Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del Bilag 335
Offentligt
15. august 2011
Folkeskolens planlagte undervisningstimetal –perioden 2008/09-2010/111Af Katja Behrens
Skolerne planlægger fortsat med flere klokketimer end påkrævetSamlet set planlægger skolerne med langt flere timer, end de er forpligtet til. Eleverne skal iperioden 2008/09-2010/11 fra 1.-9. klasse som minimum have 6.960 timer. Skolerneplanlægger dog i gennemsnit at give eleverne 7.590 timer, altså 630 timer mere end påkrævet.Det svarer til knap to klokketimers ekstra undervisning pr. uge pr. klassetrin over minimum.
Kun få skoler har samlet set planlagt med et for lavt timetalHvis skolerne havde planlagt med en anden fordeling af timer inden for klassetrinnene, vil kunto skoler på 1.-3. klassetrin, otte skoler på 4.-6. klassetrin og to skoler på 7.-9. klassetrinhave planlagt med et for lavt timetal.
Minimumstimetal i faget historie giver problemer for skolerneSkolerne planlægger i gennemsnit med færre timer i faget historie, end de er forpligtet til. Detbetyder, at for godt 14 procent af eleverne på 4.-6. klassetrin har skolerne ikke planlagt meddet påkrævede minimum på 180 timer over den treårige periode 2008/09-2010/11. Detbemærkes, at dette må antages at være et forbigående problem, der skyldes vanskeligheder medimplementeringen af nye krav om minimumstimetal i faget historie fra og med skoleåret2010/11 for 4.-6. klassetrin, dvs. med at sikre, at de elever, der har gået i 4.-6. klasse iperioden 2008/09-2010/11 med udgangen af 2010/11, har fået tilbudt minimum 180timer i faget historie.
Flere elever forventes at modtage minimumstimetallet ifag/fagblokke på 1.-3. klassetrin og 7.-9. klassetrinI seneste periode (2008/09-2010/11) forventes en større andel elever i 1.-3. klasse og 7.-9.klasse at modtage2minimumstimetallet i et/en eller flere fag/fagblokke3end ved forrige perio-de. Dette gælder dog ikke elever på 4.-6. klassetrin på grund af det nye minimumstimetal ihistorie. Samlet for 1.-9. klasse er andelen, der ikke forventes at modtage minimumstimetallenei konkrete fag/fagblokke, steget med godt et procentpoint, men for både 1.-3. klasse og 7.-9.klasse ses et fald.
Opgørelserne i dette notat er opgjort pr. 1. april 2011. Det bemærkes, at de historiske tal ogsåopdateres, jf. metodenotat.2”Modtage” refererer i notatet til de planlagte undervisningstimetal, som skolerne har indberet-tet. Opgørelserne viser således ikke nødvendigvis det faktisk antal timer, eleverne har modtaget.3Fagblokkene omfatter a) humanistiske fag (dansk, engelsk, tysk/fransk, historie, kristendoms-kundskab og samfundsfag), b) naturfag (matematik, natur/teknik, geografi, biologi og fy-sik/kemi) og c) praktiske/musiske fag (idræt, musik, billedkunst, håndarbejde/sløjd/hjem-kundskab, valgfag).1
Side1af10
15. august 2011
Hvordan opgøres de planlagte timetal i forhold til minimumstime-tallene?For at undersøge hvorvidt en skole har planlagt med et tilstrækkeligt undervis-ningstimetal i forhold til at overholde reglerne om minimumstimetal, der gælderfor tre skoleår af gangen, følges eleverne over en treårig periode. Den aktuelleopgørelse af folkeskolernes planlagte undervisningstimetal dækker over skoleåre-ne 2008/09, 2009/10 og 2010/11. Opgørelsen af timetallene udregnes for deelever, der i skoleåret 2008/09 gik i henholdsvis 1. klasse, 4. klasse og 7. klasse.Eleverne følges i tre år fra skoleåret 2008/09, således at de i skoleåret 2009/10indgår med det planlagte timetal for henholdsvis 2. klasse, 5. klasse og 8. klasse,og i 2010/11 indgår med timetallene for 3. klasse, 6. klasse og 9. klasse, jf. meto-deafsnittet for en uddybelse heraf.
