmål D, E og FFolketingets UddannelsesudvalgFolketingets Uddannelsesudvalg8 minutterFolketingets UddannelsesudvalgTirsdag den 26. oktober 2010, kl. 14.00.Spørgsmål D, E og F er samrådets første punkt.
1
DispositionSpørgsmål D”Finder ministeren det acceptabelt, at en række børn vil være overladt til sig selv, når SFO’er holderferielukket, og hvordan harmonerer det med regeringens løfte fra 2007 om, at det skal være lettereat være børnefamilie i Danmark?”Spørgsmål E”Ministeren bedes redegøre for evt. initiativer, der kan sikre, at ingen børn overlades til sig selv, nårSFO’en holder ferielukket.”Spørgsmål F”Ministeren bedes redegøre for, hvilke konsekvenser det får for arbejdskraftens fleksibilitet, når enrække kommuner fra 2011 ikke tilbyder alternativ pasning i SFO’er ved ferielukning i f.eks. helejuli måned.”
1. Svar på spørgsmål D”Finder ministeren det acceptabelt, at en række børn vil være overladt til sig selv, når SFO’erholder ferielukket, og hvordan harmonerer det med regeringens løfte fra 2007 om, at det skalvære lettere at være børnefamilie i Danmark?”
Jeg forstår på spørgsmålet, at en række kommuner har planer om, at skolernesSFOer skal holde ferielukket i skolernes ferier, dvs. på en eller flere feriedagehen over skoleåret og eventuelt en eller flere uger i sommerferien.Undervisningsministeriet har ikke en opgørelse for 2011 over omfanget afplanlagte lukkedage og ferieuger i de kommunale SFOer. Ministeriet har hellerikke oplysninger om, på hvilket grundlag kommunerne i givet fald træffer be-slutning om omfanget og det mere nøjagtige tidspunkt for, i hvilke ferieuger ogpå hvilke feriedage lukningen skal finde sted.Pasning er en kommunal opgave, og det er kommunalbestyrelserne, der fast-lægger serviceniveauet for de kommunale pasnings- og fritidsordninger, her-under træffer beslutning om ordningernes åbningstid.Det valgte serviceniveau er dermed først og fremmest et anliggende mellemkommunens borgere og den kommunalbestyrelse, som borgerne har valgt.Det er desuden et spørgsmål om planlægning og hensigtsmæssig brug af de af-satte ressourcer. At holde en hel fritidsordning kørende for et begrænset antalbørn vil være spild af penge og personale. Jeg tror heller ikke, det opleves sær-ligt spændende for børnene at være de eneste to eller tre børn i SFOen.
2
Jeg har samtidig stor forståelse for, at lukkedage og ferielukning af skolefri-tidsordninger er en medvirkende faktor til, at nogle børnefamilier kan få sværtved at få familieliv og arbejdsliv til at hænge sammen.I Undervisningsministeriets vejledning for skolefritidsordninger står der, atkommunerne i samarbejde med forældrene kan indrette skolefritidsordningernei overensstemmelse med lokale ønsker.Der står også, at det forudsættes, at skolefritidsordningerne etableres på en må-de, der er fuldt betryggende for børnene.Det gælder naturligvis også i forbindelse med planlægning og afholdelse aflukkedage og ferieuger. Børnene skal jo netop ikke overlades til sig selv.Jeg er af den overbevisning, at man på det kommunale plan kan planlægge ogsamarbejde sig ud af sådanne udfordringer i forhold til SFOernes åbningskapa-citet. Og jeg kan slet ikke forestille mig, at kommunalbestyrelserne ikke tagerforældrenes behov for pasning alvorligt.2. Svar på spørgsmål E”Ministeren bedes redegøre for evt. initiativer, der kan sikre, at ingen børn overlades til sigselv, når SFO’en holder ferielukket.”
Lukkedage i SFOsammenhæng og på dagtilbudsområdet er jo ikke helt sprit-nye foreteelser. Udgangspunktet er, at begrænsning af åbningskapaciteten skerpå tidspunkter, hvor der er lavt fremmøde af børn. Kommunerne har efterhån-den en række erfaringer at trække på, hvad tilbud om alternativ pasning angår.Når man så har besluttet, hvornår åbningskapaciteten skal begrænses, kan for-ældrene i god tid i forvejen orienteres om placering heraf og alternativ pasningså de så vidt muligt kan tage højde for det.Det kan aftales skolerne imellem, hvilke SFOer der skal holde åbent på hvilkedage i fx sommerferien eller i efterårs- og vinterferie.Og i det omfang det er nødvendigt, kan det tilstræbes, at der er kendte voksneved den åbne SFO ved personaleudlån SFOerne imellem.En sådan koordinering af de alternative pasningstilbud forudsætter naturligvisnogen logistik, men det er ikke umuligt.
3
3. Svar på spørgsmål F”Ministeren bedes redegøre for, hvilke konsekvenser det får for arbejdskraftens fleksibilitet, nåren række kommuner fra 2011 ikke tilbyder alternativ pasning i SFO’er ved ferielukning i f.eks.hele juli måned.”
Hertil kan jeg svare ganske kort:Jeg kan ikke forestille mig, at kommunalbestyrelserne vil undlade at tage hen-syn til, at forældrene har brug for alternativ pasning i forbindelse med ferieluk-ning af SFOer i fx skolernes sommerferie.Hvis der er forældre, der alligevel oplever, at kommunerne tilsidesætter pas-ningsbehovet i forbindelse med lukkedage, kan de rette henvendelse til denstedlige statsforvaltning (dvs. i den region, hvor den pågældende kommuneligger) med henblik på evt. stillingtagen til, om det er i strid med den lovgiv-ning, der gælder om kommunernes forpligtelse til at sørge for pasning efterskoletid.I forbindelse med en sådan henvendelse til det daværende tilsynsråd for Ros-kilde Amt helt tilbage i 1996 traf det kommunale tilsyn afgørelse om, at enkommune havde pligt til at sørge for alternativ pasning i forbindelse med ferie-lukning af en SFO. Afgørelsen blev truffet ud fra en analogi af den dagældendebistandslovs regler om kommunerne forsyningspligt (senere erstattet af tilsva-rende regler i serviceloven).I forbindelse med forberedelse af samrådet er vi i undervisningsministeriet ble-vet klar over, at der i dag er noget uklarhed på området. Problemstillingen vilblive taget op i en embedsmandsgruppe, der er nedsat om harmonisering af deforskellige pasningsordninger inden for rammerne af folkeskoleloven.
4