Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del Bilag 333
Offentligt
1025985_0001.png
1025985_0002.png
1025985_0003.png
1025985_0004.png
1025985_0005.png
1025985_0006.png
1025985_0007.png
1025985_0008.png
1025985_0009.png
1025985_0010.png
1025985_0011.png
1025985_0012.png
1025985_0013.png
1025985_0014.png
1025985_0015.png
1025985_0016.png
1025985_0017.png
1025985_0018.png
1025985_0019.png
1025985_0020.png
1025985_0021.png
1025985_0022.png
1025985_0023.png
1025985_0024.png
1025985_0025.png
1025985_0026.png
1025985_0027.png
1025985_0028.png
1025985_0029.png
1025985_0030.png
1025985_0031.png
1025985_0032.png
Erhvervsuddannelserne– fakta og mulighederUndervisningsministeriet 20111
Erhvervsuddannelserne– fakta og mulighederUndervisningsministeriet 2011
Erhvervsuddannelserne– fakta og mulighederRedaktion: Christina Hartmann Nielsen og Vibe Aarkrog,Undervisningsministeriet, Uddannelsesstyrelsen,Afdelingen for Erhvervsrettede UddannelserRedaktion, korrektur og produktion: Werner Hedegaard,Undervisningsministeriet, KommunikationssekretariatetGrafisk tilrettelæggelse og omslag: Keep Your DarlingsFotos: Lars Skaaning1. udgave, 1. oplag, august 2011: 4.500 stk.ISBN: 978-87-603-2923-4ISBN: (WWW) 978-87-603-2924-1Internetadresse: www.uvm.dk/eudfaktaUdgivet af Undervisningsministeriet, 2011Bestilles (ISBN 978-87-603-2923-4) hos:Rosendahls Schultz DistributionTelefon: 43 22 73 00, e-mail: [email protected]eller www.schultzboghandel.dkTelefontid: Mandag-torsdag 8.00-16.00, fredag 8.00-15.30eller hos boghandlereTryk: Rosendahls Schultz GrafiskTrykt med vegetabilske trykfarver på ubestrøget miljøcertificeret papirPrinted in Denmark 2011Eventuelle henvendelser af indholdsmæssig karakter rettes tilKommunikationssekretariatet i Undervisningsministeriet, telefon: 33 92 52 23eller e-mail: [email protected]
IndholdForord1. Indledning2. Hvad er en erhvervsuddannelse?VekseluddannelserOpbygningIndgangeGrundforløb og hovedforløbPlads til alle3. Et fleksibelt systemRealkompetencevurdering og personlig uddannelsesplanEn fleksibel skoleGrundforløbspakkerPraktik eller skole i grundforløbetEuxInkluderende læringsmiljøFleksible praktikaftalerForskellige veje fra grundskole til erhvervsuddannelseEguProduktionsskole20/20-modelErhvervsuddannelse for voksneEUD+GVU4. Et involverende systemUndervisningsministerietREUFaglige udvalgLokale uddannelsesudvalg5. Udfordringer for erhvervsuddannelsessystemetHandlingsplaner for øget gennemførelseStyrkelse af omdømmeTilvejebringelse af praktikpladserMere information5681010101113161617171718181920202021212121222222242426262627283
4
Forord
Erhvervsuddannelserne udgør en betydelig del af de danske ungdomsuddannelser.Godt halvdelen af hver ungdomsårgang forventes at gennemføre en erhvervsuddannelse.De i alt 109 forskellige uddannelser kvalificerer til faglærte job som for eksempeltømrer, social- og sundhedsassistent og gartner.Erhvervsuddannelserne er levende uddannelser. Uddannelsernes indhold, strukturog pædagogik tilpasses løbende i et tæt samarbejde med arbejdsmarkedets parter,virksomheder og skoler. Samarbejdet sker dels i forhold til udviklingen på detfaglærte arbejdsmarked, dels i forhold til den meget forskelligartede elevgruppe,der kendetegner dette uddannelsesområde.Erhvervsuddannelserne – fakta og mulighederhenvender sig til alle, der er interesseredei at få en hurtig introduktion til de uddannelsesmuligheder, som rummes indenfor erhvervsuddannelserne. Publikationen vil berøre emner som uddannelsernesstruktur, pædagogik og udfordringer.Publikationen giver blandt andet svar på følgende spørgsmål:Hvad er en erhvervsuddannelse? Hvad vil det sige, at uddannelserne er vekseluddan-nelser? Hvordan er en erhvervsuddannelse opbygget? Hvem tilrettelægger uddannel-serne? Hvordan foregår undervisningen? Og hvilke initiativer arbejder man med ligenu for at løse nogle af de udfordringer, erhvervsuddannelsessystemet står over for?Jeg ønsker alle god læselyst.