Skolerne planlægger i gennemsnit med flere timer end påkrævetDet gennemsnitlige planlagte timetal for folkeskolens 1.-9. klasse er steget fraperioden 2003/04-2005/06 til 2008/09-2010/11, jf. tabel 1. I 2003/04-2005/06planlagde skolerne i gennemsnit med 7.549 undervisningstimer mod 7.590 un-dervisningstimer i 2008/09-2010/11. Dog bemærkes et fald i det planlagte time-tal fra 2006/07-2008/09 til seneste periode.For alle seks perioder gælder, at skolerne i gennemsnit har planlagt med fleretimer end, de er forpligtet til. I 2008/09-2010/11 skal eleverne som minimumhave 6.960 timer. Skolerne giver altså 630 timer mere end påkrævet.Tabel 1 Gennemsnitlige planlagte undervisningstimetal pr. elev i 1.-9.klasse2003/04- 2004/05- 2005/06- 2006/07- 2007/08- 2008/09-2005/06 2006/07 2007/08 2008/09 2009/10 2010/11--- Antal timer ---Planlagt timetalSamlet minimumstimetalPlanlagt timetal overminimumstimetalletKilde: UNI•C Statistik & Analyse
7.5496.810739
7.6166.810806
7.6126.810802
7.6366.900736
7.5956.900695
7.5906.960630
Ved en fordeling af det gennemsnitlige planlagte undervisningstimetal på de en-kelte fagblokke viser det sig, at skolerne i gennemsnit har planlagt med et højeretimetal end minimumstimetallet i alle fagblokke og på alle klassetrin, jf. figur 1.Dette gælder for samtlige perioder tilbage til 2003/04-2005/06 (ses ikke af figur1).Skolerne har især planlagt med et højt timetal i faget klassens tid på 1.-3. og 4.-6.klassetrin samt i de praktiske/musiske fag på 7.-9. klassetrin.
Side2af10
15. august 2011
Figur 1 Gennemsnitlige planlagte undervisningstimetal pr. elev i 1.-9.klasse8.00090
407
90
398
Klassens tid 7.-9. kl.Praktiske/musiske fag7.-9. kl.Naturfag 7.-9. kl.Humanistiske fag7.-9. kl.Klassens tid 4.-6. kl.70
7.000864
6.0001483
5.00088
1471
Praktiske/musiske fag4.-6. kl.Naturfag 4.-6. kl.Humanistiske fag4.-6. kl.
2.000
Klassens tid 1.-3. kl.Praktiske/musiske fag1.-3. kl.Naturfag 1.-3. kl.Humanistiske fag1.-3. kl.
1.0001124
02006/07- 2007/08- 2008/09- Minimums-2008/09 2009/10 2010/11timetal1127
1127
1090
Note: Minimumstimetallet i den humanistiske fagblok 4.-6. klasse steg fra perioden 2007/08-2009/10 til 2008/09-2010/11 pga. indførelse af et minimumstimetal i faget historie. Perioderne2006/07-2008/09 og 2007/08-2009/10 skal sammenlignes med et minimumstimetal på 955klokketimer i den humanistiske fagblok 4.-6. klasse.Kilde: UNI•C Statistik & Analyse
1/5 af skolerne overholder ikke minimumstimetalleneDet forhold, at skolerne har planlagt med flere timer, end de er forpligtet til,betyder ikke, at de planlagte timetal på alle skoler lever op til minimumstimetal-lene i samtlige fag/fagblokke. Det er fx muligt for en skole at planlægge med ethøjere timetal end minimum i de praktiske/musiske fag, men med lavere timetal ide humanistiske fag.I perioden 2008/09-2010/11 har 20 procent af skolerne i et eller flerefag/fagblokke på et eller flere klassetrin planlagt med færre timer end minimums-timetallene, jf. tabel 2.
