Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del Bilag 335
Offentligt
15. august 2011
Metode bag opgørelse af skolernes planlagte un-dervisningstimetalAf Katja Behrens
IndledningOpgørelsen af de planlagte undervisningstimetal over en treårig periode er base-ret på de almindelige folkeskolers årlige indberetning til UNI•C Statistik & Ana-lyse. Det er skolernes planlagte undervisningstimetal pr. 5. september i skoleåret,der indberettes, og ikke det faktisk afholdte timetal ved skoleårets afslutning, dvs.opgørelsen er baseret på en indberetning foretaget af skolerne i starten af skole-året.Timetalsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 537 af 18. juni 2003 – nu bekendt-gørelse nr. 1131 af 15.11.2006 – om undervisningstimetal i folkeskolen) trådte ikraft fra skoleåret 2003/04, og UNI•C Statistik & Analyse har siden dette skoleårmodtaget indberetninger fra folkeskolerne vedrørende deres planlagte undervis-ningstimetal fordelt på fag og klassetrin.Af bekendtgørelsen fremgår det, at folkeskolerne skal leve op til et såkaldt mini-mumstimetal i bestemte fag og fagblokke over en periode på tre skoleår – op-gjort for samme klasse over de tre skoleår. 2006 var således det første år, hvorUNI•C Statistik & Analyse kunne foretage en opgørelse af det planlagte under-visningstimetal, da det var nødvendigt at have tre års indberetninger (skoleårene2003/04, 2004/05 og 2005/06) førend opgørelsen kunne udarbejdes.Den aktuelle opgørelse af folkeskolernes planlagte undervisningstimetal tagerudgangspunkt i den treårige periode 2008/09-2010/11, dvs. indberetninger af deplanlagte undervisningstimetal i skoleårene 2008/09, 2009/10 og 2010/11.
Typer af undervisningstimetal ifølge bekendtgørelsenAf folkeskolelovens § 16 og timetalsbekendtgørelsen fremgår det, at der skelnesmellem tre typer timetal: minimumstimetal, basistimetal og vejledende timetal.-Minimumstimetaler fastsat for at fastholde den fælles folkeskole og sikre ele-verne et ensartet timetal. Minimumstimetallene er de timetal, der mindst skaltilbydes en klasse over en periode på tre år, opgjort for tre klassetrin ad gan-gen (1.-3., 4.-6. og 7.-9. klasse). Der er fastsat minimumstimetal for følgendefagblokke og fag:••-Fagblokkene humanistiske fag, naturfaglige fag og praktiske/musiskefag samt klassens tid.Fagene dansk og matematik 1.-3. klasse og faget historie 4.-6. klasse
Basistimetaler fastsat for at sikre en forholdsvis jævn fordeling af timerne udover alle tre skoleår, og er det mindste antal timer, der skal planlægges medog gives på et klassetrin pr. skoleår.
Side1af5
15. august 2011
-
Vejledende timetaler Undervisningsministeriets vejledende angivelse af, hvormange timer der skal planlægges med og afholdes i et fag på et skoleår for,at undervisningen kan leve op til målene i bekendtgørelsen om Fælles Mål.
I forhold til opgørelsen af, hvorvidt en skole har planlagt med et tilstrækkeligtundervisningstimetal sammenholdes således med det såkaldte minimumstimetal ide enkelte fag og fagblokke.