Troels Lund PoulsenUndervisningsministerAugust 20115
1.Indledning
Hensigten med denne publikationer at give et indblik i erhvervsud-dannelsessystemet i Danmark. Detdanske erhvervsuddannelsessystemer kendetegnet ved at være mangfol-digt – og dermed også ofte svært atoverskue. Denne publikation giverlæseren mulighed for at sætte sig indi, hvordan erhvervsuddannelserne erstruktureret, hvilke muligheder der eri erhvervsuddannelsessystemet, hvilkesærlige kendetegn uddannelserne har,og hvem de henvender sig til.Publikationen henvender sig til dem,der ønsker at få et grundlæggendekendskab til erhvervsuddannelserne.Til dem, der vil vide mere, er der gen-nem teksten løbende henvisninger tilhjemmesider og andre publikationer,der fortæller mere om de forskelligeemner, der omtales i denne publika-tion. Bagest i publikationen er der enoversigt over relevante henvisninger.Publikationen er bygget op i femkapitler. Efter dette indledende kapiteler der i kapitel 2 en introduktion til,hvad der grundlæggende kendetegneren erhvervsuddannelse.6
Erhvervsuddannelsessystemet erkendetegnet ved at have en dif-ferentieret elevgruppe. Det betyderkrav om et fleksibelt system, der kantilbyde uddannelsesmuligheder forden enkelte. I kapitel 3 præsenteres demange fleksible muligheder, der er ierhvervsuddannelsessystemet.Erhvervsuddannelserne er kendetegnetved en høj grad af partsinvolvering. Deforskellige parter har indflydelse på,hvordan uddannelserne opbygges ogtilrettelægges. I kapitel 4 er der fokuspå, hvordan de forskellige parter harindflydelse på erhvervsuddannelserne.Erhvervsuddannelsessystemet har ogsåudfordringer. Det er især udfordringersom stort frafald og fremskaffelseaf praktikpladser. I kapitel 5 er deren kort præsentation af nogle af depolitiske initiativer, som er sat i værkfor at imødekomme de udfordringer.
7
2.Hvad er enerhvervsuddannelse?En erhvervsuddannelse er enerhvervskompetencegivendeungdomsuddannelse. Det betyder, atuddannelsen bygger på forudsætnin-ger opnået i grundskolen. En afslutteterhvervsuddannelse giver direkteadgang til arbejdsmarkedet somfaglært. De overordnede principper ierhvervsuddannelserne er beskrevet iBekendtgørelse af lov om erhvervsud-dannelser.1Der er i dag 109 erhvervsuddannelser,der omfatter for eksempel murer,social- og sundhedsuddannelsen, sik-kerhedsvagt, gastronom, mekanikerog gartner. De 109 uddannelser inde-holder trin og specialer, som har etjobmodsvar på arbejdsmarkedet. Dettegiver et reelt udbud på 301 forskelligeuddannelser. De forskellige trin givereleven mulighed for at tage en kortereuddannelse, hvis eleven ønsker atkomme hurtigt ud på arbejdsmar-kedet. De forskellige specialer skalmålrette uddannelsen bedst muligt iforhold til arbejdsmarkedet.Man kan begynde på en erhvervsud-dannelse direkte efter grundskolen.Ligesom de gymnasiale uddannelserkan en erhvervsuddannelse være etskridt på vejen til en videregåendeuddannelse, enten ved at erhvervsud-dannelsen giver direkte adgang tilden videregående uddannelse ellerved, at man som udlært på baggrundaf suppleringskurser kan få adgangtil denne. En erhvervsuddannelseudgør ligeledes et godt fundament forefteruddannelse, eksempelvis gennemvoksen- og efteruddannelsessystemet(VEU).2
1
Lovbekendtgørelse nr. 510 af 19. maj 2010 kan findes på:https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=130574Læs mere om uddannelse for voksne: http://www.uvm.dk/voksne
2
8
En afsluttet erhvervsuddannelse giver direkte adgangtil arbejdsmarkedet som faglært.
Arbejdsmarkedet
Kandidat-uddannelser
Universitetsbachelor-uddannelser
Professionsbachelor-uddannelser
Erhvervsakademi-uddannelser
Gymnasialeuddannelser
Erhvervsfagligeuddannelser
Grundskolen
9
De erhvervsfaglige uddannelser meden længde på mere end to år er somhovedregel indplaceret på niveau firei den nationale kvalifikationsramme(NQF), hvilket er samme niveausom de gymnasiale uddannelser.Erhvervsuddannelser med en varighedpå under to år, herunder trin, erovervejende indplaceret på niveau 3 ikvalifikationsrammen3.
Den nære tilknytning til arbejdsmar-kedet er med til at sikre, at elevernetilegner sig relevante kompetencer iforhold til fremtidens arbejdsmarked.Det kommer blandt andet til udtrykved, at danske unge generelt har enlettere overgang fra uddannelse tilarbejde, hvis man sammenligner medunge i andre lande.
76 uger i de merkantile uddannelser.Grundforløbet kan forlænges ellerafkortes i forhold til elevens evner ogønsker.Hovedforløbet inden for de tekniskeerhvervsuddannelser varer typisk3-3½ år, men kan vare fra et år og optil fem år. Inden for de merkantileuddannelser varer hovedforløbet typiskto år. Der er mere information omindgangene og uddannelserne påUddannelsesguiden4.
VekseluddannelserErhvervsuddannelserne er opbyggetsom vekseluddannelser, hvor eleverneveksler mellem at være i praktik i envirksomhed og modtage undervisningpå en erhvervsskole. Hovedreglen er,at eleverne tilegner sig de praktiskekompetencer i praktikken og opnårteoretiske og praktiske kompetencer iskoleundervisningen.
OpbygningDe 109 erhvervsuddannelser ergrupperet i 12indgangealt efter denenkelte uddannelses sigte og slægtskabmed andre uddannelser.En erhvervsuddannelse er delt op i etgrundforløbog ethovedforløb.Etgrundforløb varer typisk 20 uger indenfor de tekniske erhvervsuddannelserog social- og sundhedsuddannel-serne, mens det varer mellem 38 og
IndgangeDer er 12 indgange i erhvervsuddan-nelsessystemet5:Bil, fly og andre transportmidler.Indgangen har otte uddannelser med22 specialer og trin.Bygge og anlæg.Indgangen har 15uddannelser med 38 specialer og trin.