Side3af10
15. august 2011
Skoler med forhold under minimum fordeler sig på en stor andel af landets 98kommuner og Christiansø. For de seneste tre perioder er det omkring 75 procentaf kommunerne, der har skoler, der ikke har overholdt minimumstimetallene. Iseneste periode (2008/09-2010/11) har 74 kommuner en eller flere skoler med etplanlagt timetal under minimum.Tabel 2 Skoler og kommuner der ikke har overholdt minimumstimetalle-ne2003/04-2005/06SkolerKommunerAndel skoler48883312004/05-2006/071325292005/06-2007/0811453--- Andel ---7172020Note: Bemærk at antallet af kommuner er inklusiv ChristiansøKilde: UNI•C Statistik & Analyse
2006/07-2008/0925771
2007/08-2009/1029377
2008/09-2010/1128874
--- Antal ---
Ni procent af eleverne forventes ikke at modtage minimumstimetal-leneI perioden 2008/09-2010/11 forventes ni procent af eleverne i 1.-9. klasseikkeat modtage minimumstimetallene i et eller flere fag/fagblokke, jf. tabel 3. Sidenperioden 2005/06-2007/08 er der sket en stigning i andelen af elever, der ikkeforventes at modtage minimumstimetallene. Den negative udvikling skyldes ho-vedsageligt, at skolerne ikke har levet op til en forøgelse/indførelse af mini-mumstimetal i fagene dansk og historie på henholdsvis 1.-3. klassetrin og 4.-6.klassetrin, jf. følgende afsnit.På 4.-6. klassetrin ses en markant stigning i andelen af elever, der ikke forventesat modtage minimumstimetallet – fra tre procent til 16 procent. Det skal ses isammenhæng med indførelsen af et nyt minimumstimetal i faget historie. Detbemærkes, at dette må antages at være et forbigående problem, der skyldes van-skeligheder med implementeringen af nye krav om minimumstimetal i faget hi-storie fra og med skoleåret 2010/11 for 4.-6. klassetrin, dvs. med at sikre, at deelever, der har gået i 4.-6. klasse i perioden 2008/09-2010/11 med udgangen af2010/11, har fået tilbudt minimum 180 timer i faget historie.Hvis minimumstimetallet i historie 4.-6. klasse ikke medtages i opgørelsen afandelen af elever, der ikke forventes at modtage minimumstimetallet i den sene-ste periode (2008/09-2010/11), da vil andelen falde fra de 16 procent til fire pro-cent. Endvidere vil det betyde, at kun fem procent af eleverne på 1.-9. klassetrinikke ville forventes at modtage minimumstimetallene mod de nuværende ni pro-cent i perioden 2008/09-2010/11.
Side4af10
15. august 2011
Fra perioden 2007/08-2009/10 til 2008/09-2010/11 ses et markant fald i ande-len af elever på 1.-3. klassetrin, der ikke forventes at modtage minimumstimetal-lene – fra knap 15 procent til seks procent. I denne sammenhæng bemærkes, atder i perioden 2003/04-2005/06 gradvist blev indført ekstra undervisningstid ifaget dansk svarende til 30 årlige klokketimer. Fra 1. august 2006 blev undervis-ningstimetallet i faget dansk på 1.-3. klassetrin i hvert af skoleårene 2006/07,2007/08 og 2008/09 yderligere styrket med 30 årlige klokketimer. De ekstra ti-mer i dansk betød samtidig en forhøjelse af minimumstimetallet i den humanisti-ske fagblok. Indfasningen af de nye og ekstra timer i faget dansk har ikke værethelt enkel, jf. den markante stigning fra perioden 2005/06-2007/08 til 2006/07-2008/09.Tabel 3 Andel elever der ikke forventes at modtage minimumstimetallenei et/en eller flere fag/fagblokke, pct.Periode2003/04-2005/062004/05-2006/072005/06-2007/082006/07-2008/092007/08-2009/102008/09-2010/11Kilde: UNI•C Statistik & Analyse
1.-3. klasse22,64,94,314,514,66,0
4.-6. klasse10,02,82,12,13,116,1
7.-9. klasse11,62,82,23,67,35,4
Samlet 1.-9. klasse14,93,62,96,98,49,2
Figur 2-4 viser andelen af elever, der ikke forventes at modtage minimumstime-tallet i det/den enkelte fag/fagblok i perioden 2006/07-2008/09 til 2008/09-2010/11.Med undtagelse af faget dansk, og dermed den humanistiske fagblok, forventeslangt hovedparten af eleverne på 1.-3. klassetrin som minimum at modtage mi-nimumstimetallet. I faget dansk ses dog markante fald i andelen af elever, derikke forventes at modtage minimumstimetallet, siden 2006/07-2008/09. I sene-ste periode er andelen faldet til lidt over én procent af eleverne i dansk og fireprocent af eleverne i den humanistiske fagblok.For de resterende fag og fagblokke på 1.-3. klassetrin har andelen af elever, derikke forventes at modtage minimumstimetallet, svinget en smule. For alle treperioder gælder, at under to procent af eleverne ikke forventes at modtage mi-nimumstimetallet.