Hvordan opgøres de planlagte undervisningstimetal?For at undersøge hvorvidt en skole har planlagt med et tilstrækkeligt undervis-ningstimetal i forhold til at overholde reglerne om minimumstimetal følges ele-verne over en treårig periode. Det er derfor nødvendigt at have tre års indberet-ninger for skolen. Det er altsåikkemuligt ud fra et enkelt skoleår at se, om ele-verne har modtaget et tilstrækkeligt timetal over en treårig periode.Den aktuelle opgørelse af folkeskolernes planlagte undervisningstimetal dækkerover skoleårene 2008/09, 2009/10 og 2010/11. Opgørelsen af timetallene ud-regnes for de elever, der i skoleåret 2008/09 gik i henholdsvis 1. klasse, 4. klasseog 7. klasse. Eleverne følges i tre år fra skoleåret 2008/09, således at de i skole-året 2009/10 indgår med det planlagte timetal for henholdsvis 2. klasse, 5. klasseog 8. klasse, og i 2010/11 indgår med timetallene for 3. klasse, 6. klasse og 9.klasse.Ovenstående kan eksemplificeres ved tabel 1. Tabellen viser det gennemsnitligeplanlagte undervisningstimetal i faget dansk for hvert klassetrin og hvert skoleår.Det timetal, der skal holdes op imod minimumstimetallet i faget historie, som iperioden 2008/09-2010/11 er på 180 timer, er summen af diagonalen, dvs. deundervisningstimetal, der er markeret med rødt. Elever i 4.-6. klasse modtogsåledes i gennemsnit 52 + 53 + 71 = 176 timer i faget historie, hvilket er fireklokketimer færre end påkrævet.Tabel 1 Gennemsnitlige planlagte undervisningstimetal i faget historie 4.-6. klasse fordelt på klassetrin, 2008/09-2010/112008/094. klasse
5. klasse
6. klasse
Kilde: UNI•C Statistik & Analyse
2009/10523557535357
2010/11596171
Opgørelsen af undervisningstimetal til brug for sammenligning med minimums-timetallene er altsåikkeet gennemsnit af timetallene i tre år for de tre klassetrin.Derimod følges en årgang af elever i tre år, hvor summen af deres planlagte time-tal beregnes og sammenholdes med fagets eller fagblokkens minimumstimetal.Det bemærkes, at en skole kun er medtaget i opgørelsen, hvis den har indberettetsamtlige klassetrin, der er relevante. Hvis en skole fx er oprettet to år tidligere, vilskolen kun have indberettet planlagte timetal på eksempelvis 4. klassetrin og 5.Side2af5
15. august 2011
klassetrin, men ikke på 6. klassetrin. For en sådan skole vil det ikke være muligtat opgøre, hvorvidt skolen har planlagt med et tilstrækkeligt timetal i forholdminimumstimetallene i for 4.-6. klasse.
Hvordan opgøres andelen af elever der ikke modtager minimums-timetallet?Ved opgørelse af, hvor stor en andel af eleverne, der ikke modtager minimums-timetallene i et/en eller flere fag/fagblokke tages udgangspunkt i skolernes ind-beretning af elevtal til Danmarks Statistik Integrerede Elevregister. For senesteperiode (2008/09-2010/11) benyttes elevtallene for skoleåret 2008/09. Det be-tyder fx at opgørelsen af antal elever, der ikke modtager minimumstimetallene i1.-3. klasse er baseret på antallet af elever i 1. klasse i skoleåret 2008/09. Årsagenhertil er, at det er de samme klasser, der følges over den treårige periode.
Hvordan inkluderes fagene tysk og fransk i opgørelsen?Hvis en skole udbyder både fransk og tysk i 7.-9. klasse, er timerne kun medtaltfor ét af de to fag. Hvis en skole har indberettet timer i både fransk og tysk, erdette blot et udtryk for, at fx halvdelen af eleverne har tysk og den anden halvdelfransk. Hvis skolen har indberettet to forskellige timetal på fransk og tysk, er dethøjest indberettede planlagte timetal benyttet. Hvis en skole fx har indberettet 90timer i tysk og 120 timer i fransk, er det de 120 timer i fransk, som er benyttet iberegningen af skolens planlagte timetal i 7.-9. klasse.
Hvordan inkluderes valgfag i 1.-9. klasse i opgørelsen?I 1.-7. klasse kan eleverne som udgangspunkt ikke have valgfag. Hvis en skolealligevel har indberettet valgfag på 4.-6. klassetrin, er disse timer talt med i opgø-relsen af, hvor mange timer skolen har planlagt med i praktiske/musiske fag 4.-6.klasse. Enkelte skoler har også indberettet timer på valgfag i 1.-3. klasse. Dissetimer er ikke talt med i kategorien praktiske/musiske fag 1.-3. klasse.Valgfag på 8.-9. klassetrin medtages i den praktiske/musiske fagblok. Hvis enskole eksempelvis udbyder tysk og/eller fransk som valgfag, vil det planlagtetimetal tælle med i opgørelsen af, hvor mange timer skolen har planlagt med ipraktiske/musiske fag 7.-9. klassetrin.