345
Mere information om kvalifikationsramme: http://www.ug.dk/uddannelser/artikleromuddannelser/kvalifikationsniveau_for_ungdomsuddannelser.aspxwww.ug.dkDet er muligt at se mere om, hvilke uddannelser der findes på de enkelte indgange på Undervisningsministeriets hjemmeside:http://www.uvm.dk/Uddannelse/Erhvervsuddannelser/Indgange%20og%20uddannelser.aspx
10
Bygnings- og brugerservice.Indgangen har tre uddannelser medseks specialer og trin.Dyr, planter og natur.Indgangenhar ni uddannelser med 31 specialerog trin.Krop og stil.Indgangen har treuddannelser med fire specialer ogtrin.Mad til mennesker.Indgangen har10 uddannelser med 29 specialer ogtrin.Medieproduktion.Indgangen harsyv uddannelser med 10 specialer ogtrin.Merkantil.Indgangen har syvuddannelser med 25 specialer ogtrin.Produktion og udvikling.Indgangen har 27 uddannelser med71 specialer og trin.Strøm, styring og it.Indgangen harni uddannelser med 27 specialer ogtrin.Sundhed, omsorg og pædagogik.Indgangen har fire uddannelser medsyv specialer og trin.Transport og logistik.Indgangenhar syv uddannelser med 31 specialerog trin.
Grundforløb og hovedforløbGrundforløbet er den indledende del afen erhvervsuddannelse. Grundforløbeter normalt hovedsageligt tilrettelagtsom skoleundervisning og består afgrundfag, fælles kompetencemål ogsærlige kompetencemål. Det betyder,at der er fag og kompetencemål, somer fælles for hele indgangen, og atder er fag og kompetencemål, som erspecifikke for den enkelte uddannelse.Grundforløbet giver en bred indføringi de kompetencer, eleven skal opnå iindgangens uddannelser, samtidigmed at eleven opnår kompetencerrettet specifikt mod den enkelteuddannelse. Et grundforløb afsluttesmed en prøve, hvor det vurderes, omeleven har opnået de kompetencemål,som kræves for at begynde i hovedfor-løbet.Grundforløbet består som en hoved-regel af skoleophold, men der findesforskellige muligheder for at tilret-telægge grundforløbet, så det passer tilden enkelte elev. Disse muligheder erbeskrevet i kapitel 3.
Hovedforløbet i erhvervsuddannelserneveksler mellem praktikperioder i envirksomhed og skoleophold på enerhvervsskole.Praktikperioderne foregår i envirksomhed, som har indgået enuddannelsesaftale med eleven. Ide tilfælde hvor det ikke er muligtat skaffe det tilstrækkelige antaluddannelsesaftaler, er det i en rækkeuddannelser muligt at gennemførepraktikperioderne som skolepraktik.Uddannelsen afsluttes med en prøve,der gennemføres i samarbejde med detfaglige udvalg for uddannelsen.
11
Erhvervsuddannelsernes struktur og opbygning
Grundforløb
Hovedforløb
Afsluttende prøve
Skole
Praktik
12
For at blive optaget til en erhvervsuddannelses grund-forløb skal eleven have opfyldt undervisningspligten,svarende til niveauet i grundskolens 9. klasse.
Plads til alle
Der er frit optag til erhvervsuddan-nelserne. For at blive optaget til enerhvervsuddannelses grundforløbskal eleven have opfyldt undervis-ningspligten, svarende til niveaueti grundskolens 9. klasse. Derudoverskal eleven enten have en uddan-nelsesaftale med en virksomhed ellervære erklæret uddannelsesparat afUngdommens Uddannelsesvejledning6eller den konkrete erhvervsskole. Ereleven over 18 år, skal hun eller hanikke erklæres uddannelsesparat, menkan blot begynde i et grundforløb.Nogle uddannelser er dog merepopulære end andre, og derfor har detværet nødvendigt at indføre adgangs-begrænsning til visse modeuddan-nelser, dels af beskæftigelsesmæssigeårsager, dels for at undgå, at eleverbegynder i en uddannelse, som de
senere har svært ved at få eller sletikke kan få praktikplads inden for.I adgangsbegrænsede uddannelserskal elever have en uddannelsesaftalefor at kunne begynde i uddannelsensgrundforløb eller optages inden for enkvote.Der er uddannelsesgaranti i erhvervs-uddannelserne. Det betyder, at alle ele-ver, som gennemfører et grundforløbi en bestemt indgang, har mulighedfor at afslutte et hovedforløb inden forsamme indgang. Som udgangspunktskal eleven indgå en uddannelsesaftalemed en virksomhed. Kan eleven ikkefinde en praktikplads og få en uddan-nelsesaftale inden for den uddannelse,som han eller hun gerne vil have, skaleleven søge og acceptere praktikpladsog uddannelsesaftale inden for enanden uddannelse i samme indgang.Hvis eleven ikke kan tilbydes en
praktikplads, tilbydes eleven i stedetat gennemføre en uddannelse i etskolepraktikforløb eller eventueltat fortsætte i en af de – relativt få –uddannelser, der ikke har praktik7.Elever i skolepraktik skal opfyldeegnethedsbetingelserne, de såkaldteEMMA-kriterier.Det betyder, ateleverne skal væreEgnede,geografiskMobile,fagligtMobileogAktivtpraktikpladssøgende. I praksis betyderdet, at elever i skolepraktik løbendeskal søge ordinære praktikpladser, atde skal være villige til at søge praktik-pladser uden for deres lokalområde,og at de skal være villige til at tageen praktikplads inden for en andenuddannelse end den primært ønskede.