Side5af10
15. august 2011
Figur 2 Andel elever i 1.-3. klasse der ikke forventes at modtage mini-mumstimetallet, pct.14,012,010,0
8,06,04,02,00,0Humani-stiske fagNaturfagPraktiske/ Klassens tidmusiske fag2007/08-2009/10DanskMatematik
2006/07-2008/09
2008/09-2010/11
Kilde: UNI•C Statistik & Analyse
På 4.-6. og 7.-9. klassetrin forventes langt hovedparten af eleverne at modtageminimumstimetallet i de enkelte fagblokke. I faget historie, hvor der fra indevæ-rende periode (2008/09-2010/11) er indført et minimumstimetal, ses dog, at enrelativt stor andel elever ikke forventes at modtage minimumstimetallet – lidtover 14 procent. Dette slår også ud i en lille stigning i andelen af elever, der ikkeforventes at modtage minimumstimetallet i den humanistiske fagblok på 4.-6.klassetrin.For de resterende fag og fagblokke ses et fald fra 2007/08-2009/10 til 2008/09-2010/11.
Side6af10
15. august 2011
Figur 3 Andel elever i 4.-6. klasse der ikke forventes at modtage mini-mumstimetallet, pct.16,014,0
12,010,08,06,0
4,02,00,0HumanistiskefagNaturfagPraktiske/musiske fag2007/08-2009/10Klassens tidHistorie
2006/07-2008/09
2008/09-2010/11
Kilde: UNI•C Statistik & Analyse
Figur 4 Andel elever i 7.-9. klasse der ikke forventes at modtage mini-mumstimetallet, pct.5,04,54,03,53,02,52,01,51,00,50,0Humanistiske fag2006/07-2008/09NaturfagPraktiske/musiskefagKlassens tid
2007/08-2009/10
2008/09-2010/11
Kilde: UNI•C Statistik & Analyse
Kun få skoler har samlet set planlagt med for få klokketimerKun få skoler har samlet set planlagt med for få timer inden for klassetrinnene,jf. tabel 4.Tabellen viser antallet af skoler, der, ved en opgørelse af det samlede planlagteundervisningstimetal for alle fag inden for klassetrinnet, har planlagt med ettimetal, der ligger under det samlede minimumstimetal på klassetrinnet. Ved en
Side7af10
15. august 2011
omfordeling af de planlagte timetal inden for 1.-3. klasse, 4.-6. klasse og 7.-9.klasse ses, at færre skoler over tid ikke lever op til minimumstimetallene.Springet i antal skoler på 1.-3. klassetrin i perioden 2006/07-2008/09 skal ses isammenhæng med forøgelsen af minimumstimetallet i faget dansk. Springet iantal skoler på 4.-6. klassetrin i 2008/09-2010/11 skal ses i sammenhæng medindførelsen af et minimumstimetal i faget historie. Begge dele medførte en forhø-jelse af minimumstimetallet på klassetrinnene.Tabel 4 Skoler der samlet set har planlagt med færre timer end minimum1.-3. klasse2003/04-2005/062004/05-2006/072005/06-2007/082006/07-2008/092007/08-2009/102008/09-2010/11Kilde: UNI•C Statistik & Analyse
4.-6. klasse308215922341228
7.-9. klasse842632
Minimumstimetallet i historie giver skolerne problemerFra indeværende periode (2008/09-2010/11) er indført et minimumstimetal ifaget historie på 4.-6. klassetrin. Skolerne skulle over den treårige periode plan-lægge med minimum 180 undervisningstimer til deres elever.I perioden 2008/09-2010/11 har skolerne i gennemsnit planlagt med hovedpar-ten af timerne i det seneste skoleår 2010/11, jf. tabel 5. Tabellen viser det gen-nemsnitlige undervisningstimetal pr. skoleår. Det ses, at skolerne i gennemsnithar planlagt med 176 klokketimer over den treårige periode, hvilket er fire klok-ketimer færre end minimumstimetallet på 180 timer.Tabel 5 Gennemsnitlige undervisningstimetal i faget historie 4.-6. klassefordelt på klassetrin og skoleår2008/094. klasse5. klasse6. klasseKilde: UNI•C Statistik & Analyse