Har skolerne fået mulighed for at validere indberetningerne?I 2006 var indberetningerne for den første periode (skoleårene 2003/04,2004/05 og 2005/06) til kontrol hos både skoler og kommuner, som havde mu-lighed for at rette og efterfølgende godkende deres indberetninger.I januar/februar 2010 fik skoler og kommuner igen mulighed for at rette og ef-terfølgende godkende deres indberetninger – denne gang blev skoleårene2006/07, 2007/08, 2008/09 og 2009/10 kontrolleret og godkendt.
Side3af5
15. august 2011
I januar/februar 2011 fik skoler og kommuner igen mulighed for at rette og ef-terfølgende godkende deres indberetninger – denne gang blev skoleårene2007/08, 2008/09, 2009/10 og 2010/11 kontrolleret og godkendt.Dermed er indberetninger af de planlagte undervisningstimetal for samtlige sko-leår blevet kontrolleret og eventuelt rettet af skoler og kommuner i den udstræk-ning, det er fundet nødvendigt.Endvidere bemærkes, at de planlagte timetal for perioderne 2004/05-2006/07,2005/07-2007/08 og 2006/07-2008/09 er de af Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen,det tidligere Skolestyrelsen, tilsynsgodkendte timetal.
Er der sket ændringer i minimumstimetallene?Minimumstimetal i faget dansk 1.-3. klasseI bekendtgørelse nr. 400 af 4. maj 2006 blev minimumstimetallet for faget dansk,og samtidig også for den humanistiske fagblok, i 1.‐3. klasse forøget med 90klokketimer fra 810 timer til 900 timer fra og med skoleåret 2008/09. Det bety-der, at elever, som startede i 1. klasse i skoleåret 2006/07, som minimum skullemodtage 900 undervisningstimer i faget dansk og 1.090 undervisningstimer i denhumanistiske fagblok i perioden 2006/07-2008/09.Indfasningen skete som følger:---Forskoleåret 2006/07styrkedes faget dansk på 1. klassetrin med 30 under-visningstimer.Forskoleåret 2007/08styrkedes faget dansk på 2. klassetrin med yderligere30 undervisningstimer.Forskoleåret 2008/09styrkedes faget dansk på 3. klassetrin med yderligere30 undervisningstimer.
Elever, der begyndte i 1. klasse i skoleåret 2006/07 og frem, skal således vedudgangen af 3. klasse (skoleåret 2008/09 og frem) mindst have modtaget 900timers undervisning i faget dansk.Minimumstimetal i faget historie 4.-6. klasseI bekendtgørelse nr. 1131 af 15. november 2006 blev indført et minimumstimetalfor faget historie i 4.-6. klasse på 180 timer fra og med skoleåret 2010/11. Samti-dig indførtes en forøgelse af minimumstimetallet i den humanistiske fagblok fra955 timer til 1.015 timer. Det betyder, at elever, som begyndte i 4. klasse i skole-året 2008/09, som minimum skal modtage 180 undervisningstimer i faget histo-rie og 1.015 undervisningstimer i den humanistiske fagblok i perioden 2008/09-2010/11.Indfasningen af ekstra timer i historie sker som følger:-Forskoleåret 2008/09styrkedes faget historie på 4. klassetrin med 30 under-visningstimer.
Side4af5
15. august 2011
--
Forskoleåret 2009/10styrkedes faget historie på 5. klassetrin med yderligere30 undervisningstimer.Forskoleåret 2010/11styrkedes faget historie på 6. klassetrin med yderligere30 undervisningstimer.
Elever, der begyndte i 4. klasse i skoleåret 2008/09 og frem, skal således vedudgangen af 6. klasse (skoleåret 2010/11 og frem) mindst have modtaget 180timers undervisning i faget historie.Minimumstimetal anvendt i notatet inkluderer ovenstående ændringer. Sammen-ligning af undervisningstimetal med minimumstimetallene for dansk og humani-stiske fag på 1.-3. klassetrin kan alene foretages fra perioden 2006/07-2008/09.Sammenligning af undervisningstimetal med minimumstimetallene for historieog humanistiske fag på 4.-6. klassetrin kan alene foretages fra perioden 2008/09-2010/11. Minimumstimetallene er for andre fag og fagblokke forblevet uændret,hvorfor undervisningstimetal for alle andre fag og fagblokke fra tidligere opgjor-te perioder kan sammenlignes med minimumstimetallene i seneste periode.
Side5af5