6
Læs mere om uddannelsesparathed i publikationenKlar, parat, uddannelse – inspiration om uddannelsesparathedhttp://www.uvm.dk/paratDet drejer sig om tre uddannelser: Byggemontagetekniker, sundhedsservicesekretær og web-integrator
7
13
Nyttige tal om erhvervsuddannelserneElever i gang med en ungdomsuddannelse, 2009Heraf var 50 procent i gang med en erhvervsuddannelse.Gennemsnitlig alder ved start i grundforløb1Gennemsnitlig alder ved start i hovedforløbGennemsnitlig alder ved afslutning af erhvervsuddannelseFuldførelsesprocent, 2009Fuldførelsesprocent – elever med anden etnisk herkomst end dansk, 2009
254.254
21 år
26 år27 år
54 procent
44 procent
Praktik
Indgåede aftaler i 2010Praktikpladssøgende ultimo 2010
48.0647.174
1
Erhvervsuddannelserne er kendetegnet ved en stor aldersspredning. Der er elever, som begynder umiddelbart efter 9. klasse,men der er også mange, som begynder på en erhvervsuddannelse efter nogle år på enten arbejdsmarkedet eller i en andenungdomsuddannelse.Tallene er fra UNI•C Statistik & Analyse. Læs mere om statistik om erhvervsuddannelserne påhttp://uvm.dk/service/statistik/erhvervsuddannelserne.aspx
14
15
3.Et fleksibelt system
Erhvervsuddannelsessystemet erkendetegnet ved at være fleksibelt, såelevernes forskellige forudsætningerog ambitioner tilgodeses bedst muligt.Det fleksible system betyder, at en bredog differentieret elevgruppe kan gørebrug af erhvervsuddannelserne.Erhvervsuddannelsessystemetsfleksibilitet afspejles både i strukturenog i den daglige differentiering afundervisning på skolerne.

Realkompetencevurdering

og personlig uddannelsesplan

Når den unge begynder i en erhvervs-uddannelse, tages der højde for dekompetencer og forudsætninger,eleven har med sig. På den mådeundgår eleven at modtage under-visning, som fører til kompetencer,eleven allerede har. Der kan ogsåtages højde for kompetencer, someleven eventuelt måtte mangle, ogsom er en forudsætning for at gen-nemføre uddannelsen. Derfor skalalle elever realkompetencevurderes,16
inden de begynder i et grundforløb.Realkompetencevurderingen tagerudgangspunkt i de forudsætninger,den enkelte elev har, og giver dervedmulighed for, at skolen kan tilret-telægge individuelle forløb for eleven.Det kan for eksempel betyde, at elevenhar mulighed for enten at afkorte ellerforlænge sit grundforløb, hvis detvurderes, at eleven har behov for dette.På baggrund af realkompetencevurde-ringen udarbejder eleven sammen medskolen en personlig uddannelsesplan,som indeholder kompetencemål for,hvad eleven skal opnå i løbet af sinuddannelse.Den individuelle vurdering betyderogså, at der er mulighed for at givemerit (godskrivning) for relevanterhvervserfaring og eventuel tidligeregennemført erhvervsuddannelse.Med en sådan merit er det muligt atgennemføre en erhvervsuddannelsepå kortere tid end normalt. Hvis enelev ønsker at begynde i et nytgrundforløb, er det på samme mådemuligt at få merit for dele af det nyegrundforløb på baggrund af opnåedekompetencer i det tidligere grundfor-
løb. Erhvervsuddannelsessystemet eraltså indrettet til, at alle elever skalhave mulighed for at gennemføre enuddannelse.
En fleksibel skoleSkoleopholdene i erhvervsuddan-nelserne kan tilrettelægges på mangeforskellige måder, så den differen-tierede elevgruppe med forskelligeuddannelsesbehov bliver tilgodeset.
over de obligatoriske eller forberedereleven mod videre uddannelse.Grundforløbspakker kan henvende sigtil enten uafklarede elever, elever medsvage uddannelsesforudsætningereller elever, der ønsker at opnå højerefaglige niveauer.Formålet med grundforløbspakkerneer at tilbyde eleverne et grundforløb,der i høj grad tilgodeser elevernesforskellige forudsætninger ogbehov, såvel fagligt som socialt.Grundforløbspakkerne giver mulighedfor at tilbyde mere strukturerede forløbtil de elever, som har svært ved atoverskue forløb med flere valgmulighe-der og løsere struktur.
fra begyndelsen af uddannelsen.Eleven skal stadig tage hele grundfor-løbet som skoleundervisning, men harmulighed for at dele skoleopholdet opog være i praktik mellem skoleopholde-ne. Eleven forlænger ikke sin samledeuddannelsestid, da praktiktiden ihovedforløbet bliver afkortet svarendetil omfanget af den praktik, eleven hargennemført i grundforløbet.En tredje mulighed er at gennem-føre grundforløbet som praktik i envirksomhed. Denne mulighed kaldesny mesterlære. Her indgår eleven enuddannelsesaftale med en virksomhedog tilegner sig de nødvendige kompe-tencer fra grundforløbet i det første åraf sin uddannelse via praktisk oplæringi virksomheden – eventuelt suppleretmed kortere skoleophold. Elev ogvirksomhed tilknyttes en fast kontakt-lærer fra erhvervsskolen. Sammen medvirksomheden arbejder kontaktlærerenfor, at eleven opnår de forudsætninger,der er nødvendige, for at eleven kangennemføre hovedforløbet.For alle tre muligheder gælder, ateleven efter afsluttet grundforløb17
Grundforløbspakker
Siden januar 2008 har erhvervsud-dannelserne skullet tilbyde grund-forløbspakker til elever i grundforlø-bene. Grundforløbspakker er særligtstrukturerede grundforløb, som skalindeholde de obligatoriske elementerog kompetencemål for grundforløbeti de enkelte indgange og valgfrieelementer, der varierer alt efterelevernes behov. De valgfrie elementerkan variere fra vejledning med henblikpå afklaring til undervisningstilbud,som enten giver eleven mulighedfor at erhverve sig kompetencer ud
Praktik ellerskole i grundforløbet
Der er forskellige veje ind i en er-hvervsuddannelse. Der er skolevejen,hvor eleven begynder i et grundforløbog herefter fortsætter i hovedforløbetefter at have fået en praktikplads.En anden mulighed er praktikadgangs-vejen, hvor eleven har indgået enuddannelsesaftale med en virksomhed
Skole-vejenPraktikadgangs-vejenNymesterlæreGrund-forløb
Grundforløb (skole)
Hoved-forløbGrund-forløbHoved-forløbHoved-forløb
Praktik
Praktik
Praktik
Praktik
begynder i et hovedforløb, der vekslermellem praktik i en virksomhed ellerskolepraktik og skoleophold.