2009/10523557535357
2010/11596171
Figur 5 viser andelen af elever, der forventes at modtage færre eller flere timerend minimumstimetallet i historie, i perioden 2008/09-2010/11. Samlet set for-ventes knap 86 procent af eleverne at modtage minimumstimetallet eller mere.Af de elever, som forventes at modtage færre timer end minimum, forventeslangt hovedparten at modtage under 160 timer, mens hovedparten af de elever,Side8af10
15. august 2011
som forventes at modtage minimum eller mere, forventes at modtage 180-189timer over den treårige periode. Eleverne, som ikke forventes at modtage mini-mumstimetallet, trækker således markant ned i det gennemsnitlige planlagte time-tal på landsplan. Dette forklarer, hvorfor det gennemsnitlige timetal er lavere endminimumstimetallet trods det, at langt hovedparten af eleverne forventes atmodtage minimumstimetallet i historie.Figur 5 Andel elever der forventes at modtage færre eller flere timer endminimumstimetallet i faget historie 4.-6. klasse, 2008/09-2010/11100
Minimumstimetal = 180 timer8060
82,3
40204,50Under150150-159 160-169 170-179 180-189 190-199 200-209 Over 210Undervisningstimetal
9,30,4
0,2
0,5
0,2
2,6
Kilde: UNI•C Statistik & Analyse
Færre store skoler ligger under minimumstimetalletSkoler med over 600 elever har færre elever, der ikke forventes at modtage mi-nimumstimetallet i et eller flere fag, end skoler med færre end 600 elever, jf. figur6. På skoler med under 600 elever forventes 18-22 procent af eleverne på 1.-9.klassetrin ikke at modtage minimumstimetallene mod lidt over 11 procent påskoler med over 600 elever. Antalsmæssigt svarer det til, at 274 skoler med under600 elever ikke har planlagt med et tilstrækkeligt timetal mod 14 skoler med over600 elever.
Side9af10
15. august 2011
Figur 6 Andel skoler, hvor elever i 1.-9. klasse ikke forventes at modtageminimumstimetallet i et eller flere fag/fagblokke, fordelt på skolestørrel-se, 2008/09-2010/11, pct.25
22,12018,4
21,5
1511,310
5
0Under 200 elever200-399 elever400-599 eleverOver 600 elever
Kilde: UNI•C Statistik & Analyse
På Undervisningsministeriets hjemmeside er det muligt at finde opgørelse af detplanlagte undervisningstimetal på skole- og kommuneniveau. Her er både vistundervisningstimetal pr. skoleår og for de treårige perioder, jf. nedenstående link.http://uvm.dk/service/Statistik/Folkeskolen%20og%20frie%20skoler/Elever/Undervisningstimer.aspxDet bemærkes, at der for perioderne 2004/05-2006/07, 2005/06-2007/08 og2006/07-2008/09 ikke nødvendigvis er overensstemmelse med undervisnings-timetallene pr. skoleår. Data for de tre perioder stammer fra Skolestyrelsens til-syn med undervisningstimetallene, den nuværende Kvalitets- og Tilsynsstyrelse.
Side10af10