Eux
Siden 2010 har det været muligtat kombinere en erhvervsuddan-nelse med en gymnasial eksamen påhf-niveau, hvorved eleven opnår både
erhvervs- og studiekompetence. Typiskvil erhvervsuddannelsen blive for-længet, idet uddannelsen i en rækkealmene fag vil indeholde undervisningpå et højere niveau end i en almindeligerhvervsuddannelse. De konkreteuddannelsesmodeller er beskrevet afde enkelte faglige udvalg og godkendtaf Undervisningsministeriet. Eux-
modellen findes ikke i alle erhvervsud-dannelser8.
Inkluderende læringsmiljø
Erhvervsskolerne er kendetegnet ved etinkluderende læringsmiljø, der tagerhøjde for elevens faglige, sociale ogpersonlige forudsætninger.
8
Der sker løbende udvikling af eux-forløb. Der er p.t. eux-forløb i gang eller under opstart inden for indgangene Bygge og anlæg, Dyr, planter og natur, Produktionog udvikling samt Strøm, styring og it. Der er desuden flere, der er i gang med at planlægge eux-forløb, for eksempel det merkantile område og SOSU-området.Det er op til de faglige udvalg at beskrive en eux-model for en given uddannelse.
18
Der er mange muligheder for at tilrettelæggeundervisningen, så den tilgodeser alle elever.
Der er mange muligheder for attilrettelægge undervisningen, såden tilgodeser alle elever. Skolerne ergennem de centralt fastsatte rammertilskyndet til at differentiere under-visningen og til at udbyde almenegrundfag og erhvervsrettede fag påforskellige niveauer. Skolerne har ogsåmulighed for at tage hensyn til depraksisorienterede elever og eksempel-vis tilrettelægge korte praktikopholdi en virksomhed i løbet af grundfor-løbet. Eller skolen kan tilbyde elevenvirksomhedsforlagt undervisning,hvor eleven lærer teori i forbindelsemed et kortere eller længere ophold ien virksomhed.Der er også mulighed for at tilgodeseelevernes sociale og personlige behov,for eksempel gennem forskelligementor- eller kontaktlærerordningerog gennem samarbejde med psyko-loger og vejledere, så eleverne kan fåstøtte og hjælp, hvis de har brug for
det. Endelig sætter skolerne fokus påskolens miljø i form af muligheder forfritidsaktiviteter, fester mv.
Fleksible praktikaftalerFor at gøre det muligt for så mangevirksomheder og elever som muligt atindgå den rette praktikaftale, er der enrække forskellige former for uddan-nelsesaftaler:• Den almindelige aftale. Aftalen omfatter minimum hovedforløbetaf uddannelsen, og eleven er ivirksomheden i alle uddannelsenspraktikperioder. De første tremåneder er prøvetid, hvor aftalenkan opsiges af arbejdsgiver eller elev.Herefter er aftalen uopsigelig forbegge parter.• Ny mesterlære. Se beskrivelse i det tidligere afsnit om praktik eller skolei grundforløbet.• Kort uddannelsesaftale. Aftalen skal
indeholde mindst ét skoleophold ogén praktikperiode i hovedforløbet.Den korte uddannelsesaftale er godfor virksomheder, der enten er me-get specialiserede og derfor ikke kantage eleven under hele uddannelsen,eller for virksomheder, som ikkeønsker at påtage sig et helt uddan-nelsesforløb. Aftalen kan forlængeseller ændres, så den samlet setomfatter hele uddannelsen.• Kombinationsaftale. Eleven indgår aftaler med to eller flere virksomhe-der. Tilsammen skal delaftalerne om-fatte hele uddannelsen. Eleven kanenten tilbringe praktiktiden på skifti virksomhederne, én praktikperiodead gangen, eller i et forløb, hvorvirksomhederne afløser hinanden iet fortløbende praktikforløb.Derudover er det muligt for elever iskolepraktik at indgå en delaftale meden virksomhed.9
9
Få mere information om de forskellige praktikaftaler i pjecen: ”Sådan indgår du en uddannelsesaftale”http://www.uvm.dk/uddannelsesaftale
19
Arbejdsgiverne har det uddannelses-mæssige ansvar for de elever, de harindgået en uddannelsesaftale med. Deter således arbejdsgivernes opgave atsørge for, at eleverne tilegner sig de kræ-vede kompetencer. Virksomheder, sompåtager sig et uddannelsesansvar ved atindgå en uddannelsesaftale med en elev,kompenseres for en del af lønudgifterneunder elevens skoleophold igennemAER (Arbejdsgivernes Elevrefusion).
Uddannelsesvejledning. For disseelever er der forskellige mulighederfor at tilegne sig de nødvendigekompetencer.
Egu
år og består af praktik i offentlig ellerprivat virksomhed kombineret medrelevante elementer af eksisterendeuddannelser. Højst 40 uger må væreskoleundervisning.10
Forskellige veje fragrundskole til erhvervs-uddannelseNogle unge har brug for lidt længeretid til at lære eller har behov for særligemåder at tilegne sig kompetencer på.Det kan være elever, som ikke er såbogligt orienterede, eller elever, derfor eksempel af sociale eller psykolo-giske årsager ikke er blevet vurderetuddannelsesparat af Ungdommens
En erhvervsgrunduddannelse (egu)kan være en vej til job eller til enerhvervsuddannelse. Egu er enkompetencegivende, individueluddannelse, der er erhvervsrettetog samtidig rettet mod fortsat ud-dannelse. Kommunerne har pligt tilat give til alle unge i uddannelsensmålgruppe tilbud om egu. Den enkeltekommune kan overlade produktions-skoler og institutioner for erhvervsret-tet uddannelse at tilrettelægge egu pådens vegne. Målgruppen er unge under30 år, som bor i kommunen, ikke erunder uddannelse eller i beskæfti-gelse og ikke har forudsætninger forumiddelbart at gennemføre en andenkompetencegivende ungdomsuddan-nelse. Uddannelsen varer normalt to
Produktionsskole
Et ophold på en produktionsskolekan ligeledes være et springbrættil en erhvervsuddannelse.Produktionsskoler tilbyder individuelleundervisningsforløb, som er baseretpå praktisk arbejde og produktion.Undervisningen knytter værkstedsun-dervisningen og den tilhørende teorisammen. Et produktionsskoleforløber for unge under 25 år, der ikke hargennemført en ungdomsuddan-nelse, og som ikke umiddelbart harforudsætninger for at påbegynde enungdomsuddannelse. Et ophold på enproduktionsskole kan normalt vare optil et år. Undervisningen skal bidragetil udvikling af den unges personlige,sociale og faglige kompetencer for
10
Læs mere om egu: http://www.uvm.dk/Uddannelse/Erhvervsuddannelser/Erhvervsgrunduddannelsen%20-%20egu.aspx
20
at styrke mulighederne for fortsatuddannelse eller overgang til varigbeskæftigelse.11
20/20-model
En tredje mulighed er, at den ungekan kombinere 20 ugers ophold i en10.-klasse med et grundforløb på 20uger på en erhvervsskole og dermedlette overgangen fra grundskole til ung-domsuddannelse. Det sker gennem densåkaldte 20/20-model, som forudsætteret samarbejde mellem grundskolens 10.klasse og erhvervsskolerne.12
skrivelse af de forskellige mulighederi erhvervsuddannelserne. Derudovergiver erhvervsuddannelsessystemetvoksne med relevant erhvervserfaringforskellige muligheder for at tage enerhvervsuddannelse. Disse mulighederbeskrives i det følgende.
GVU
EUD+
Erhvervsuddannelsefor voksneFor voksne uden relevant erhvervs-erfaring er der altid mulighed forat påbegynde en ordinær erhvervsud-dannelse. I den forbindelse har denvoksne de samme muligheder somalle andre, jævnfør ovenstående be-
Elever under 25 år, som har gen-nemført et trin af en uddannelseog efterfølgende været i en lønnet,relevant beskæftigelse i mindst seksmåneder, kan tage en EUD+. I enEUD+ anerkendes elevens teoretiskeog praktiske kompetencer, og elevenkan derfor gennemføre trin 2 i enerhvervsuddannelse hurtigere endnormalt. Eleven skal naturligvis opnåde samme mål og niveauer som i enalmindelig EUD og afslutte med atbestå de samme prøver. Det særligeved EUD+ er, at forløbet foregår udenuddannelsesaftale, og eleven skalderfor ikke finde en praktikplads.
Gennem grunduddannelse for voksne(også kaldet grundlæggende voksenud-dannelse – GVU) har kortuddannedevoksne over 25 år med meget praktiskerfaring mulighed for at gennemføreen erhvervsuddannelse, der tagerhøjde for erhvervserfaring og tidligereerhvervsuddannelse. GVU giver denvoksne mulighed for at beholde sitarbejde, mens vedkommende er underuddannelse. Der er tale om præcis densamme uddannelse som en almindeligerhvervsuddannelse med samme kravog samme afsluttende prøve. GVU erblot et mere fleksibelt forløb, hvor dertages højde for den praktiske erfaring,idet praktikdelen af uddannelsenbliver godskrevet. For at praktikdelenaf uddannelsen kan godskrives,skal den voksne have en del relevanterhvervserfaring.
1112
Læs mere om produktionsskoleforløb: http://www.uvm.dk/Uddannelse/Erhvervsuddannelser/Produktionsskoler.aspxLæs mere om brobygning og introduktionskurser i Bekendtgørelse om brobygning og introduktionskurser til ungdomsuddannelserne:https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=132824
21
4.Et involverende system
Erhvervsuddannelserne er kendetegnetved betydelig partsinvolvering. Detbetyder, at parterne har en høj grad afselvbestemmelse og medindflydelse.Parternes inddragelse er med til atsikre, at uddannelserne hele tidenlever op til de krav, der stilles til deenkelte erhverv eller brancher, og denudvikling, der sker i erhvervslivet.
REURådet for de grundlæggendeErhvervsrettede Uddannelser (REU)er nedsat i henhold til Lov omerhvervsuddannelser. REUrådgiver Undervisningsministerenom de grundlæggende er-hvervsrettede uddannelser påUndervisningsministeriets område.Det er fastsat i Lov om erhvervsuddan-nelser, hvornår REU skal høres, menrådet kan desuden på eget initiativdrøfte og afgive udtalelser om spørgs-mål, der efter rådets vurdering harbetydning for uddannelserne.REU afgiver indstillinger til ministeri-et, for eksempel om regler om er-hvervsuddannelserne i almindelighed,blandt andet med hensyn til struktur,mål og bedømmelse, oprettelse af nyeuddannelser, tilpasning og udviklingaf eksisterende uddannelser ogeventuel nedlæggelse af uddannelser,udbud af uddannelser, forsøg meduddannelser, adgangsbegrænsning tiluddannelser og skolepraktik.
UndervisningsministerietUndervisningsministeriet har ansvaretfor uddannelsespolitikken og for, at deenkelte erhvervsuddannelser lever optil de overordnede love og regler, somde er fastlagt af Folketinget. Det erUndervisningsministeriet, der sætterde overordnede rammer, som interes-senterne arbejder inden for.Undervisningsministeriet førertilsyn med erhvervsuddannelserneog institutionerne for erhvervsrettetuddannelse – herunder kvaliteten ierhvervsuddannelsessystemet.
22
23
REU består af en formand og 31medlemmer. Derudover består rådet afet antal tilforordnede. Hovedparten afdisse repræsenterer arbejdsmarkedetsparter, det vil sige arbejdsgiverorgani-sationer og arbejdstagerorganisatio-ner. Erhvervsskolerne er repræsenteretigennem repræsentanter fra ledelserneog lærerne. Eleverne er også repræsen-teret i REU.
i de faglige udvalg. De faglige udvalghar hver især ansvar for en eller flereerhvervsuddannelser.Hvert år indsender de faglige udvalgen udviklingsredegørelse for hver afderes respektive erhvervsuddannelser.I udviklingsredegørelserne beskriverde faglige udvalg den erhvervsmæssigeudvikling og udviklingsmulighederinden for deres område og tilgræn-sende områder. Desuden redegør deenkelte faglige udvalg for, om der erbehov for nyetablering, omlægningeller nedlæggelse af uddannelser.13
Arbejdsgivere og arbejdstagere erligeligt (paritetisk) repræsentereti de lokale uddannelsesudvalg, ogmedlemmerne skal have tilknytningtil det geografiske område, som skolendækker.
Faglige udvalgDe faglige udvalg fastlægger de kon-krete mål for erhvervsuddannelserneog rammerne for undervisningensindhold. De faglige udvalg tagersåledes stilling til for eksempel uddan-nelsernes længde, mål, bedømmelse,indgangsplacering og godkendelseaf praktikvirksomheder. Derudoverskal de faglige udvalg arbejde forat tilvejebringe det fornødne antalpraktikpladser. Arbejdsgivere ogarbejdstagere er ligeligt repræsenteret
Lokale uddannelsesudvalgDe enkelte skoler nedsætter for hveraf deres erhvervsuddannelser lokaleuddannelsesudvalg, som rådgiverskolen i spørgsmål om og planlægningaf skolens uddannelser og har ansvaretfor at styrke kontakten mellem skolenog de lokale virksomheder.
13
Det er muligt at se udviklingsredegørelserne på de faglige udvalgs hjemmeside: www.fagligeudvalg.dk
24
Erhvervsuddannelserne er kendetegnet vedbetydelig partsinvolvering.
Oversigt over involverede parter
BeslutningstagereFolketingetCentralt niveau
ProdukterLoven
RådgivereRådet for de grundlæggendeErhvervsrettede Uddannelser
Undervisningsministeriet
Generelle bekendtgørelser
Arbejdsmarkedets parter
Faglige udvalg
Indgangsbekendtgørelser
Uddannelsesordninger
Decentralt niveau
Skolens bestyrelse og ledelse
Lokal undervisningsplan
Lokale uddannelsesudvalg
Lærere og elever
Læringsaktiviteter
25
5.Udfordringer forerhvervsuddannelses-systemetTre store udfordringer for erhvervs-uddannelsessystemet er frafald,omdømme og tilvejebringelse afpraktikpladser. I det følgende givesen kort beskrivelse af nogle af depolitiske initiativer, der er sat i værkmed henblik på at imødekomme disseudfordringer.at beslutte, hvilke indsatser der lokaltiværksættes for at opnå den bedsteeffekt. Handlingsplanerne bidragertil, at skolerne får større fokus påfrafald og årsager hertil. Samtidig kanhandlingsplanerne hjælpe skolernemed at systematisere de indsatser, derer sat i gang.14
Handlingsplaner forøget gennemførelseSiden 2008 har alle institutionermed erhvervsuddannelser skulletudarbejde handlingsplaner for atbidrage til, at flere gennemfører enungdomsuddannelse. I handlings-planen fastsætter skolen præcisemål og strategier for, hvor meget denforventer at nedbringe frafaldet detkommende år. For at nå sin målsæt-ning iværksætter skolen forskelligeindsatser, som beskrives i handlings-planen. Det er op til den enkelte skole
Styrkelse af omdømmeHensigten med dette politiske initiativer at igangsætte konkrete aktiviteterog initiativer, der kan forbedreerhvervsuddannelsernes omdømme,understøtte skolernes arbejde medkvaliteten i undervisningen og kastemere lys på skolernes mangfoldige pæ-dagogiske praksis. Som led i indsatsenfor at styrke omdømmet er der opretteten kvalitetspatrulje, som i løbet afen toårig periode (2010-2012) besøgersamtlige erhvervsskoler i landet.Kvalitetspatruljen går i dialog med sko-lerne om deres arbejde med at styrke
14
Læs mere om handlingsplanerne: http://www.uvm.dk/Uddannelse/Erhvervsuddannelser/Om%20erhvervsuddannelserne/Fokusomraader/Gennemfoerelse/Handlingsplaner.aspx
26
Tre store udfordringer for erhvervsuddannelsessystemeter frafald, omdømme og tilvejebringelse af praktik-pladser.
dels kvaliteten, fleksibiliteten og denpædagogiske tilrettelæggelse af ud-dannelserne og undervisningen, delserhvervsuddannelsernes omdømme ilokalområdet og fastholdelsen af ele-verne i uddannelse. Kvalitetspatruljenformidler den gode praksis fra skolerneog hjælper skolerne med at forbedrekvaliteten ved at skabe mulighed for atdele viden, ideer og erfaringer på tværsi erhvervsuddannelserne.15
vigende konjunkturer, hvor det oftevil være sværere for virksomheder atansætte elever. Tilvejebringelsen af ettilstrækkeligt antal praktikpladser erafgørende for, at vekseluddannelses-systemet kan bestå.16Virksomhederne har et stort ansvar forat uddanne fremtidens arbejdskraftog spiller derfor en essentiel rolle iforbindelse med tilvejebringelse afpraktikpladser. Siden 1977 har dereksisteret en støtteordning, hvor virk-somheder, som ansætter en elev, kanfå refunderet dele af lønudgifterne.Denne ordning kaldes ArbejdsgivernesElevrefusion (AER). Alle offentlige ogprivate arbejdsgivere betaler til AER.17Som led i globaliseringsaftalerne i2009 og 2010 har den danske regeringindgået fire praktikpladsaftaler med
det formål at skabe flere praktikpladserog øge skolepraktikkapaciteten. Denseneste aftale blev indgået i november2010, hvor der blev afsat 2,4 milliarderkroner til en praktikpladspakke medden hensigt at skabe 8.900 flerepraktikpladser set i forhold til 2009.I forbindelse med aftalerne blev detblandt andet muligt for virksomhederat opnå bonus, når de indgår enuddannelsesaftale med en elev.18Både skoler og faglige udvalg er aktivei det praktikpladsopsøgende arbejde,som skal lede til, at elev og virksomhedindgår en uddannelsesaftale. Fra 2011skal udviklingsredegørelserne inde-holde en handlingsplan for tilvejebrin-gelse af praktikpladser. Heri skal defaglige udvalg beskrive, hvad de hverisær gør for, at der er praktikpladsernok.
Tilvejebringelse afpraktikpladserEn af de store udfordringer i et veksel-uddannelsessystem er at tilvejebringeet tilstrækkeligt antal praktikpladsertil eleverne. Denne udfordringbliver især tydelig i perioder med
1516
Læs mere om Kvalitetspatruljen: http://www.uvm.dk/Uddannelse/Erhvervsuddannelser/Kvalitetspatruljen.aspx
Læs mere om, hvad der gøres for at tilvejebringe praktikpladser til alle, på Undervisningsministeriets hjemmeside:http://www.uvm.dk/Uddannelse/Erhvervsuddannelser/Praktik.aspxLæs mere om AER på deres hjemmeside: http://www.atp.dk/X5/wps/wcm/connect/atp/atp.dk/privat/sik/aerLæs mere om praktikpladsaftalerne og bonusordning: http://www.emu.dk/erhverv/praktik/index.html27
1718
Mere information
Generelt:
• På Undervisningsministeriets hjemmeside kan man finde mange flere oplysninger om • På Undervisningsministeriets hjemmeside er der desuden en oversigt over love og erhvervsuddannelserne: http://www.uvm.dk/Uddannelse/Erhvervsuddannelser.aspx
bekendtgørelser på erhvervsuddannelsesområdet. Her er der også mulighed for at kommevidere til Retsinformations hjemmeside, hvor de enkelte love og bekendtgørelser kanlæses: http://www.uvm.dk/Uddannelse/Erhvervsuddannelser/Love%20og%20regler.aspx
Om uddannelser:
• Uddannelsesguiden har informationer om uddannelserne, beskæftigelsesmuligheder og • På www.elevplan.dk kan man finde information om de forskellige skoler, herunder hvilke uddannelser de udbyder, og hvilke fag der er i de enkelte uddannelser.meget mere: www.ug.dk
Om praktik
• På www.praktikpladsen.dk kan man finde praktiske oplysninger om praktikpladser og se ledige praktikpladser.
Om parterne:
• På Undervisningsministeriets hjemmeside er der information om Rådet for de Erhvervsuddannelser/Om%20erhvervsuddannelserne/Raad/REU.aspx
grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser: http://www.uvm.dk/Uddannelse/
• På www.fagligeudvalg.dk kan man læse mere om de faglige udvalg, se de faglige udvalgs udviklingsredegørelser og læse mere om Central analyse- og prognosevirksomhed
Publikationer:
• På Undervisningsministeriets hjemmeside kan man finde en oversigt over forskellige publikationer inden for erhvervsuddannelsesområdet: http://www.uvm.dk/service/Publikationer/Erhvervsuddannelser.aspx
• På Undervisningsministeriets hjemmeside kan man desuden finde en oversigt over publikationer, der beskæftiger sig med uddannelse på tværs af områder. Her kanman for eksempel finde en publikation om vurdering af uddannelsesparathed:http://www.uvm.dk/parat28
Erhvervsuddannelserne er en mangfoldig blanding af uddannelser,fra tjener til glarmester og fra dyrepasser til frisør.
De over 100 uddannelser er meget forskellige, men har ogsåder er fælles for erhvervsuddannelserne i Danmark.
fællestræk. Denne publikation sætter fokus på at beskrive det,
Erhvervsuddannelserne – fakta og mulighedergiver et overblik over
erhvervsuddannelsessystemet og en introduktionen til opbygning,struktur og nogle af de udfordringer, som kendetegner disseuddannelser.